Aluminium och en dremmel - hur gör vi?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Joche
Nybörjare
Nybörjare

Aluminium och en dremmel - hur gör vi?

Post by Joche »

Vid stopp i demonteringen brukar jag roa mig med att försöka putsa upp en smågrej, jag använder dremel och brukar, oavsett metall, börja med en sån där rund sandsten som jag kör bort det värsta lagret med. Sen brukar jag köra mässingsborste och avsluta med en polertrissa.

Inga resultat är väl särskilt tillfredställande, men än så länge är det mest terapi.

Hur gör ni?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Aluminium och en dremmel - hur gör vi?

Post by Federico »

Polermaskin är outstanding om man har möjlighet att använda en sådan.

För mig har det fungerat bra med en borrmaskin och fäste som jag sätter horisontalt på en arbetsbänk. Sedan sätter man i en lagom stor lumpskiva och använder polervax.

Är materialet porigt kör jag med en fin smärgelduk eller fint våtslippapper innan polering, det är viktigt att inte göra spår i metallen som sedan kan växa vid polering, viktig är också att polera från olika håll för att slippa spår och ränder.

Här kommer några exempel från en gammal touringrenovering.

Image

Image
Federico
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Då jag driver http://dremelforum.com och Dremel User group på Facebook http://www.facebook.com/groups.php?ref= ... 0831942944 är det kul att frågan kom upp.

Använd endast polertrissan av filt. Jag har inte sett lumptrissor till Dremel i Sverige. Är ytan riktigt tråkig kan du använda Autosol. Annars polerpasta. Polerpastan brukar följa med i kiten. Kör på låga varvtal annars har du polerpasta på väggar, tak och husdjur.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Martin O wrote: Kör på låga varvtal annars har du polerpasta på väggar, tak och husdjur.
Og bruk briller.....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Post Reply