Tolkar inläggen som att det är en 300 man ska ha istället för en 250?
Tänkte passa på att köpa kringutrustning när man ändå slår till, vad behövs mer än hjälm och handskar? Jacka? Lås? Vad mer kan tänkas behövas?
Tack på förhand!
Kringutrustning?
Re: Kringutrustning?
Som jag ser det är det lite en budgetfråga.Fredrik wrote:Tolkar inläggen som att det är en 300 man ska ha istället för en 250?
Tänkte passa på att köpa kringutrustning när man ändå slår till, vad behövs mer än hjälm och handskar? Jacka? Lås? Vad mer kan tänkas behövas?
Tack på förhand!
300:an är något piggare, eller starkare, än 250:an men det skiljer mkt lite.
Lägg sedan till att de strippat den på kringutrustning som pakethållare, bytt kromdetaljer mot plastditon för att spara och att instrumentpanelen är otroligt ful och plastig samt saknar termometer och trippmätare, allt för att spara ett par euro.
Så, är prisskillnaden hög, och pakethållare ett krav, samt behovet av den extra hästkraften liten kan det vara motiverat att köpa 250:an istället.
Över till extra-utrustningen.
Måsten:
* Starktonshorn Stebel
* Eluppvärmda handtag
* Alarm. Piaggio säljer ett som det bara är att plugga in för €140
* Vindruta x 2. En snygg flyscreen att använda sommartid och en ful jättevindruta att använda vintertid, otroligt komfortabelt.
* TucanoUrbano Termoscud. Täcke för vinterkörning. Bortsett från regn- och snöskydd så fångar det även upp varmluften från kylaren och håller ca 30 grader kring ben och fötter.
* Pakethållare om du köper 300:an.
* Låskätting, typ ABUS och med maximal klassning. Det finns en låsögla på vespan, men för att använda den krävs kedja med separat lås.
* Klistermärken för att göra Vespan mer personlig

Det var nog det mesta på rak arm.
Hjälm och handskar bör vara gore-tex-fodrade för att hålla väta borta.
Är otroligt nöjd med min Dainese-jacka som har deras goretex-kopia Dry-G eller något i den stilen.
Dock kan det vara bättre att köpa jacka i Italien då utbudet här är mycket mycket mycket bättre. Finns även märken som tucanourbano.it som tillverkar kläder för scooter-körning, d v s jackor som inte antingen är sydda i läder i femtio-elva nyanser och loggor eller med fransar lite överallt utan som istället är designade som vanliga kläder fast med vind- och vattenskydd samt skydd för kroppens utsatta områden.
-> http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=4125
-> http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=3847
Är otroligt nöjd med min Dainese-jacka som har deras goretex-kopia Dry-G eller något i den stilen.
Dock kan det vara bättre att köpa jacka i Italien då utbudet här är mycket mycket mycket bättre. Finns även märken som tucanourbano.it som tillverkar kläder för scooter-körning, d v s jackor som inte antingen är sydda i läder i femtio-elva nyanser och loggor eller med fransar lite överallt utan som istället är designade som vanliga kläder fast med vind- och vattenskydd samt skydd för kroppens utsatta områden.
-> http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=4125
-> http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=3847
Quote; "instrumentpanelen är otroligt ful och plastig"
Tänk, jag tycker precis tvärtom, dvs. att panelen på GTS 250 är riktigt trist. Superful LCD-panel som för tankarna till själlös japan-scooter. Det rimmar illa med retrostilen i övrigt tycker jag. Jag tycker att designerna på Piaggio gjorde helt rätt som valde de analoga visarna från GTS 125 när de utformade 300:an.
Ett tillbehör som jag såg som närmast ett nödvändigt ont redan från dag ett var topboxen. Inga acceptabla hjälmar får plats under sätet, så vill man inte hänga hjälmen på utsidan eller släpa med den överallt, så är box lösningen. Boxen till GTS känns betydligt bättre än den lilla LX-boxen. Den rymmer f.ö. ledigt två ordentliga hjälmar. Åker man två så erbjuder boxen en bonus i form av bekvämt ryggstöd för passageraren.
Tänk, jag tycker precis tvärtom, dvs. att panelen på GTS 250 är riktigt trist. Superful LCD-panel som för tankarna till själlös japan-scooter. Det rimmar illa med retrostilen i övrigt tycker jag. Jag tycker att designerna på Piaggio gjorde helt rätt som valde de analoga visarna från GTS 125 när de utformade 300:an.
Ett tillbehör som jag såg som närmast ett nödvändigt ont redan från dag ett var topboxen. Inga acceptabla hjälmar får plats under sätet, så vill man inte hänga hjälmen på utsidan eller släpa med den överallt, så är box lösningen. Boxen till GTS känns betydligt bättre än den lilla LX-boxen. Den rymmer f.ö. ledigt två ordentliga hjälmar. Åker man två så erbjuder boxen en bonus i form av bekvämt ryggstöd för passageraren.
Jag tycker toppbox är värdelöst om den inte har snabbfäste så man lätt kan plocka av den och ta den med sig. Att lämna en toppbox på en parkerad scooter är bara att ge tjuvarna en oemotståndlig frestelse. Resultatet: att boxarna blir en förbrukningsvara.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"