En liten smäll, sedan död :-(

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Det var ett skoningslöst jack alltså!

Det bästa är att alltid grada portar på både cylinder och kolv, det är väldigt enkelt(med dremel-maskin) och tar inte lång tid, se till att tvätta rent och blås gärna med tryckluft efteråt.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Mike Tropic wrote:Det var ett skoningslöst jack alltså!

Det bästa är att alltid grada portar på både cylinder och kolv, det är väldigt enkelt(med dremel-maskin) och tar inte lång tid, se till att tvätta rent och blås gärna med tryckluft efteråt.
Men det var inte därför den dog vilket du hade sett om du hade läst Mavios inlägg.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Har sett bilden och läst texten

Kompletterade lite info om gradning som några undrade över bara

gosh..
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Nu har jag rivit motorn och putsat bort alla metallpartiklar, bytt packboxar och monterat ihop den. Men när jag skulle montera den nybeställda cylindern hittade jag en kolv som inte var så mycket snyggare än den gamla:

Image

Fast SIP agerade snabbt och lovade skicka en ny direkt, tyvärr är den slut i lager så det kommer att dröja 2 veckor :-(

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Murphys lag verkar hemsöka dina scootrar när du inte ens kan få en hel kolv från Sip, surt som fan nu vill man mest åka hela tiden :(
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Skicka den bilden till SIP's kundtjänst och invänta en ersättningskolv. Det där var det värsta jag sett!

/G
anders2011 wrote:Nu har jag rivit motorn och putsat bort alla metallpartiklar, bytt packboxar och monterat ihop den. Men när jag skulle montera den nybeställda cylindern hittade jag en kolv som inte var så mycket snyggare än den gamla:

Image

Fast SIP agerade snabbt och lovade skicka en ny direkt, tyvärr är den slut i lager så det kommer att dröja 2 veckor :-(

//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Hedge wrote:Skicka den bilden till SIP's kundtjänst och invänta en ersättningskolv. Det där var det värsta jag sett!
/G
Jag gjorde det och dom svarade med vändande post att dom skickar en ny direkt. Tyvärr var den slut i lager så det kommer dröja ca 2 veckor men bortsett från det tycker jag att SIPs agerande varit föredömligt (bortsett från packeteringen av kolven...)
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
candikid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by candikid »

uff da, har nettopp mistet mye av kompresjonen i min DR130 selv. skal bli spennende å se hva som har skjedd hos meg da..
1976 Vespa 50s
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

För att stänga en gammal tråd så kan jag berätta att min primavera sedan ett par dagar är i fullt fungerande skick igen. Det tog lite längre tid än vad jag tänkt pga lite tid samt ett irriterande elfel.

Nu går den som tåget och jag hoppas bara att den får fungera hela sommaren och inte skär direkt som förra året...

//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply