Bensinkran. Köra på reserv?
Bensinkran. Köra på reserv?
Hej!
Igår fick jag äntligen ut min Touring 61 i det fina vädret för en liten tur.
Efter en liten stund dog motorn och jag kom fram till att det var pga bensinbrist, fastän det fanns gott om bensin i tanken. Jag testade att sätta kranen på reserv och då funkade allt finfint igen.
Spelar det egentligen någon roll om man kör med kranen på öppen eller reserv?
Igår fick jag äntligen ut min Touring 61 i det fina vädret för en liten tur.
Efter en liten stund dog motorn och jag kom fram till att det var pga bensinbrist, fastän det fanns gott om bensin i tanken. Jag testade att sätta kranen på reserv och då funkade allt finfint igen.
Spelar det egentligen någon roll om man kör med kranen på öppen eller reserv?
Last edited by roedis on Sat 23 May 2009, 20:47, edited 1 time in total.
Jag kan inte svara för hur en Piaggio Vespa bensinkran fungerar. Men på alla andra motorcyklar jag haft så är det två rör som utgör bensinkranen, det ena är lite längre och bensinen 'tar slut' tidigare. Det andra röret är kortare och sitter således närmare botten. Om den här konstruktionen liknar den för din Vespa så låter det som att det längre röret är igenkorkat.roedis wrote:Yes. Det är det som är planen. Man kan ju anta att det är någon form av stopp någonstans helt enkelt.
Men. Vad är egentligen skillnaden på att köra på reserv och öppen kran?
Blir det olika stort flöde eller något i den stilen?
Jo precis.
Så egentligen är det ingen skillnad, förutom att när bensinen är slut på reserv så är det verkligen slut.. Det är iallafall det jag kommit fram till.
Jag ska plocka isär och rengöra lite i veckan och se hur det går. Den har stått riktigt länge så man kan tänka sig att det är några härliga avlagringar som ligger i vägen.
Så egentligen är det ingen skillnad, förutom att när bensinen är slut på reserv så är det verkligen slut.. Det är iallafall det jag kommit fram till.
Jag ska plocka isär och rengöra lite i veckan och se hur det går. Den har stått riktigt länge så man kan tänka sig att det är några härliga avlagringar som ligger i vägen.
Poenget med å kjøre på "åpen" og ikke "reserve" er vel at når man da har kjørt tomt, så kan man slå over på reserve og kjøre til nærmeste bensinstasjon og fylle...
Ellers så er det tomt. -virkelig tomt....
Ellers så er det tomt. -virkelig tomt....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Jag har precis samma fel på min PX 200 E!! Jag är nybliven Vespa-ägare! Hur gör man för att komma åt kranen? Behöver man något specialverktyg som jag sett diskuterats på andra trådar (för att dela på tank och kran)? Var får man tag på packningar?fritte wrote:Ta isär kranen & rengör den invändigt, montera ihop den med nya packningar. Om tanken är grisig invändigt så rengör även den.![]()
PX200E (med bensinmätare och gul varningslampa) har en annan typ av kran, utan reservläge. På den finns bara "stängd" (vägrätt läge med vredet åt vänster) och "öppen" (vågrätt läge med vredet åt höger). Ställer du den rakt uppåt får du ett halvöppet läge som inte brukar funka så bra. För att demontera muttern som håller kranen (sitter inne i tanken) krävs en speciell nyckel. Du köper den hos din scooterhandlare eller tillverkar den själv.gemlin wrote:Jag har precis samma fel på min PX 200 E!! Jag är nybliven Vespa-ägare! Hur gör man för att komma åt kranen? Behöver man något specialverktyg som jag sett diskuterats på andra trådar (för att dela på tank och kran)? Var får man tag på packningar?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
På min PX brukar jag få i ungefär 6 liter då lampan tänds. Tanken är ju på 8 så då bör det vara runt 2 liter kvar.gemlin wrote:Tack för informationen, då är det inget fel på kranen.
Återstår alltså att kolla att den gula lampan tänds korrekt. Hur mycket soppa bör det finnas kvar i tanken när lampan tänds?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst