montera lager med värme å kyltricket
montera lager med värme å kyltricket
En bra beskrivning om man inte vet hur det funkar:
http://www.youtube.com/watch?v=L7i-2THz ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=L7i-2THz ... re=related
Har läst om detta förfaringssätt tidigare - verkar väldigt smidigt - dock en undring!
Visst sitter packboxen redan monterad (?) som förutom aluminium även har någon sorts plast- eller gummiläpp! (den jag känner till är köpt hos EM)
Förstörs inte den av värmebehandlingen, även om gaslågan inte direkt berör???
Erling
Visst sitter packboxen redan monterad (?) som förutom aluminium även har någon sorts plast- eller gummiläpp! (den jag känner till är köpt hos EM)
Förstörs inte den av värmebehandlingen, även om gaslågan inte direkt berör???
Erling
Han värmer inte mer än c:a 80-100 grader och en packbox på denna typ klarar betydligt mer under lång tid.
Har inga siffror i huvudet men jag vet anläggningar med kullager och packbox som har drifttemperaurer på runt 120 grader och då pratar vi c:a 4000 timmar mellan renoveringarna.
Tror säkert att en Vespa har temperaturer närmare 100 grader under drift (vid lagren).
Har inga siffror i huvudet men jag vet anläggningar med kullager och packbox som har drifttemperaurer på runt 120 grader och då pratar vi c:a 4000 timmar mellan renoveringarna.
Tror säkert att en Vespa har temperaturer närmare 100 grader under drift (vid lagren).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Intressant med Dina funderingar och fakta!
I går - före jag skrev mitt inlägg - så bankande jag fast ett ramlager till min GS-60. Ska fortsätt denna helg!
Det gick i och för sig bra men det känns lite fel att behöva banka in lager - väldigt lätt att lagret kommer lite snett - och fastnar - och till och med spränger blocket. Viktigt med stadigt mothåll!
Att pressa in lager måste väl vara det optimala gissar jag - förutom detta smarta med värme/kyla.
Tänkvärt - och som man kanske glömmer när man mekar - det där med att motorn vid gång hamnar på ca 100 grader, och att packboxarna klarar den "behandlingen"!
Hörde i telefon att det var grått och att regnet hängde i luften i Umeå.
Erling
I går - före jag skrev mitt inlägg - så bankande jag fast ett ramlager till min GS-60. Ska fortsätt denna helg!
Det gick i och för sig bra men det känns lite fel att behöva banka in lager - väldigt lätt att lagret kommer lite snett - och fastnar - och till och med spränger blocket. Viktigt med stadigt mothåll!
Att pressa in lager måste väl vara det optimala gissar jag - förutom detta smarta med värme/kyla.
Tänkvärt - och som man kanske glömmer när man mekar - det där med att motorn vid gång hamnar på ca 100 grader, och att packboxarna klarar den "behandlingen"!
Erling
Det var en modell från Biltema. Liknar i alla fall den jag köpte där, som numera är utgången. Den jag köpte klarar över 1000 grader, medan den som säljs nu klarar strax över 500 grader. Passa på att köpa den bättre modellen om den finns kvar. Det högre temperaturområdet är bra vid tex härdning eller förvärmning vid svetsning.Erling wrote:IR-termometer...bra!
Läste om detta i Classic Motor och Jim Lundberg!
Har tyvärr glömt vilket märke som han rekommenderade!
Någon som minns?
Erling
Det är ett användbart instrument. När jag skulle måla garagegolv, fick temperaturen inte understiga 12 grader. Mätning visade 15 grader, så det var bara att sätta igång. Sedan är det kul med onödigt vetande som tex hur varm är grillen?
-
- Lärling
jaa.. 538 grader celcius känns ju lite klent, helst vill du ju komma upp i dryga 600 grader så att aluminiumblocket smälter ner till en klump på bänken, då brukar lagret glida i helt utan motstånd.Erling wrote:Kollade i Biltemas senaste katalog, och de verkar tyvärr bara finnas en som klara 538 grader.
Erling
---------------------------------------------------------
Ajamen...här dryper det av ironi idag - vad är det med er?
/R

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Varför banka? Köp en kraftigare gängstång och brickor i olika storlekar, och dra lagret på plats. Betydligt mer kontrollerat och smidigt.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Erling wrote:Intressant med Dina funderingar och fakta!
Erling
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Om man ser till att införskaffa brickor som är något mindre än ytterdiametern på det lager man avser montera, så får du ju inga problem med att den pressar på något annat än ytterringen.
Värmer man dessutom lagersätet ordentligt innan, så känns det tydligt när lagret bottnar vid idragning.
/G
Värmer man dessutom lagersätet ordentligt innan, så känns det tydligt när lagret bottnar vid idragning.
/G
calle wrote:Om man nu gör det med kärlek och försiktighet finns det ett par bra saker:Hedge wrote:Varför banka?
man kan banka in lagret på ytterringen och därför inte skada lagret (svårt om man drar det på plats)
när lagret kommer på plats så hör man det.
Om brickan är tunnare än 3 mm fjädrar den ner vid belastning och kraften kommer ändå på innerringen. Om man istället sätter en hylsa mellan bricka & lagrets ytterring blir lagrets innerring obelastad.Hedge wrote:Om man ser till att införskaffa brickor som är något mindre än ytterdiametern på det lager man avser montera, så får du ju inga problem med att den pressar på något annat än ytterringen.
/G

-
- Lärling