
Vespa 50N 1971 renovering
En liten uppdatering vad som händer.
1. Hjulhusen är penslade med Hagmans Carosol tjockflytande rostskyddsmedel.
2. Alla wirar sitter på plats.
3. Baklyktan är påmonterad och inkopplad.
4. Bromspedalen är påskruvad igen och wire kopplad.
5. "Vespa" stänkskyddet är påmonterat.
6. "Vespa 50" logotypen sitter på plats på benskölden.
Nästa steg är dom förb....de
golvlisterna som har vållat mig mycket bekymmer, tankar och funderingar. Har idag beställt gratis
rostfria A2 blindnitar/popnitar som kommer att nitas fast med en rostfri A2 bricka på utsidan (tack mina kära beslagskontakter). Ändarna på listerna kommer jag nog att nita känns den som i nuläget, men det hinner säkert att ändras...Hur jag skall sätta fast listerna på "kardanen
" har jag ingen aning om i dagsläget. Möjligen monterar jag bort bromspedalen igen och skruvar fast dom..
Får jag bara dit listerna så känns resten i dagsläget lätt som en plätt, men jag stöter säkert på patrull även där 
1. Hjulhusen är penslade med Hagmans Carosol tjockflytande rostskyddsmedel.
2. Alla wirar sitter på plats.
3. Baklyktan är påmonterad och inkopplad.
4. Bromspedalen är påskruvad igen och wire kopplad.
5. "Vespa" stänkskyddet är påmonterat.
6. "Vespa 50" logotypen sitter på plats på benskölden.
Nästa steg är dom förb....de
Vespa 50/N -71
Lite nya framsteg i snickarboa
Som jag skrev i en annan tråd hade jag det jobbigt utan stora framsteg med mitten listerna igår. Fick bara i 2skuvar på 2½h igår med hjälp av en pincett att placera brickan på skruven med, och sedan ett balancerande att sätta fast muttern också. Senare igårkväll fick jag på en 3:e bricka/mutter också. Hade jag haft parkinsons hade det varit stört omöjligt

Lunchen idag tillbringades i jobbets verkstad, och jag fick ihop följande verktyg
. Snyggt är det inte, man ack så praktiskt.

Så ikväll efter jobbet så monterades resterande skruvar med brickor och muttrar med hjälp av mitt special verktyg. Och så här fint blev resultatet. Jag är i alla fall mycket nöjd

Jag använde mig av syrafasta rostfria A4 skruvar/brickor/muttrar, skruvarna har spårskalle för att harmoniera med ett gammalt uttryck.
Nu är det "bara" sidolisterna kvar, jag tror och hoppas att det kommer att gå mycket bättre, sedan skall Vespan ned från bänken och få stå på sina egna hjul igen. Premiärturen skall jag försöka ta 1:a Maj är det tänkt och än så länge verkar tidsschemat hålla
Som jag skrev i en annan tråd hade jag det jobbigt utan stora framsteg med mitten listerna igår. Fick bara i 2skuvar på 2½h igår med hjälp av en pincett att placera brickan på skruven med, och sedan ett balancerande att sätta fast muttern också. Senare igårkväll fick jag på en 3:e bricka/mutter också. Hade jag haft parkinsons hade det varit stört omöjligt

Lunchen idag tillbringades i jobbets verkstad, och jag fick ihop följande verktyg

Så ikväll efter jobbet så monterades resterande skruvar med brickor och muttrar med hjälp av mitt special verktyg. Och så här fint blev resultatet. Jag är i alla fall mycket nöjd

Jag använde mig av syrafasta rostfria A4 skruvar/brickor/muttrar, skruvarna har spårskalle för att harmoniera med ett gammalt uttryck.
Nu är det "bara" sidolisterna kvar, jag tror och hoppas att det kommer att gå mycket bättre, sedan skall Vespan ned från bänken och få stå på sina egna hjul igen. Premiärturen skall jag försöka ta 1:a Maj är det tänkt och än så länge verkar tidsschemat hålla
Vespa 50/N -71
Dax för uppdatering igen. Det händer saker som gör att det känns att premiären närmar sig.
Alla lister kom på plats igår, och jag får tacka min farsa för att han kom över och hjälpte mig att pressa ner listerna mot karossen så att det gick att popnita lättare
. Trots att listerna är i aluminium är det ganska svårt att vrida till dom till rätt passform. Tre av de fyra listerna fick jag såga av och korta i längd för att passa befintliga kaross hål. Ändarna skruvades fast med samma skruvar som för mittenlisterna.

Nu ikväll så åkte framvagnen på plats av bara farten. Tänkte bara försöksmontera lite medans grabben var 45minuter hos en kompis och lekte, men jag hann få allt på plats direkt. Och jag känner inte av något glapp alls i framvagnen, så det lovar gott.

Så nu ser det ut så här. Vespan har hoppat ner från snickarbänken för första gången på länge. Och den verkar trivas bra på golvet med ett hjul i backen. Nu måste jag medge att det kliar i fingrarna att få skruva ihop resterande delar. Det är inte så många delar kvar att sätta på plats, känns som det är mest finlir in i det sista nu. Styret är nästa del att få komma på i alla fall. Jag har ingen aning längre om hur alla wirar satt eller träddes så det kan nog bli en rolig övning att få alla dom på rätt ställe

Visst kommer den att bli fin?! Och det skall bli kul att se och höra alla kompisars miner och kommentarer när jag väl är klar. Dom har fått stå ut med en massa vespa-snack i månader nu....Och fasen vet om jag inte har lyckats prata varmt om denna italienska skönhet så pass mycket att två av dom starkt överväger att få glida i samma stil. Eller vad säger ni grabbar
Välkomna in i gänget precis när ni vill 
Alla lister kom på plats igår, och jag får tacka min farsa för att han kom över och hjälpte mig att pressa ner listerna mot karossen så att det gick att popnita lättare

Nu ikväll så åkte framvagnen på plats av bara farten. Tänkte bara försöksmontera lite medans grabben var 45minuter hos en kompis och lekte, men jag hann få allt på plats direkt. Och jag känner inte av något glapp alls i framvagnen, så det lovar gott.

Så nu ser det ut så här. Vespan har hoppat ner från snickarbänken för första gången på länge. Och den verkar trivas bra på golvet med ett hjul i backen. Nu måste jag medge att det kliar i fingrarna att få skruva ihop resterande delar. Det är inte så många delar kvar att sätta på plats, känns som det är mest finlir in i det sista nu. Styret är nästa del att få komma på i alla fall. Jag har ingen aning längre om hur alla wirar satt eller träddes så det kan nog bli en rolig övning att få alla dom på rätt ställe

Visst kommer den att bli fin?! Och det skall bli kul att se och höra alla kompisars miner och kommentarer när jag väl är klar. Dom har fått stå ut med en massa vespa-snack i månader nu....Och fasen vet om jag inte har lyckats prata varmt om denna italienska skönhet så pass mycket att två av dom starkt överväger att få glida i samma stil. Eller vad säger ni grabbar
Vespa 50/N -71
-
johansjogren
- Entusiast

- Posts: 229
- Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
- Location: Göteborg
- Contact:
Hmm..framskärmen...skruven på högersidan behöver en typ 5mm plastdistans mellan skärmen och framgaffeln, har du den på plats? Synd att dra en buckla i skärmen för att den saknas....
Snyggt som f-n för övrigt *beundrar*
/R
Snyggt som f-n för övrigt *beundrar*
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes plastbrickan sitter på plats, så det är kanske en synvilla på korten, för i verkligheten finns det ingen buckla där.Bluesman wrote:Hmm..framskärmen...skruven på högersidan behöver en typ 5mm plastdistans mellan skärmen och framgaffeln, har du den på plats? Synd att dra en buckla i skärmen för att den saknas....
Snyggt som f-n för övrigt *beundrar*
/R
Vespa 50/N -71
Fasen nu är det nära. Jag HADE bara växelwirarna kvar att spänna, sen skulle allt ha varit klart för uppstart. Det gick så bra att montera ihop allt, med förgasaren och dom andra wirarna. Även tank och sadel och hela styret sitter på plats. Med andra ord så ser Vespan klar ut just nu.
Och då kom ett bakslag
Såg att jag inte hade monterat plastkåpan över cylindern ännu och tänkte glad-i-hågen att sätta fast även denna del. Men det är ju helt stört omöjligt att få på den när motorn och allt annat är monterat. Läste då på forumet där någon förklarade att en massa delar måste lossas igen för att få på den förb...de kåpan. Så det är inte roligt alls just nu. Premiärturen/uppstarten kunde ha varit som igår annars. Så nu får jag väl bita ihop och demontera: tank, förgasare, stötdämpare, hjul, avgasrör, wirar igen för att sätta dit kåpan.
Till helgen SKALL den få komma ut och känna på vårvärmen. Om jag kommer att köra låter jag ännu vara osagt, men ett startförsök skall definitivt göras
Och då kom ett bakslag
Såg att jag inte hade monterat plastkåpan över cylindern ännu och tänkte glad-i-hågen att sätta fast även denna del. Men det är ju helt stört omöjligt att få på den när motorn och allt annat är monterat. Läste då på forumet där någon förklarade att en massa delar måste lossas igen för att få på den förb...de kåpan. Så det är inte roligt alls just nu. Premiärturen/uppstarten kunde ha varit som igår annars. Så nu får jag väl bita ihop och demontera: tank, förgasare, stötdämpare, hjul, avgasrör, wirar igen för att sätta dit kåpan.
Till helgen SKALL den få komma ut och känna på vårvärmen. Om jag kommer att köra låter jag ännu vara osagt, men ett startförsök skall definitivt göras
Vespa 50/N -71
Hej!
Tror att det ska räcka med att lossa förgasaren och stötdämparfästet bak (nedre) sen är det bara att sänka ner motorn c:a 20-30 cm så får du den på plats.
Hmm, du måste nog bort med bakdäcket också, det sitter en M6 skruv som fäster kåpan just innanför däcket.
Snyggt bygge i alla fall, mycket snyggt!
Tror att det ska räcka med att lossa förgasaren och stötdämparfästet bak (nedre) sen är det bara att sänka ner motorn c:a 20-30 cm så får du den på plats.
Hmm, du måste nog bort med bakdäcket också, det sitter en M6 skruv som fäster kåpan just innanför däcket.
Snyggt bygge i alla fall, mycket snyggt!
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
primavera133
- Administrator

- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Vill inte verka grinig men är det inte dumt att använda rostfritt på listerna, de är ju av aluminium. Blir inte det tråkigt ganska snabbt? (exakt vad som händer kan nog någon annan svara bättre på)
/JM
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Okey, plastgrunkan monterades igår. Det gick skapligt lätt efter att ha lossat: Nedre fäste till stötdämparen, förgasaren och avgasröret.
Alla wirar sitter på plats igen, men jag misstänker att växelwirarna är felkopplade. Detta får jag titta in på och justera efter start.
Så ikväll skall Vespan få komma ut i vårvärmen och teststartas.
Här står den redo framför källardörren där den kom in för många månader sedan (se dom första bilderna).

STOR skillnad på färg & utseende mot hur den såg ut när jag hämtade den. Det har kostat många pengar, en hel del svordomar, mycket mekkande men oftast med ett smajl på läpparna. Det har varit värt varenda krona & spenderad timme hittills.
Håll nu tummarna att den startar också. Jag själv har satt som mål att det är 50/50 chans att den startar idag....(förhoppningsvis får lågt satt mål
) Svar kommer senare ikväll...
Och jag vet att det inte är optimalt att blanda rostfritt & aluminium pga galvanisk spänning. Men jag tog den risken då vespan inte skall gå i ur och skur. Det blir aluminiumen som blir lidande och korroderar om kontaktytorna mellan det rostfria & aluminiumen kommer i kontakt med sura vätskor. Tydligen skall det vara mindre än 0.05V mellan dom ädla & oädla-re materialen för att inte galvanisk spänning skall uppkomma. I detta fallet kan spänningen bli 0.5V, så risken är stor att aluminiumen oxiderar/korroderar. Men å andra sidan, vad är sura vätskor, hur lång tid tar det, hur stor är risken att det kommer hända?
Hur vackert är aluminium som också börjar oxidera av sig självt om jag hade valt aluminium popnitar istället...? Köpte aluminium utemöbler från J..K för nåt år sedan. Dom såg förj..liga ut efter en sommar...
Alla wirar sitter på plats igen, men jag misstänker att växelwirarna är felkopplade. Detta får jag titta in på och justera efter start.
Så ikväll skall Vespan få komma ut i vårvärmen och teststartas.
Här står den redo framför källardörren där den kom in för många månader sedan (se dom första bilderna).

STOR skillnad på färg & utseende mot hur den såg ut när jag hämtade den. Det har kostat många pengar, en hel del svordomar, mycket mekkande men oftast med ett smajl på läpparna. Det har varit värt varenda krona & spenderad timme hittills.
Håll nu tummarna att den startar också. Jag själv har satt som mål att det är 50/50 chans att den startar idag....(förhoppningsvis får lågt satt mål
Och jag vet att det inte är optimalt att blanda rostfritt & aluminium pga galvanisk spänning. Men jag tog den risken då vespan inte skall gå i ur och skur. Det blir aluminiumen som blir lidande och korroderar om kontaktytorna mellan det rostfria & aluminiumen kommer i kontakt med sura vätskor. Tydligen skall det vara mindre än 0.05V mellan dom ädla & oädla-re materialen för att inte galvanisk spänning skall uppkomma. I detta fallet kan spänningen bli 0.5V, så risken är stor att aluminiumen oxiderar/korroderar. Men å andra sidan, vad är sura vätskor, hur lång tid tar det, hur stor är risken att det kommer hända?
Hur vackert är aluminium som också börjar oxidera av sig självt om jag hade valt aluminium popnitar istället...? Köpte aluminium utemöbler från J..K för nåt år sedan. Dom såg förj..liga ut efter en sommar...
Vespa 50/N -71
så här ska växelvajrarna sitta:
Om du står så som du har tagit kortet,så ska vajern(vid styret) sitta på vänster sida, under motorn(i färdriktingen räknat)så ska den oxå sitta på vänster sida.
Hoppas du förstår hur jag menar.
annars mycket bra jobbat,snygg!
Om du står så som du har tagit kortet,så ska vajern(vid styret) sitta på vänster sida, under motorn(i färdriktingen räknat)så ska den oxå sitta på vänster sida.
Hoppas du förstår hur jag menar.
annars mycket bra jobbat,snygg!
Last edited by blizzy on Sat 18 Apr 2009, 08:13, edited 1 time in total.
Okej, så är Vespan åter tillbaka i snickarboa ikväll
Jag har bestämt mig för att riva motorn igen och byta ut packningen mellan blockhalvorna mot packning på tub istället. Detta då för att den läcker ganska mycket olja, och jag kan inte se vartifrån det kommer. Men det blir ganska många pölar på uppfarten, och det är inte kul. Särskilt när jag vet att jag inte fick i 2.5dl olja från början....
Läste på packningstuben och där står att den inte skall användas i ständig kontakt med bensin
Kan jag då inte använda denna runt vevhuset? Jag tror jag gör det i alla fall.
Sedan skall tändningen justeras, och jag ställer nog tillbaka den på 19grader igen, samt så skall förgasaren rengöras till 100% igen.
Så det blir inget åka av på några dagar. Men jag har ju fått mina första kanske 10mil på den i alla fall, och det ger mersmak
Och jag har varit med om en ganska otäck sak. En kväll när jag körde kändes det som jag fick sladd i en högerkurva, konstigt tänkte jag men fortsatte ändå. När jag väl stannat ser jag att jag tappat en bult till bakhjulet samt att hela hjulet bak var löst, och även framhjulet....Hade glömt att efterdra dessa
Kunde ha slutat illa...
Så nu sitter jag och peppar mig själv framför det stora arbetet som väntar, inte roligt
Jag har bestämt mig för att riva motorn igen och byta ut packningen mellan blockhalvorna mot packning på tub istället. Detta då för att den läcker ganska mycket olja, och jag kan inte se vartifrån det kommer. Men det blir ganska många pölar på uppfarten, och det är inte kul. Särskilt när jag vet att jag inte fick i 2.5dl olja från början....
Läste på packningstuben och där står att den inte skall användas i ständig kontakt med bensin
Sedan skall tändningen justeras, och jag ställer nog tillbaka den på 19grader igen, samt så skall förgasaren rengöras till 100% igen.
Så det blir inget åka av på några dagar. Men jag har ju fått mina första kanske 10mil på den i alla fall, och det ger mersmak
