Varmt, varmt... aj,aj, aj

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Varmt, varmt... aj,aj, aj

Post by Rallycalle »

Eurot börjar närma sig och en alltför het lambretta har nyptendenser :cry: och söker tips på lösningar.

Mugello 186 (portat block)
Squish 1,15
RS Blås
30 mm fugge(118)
Variotronic (22-14)

Har precis bytt nållager i kopplingen då jag fick för mig att det var dom som visslade...

Skall sätta tändningen på 24-16 och biffa upp munstycket till helgen(om det kan vara problemet) men vill gärna ha andra tips!!!

Mvh Rally Calle
---: Slutord :---
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Etanolkonvertering sänker temperaturen rejält!

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

Hmmm... nya munstycken och ny nål då antar jag+ hur ser det ut med E85 i England? finns det tillgängligt? Måste man byta nål eller fungerar det med att bara byta munstycken?

Annan tvåtaksolja... intressant men kanske inte realistiskt med tanke på tiden till eurot.

/RC
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ja du måste i varje fall byta till en tunnare nål då, det kan räcka med det men evt behövs även ett större huvudmunstycke.

Man kan räkna fram det under http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php under rubriken "förgasare med nål"

I England finns 21 etanol tankställen http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... rch=+S%F6k

Karta:
http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... order=city

Image

Oljan, t ex Castrol R40 t ex är nog minsta problemet?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

... som sagt minst tio mil till närmsat mack fungerar inte riktigt på ett run. Men tack för tipset!

/RC
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Vad är det för förgasare?
/Ronny
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

ScootRS Kehinkopia... och den verkar vara bra inställd men men vet ju alldrig ;) m.a.o den ligger mycket nära bludder på halvgas och uppåt!

För övrigt så gillade inte besiktningen motorn så det blir "återställa" eller regga om... Både motor och broms(skiva). "den var himla rolig att köra men vi kan inte gå i god för den..." wtf!!!

/RC
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Rallycalle wrote:ScootRS Kehinkopia... och den verkar vara bra inställd men men vet ju alldrig ;) m.a.o den ligger mycket nära bludder på halvgas och uppåt!
Den är väl inte direkt känd för att vara lätt att hantera...
Rallycalle wrote:För övrigt så gillade inte besiktningen motorn så det blir "återställa" eller regga om... Både motor och broms(skiva). "den var himla rolig att köra men vi kan inte gå i god för den..." wtf!!!

/RC
???"!? Vad har ni för besiktningsmän där nere i Skåne? Jag hörde tom att Mamba fick backning på oljud..
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

Sorgligt!! Dom kanske har en "drive" kring lambretta frågan. Eller kanske klubben hata tvåtakt har sligt till... orka montera bort skivbromsen... puh... man har i alla fall en månad på sig.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Bättre bromsar, får man inte ha det??
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

Tydligen inte då besiktningen inte kan garantera kvaliteen om inte den är inreggad. Tjafs säger jag! Men orginalbromsen ligger i garaget och väntar för den är ju så himla bra på S2... ;)
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Men det finns ju inget helhetsgodkännande på en Lambretta, då är inte besiktningsmannen rätt person att avgöra det.. skitsnack mao
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

Inte den blekaste men man kännde det direkt när jag kom in... han ville inte ha den på gatan. Tog 45 min att be olika personer att titta på den. Varav flera var positiva men konsensus blev att jag får köra om jag återställer. Skall tillägga att dom var trevliga men kände väl att det var lite väl myvket... fan det är en mugge 186 inte en ts 1 eller RB. Konstigt det där med bromsen men han började oja sig med en gång och undrade om jag ändra framgaffel etc... helsjukt!
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Rallycalle wrote:Inte den blekaste men man kännde det direkt när jag kom in... han ville inte ha den på gatan. Tog 45 min att be olika personer att titta på den. Varav flera var positiva men konsensus blev att jag får köra om jag återställer. Skall tillägga att dom var trevliga men kände väl att det var lite väl myvket... fan det är en mugge 186 inte en ts 1 eller RB. Konstigt det där med bromsen men han började oja sig med en gång och undrade om jag ändra framgaffel etc... helsjukt!
Sa du att hade trimmat? Jag sa ingenting om förgasar- och cylinderbyten. Bromsen kommenterades med att det är ju bra med en bra broms.

/Ronny
Rallycalle
Nybörjare
Nybörjare

Post by Rallycalle »

Inte ett knyst... men när dom börja rota i motorn blev det ganska uppenbart. Har ju besiktigat andra tidigare med glada besiktningsmän som tagit det på ett annat sätt. Men det är svårt att klandra någon det är ju defakto deras jobb.

/RC
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Vad pinsamma dom är på besiktningen "fråga runt hos de andra för att till sist komma fram till att den är olaglig". Kan inte den som besiktigar sitt jobb? Är dom så osäkra och okunniga?

Problemet tror jag är att man åker dit med trimavgasystem, det låter som fan och man tror automatiskt att det går som fan, i själva verket är det ett fåtal trimmade scootrar som kommer i närheten av en modern tvåtaktare med samma cylindervolym. Hur många som trimmar lite kommer över 20HK på ett bänktest? En original Yamaha RD 125 från 80-talet har högre effekt än de flesta trimmade veteranscootrar. Jag är ganska säker på att helhetsintrycket blir bättre med originalsystem och att man (de) samtidigt inte upplever effekt/trimning utan bara en motor som går bra och är lite "pigg".

Själv har jag fått mycket klagomål när jag skulle besiktiga en original Tv175:a; dåliga bromsar (helt normalt), dåligt nästan obefintligt ljus (6V systemet! också detta helt normalt. Det verkar ska bli spännande att se vad de hittar för fel på din i originalutförande.
Federico
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

När jag besiktade min Lambretta förra sommaren bad besiktningsmannen mig vänta ett par minuter och sprang sedan in på kontoret för att skriva ut en checklista med vad som behövs/inte behövs på en scooter från -64! :o Känns lite överambitiöst, kanske...

Fick inga nedslag i alla fall, även om han påpekade att den "var lite högljud" - och då har jag ändå bara ett Clubman-blås och inget trim i övrigt.
Lite intressant dessutom att den dessutom toktaktade då pga felbestyckning (hann inte få hem rätt munstycke i tid, men körde ned den iaf) och han ändå tyckte att den "gick supertrevligt". Ibland verkar de inte ha någon koll alls.
Post Reply