Hej!
Läste i senaste Scooteristen att man skall använda slutet (eller täckt - vet inte den rätta benämningen) kullager även inne i motorn. Exempelvis bakaxeln!
Trodde att man skulle peta bort plasten(?) och låta bensin/oljeblandningen sköta smörjningen!
Gamla/tidiga lager var alltid öppna - trodde jag!
Hur skall det vara?
Erling[/i]
Öppet eller slutet kullager INNE i en vespamotor?
Re: Öppet eller slutet kullager INNE i en vespamotor?
jag har skruvat ihop och kört en hel hög vespor med helkapslade livstidssmorda lager i utgående mot bakhjulet och i båda lagren i framhjulet. Fungerar och håller hur bra som helst.Erling wrote:Hej!
Läste i senaste Scooteristen att man skall använda slutet (eller täckt - vet inte den rätta benämningen) kullager även inne i motorn. Exempelvis bakaxeln!
Trodde att man skulle peta bort plasten(?) och låta bensin/oljeblandningen sköta smörjningen!
Gamla/tidiga lager var alltid öppna - trodde jag!
Hur skall det vara?
Erling[/i]
Federico
-
- Mästare
På bakaxeln vill man ju behålla tätningen ut mot bromstrumman så där kan man köra helkapslat. Har testat med både hel, halv och okapslat och allt går lika bra. Fördelen med helkapslade är ju att det inte kommer spån och skräp i dem när andra motordelar slits. Det var också bakaxellagret Rolf skrev om i #66 av ScooteristenErling wrote:Hur funkar det om man värmer inner-ringen till exempelvis primärdrevslagret vid montering med gaslåga?
Tips som jag fått här på Forumet.
Ingen risk att skada helkapslingen??
Erling[/b]
Primärdrevslagret kan du nog låta vara okapslat eftersom det är helt inneslutet i växellådan.
Man får vara försiktig när man värmer plastkapslade lager med gasol, egentligen ska de värmas med induktion men jag har inte vågat testa på spisen

mvh/HB