Byte av primär-kullager??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Byte av primär-kullager??

Post by Erling »

I dag förstörde jag ett lager 12x37x12 till "julgrans-axeln"
Använde en krafthylsa som passade den yttre ringen (samt lite tunn olja) och knackade ner lagret mot axeln/stången - underlag/mothåll ett stadigt skruvstäd.

Lagret började låta maracas innan det var i botten!

VAD GÖR JAG FÖR FEL?
:x

Erling
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du ska inte sätta fast axeln i lagret förrän julgranen är på plats i blocket

Man brukar behöva att värma upp lagersätet med en gasollåga och ha lagret kallt. Då kan man nästan droppa i det. När sedan lagret och låsringen är på plats värmer man lagrets inre ring, positionerar julgranen och knackar försiktigt i axeln med en plastklubba. Eventuellt får man dra sista biten med muttern som håller axeln på plats för att inte förstöra axelns topp med hammarslag.

Maraccas kan iofs innebära problem i ryckutjämnaren, kolla var skramlet kommer från.

mvh/HB
Erling

Post by Erling »

Misstänkte att jag tagit det hela i fel ordning - TACK för INFO!
EXAKT den info jag behövde!
Har redan beställ nya lager från EM!
Den första motorn som jag renoverat (en VN2) fick jag hjälp av en motorkunnig "lärare".
Detta är min första "egna" reparation - och fler skall komma hoppas jag.
Nu är det vissa moment som behöver "sätta sig" innan allt känns rätt och hemtamt.

Det är verkligen spännande och roligt att meka - och varje dag lär jag mig lite nytt - inte minst genom detta förnämliga Forum med hjälpsamma, hyggliga veteraner.

Men hur ser ryckutjämnaren ut och var sitter det?

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Erling

Post by Erling »

Bättre info än så här kan man inte önska sig!
TOPPEN och tusen tack för hjälpen!

Erling
Post Reply