Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

PapaD wrote:Alltså Victor,
DP har ju redan vetenskapligt (dvs testat) rett ut det här: det går långsammare med vindruta än utan! En flyscreen däremot, den kanske snyggar till aerodynamiken, men den gör ju bara nytta när man hukar sig.

Vindruta: lyx som kostar fart.

Flyscreen: snygg grej som kanske är bra.

Naken: alla vill väl ha en naken?

Mvh
PapaD
Sen finns det ju hur många som helst som hävdar motsatsen, att de tjänat ett par km på att smälla på en vindruta. Så ett par hävdar det går snabbare, en del hävdar man förlorar fart, och jag var diplomatisk nog att hävda att det kanske varken gör från eller till, utan att när det kommer till kritan handlar om att antingen vinna i bekvämlighet och förlora i stil eller behålla sin värdighet men stå ut med väder och vind :)
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Vindruta eller inte... Hehe, man skulle nog behöva en vindtunnel för att få slut på debatten. Hur som helst, den vindruta jag såg på Hondas sida såg nog inte så aerodynamisk ut. Fast å andra sidan, framsidan på en människa är allt annat än aerodynamisk! :grin:
En flyscreen borde höja toppfart och sänka förbrukning, men är ju inget egentligt skydd. Något mellanting vore bra, något som man inte behöver böja sig som en märla för att komma ner bakom och som ändå inte påverkar prestanda/förbrukning.

Min grabb (som nyss fyllt 15) har fått en EU moppe som jag kört en del, och det är stor skillnad i toppfart när man lägger sig ner ordentligt. Fast jag brukar se mig omkring ordentligt att ingen ser mig innan. Har fått för mig att man ser ut som en idiot när man ligger dubbelvikt över en scooter i knappt 50km/h :grin:
Behövs nog mer sporthoj för att det ska se "rätt" ut.

Lite lustigt med Innovan, jag har inte ens provkört den men sitter ändå och funderar på saker jag vill fixa till "när jag köpt den". Saker jag läst på forumet bl.a. Toppbox, extradunk (halvlitersflaska såg jag föreslaget i en tråd) osv. Känns som det är en perfekt scooter för mitt behov dock.
Det är 3.2 mil enkel väg. Därav 1 mil kurvig 70 sträcka, 1,5 mil blandat 70 och 90 väg och resten stadstrafik.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Tocca wrote:Vindruta eller inte... Hehe, man skulle nog behöva en vindtunnel för att få slut på debatten. Hur som helst, den vindruta jag såg på Hondas sida såg nog inte så aerodynamisk ut. Fast å andra sidan, framsidan på en människa är allt annat än aerodynamisk! :grin:
En flyscreen borde höja toppfart och sänka förbrukning, men är ju inget egentligt skydd. Något mellanting vore bra, något som man inte behöver böja sig som en märla för att komma ner bakom och som ändå inte påverkar prestanda/förbrukning.

Min grabb (som nyss fyllt 15) har fått en EU moppe som jag kört en del, och det är stor skillnad i toppfart när man lägger sig ner ordentligt. Fast jag brukar se mig omkring ordentligt att ingen ser mig innan. Har fått för mig att man ser ut som en idiot när man ligger dubbelvikt över en scooter i knappt 50km/h :grin:
Behövs nog mer sporthoj för att det ska se "rätt" ut.

Lite lustigt med Innovan, jag har inte ens provkört den men sitter ändå och funderar på saker jag vill fixa till "när jag köpt den". Saker jag läst på forumet bl.a. Toppbox, extradunk (halvlitersflaska såg jag föreslaget i en tråd) osv. Känns som det är en perfekt scooter för mitt behov dock.
Det är 3.2 mil enkel väg. Därav 1 mil kurvig 70 sträcka, 1,5 mil blandat 70 och 90 väg och resten stadstrafik.
Jag tror att du gör rätt som läser på och ställer in dig på vad du får och inte får, då blir Innovan varken en besvikelse eller en överaskning.
Man skulle nog kunna sammafatta det med att vet du vad du köper och ändå köper en Innova, blir du inte besviken.

När jag scannade marknaden efter beg Innovor förvånades jag över att jag inte hittade en enda som gått typ 1000 mil eller så, utan snarare fanns det ett gäng som gått 50-300 mil. Eftersom Innovan/Dream/Cube har ryktet om sig att vara outslitliga gör jag det tolkningen att har du kört den 1000 mil då är du rätt målgrupp och då säljer du den inte. Säljer du den efter några få mil, har du insett att den inte var så snabb som du trodde, kanske inte gillar att den tappar lite fart vid motvind eller helt enkelt insett att du borde köpt en större.

Har du 6,5 mil t/r och har en halvliters reservflaska under sadeln då kommer du normalt sett inte behöva tanka mer än varannan dag. Jag har 2,5 mil till per dag och måste tanka exakt varje dag, vilket känns lite jobbigt, men å andra sidan man skall inte heller måla upp det som ett jätteproblem. Har man ett bensinkort, tankar på en mack med kortautomat är det inte många sekunders jobb att fylla 2 liter bensin. Det skulle ta längre tid och vara mindre rent och snyggt att tanka upp den hemma ur en jeep-dunk t.ex.

Det visade sig att det inte var så många butiker i Sthlm som hade Trangias bränsleflaskor hemma, men i går fick jag tag på en butik 'Addnature' som har både 0,5 och 1.0 Lit flaskor hemma och jag skall åka och hämta upp en av var idag.
http://www.addnature.com/product.asp?de ... KFLASK4086
Visuellt på bild ser de i alla fall ut som om de är perfekta som reserv. Funkar det som jag tror, så kommer 0,5:an vara perfekt under sadeln, jag kommer i alla fall ha plats för skivbromslås, låskätting och hänglås i samma utrymme. 1 litersflaskan kommer jag att kasta i boxen så att jag har totalt 1.5 liter i reserv om jag ger mig iväg på någon längre sväng där jag inte vet närheten till mackar.

Återkommer med åsikter om flaskorna när jag testat. Jag tror att man inte fyller dem direkt från pumpen utan risk att det rinner en del utanför utan jag kommer att fylla en reservdunk som jag förvarar i garaget och fylla på flaskorna från den vid behov. Förhoppningsvis kommer man inte behöva göra den övningen för ofta och vid slutet av säsongen får man väl köra slut på soppan i dunken så att den inte blir gammal.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

victor wrote:
PapaD wrote:Alltså Victor,
DP har ju redan vetenskapligt (dvs testat) rett ut det här: det går långsammare med vindruta än utan! En flyscreen däremot, den kanske snyggar till aerodynamiken, men den gör ju bara nytta när man hukar sig.

Vindruta: lyx som kostar fart.

Flyscreen: snygg grej som kanske är bra.

Naken: alla vill väl ha en naken?

Mvh
PapaD
Sen finns det ju hur många som helst som hävdar motsatsen, att de tjänat ett par km på att smälla på en vindruta. Så ett par hävdar det går snabbare, en del hävdar man förlorar fart, och jag var diplomatisk nog att hävda att det kanske varken gör från eller till, utan att när det kommer till kritan handlar om att antingen vinna i bekvämlighet och förlora i stil eller behålla sin värdighet men stå ut med väder och vind :)
Jag älskar uttrycket att 'Alla har rätt till en åsikt, även om din är fel'

Men skämt & sidor, Jag tror personligen att en ordentlig vindruta inte skulle göra något negativt om hojen vore lite mer vuxen dvs vägde 200 kg och hade 20 hästar eller så. När det gäller Innovan så är det som PapaD skrev för länge sedan i en annan tråd, att den inte påverkas speciellt mycket av att man sitter 2 pers på cykeln, den orkar pinna på rätt snällt ändå, men vinden är dess största fiende.
I början förvånade det mig mycket att stötig motvind kunde sänka hastigheten på cykeln från 80 till 55-60 på några sekunder och det kändes inte riktigt relevant. Helt klart beror detta på att cykeln normalt sett har så lågt luftmotstånd så att de knappa 10 hästarna presterar lite mer än de egentligen borde, men då är marginalen också för liten så när det blåser behöver man lite mer.

Jag har inget belägg för att en vindruta skulle hjälpa eller stjälpa, men min magkänsla säger mig att det är fel cykel att sätta ruta på.

Skulle någon här däremot köpa en ruta och sätta en på en Innova och sedan ärligt kunna hävda att det faktiskt fungerar bra och inte påverkar cykeln negativt, då köper jag nog en och sätter på själv. Så mer övertygad än så är jag trots allt inte :-D

/putte
P.E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 15 Apr 2009, 18:59

Post by P.E »

Det finns ett par Innovor på blocket med ruta som sitter rakt upp.
Mina erfarenheter av rutor på tidigare hojar är att det alltid ger ökat
luftmotstånd samt viss turbulens bakom rutan.
Jag tänker fortsätta njuta av fartvinden på min Innova.
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
Location: Sweden

Post by Peter Björkdahl »

Jag har hört av någon som läst aerodynamik att det snarare är "luftsläppet" bak som är viktigt för att nå lågt luftmotstånd. T ex så tycker jag att min BMW C1 går bättre med toppbox bak.
Och när det gäller traditionella motorcyklar så går det nog bättre när man ligger ner bl a för att det blir mer äggformat (och mindre frontarea såklart).

Vad tror ni? är det någon som har testat och labbat med "luftsläppet"?

//Peter Björkdahl
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Peter Björkdahl wrote:Jag har hört av någon som läst aerodynamik att det snarare är "luftsläppet" bak som är viktigt för att nå lågt luftmotstånd. T ex så tycker jag att min BMW C1 går bättre med toppbox bak.
Och när det gäller traditionella motorcyklar så går det nog bättre när man ligger ner bl a för att det blir mer äggformat (och mindre frontarea såklart).

Vad tror ni? är det någon som har testat och labbat med "luftsläppet"?

//Peter Björkdahl
Tittar man på race-vesporna från 50-talet är de ju tydligt droppformade, och förarna hade visst droppformade hjälmar, så nog är det viktigt. Det är säkert en kombination av de båda som ger bäst resultat.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Så är nu en bränsleflaska inskaffad.

Det blev inte en Trangia-flaska som jag tänkte ursprungligen, eller rättare sagt det blev en 6 dl Primus flaska i aluminium som blir min 'standard reserv' Kostade dryga hundringen, men ack så rätt den kändes.

Image
Image

Köpte dock en 1 Liters Trangia-flaska för de långa resorna, men den lär till vardags få stå i garaget.

Aluminiumflaskan andas kvalitet och plastkorken lär inte ge upp i första taget.
Provade att hälla ur flaskan i tanken och det var tyvärr lite lätt. Kommer att skära av en flaskhals till en oljeflaska som tratt, så liten och grund som möjligt men den behövs och man inte skall spilla onödigt mycket när man börjar hälla.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Fel fel fel. plötsligt slog det mig att jag inte skall offra något utrymme under sadeln för någon form av tratt.
Jag klipper självklart till en rund platta av en plan oljedunk och rullar den när jag skall hälla som ett dropstop till en vinflaska
http://www.profilreklam.se/system/visa. ... Menu=13522
Den runda plattan kommer ta betydligt mindre plats.

Ännu bättre vore just att använda ett riktigt dropstop till en vinflaska men plasten från en dunk lär klara bensinen bättre.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Nu borde jag egentligen gå in och rensa i mina tidigare trådar, men jag ändrar mig igen gällande den lilla flaskan. Jag kommer att åka förbi Addnature och köpa Trangias 0,5 flaska och ersätta Primusflaskan, trots allt.

Det beror på att jag tog mig lite tid och kollade in och testade korken till 1 lit trangiaflaskan. Det visar sig att den kan jag hälla bensinen ur, utan att ta av korken och då behöver jag inte spilla en droppe bensin när jag fyller tanken.

Det är samma kork till halvlitersflaskan så Primusflaskan trots att det är läcker och i aluminium, går bort.

En dryg hundring i lärdomspengar, men det kan jag leva med.
Image
Image

/putte
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ja, det stämmer. Om boxen (trots vad man kan tro när man ser dom) ändrar luftströmmen på ett gynnsamt sätt (smalnar av luftsvallet efter C1-an) så kommer det att resultera i lägre luftmotstånd. Många moderna bilar har ju en liten vinge baktill, som alltså inte är till för att trycka ner bilen mot vägen i nån större utsträcking, utan finns där för att manipulera luftströmmen för en lägre dragkoefficent och lägre bränsleförbrukning.

Dock är det ju så att en mindre frontarea alltid är bra, samt att man har en fordonsform som låter luften passera så nära fordonets yta som möjligt (läs: mjuka och regelbundna former, med så lite möjlighet till virvlar som möjligt)

/G
Peter Björkdahl wrote:Jag har hört av någon som läst aerodynamik att det snarare är "luftsläppet" bak som är viktigt för att nå lågt luftmotstånd. T ex så tycker jag att min BMW C1 går bättre med toppbox bak.
Och när det gäller traditionella motorcyklar så går det nog bättre när man ligger ner bl a för att det blir mer äggformat (och mindre frontarea såklart).

Vad tror ni? är det någon som har testat och labbat med "luftsläppet"?

//Peter Björkdahl
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Image

:yuck:
/David
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

mavio wrote:
:yuck:
En kompis till mig med mycket bestämda åsikter säger att de som åker omkring med 'cafébord' är töntar och små cabbar är för blondiner. Han vet inte än att jag köpt en Innova, men jag lär nog få höra något om 'klassen' :-)
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Det där med ändrad luftström bak kan man ju få bevisat genom att titta på Nascar. På de snabbaste banorna kan två bilar som ligger bakom varandra vara upp till 20km/h snabbare än en bil som ligger ensam.
Den bakre bilen förbättrar luftströmmen för den främre som går fortare utan att bli knuffad fram.
Tyvärr är det ju så att för att få riktigt lågt luftmotstånd så blir det obekvämt, tittat på hur hojarna som slår hastighetsrekord ser ut, som en cigarr. Man ligger och kör.

Det finns nog mycket som skulle kunna göras med små medel tror jag dock, om bara tillverkarna kostade på sig att testa.
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Tocca, varför inte ta en flygbiljett till Piteå och köra hem den här? Du får kolla kedja och ventiler innan du åker och så byter du olja i, tja, Örnsköldvik kanske? Lämpligt ställe att övernatta på och så tar du de sista femti milen hem därifrån. Den har allt du behöver, du får flygresan och äventyret hem för mindre pris än en ny. Men den ÄR ju ny!

http://www.blocket.se/pitea/Motorcyckel ... m?ca=8&w=3 8)

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

PapaD wrote:Tocca, varför inte ta en flygbiljett till Piteå och köra hem den här? Du får kolla kedja och ventiler innan du åker och så byter du olja i, tja, Örnsköldvik kanske? Lämpligt ställe att övernatta på och så tar du de sista femti milen hem därifrån. Den har allt du behöver, du får flygresan och äventyret hem för mindre pris än en ny. Men den ÄR ju ny!

http://www.blocket.se/pitea/Motorcyckel ... m?ca=8&w=3 8)

Mvh,
PapaD
Kul ide, sådär lite lagom galet! :smile:
Fast det finns gott om begagnade i närheten också, så det känns kanske lite... väl entusiastiskt.
Det jag lutar mest åt dock är en ny 08a som jag sett på flera ställen säljas för 24000kr. Alttid skön känsla med en ny, vi får se vad det blir.

Thomas.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Fast ni Innova-förare verkar ju lite smågalna, så det är ju helt rätt att åka till nordpolen för att hämta en :)
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Före avfärd vid min långresa. Notera min infästning av GPS, funkar men inte så värst ergonomiskt...
http://img193.imageshack.us/img193/6858/20090506.jpg

Hur gör ni för att lägga in bilder utan att använda länkar? Jag fattar inte vad Hedge menar i sin beskrivning '..ta bort "url"..."

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

favorit i repris; NYRENOVERAD

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:
- Anpassa bilbredden till maximalt 600.

- Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet hos www.imageshack.us

Image

- Kopiera URL-länken och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

V H
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Före avfärd vid min långresa. Notera min infästning av GPS, funkar men inte så värst ergonomiskt...
http://img193.imageshack.us/img193/6858/20090506.jpg

Hur gör ni för att lägga in bilder utan att använda länkar? Jag fattar inte vad Hedge menar i sin beskrivning '..ta bort "url"..."

Mvh
PapaD
Tryck på 'Img'-knappen en gång, fyll på med din url och avsluta med att trycka på Img'

Image

/putte/
Tocca
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Mon 18 May 2009, 11:53

Post by Tocca »

Idag var jag och testkörde en Innova, körde ca 40 minuter på lite blandade vägar.
Den var bekvämare än väntat, satt riktigt bra på den (180 cm, 85kg). Bättre acc än väntat, känns som mer än 9hk. Tog en sväng på motorvägen och låg mellan 90 och 100 några kilometer, inga problem men det är inte det den är byggd för det märks. Skulle nog bli lite tradigt att nöta motorväg.
Det är ganska kraftig motorbroms på den, man lär sig väl att möta med gasen när man växlar ner, taggar man ner i en kurva på grusväg kan det nog bli lite spännande annars! :smile:

Det känns ganska troligt att jag blir med Innova inom snar framtid.

Thomas.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Tocca wrote:Idag var jag och testkörde en Innova, körde ca 40 minuter på lite blandade vägar.
Den var bekvämare än väntat, satt riktigt bra på den (180 cm, 85kg). Bättre acc än väntat, känns som mer än 9hk. Tog en sväng på motorvägen och låg mellan 90 och 100 några kilometer, inga problem men det är inte det den är byggd för det märks. Skulle nog bli lite tradigt att nöta motorväg.
Det är ganska kraftig motorbroms på den, man lär sig väl att möta med gasen när man växlar ner, taggar man ner i en kurva på grusväg kan det nog bli lite spännande annars! :smile:

Det känns ganska troligt att jag blir med Innova inom snar framtid.

Thomas.
Hej Tocca.

