Lite råd till en nybörjare?
-
- Entusiast
Lite råd till en nybörjare?
Hej!
En presentation vore på sin plats eftersom jag är ny här: Jag är en 35 åring i sydsverige som nyligen köpt en Aprilia Habana 50cc för snabba, billiga transporter.
Hör och häpna om gubben inte fick mersmak och på måndag bär det iväg till körskolan för att skaffa mc-kort.
Nu ska jag alltså skaffa mig en Vespa och jag behöver lite råd eftersom jag aldrig ens suttit på en.
Valet står mellan tre modeller:
1) Vespa LX125
2) Vespa 200 Grand Turismo
3) Vespa GT 250 (om jag kan hitta någon begagnad)
Vespan ska mest användas till dagsturer med flickvännen bakpå (85+60 kg) till Österlen/Kullen men även lite längre turer är det tänkt. Tanken är också att jag ska ta mig till jobb med den de dagar jag jobbar kvällstid.
Någon som kan råda mig i frågan? Jättetacksam för all hjälp jag kan få
En presentation vore på sin plats eftersom jag är ny här: Jag är en 35 åring i sydsverige som nyligen köpt en Aprilia Habana 50cc för snabba, billiga transporter.
Hör och häpna om gubben inte fick mersmak och på måndag bär det iväg till körskolan för att skaffa mc-kort.
Nu ska jag alltså skaffa mig en Vespa och jag behöver lite råd eftersom jag aldrig ens suttit på en.
Valet står mellan tre modeller:
1) Vespa LX125
2) Vespa 200 Grand Turismo
3) Vespa GT 250 (om jag kan hitta någon begagnad)
Vespan ska mest användas till dagsturer med flickvännen bakpå (85+60 kg) till Österlen/Kullen men även lite längre turer är det tänkt. Tanken är också att jag ska ta mig till jobb med den de dagar jag jobbar kvällstid.
Någon som kan råda mig i frågan? Jättetacksam för all hjälp jag kan få
Re: Lite råd till en nybörjare?
Har du budget för alternativ 3 är det knappast något att tveka om. Du lär inte ångra dig. Jag har svårt att se några andra nackdelar än just inköpspriset.
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Entusiast
Det beror på hur ni ska åka.fritte wrote:Om du/ni skall åka 2 på den, är 125:an inte aktuell.
Jag har en LX125 som "pendla till jobbet-Vespa". Min flickvän åker ofta med och vi har kört relativt långt på den. Den går i 100 på mätaren med två personer på, men i den farten åker jag sällan ens när jag sitter ensam på den.
Nu är väl ingen av oss någon direkt tungviktare, men jag tycker att charmen med scooteråka försvinner någonstans runt 80 km/h-srecket.
OK, jag backar, 125 e OK.wanten wrote:Det beror på hur ni ska åka.fritte wrote:Om du/ni skall åka 2 på den, är 125:an inte aktuell.
Jag har en LX125 som "pendla till jobbet-Vespa". Min flickvän åker ofta med och vi har kört relativt långt på den. Den går i 100 på mätaren med två personer på, men i den farten åker jag sällan ens när jag sitter ensam på den.
Nu är väl ingen av oss någon direkt tungviktare, men jag tycker att charmen med scooteråka försvinner någonstans runt 80 km/h-srecket.

-
- Entusiast
-
- Entusiast
Tack!
All heder åt er som tar er tid att förklara för en nybörjare som mig.
Är det plåt eller plaskåpor på de nyare modellerna (GT200/GT250)?
Kollade på Blocket och det verkar finnas en del äldre modeller från 90-talet, t.ex PX200e till väldigt bra priser. Vad tror ni om en sådan som förstabåge? Är det väldigt mycket meckande med sådana (Har varken kunskapen eller plats för meckande)
När började Vespa med automatisk växellåda på sina bågar?
Kollade på Blocket och det verkar finnas en del äldre modeller från 90-talet, t.ex PX200e till väldigt bra priser. Vad tror ni om en sådan som förstabåge? Är det väldigt mycket meckande med sådana (Har varken kunskapen eller plats för meckande)
skrevspark wrote:Tack!
Chassi i plåt men ett flertal delar är i plast.
Kollade på Blocket och det verkar finnas en del äldre modeller från 90-talet, t.ex PX200e till väldigt bra priser. Vad tror ni om en sådan som förstabåge?
Perfekt!
Är det väldigt mycket meckande med sådana (Har varken kunskapen eller plats för meckande)
Nä
1996 kom et4, tror jag
-
- Entusiast

Tack Fritte, nu fick jag en del att tänka på här....PX200, GT200 eller GT250.
I väntan på en Vespa....Detta är min Aprilia Habana 50 cc -02. Sköna former men riktigt dålig i övrigt.
Acc och styrka som hon en 80 årig reumatiker. Reservdelar kostar skjortan och jag har bara haft problem med den. Nu har jag lämnat in den på verkstan, får de inte ordning på den så ska jag lägga den under en Leopard 122 (Polaren e officer och kan ordna det där)
En PX som inte är amatörmekad är mycket tillförlitlig. Man kan för övrigt räkna med att servicekostnaden för en PX är lägre än för automatmodellerna. Det är fler slitdelar som ska bytas vid service på automaterna. Och reservdelspriserna är lite lägre för PX. Å andra sidan slipper du köpa tvåtaktsolja till automaterna.skrevspark wrote:Kollade på Blocket och det verkar finnas en del äldre modeller från 90-talet, t.ex PX200e till väldigt bra priser. Vad tror ni om en sådan som förstabåge? Är det väldigt mycket meckande med sådana (Har varken kunskapen eller plats för meckande)
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Entusiast
-
- Entusiast
Ni har helt rätt, motorvägskörning verkar sådär. Jag försöker utröna hur mycket en PX200 orkar med samt vilken modell av Vespa som bäst passar mitt behov.
Eftersom jag inte sett några begagnade GT250 så verkar valet stå mellan PX200 från 90-talet eller GT200.
Valet verkar inte helt självklart: GT250 är ju en nyare modell vilket säker innebär att det är mindre mekaniska problem, den är driftsäkrare,bättre bromsar har jag läst mig till och kanske lite bättre komfort.
PX200 är snyggare, helt klart billigare i inköp och vad ni berättat hyfsat driftsäker. Är inte så sugen på att bli stående på någon landsväg halvvägs från Malmö till Göteborg men en maskin som lagt av =) Dessutom verkar det finnas en hel del härligt "lulllull" att hänga på den.
Dessutom kommer vi oftast vara två som åker på den, så det är viktigt att den scooter jag väljer pallar med två tjockisar också.
Eftersom jag inte sett några begagnade GT250 så verkar valet stå mellan PX200 från 90-talet eller GT200.
Valet verkar inte helt självklart: GT250 är ju en nyare modell vilket säker innebär att det är mindre mekaniska problem, den är driftsäkrare,bättre bromsar har jag läst mig till och kanske lite bättre komfort.
PX200 är snyggare, helt klart billigare i inköp och vad ni berättat hyfsat driftsäker. Är inte så sugen på att bli stående på någon landsväg halvvägs från Malmö till Göteborg men en maskin som lagt av =) Dessutom verkar det finnas en hel del härligt "lulllull" att hänga på den.
Dessutom kommer vi oftast vara två som åker på den, så det är viktigt att den scooter jag väljer pallar med två tjockisar också.
En snärta på 60 kg kvalificerar knappast att benämnas som tjockis. Skäms!!skrevspark wrote:Dessutom kommer vi oftast vara två som åker på den, så det är viktigt att den scooter jag väljer pallar med två tjockisar också.

Det är inte mycket vi kan informera dig ytterligare, utan nu är det dags att du går från teori till praktik, åk & titta på en PX o ta en provtur.

-
- Entusiast
Min sambo har 125-modellen, och den pinnar på riktigt bra. Man inte riktigt känner av det bakom vindrutan, men det går undan. Dock vet jag inte om bromsarna är dimensionerade för att hålla 70-80 i storstadstrafik...skrevspark wrote:
I väntan på en Vespa....Detta är min Aprilia Habana 50 cc -02. Sköna former men riktigt dålig i övrigt.
Acc och styrka som hon en 80 årig reumatiker. Reservdelar kostar skjortan och jag har bara haft problem med den. Nu har jag lämnat in den på verkstan, får de inte ordning på den så ska jag lägga den under en Leopard 122 (Polaren e officer och kan ordna det där)
En PX är vad de flesta skulle kalla för "riktig" Vespa, d v s 10" hjul, manuell växellåda och 2-takt. Extremt tillförlitliga. Dock krävs det nog att du lär dig att meka själv om du inte bor i Göteborg eller Stockholm, eftersom det är ont om Vespa-kunnigt folk på MC-verkstäderna.Bergfors wrote:En PX som inte är amatörmekad är mycket tillförlitlig. Man kan för övrigt räkna med att servicekostnaden för en PX är lägre än för automatmodellerna. Det är fler slitdelar som ska bytas vid service på automaterna. Och reservdelspriserna är lite lägre för PX. Å andra sidan slipper du köpa tvåtaktsolja till automaterna.skrevspark wrote:Kollade på Blocket och det verkar finnas en del äldre modeller från 90-talet, t.ex PX200e till väldigt bra priser. Vad tror ni om en sådan som förstabåge? Är det väldigt mycket meckande med sådana (Har varken kunskapen eller plats för meckande)
/Jörgen
Mycket charmigare än en GTx som är mer av en motorcykel än PX:en; GTx (x för de olika modellerna) går som ett tåg, håller utan problem 110-120 med passegare men så värst kul är det ju inte att köra motorväg.
Nu är det faktist så att vi som råder dig inte är helt objektiva.
Victor talar för GT-modellerna och utmanar själv ödet dagligen i trafiken i Rom på en modern 2007 Vespa 250 GTs.
Jag har en föregångare till PX200, en P200E som jag köpte ny 1981. Den har gått 12'000 mil i Sverige och Europa, även på motorväg & autobahn.
Victor talar för GT-modellerna och utmanar själv ödet dagligen i trafiken i Rom på en modern 2007 Vespa 250 GTs.
Jag har en föregångare till PX200, en P200E som jag köpte ny 1981. Den har gått 12'000 mil i Sverige och Europa, även på motorväg & autobahn.
Nej Fritte - du missförstod migfritte wrote:Nu är det faktist så att vi som råder dig inte är helt objektiva.

PX125 är portad och växlad för att varva ganska högt. Är man inte obekväm med det, så är det inga problem att åka -själv- på motorväg i 90, men då är det nästan toppfarten på hojen. Bra cruisinghastighet för PX125 tycker jag är 80-85, vilket man bäst upplever på andra vägtyper än motorväg. (jag tycker för övrigt att det alltid gäller scootrar oavsett hur snabba de är. Motorvägar är blåsiga och urtråkiga att åka scooter på.)
P-PX200 toppar runt 100 och orkar bra mycket mer last än 125-an.
Mvh
Guran
P-PX200 toppar runt 100 och orkar bra mycket mer last än 125-an.
Mvh
Guran
skrevspark wrote:Tack Jörgen!
Kan man åka två personer längre sträckor på den, t .ex semestertrippar och längre motorvägssträckor?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!