Öppet eller slutet kullager INNE i en vespamotor?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Öppet eller slutet kullager INNE i en vespamotor?

Post by Erling »

Hej!
Läste i senaste Scooteristen att man skall använda slutet (eller täckt - vet inte den rätta benämningen) kullager även inne i motorn. Exempelvis bakaxeln!

Trodde att man skulle peta bort plasten(?) och låta bensin/oljeblandningen sköta smörjningen!

Gamla/tidiga lager var alltid öppna - trodde jag!

Hur skall det vara?

Erling[/i]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Öppet eller slutet kullager INNE i en vespamotor?

Post by Federico »

Erling wrote:Hej!
Läste i senaste Scooteristen att man skall använda slutet (eller täckt - vet inte den rätta benämningen) kullager även inne i motorn. Exempelvis bakaxeln!

Trodde att man skulle peta bort plasten(?) och låta bensin/oljeblandningen sköta smörjningen!

Gamla/tidiga lager var alltid öppna - trodde jag!

Hur skall det vara?

Erling[/i]
jag har skruvat ihop och kört en hel hög vespor med helkapslade livstidssmorda lager i utgående mot bakhjulet och i båda lagren i framhjulet. Fungerar och håller hur bra som helst.
Federico
Erling

Post by Erling »

Hur funkar det om man värmer inner-ringen till exempelvis primärdrevslagret vid montering med gaslåga?
Tips som jag fått här på Forumet.

Ingen risk att skada helkapslingen??

Erling[/b]
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Erling wrote:Hur funkar det om man värmer inner-ringen till exempelvis primärdrevslagret vid montering med gaslåga?
Tips som jag fått här på Forumet.

Ingen risk att skada helkapslingen??

Erling[/b]
På bakaxeln vill man ju behålla tätningen ut mot bromstrumman så där kan man köra helkapslat. Har testat med både hel, halv och okapslat och allt går lika bra. Fördelen med helkapslade är ju att det inte kommer spån och skräp i dem när andra motordelar slits. Det var också bakaxellagret Rolf skrev om i #66 av Scooteristen

Primärdrevslagret kan du nog låta vara okapslat eftersom det är helt inneslutet i växellådan.

Man får vara försiktig när man värmer plastkapslade lager med gasol, egentligen ska de värmas med induktion men jag har inte vågat testa på spisen :-)


mvh/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ur SKF huvudkatalog

Image
Erling

Post by Erling »

Som så ofta får det bli en blandning av erfarenhet och praktik, kombinerat med faktarutor!
Bra och informativa svar - TACK!

Sen måste jag också försöka tänka själv! :eek:

Erling
Post Reply