Vespa 50 for dummies

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

ah. tur att jag inte hann / behövde fylla på då..

drog opp den i 60 blås idag, på lååång raka. tar en stund att nå men motorkaraktären börjar närma sig det jag eftersökte- inte längre så frustrerande vid rödlysen..

utväxlingen måste jag göra nåt åt, 10" är ju mer lockande nu. känns som att varken ettan eller tvåan behövs.

fortfarande trubbel med förgasaren, efter 3/4 bluddrar det, men det kan man på nåt vis leva med.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

60 är väl helt ok?
man får kanske provköra på lördag?
c
Medlem i Svenska Scooterklubben.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

60 är helt ok, dock inte standardfarten eller vad man ska säga. jag är ganska nöjd faktist, dock känns det lite meningslöst att ha tre växlar men bara använda en, det känns som att kraften för lite mera fart finns där men inte utväxlingen.

blev iaf av med det mesta bluddret idag (hur vet jag inte, men släpper ju ner motorn och grejar minst en gång om dagen nu. troligtvis var det karma). dock verkar problemkvoten statisk, fixar sig en sak dyker det upp nåt nytt. idag hoppade växeln ner till tvåan bara sådär. det känns ju inte helt tryggt.

klart du får testköra. gör inte som min bror och kör in den i en vägg bara (hur meckigt är det att byta framskärmen?)

angående oljan så kör jag antingen ok's speed bio tt eller skoter tt utblandat i soppan. duger de till växellådan med? (eller är det den s.k "SAAB-oljan" 8) )
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hallå - 2-taktsolja ska INTE hällas i växellåda/motor. Motorn ska ha rak SAE30 och i bensinen ska du ha 2T från t ex Statoil. Två helt olika djur, liksom.

:grin: /R
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

bufflig wrote:10W30 är en multigrade-olja som kan ge dig otrevligt kopplingsslir.
Varför då?
/David
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

bluesman, ja, det var väl så jag alltid tänkt också, att det är helt olika typer av olja- började sedan bläddra i "instruktion- vespa 50 moped" från fram-king i hälsingborg.
"Särskilt bör uppmärksammas att nedanstående olje- och bensinblandning användes: 20 cc olja SAE 30 per liter bensin"... "Till växellådan användes likaledes olja SAE 30". Med min logik innebar det att tvåtaktsolja = SAE 30.

...därför tråden heter som den gör :D
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Tja, vad ska man säga - man upprepar det man lärt sej av andra resp den hårda vägen. Fram-King hade säkert rätt. Då. Men: kollar du på 2T-olja idag så ger jag mej katten på att den består av annat idag än för 40 år sen, när "olja" liksom var "olja" (har den månne utvecklats, kanske fått bättre smörjegenskaper, tål högre varvtal, sotar mindre, fått bättre värmetålighet, blivit delsyntetisk?) .

Det står såklart var och en fritt att hälla rak SAE30 i bensinen, liksom att hälla 2T från Statoil i motorn. Jag tror säkert det funkar (ett tag), det är säkert bara försäljnings-hype att göra skillnad på de tu. Fast..hur säker är man?

/R
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

därför det är bra att ställa de dumma frågorna, så jag slipper göra tabbarna!
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

hallå, hur går det med mekandet?
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

mekandet / tvekandet / lekandet. måste skaffa sprängskisser på allt så jag slipper gissa.. :)

jorå, löste tjuvluften (det var i kröken, så klart- mutterns gängor var / är paj, satte dit en extra). släppte ner motorn för att fixa med det, men kunde ju inte låta bli att grisa ner händerna ännu mer. kollade min vev, mer öppen än standard-svensk men inte speciellt mycket mer. skulle gilla referensbilder på ett par olika..

sen har jag ju gått och gnällt över utväxlingen också, så jag plockade bort bakre bromstrumman + "bromsplattan" (namn?) och bytte ut det mot dylik fast från primavera- det vill säga, gått över åtminstone 50% till 10". 10" bak resulterade ungefär i vad jag trodde det skulle göra, lite stabilare, lite högre toppfart, lite sämre acc. hade inte tänkt på hur mycket mindre plats det blev- hur f-n ska man komma åt att ljuddämparstödhålet i svingen? fick gå ner rejält i storlek på bulten, men det håller säkert.

grejade förmodligen droppandet från förgasaren med, bytte luftfilterhuset. hade ju tänkt gå ner ett steg i huvudmunstycke också eftersom den börjar bluddra på höga varv, men de är ju alldeles för små och lätta att tappa bort..

det enda egentliga problemet just nu är att bakbromsen inte tar. tror det enbart är spänning av vajern som behövs dock så jag har ingen panik. känns inte helt safe (alls) att köra utan fotbromsen så det står högt upp på att göra-listan. där står också att kolla tändningen eftersom jag rent teoretiskt borde ha liiiite mera fart.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Bluesman wrote:Fram-King hade säkert rätt. Då.
Nej, det hade de inte! Jag började köra Vespa 1967 och redan då varnade man Vespa-åkare för att följa instruktionsboken! SAE 30 är "single-grade" motorolja för fyrtaktsmotorer, som används i växellådan på vespa-motorerna, tvåtaktsolja är något annat. Och på den tiden, med många tvåtakts SAAB-ar i trafiken, fanns det särskilda pumpar med "oljeblandat" på mackarna :)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Svensk orörd originalvev:

Image

Image

Image

Image

/R
Last edited by Bluesman on Fri 22 May 2009, 10:22, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

erikerikerik wrote: ... jag plockade bort bakre bromstrumman + "bromsplattan" (namn?)
bromsskjöld.

erikerikerik wrote: det enda egentliga problemet just nu är att bakbromsen inte tar. tror det enbart är spänning av vajern som behövs dock så jag har ingen panik. känns inte helt safe (alls) att köra utan fotbromsen så det står högt upp på att göra-listan.
Bytte du bromsbelägg också? jag är inte säker på att det är samma innerdimension på bromstrumman...

C
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

tackar tackar, bluesman. spontant tycker jag det ser ut som att öppningen på veven på min andra motor, som är en tidig 'pre-hexagon', är ännu mindre. synvilla kanske, eller så var strypningen än större på de tidigaste.

kan ändå dra slutsatsen att min är lite upptagen eftersom det är en synlig kant kvarlämnad. blir en ny / upptagen i allafall så småningom, på bägge.

Måste passa på att tacka alla i den här tråden, inklusive mig själv. Mina kunskaper kring v50 har onekligen mångfaldats.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

crispin: nej, det är inte samma innerdiameter, inte heller är diametern på bromsskölden samma. Jag bytte hela bromssystemet, m.a.o bromssköld, kåpa och bromsbackar till dylik från primaveramotor. Börjar undra lite varför jag inte bara skaffar en komplett primaveramotor om jag ändå ska byta ut allt, heh.

Jag är övertygad om att jag bara behöver spänna åt vajern- det vart lite för sent och lite för mycket bensinångor för att kunna tänka klart igår, så jag spände nog inte ordentligt.
Hank
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hank »

Bluesman wrote:Svensk ostrypt originalvev:
Ursäkta, men det där är väl en svensk strypt vev? I motsats till italiensk ostrypt?

Eller har jag missuppfattat något?
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Javisst. Klart det är en STRYPT vev. Jag menade såklart ORÖRD. Jag skyller på koffeinbrist och redigerar bums. Tack!

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

sådär, nu kan jag stanna också.

angående veven så ser den ju faktist mer öppen ut än jag kan minnas att min andra är. kanske olika revisioner? ska ta bild när jag har tillfälle- kan vara minnet som spelar mig ett spratt.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

lite fundersam över mitt blås nu igen. polini left.
Image

i skarven där, ska det vara nån packning där eller dyl? när man åker med uppvikta popbyxor känner man varm luft blåsa framåt. skulle bara behöva nån bekräftelse på att det INTE ska göra det innan jag smackar på tio kilo ljuddämparpasta i skarven..
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

det kan inte vara kylluft du känner? det är rätt bra drag i svänghjulet.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

lyckades köra in i en volvo på väg från ehr med ny växellådsolja.. . Skitliv. Just hemma fr 4 dygn på SÖS. Brutet vänsterben o högerhand.

bara en påminnelse: ha för FAN skyddsgrejer av alla slag. det gör för djävla ont trots morfin och operationer och skit

...nu blir det nog en cutdown, hehe
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Dumma volvo :evil: :evil: :evil:
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

erikerikerik wrote:lyckades köra in i en volvo på väg från ehr med ny växellådsolja.. . Skitliv. Just hemma fr 4 dygn på SÖS. Brutet vänsterben o högerhand.

bara en påminnelse: ha för FAN skyddsgrejer av alla slag. det gör för djävla ont trots morfin och operationer och skit

...nu blir det nog en cutdown, hehe
Jösses Erik. :(
Tur att du klarade livhanken iallafall.
Och du som hade börjat få fart på grejerna och allt...

Kan konstatera att du är den andra som jag känner som har kört in i en Volvo med sin smallframe den senaste månaden. hur man nu ska tolka det.

Krya på dig. Säg till om jag kan hjälpa till med nåt.

Crispin
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Från hjärtat: krya på dej! Skönt att det gick hyfsat bra ändå. Se nu bara till att börja köra så snart du är på benen, ok?
/R
Hälsningar
/R
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

känns lite som att om jag inte kommer upp på två hjul så fort jag kan kommer jag aldrig våga sen. ganska många uppmaningar om att lägga ner o sälja scootrarna men fan, keep on keeping on.

crispin: kanske så småningom skulle gilla att flytta över motorn till andra ramen. men som sagt, ett bra tag kvar.

vespan klarade sig rel. bra även den- framskärmen totalkvaddad och en rejäl buckla i skölden, men inget som känns omöjligt.

vilket projekt för 2,5 dl SAE30
Post Reply