V50 storlek på förgasare samt munstycke?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 06 Jan 2009, 18:18

V50 storlek på förgasare samt munstycke?

Post by piaggio »

Hej, vad skulle ni rekomendera för storlek på förgasare till
DR 75cc f1 kit, pollini rör och portad vev?
Vad för storlek på munstycket (ungefär) skulle passa till den set upen plus en lämplig förgasare?

tacksam för svar.
Niclasan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 20 Jul 2008, 23:29
Location: STHLM

Re: V50 storlek på förgasare samt munstycke?

Post by Niclasan »

piaggio wrote:Hej, vad skulle ni rekomendera för storlek på förgasare till
DR 75cc f1 kit, pollini rör och portad vev?
Vad för storlek på munstycket (ungefär) skulle passa till den set upen plus en lämplig förgasare?

tacksam för svar.
Kör själv med liknande setup, 16.16 förgasare och har 78 i huvudmunstycke.

//N
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 06 Jan 2009, 18:18

Post by piaggio »

ok tack! hur fort går din då ungefär?
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Detta är skumt!
Jag har en Olympus 102 cc cylle med en 16/16 förgasare, den borde ju vilja ha mer än en DR75! :eek:
Tydligen inte, för jag har just tittat igenom bestyckningen och kör nu på ett 62 munstycke, utan att den går för snålt (snarare tvärtom).
Min cylle är ordentligt portat mot blocket och har fungerat utmärkt i c:a 1,5 år (500 mil).
Prestandan är bra, tomgång bra men den bluddrar lite på låg/mellan fart.
Skulle jag stoppa i ett 72 munstycke så skulle den inte ens gå 30! (nu toppar den c:a 70).
För information så har jag en "banan" dämpare.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Niclasan
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Sun 20 Jul 2008, 23:29
Location: STHLM

Post by Niclasan »

Jag håller med dig Vespalun, De flesta jag pratat med tycker det verkar vara påtok för stort Huvudmunstycke. Men den går rent genom hela registret och tändstiftet ser fint ut.

Jag har DR 75cc F1, Race vev, Portat block & insug samt hemmabyggt avgas. Utväxlingen (18/67) sätter stop för högre hastigheter, Enligt mätaren ca. 65 kmh.

/N
Petrolheads
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 04 May 2007, 08:55
Location: Farsta/Stockholm

Post by Petrolheads »

Hej,

Det är ju så mycket mer än bara cylindervolymen som bestämmer munstycken, fyllnadsgrad, avgassystem, filter, insug...
Om 100cc behöver mer luft så tar den det och det blir mer undertryck i fuggen och du får ut mer soppa ur det än om du har lite undertryck.
Mer undertryck kan du få med igensatt filter etc.
Kör man med för stor fugge kan det behövas stora munstycken för att få ut soppa med det låga gashastigheten=lågt undertryck..
Typ..
Provkör och kolla stiftet!
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Hej Vespalun
Vad har du för utväxling på din 102cc.?(....18/67....)

:grin:
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Jo det är det och det måste åtgärdas under sommaren, skulle sitta bra med 24/72 (3.00). Som det ser ut just nu så varvar min motor c:a 7500 rpm vid toppfart (drygt 70 km/t). Har testat mot bil och med GPS, hastigheten stämmer.

Med andra ord så varvar den lite för mycket eftersom den lyckas varva ut i uppförsbacke så kraft finns det så det räcker. Jag ska investera i lite utväxling så får vi se hur det fungerar.

Får lite dåliga vibbar av en motor som varvar för mycket, käns som om något skulle gå söder när som helst :grin: .
Har kört c:a 400 mil med den sen "uppgraderingen" så den verkar i alla fall tillförlitlig.

Med en 3.00 utväxling så skulle man kunna cruisa i 50 km/t med lite mer än tomgång (4000) och det skulle jag gilla. :cool:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply