Fulaste kromet och extratillbehören
Fulaste kromet och extratillbehören
Är det verkligen snyggt med allt krimskrams man kan köpa till sin classic scooter?
Är extrakrom verkligen snyggt?
Vilka extratillbehör är fulast?
Är Lambretta DL den perfekta scootern för att göra en "chrome machine"?
Ska man ha "checker flyscreen" på en Vespa 50?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Är Lambretta DL den perfekta scootern för att göra en "chrome machine"?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
DL är väl för ny för det stuket? Den passar bättre för racestuk. Den ultimata krommaskinen tycker jag SX200 är.
<br />Är Lambretta DL den perfekta scootern för att göra en "chrome machine"?
DL är väl för ny för det stuket? Den passar bättre för racestuk. Den ultimata krommaskinen tycker jag SX200 är.
Klart krom är snyggt, men i lagom mängd...när scootern börjar se ut som en kristallkrona har det gått för långt! Men lagom är snyggt...ta t.ex. Micke Frithioffs Vespa. Har visserligen bara sett den på kort, men nog tusan är den snygg?
Fulaste tillbehören: Står mellan sådana där kromvingar som man sätter runt emblemet på framskärmen och kromade sidokåpor (om det nu kan räknas som tillbehör?)!
Fulaste tillbehören: Står mellan sådana där kromvingar som man sätter runt emblemet på framskärmen och kromade sidokåpor (om det nu kan räknas som tillbehör?)!
Vad är en "checker flyscreen"?
Annars tror jag det fulaste extratillbehöret jag sett är formpressade vita broms-och kopplingshandtag i plast.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Är det verkligen snyggt med allt krimskrams man kan köpa till sin classic scooter?
Annars tror jag det fulaste extratillbehöret jag sett är formpressade vita broms-och kopplingshandtag i plast.
<br />Är det verkligen snyggt med allt krimskrams man kan köpa till sin classic scooter?
Måste säga att "flyscreen" eller vindskydd som det heter på svenska kommer ganska högt på min fulast lista.
Här kommer några exempel:
-vindruta i megaformat på en Vespa 50, ni vet ett sånt med galonunderdel och extraruta upptill.
-vindruta på Lambretta Serie 3 med plexiglasskiva som täcker upp hela styret ut till handtagen.
-vindruta till PX i lite sportigare (mer vinklat) utförande, då givetvis med inbyggda backspeglar i svart plast.
-federico
Här kommer några exempel:
-vindruta i megaformat på en Vespa 50, ni vet ett sånt med galonunderdel och extraruta upptill.
-vindruta på Lambretta Serie 3 med plexiglasskiva som täcker upp hela styret ut till handtagen.
-vindruta till PX i lite sportigare (mer vinklat) utförande, då givetvis med inbyggda backspeglar i svart plast.
-federico
-
- Lärling
Flyscreen på Vespa 50 är ett måste på Canonball!!
Oj Fredrik, känslig fråga.
Rent personligen tycker jag att en 60-talsscooter med endast lite extrautrustning är snyggast, som en Lambretta serie 3 med endast sprint rack eller kanske en Sprint med endast kobran under styret och ett reservhjul på insidan av skjölden..
För tio år sedan tyckte jag helt annorlunda och för 16 år sedan tyckte jag att en mörklila PK med alla Facotillbehör man kunde hitta var det snyggaste man kunde uppbringa.
Massa krom: nej... men en Modsscooter har ju dock sin charm.
Vilka extratillbehör är fulast: Helt klart en vit toppbox med inbyggda blinkers och bromsljus.
Är Lambretta DL den perfekta scootern för att göra en "chrome machine": Jag tycker Super sport passar bäst som en "chrome machine".
Ska man ha "checker flyscreen" på en Vespa 50: Ja!
Bäste unge herr Federico: Vad tycker du själv?
/C
Rent personligen tycker jag att en 60-talsscooter med endast lite extrautrustning är snyggast, som en Lambretta serie 3 med endast sprint rack eller kanske en Sprint med endast kobran under styret och ett reservhjul på insidan av skjölden..
För tio år sedan tyckte jag helt annorlunda och för 16 år sedan tyckte jag att en mörklila PK med alla Facotillbehör man kunde hitta var det snyggaste man kunde uppbringa.
Massa krom: nej... men en Modsscooter har ju dock sin charm.
Vilka extratillbehör är fulast: Helt klart en vit toppbox med inbyggda blinkers och bromsljus.
Är Lambretta DL den perfekta scootern för att göra en "chrome machine": Jag tycker Super sport passar bäst som en "chrome machine".
Ska man ha "checker flyscreen" på en Vespa 50: Ja!
Bäste unge herr Federico: Vad tycker du själv?
/C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Rost......../L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he...det är inte utan att jag känner mig träffad, Leif!
Personligen tycker jag rost mot matt, sliten lack något av det vackraste som finns. Det - enligt mig - optimala skicket på ett fordon hittar man bl a på Kyrkö mosse i Ryd, Småland. Har varit där fyra gånger nu och får aldrig nog... Väl värt ett besök!
http://www.samlaren.org/bilkyrkogard/
http://www.geocities.com/skrotbilar/
http://www.smaland-check-in.se/check-in ... kogard.htm
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Rost......../L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he...det är inte utan att jag känner mig träffad, Leif!

http://www.samlaren.org/bilkyrkogard/
http://www.geocities.com/skrotbilar/
http://www.smaland-check-in.se/check-in ... kogard.htm
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Det jag tycker gör scooters snygga, är att all teknik är dold. Motor, tank, vajrar och sladdar är skickligt undangömda under ett välformat skal. Bara nåt dussin skruvar är synliga i varje vinkel.
Tyvärr bryter en av de bästa förbättringarna denna stil, skivbromsen fram. En stor blank platta mitt i framhjulet. (hade en själv på 80-talet) Standard för vissa, tillbehör för andra.
Eftersom frågan är fulaste tillbehöret, får skivbromsen min röst.
Leif:)
Tyvärr bryter en av de bästa förbättringarna denna stil, skivbromsen fram. En stor blank platta mitt i framhjulet. (hade en själv på 80-talet) Standard för vissa, tillbehör för andra.
Eftersom frågan är fulaste tillbehöret, får skivbromsen min röst.
Leif:)
håller med dig. har själv valt bort skivbroms av estetiska skäl. men jag vet inte om det är själva skivan jag tycker är det fulaste, handtaget med oljebehållaren som medföljer bolt-on kiten är rena formdödaren att sätta på ett styre. här borde scooteristerna kolla lite på hojjbyggare som letar upp mindre och diskretare skivbromskomponenter, eller så kör man semi-hydualiskt, men dold cylinder och vajer från styret.... men då kan man kanske lika gärna köra med trumma?
Federico
Federico
Fast man kan också se det precis tvärtom. Att det är fräckt med originalutseende kryddat med hitec-detaljer som syns när man kollar närmare.
Så har jag t ex byggt min Lambretta. Snällt originalutseende, originalkulör, fast med skiva fram och en effektpipa som tittar ut bak. Och med bra mycket vassare motorljud när man kickar igång den
Det är en av de saker som är kul med scooterscenen, att vi gör saker olika. Själv tycker jag det är räligt fult med 20, 30, 40 speglar och lampor fram på en scooter. Julgranar, inget snyggt.
Tycker alltså jag, men jag respekterar givetvis andras rätt att tycka annorlunda.
/jens
Så har jag t ex byggt min Lambretta. Snällt originalutseende, originalkulör, fast med skiva fram och en effektpipa som tittar ut bak. Och med bra mycket vassare motorljud när man kickar igång den

Det är en av de saker som är kul med scooterscenen, att vi gör saker olika. Själv tycker jag det är räligt fult med 20, 30, 40 speglar och lampor fram på en scooter. Julgranar, inget snyggt.
Tycker alltså jag, men jag respekterar givetvis andras rätt att tycka annorlunda.
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Fast man kan också se det precis tvärtom. Att det är fräckt med originalutseende kryddat med hitec-detaljer som syns när man kollar närmare.
/jens
En upphottad scooter, typ de SIP har, cutdowns, effektblås, häftig lack & dropdown bars är en annan sak. Där är en skiva fram nästan ett måste. Dessa scooters har tagit ett par steg närmre kusin motorcykeln.
En skiva ger som du säger Jens ett hi-Tech utseende. (mera MC) På en trimmad scooter understryker en skiva maskinens potential, med viss framgång.
En skiva fram tycker jag ger ett råare hi-Tech utseende, men däremot är den inte snygg.
Leif
<br />Fast man kan också se det precis tvärtom. Att det är fräckt med originalutseende kryddat med hitec-detaljer som syns när man kollar närmare.

/jens
En upphottad scooter, typ de SIP har, cutdowns, effektblås, häftig lack & dropdown bars är en annan sak. Där är en skiva fram nästan ett måste. Dessa scooters har tagit ett par steg närmre kusin motorcykeln.
En skiva ger som du säger Jens ett hi-Tech utseende. (mera MC) På en trimmad scooter understryker en skiva maskinens potential, med viss framgång.
En skiva fram tycker jag ger ett råare hi-Tech utseende, men däremot är den inte snygg.
Leif

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Skönheten finns i betraktarens öga (fritt översatt från engelskan)
/jens
Visst, och frågan var ju om våra subjektiva åsikter, eller??
(d.v.s. alla vi betraktare)
Scooterhälsningar
Leif
<br />Skönheten finns i betraktarens öga (fritt översatt från engelskan)
/jens
Visst, och frågan var ju om våra subjektiva åsikter, eller??
(d.v.s. alla vi betraktare)
Scooterhälsningar
Leif
/jens
men Jens, om du skulle kunna välja att köpa ett mindre bromshandtag med samma funktion, skulle inte det vara intressant då?
Federico

/jens
men Jens, om du skulle kunna välja att köpa ett mindre bromshandtag med samma funktion, skulle inte det vara intressant då?
Federico
missade att göra inlägg när Federico skrev : Är Rost ett option?
Absolut!
Rost är inte vem som hels som köper loss och skruvar dit, det är få förunnat att kunna äga, vårda och njuta av sin Rostoptiontyngda Scooter. http://www.scooterklubben.com/fotogalle ... img101.htm
Jämför hur många blanka scooters med "vanligt" köpekrom som finns i klubben med hur få Rostoptionscoots vi har.
//Ola B Linköping
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Absolut!
Rost är inte vem som hels som köper loss och skruvar dit, det är få förunnat att kunna äga, vårda och njuta av sin Rostoptiontyngda Scooter. http://www.scooterklubben.com/fotogalle ... img101.htm
Jämför hur många blanka scooters med "vanligt" köpekrom som finns i klubben med hur få Rostoptionscoots vi har.

//Ola B Linköping
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"