Tocca wrote:Vindruta eller inte... Hehe, man skulle nog behöva en vindtunnel för att få slut på debatten. Hur som helst, den vindruta jag såg på Hondas sida såg nog inte så aerodynamisk ut. Fast å andra sidan, framsidan på en människa är allt annat än aerodynamisk!
En flyscreen borde höja toppfart och sänka förbrukning, men är ju inget egentligt skydd. Något mellanting vore bra, något som man inte behöver böja sig som en märla för att komma ner bakom och som ändå inte påverkar prestanda/förbrukning.
Min grabb (som nyss fyllt 15) har fått en EU moppe som jag kört en del, och det är stor skillnad i toppfart när man lägger sig ner ordentligt. Fast jag brukar se mig omkring ordentligt att ingen ser mig innan. Har fått för mig att man ser ut som en idiot när man ligger dubbelvikt över en scooter i knappt 50km/h
Behövs nog mer sporthoj för att det ska se "rätt" ut.
Lite lustigt med Innovan, jag har inte ens provkört den men sitter ändå och funderar på saker jag vill fixa till "när jag köpt den". Saker jag läst på forumet bl.a. Toppbox, extradunk (halvlitersflaska såg jag föreslaget i en tråd) osv. Känns som det är en perfekt scooter för mitt behov dock.
Det är 3.2 mil enkel väg. Därav 1 mil kurvig 70 sträcka, 1,5 mil blandat 70 och 90 väg och resten stadstrafik.
Jag tror att du gör rätt som läser på och ställer in dig på vad du får och inte får, då blir Innovan varken en besvikelse eller en överaskning.
Man skulle nog kunna sammafatta det med att vet du vad du köper och ändå köper en Innova, blir du inte besviken.
När jag scannade marknaden efter beg Innovor förvånades jag över att jag inte hittade en enda som gått typ 1000 mil eller så, utan snarare fanns det ett gäng som gått 50-300 mil. Eftersom Innovan/Dream/Cube har ryktet om sig att vara outslitliga gör jag det tolkningen att har du kört den 1000 mil då är du rätt målgrupp och då säljer du den inte. Säljer du den efter några få mil, har du insett att den inte var så snabb som du trodde, kanske inte gillar att den tappar lite fart vid motvind eller helt enkelt insett att du borde köpt en större.
Har du 6,5 mil t/r och har en halvliters reservflaska under sadeln då kommer du normalt sett inte behöva tanka mer än varannan dag. Jag har 2,5 mil till per dag och måste tanka exakt varje dag, vilket känns lite jobbigt, men å andra sidan man skall inte heller måla upp det som ett jätteproblem. Har man ett bensinkort, tankar på en mack med kortautomat är det inte många sekunders jobb att fylla 2 liter bensin. Det skulle ta längre tid och vara mindre rent och snyggt att tanka upp den hemma ur en jeep-dunk t.ex.
Det visade sig att det inte var så många butiker i Sthlm som hade Trangias bränsleflaskor hemma, men i går fick jag tag på en butik 'Addnature' som har både 0,5 och 1.0 Lit flaskor hemma och jag skall åka och hämta upp en av var idag.
http://www.addnature.com/product.asp?de ... KFLASK4086
Visuellt på bild ser de i alla fall ut som om de är perfekta som reserv. Funkar det som jag tror, så kommer 0,5:an vara perfekt under sadeln, jag kommer i alla fall ha plats för skivbromslås, låskätting och hänglås i samma utrymme. 1 litersflaskan kommer jag att kasta i boxen så att jag har totalt 1.5 liter i reserv om jag ger mig iväg på någon längre sväng där jag inte vet närheten till mackar.
Återkommer med åsikter om flaskorna när jag testat. Jag tror att man inte fyller dem direkt från pumpen utan risk att det rinner en del utanför utan jag kommer att fylla en reservdunk som jag förvarar i garaget och fylla på flaskorna från den vid behov. Förhoppningsvis kommer man inte behöva göra den övningen för ofta och vid slutet av säsongen får man väl köra slut på soppan i dunken så att den inte blir gammal.
/putte