Dina intryck från första svängen stämmer väl överens med mina trots att jag har över 400 mil nu på min. 90-100 motsvarar nog 83-93 ärliga km/h eftersom det är lite glädjemätare (jag jämför med min GPS).

Motorbromsen vänjer man sig ganska fort vid och jag tvivlar att du kommer att lida av den men visst kan man nog säga att automatkopplingen gör växlingen lite trög att man då och då saknar möjligheten att 'dra' sig ur en skarp kurva.

Kul att dina intryck är så positiva.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Kul Tocca!
Hoppas du får tag på en snart, nu är sommaren verkligen här.

Jag har märkt att den kan dra litet mer än vanligt vid landsvägskörning, upp till 0.3 har jag mätt upp. Som på min resa till Hindås, då jag hade fullgas i princip hela tiden. Vid den typen av körning ligger jag typiskt, som ni säger, mellan dryga 80 och dryga 90 ärlig fart, dvs 90-105 på mätaren. Även vid viss motvind faktiskt, men det kräver att man kurar ihop sig så mycket man kan. Så vart tog de 2 dl förbrukningen vägen? Hmmm...

Jag har nu provat att aldrig ge mer än ca 4/5 gas under två tankningar. Åh gud, tänker den intelligenta läsaren, då går det inte fort. Men faktiskt, det skiljer inte mycket. Man hamnar mellan 80-95 på mätaren. Med 10 missvisning som min har landar jag på i snitt knappa 85 km/h och jämfört med fullgas skiljer det ett par minuter på mina två mil till jobbet. Och resultatet? 0.21 liter per mil på två tankningar i rad. :-) Procentuellt får man alltså betala 50% ökad förbrukning för 2/21 tidsvinst i mitt test.

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Kul Tocca!
Hoppas du får tag på en snart, nu är sommaren verkligen här.

Jag har märkt att den kan dra litet mer än vanligt vid landsvägskörning, upp till 0.3 har jag mätt upp. Som på min resa till Hindås, då jag hade fullgas i princip hela tiden. Vid den typen av körning ligger jag typiskt, som ni säger, mellan dryga 80 och dryga 90 ärlig fart, dvs 90-105 på mätaren. Även vid viss motvind faktiskt, men det kräver att man kurar ihop sig så mycket man kan. Så vart tog de 2 dl förbrukningen vägen? Hmmm...

Jag har nu provat att aldrig ge mer än ca 4/5 gas under två tankningar. Åh gud, tänker den intelligenta läsaren, då går det inte fort. Men faktiskt, det skiljer inte mycket. Man hamnar mellan 80-95 på mätaren. Med 10 missvisning som min har landar jag på i snitt knappa 85 km/h och jämfört med fullgas skiljer det ett par minuter på mina två mil till jobbet. Och resultatet? 0.21 liter per mil på två tankningar i rad. :-) Procentuellt får man alltså betala 50% ökad förbrukning för 2/21 tidsvinst i mitt test.

Mvh,
PapaD
Intressant reflektion. Jag konstaterade tidigt att det finns ett spann mellan full gas ner till där motorn redan ger den effekt omständigheterna klarar av. För mig känns det naturligt att släppa gasen ner till ett 'trottel-läge' där motorn ändå presterar max. Det gör att jag till och från jobbet aldrig kommer över 0,20.

Dock när det är mycket stötig och kraftig motvind, typ där hastigheten pendlar mellan 80 och ner till runt 60 när det tar i, då är det svårt att ha den exakta känslan och vips så drar soppaförbrukningen iväg.

Så jag tror att du har helt rätt. Gasar du fullt spjäll även utan motvind så ger du maskinen mer soppa än den kan hantera och en soppaförbrukning på runt en dl mer.

Jag tror inte man skall stirra sig blind på något exakt gasläge utan snarare lyssna och känna när det helt enkelt inte ger mer att gasa, då gasar man för mycket.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Jag tycker slangarna håller trycket bra nu (däcktrycket alltså). I början fick jag två punkor som jag skrev om ngnstans här på forumet, idag är jag helt säker på att det berodde på för lågt däckstryck. När poletten väl trillat ner och jag kontrollerade lufttrycket tyckte jag att jag fick fylla på en gång i veckan. Men nu håller de banne mig trycket! Lustigt...
Syret sticker ju ut före kvävet genom gummi, men det är ju mindre än en femtedel syre, det borde ju bara vara kväve kvar efter två påfyllningar. Fast det kanske bara var två gånger som trycket var lågt, jag kommer inte ihåg. Märkligt är det, har ni samma erfarenhet?
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Post Reply