Och jag har varit med om en ganska otäck sak. En kväll när jag körde kändes det som jag fick sladd i en högerkurva, konstigt tänkte jag men fortsatte ändå. När jag väl stannat ser jag att jag tappat en bult till bakhjulet samt att hela hjulet bak var löst, och även framhjulet....Hade glömt att efterdra dessa
Så nu sitter jag och peppar mig själv framför det stora arbetet som väntar, inte roligt
Vespa 50/N -71
Motorn urplockad och nedriven i smådelar igen. Hittade många småfel som måste förbättras. Vet till 100% att alla bultar och brickor drogs åt hårt, men lik förb...at så hade avgaskröken lossnat rejält och massor av bensin/olja har läckt ut på och runt cylindern. 3-4 motorbultar var också ganska lösa, samt att det även hade läckt ut olja från kåpan över kopplingen
Jag som hade en så fin motor nyss...
Denna gången plockades motorn ur och revs på ett par timmar, mycket fortare än första gången i alla fall.
Ikväll köpte jag silicon packning på tub som är bensin och olje-motståndig. Alla tunna nya packningar skall ersättas med denna lösning istället för att det skall bli tätt
Skulle vara speciallt lämplig som ersättningspackning mellan motorblocken.
Skall försöka hitta Nordlock brickor på den lokala järnhandeln imorgon också så att INGEN skruv vibrera loss.
Denna gången plockades motorn ur och revs på ett par timmar, mycket fortare än första gången i alla fall.
Ikväll köpte jag silicon packning på tub som är bensin och olje-motståndig. Alla tunna nya packningar skall ersättas med denna lösning istället för att det skall bli tätt
Skall försöka hitta Nordlock brickor på den lokala järnhandeln imorgon också så att INGEN skruv vibrera loss.
Vespa 50/N -71
Hur vet man att det blir tillräckligt med utrymme mellan blockhalvorna utan packning så inte lagerna bottnar på veven och den hamnar i spänn, måste man ta ner lagersätena för att få fram något spel?Rickard wrote: Ikväll köpte jag silicon packning på tub som är bensin och olje-motståndig. Alla tunna nya packningar skall ersättas med denna lösning istället för att det skall bli tättSkulle vara speciallt lämplig som ersättningspackning mellan motorblocken.
Skall försöka hitta Nordlock brickor på den lokala järnhandeln imorgon också så att INGEN skruv vibrera loss.
Märkligt att alla orörda orginalmotorer inte vibrerar isär, inte ens efter 40 år måste vara någon hemlis som sker vid renoveringen?
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Motorn är ihopsatt igen
Ägnade mig åt kvälls/nattjobb igår, för att montera ihop hela motorn igen och det gick bra. Alla packningar är utbytta mot siliconpackning istället, och alla skruvar har fått extra hård loctite gänglåsning.
Motorn sitter nu i ramen igen och ikväll skall växelwirarna spännas och förgasaren (som fick nya originalpackningar) skall monteras. Förgasaren bestyckades om till 52 i huvudmunstycke också, och tändningen ändrades från 17 till 19 grader igen. Brytarna justerade in till 0.40mm.
Måste bara fixa ny packning till oljepluggarna sedan skall motorn fyllas med olja igen och startas
Ägnade mig åt kvälls/nattjobb igår, för att montera ihop hela motorn igen och det gick bra. Alla packningar är utbytta mot siliconpackning istället, och alla skruvar har fått extra hård loctite gänglåsning.
Motorn sitter nu i ramen igen och ikväll skall växelwirarna spännas och förgasaren (som fick nya originalpackningar) skall monteras. Förgasaren bestyckades om till 52 i huvudmunstycke också, och tändningen ändrades från 17 till 19 grader igen. Brytarna justerade in till 0.40mm.
Måste bara fixa ny packning till oljepluggarna sedan skall motorn fyllas med olja igen och startas
Vespa 50/N -71
Jo vespan fungerar riktigt bra nu
Det gjorde susen att ställa om tändningen till 19 grader och sätta silikonpackning överallt. Hela motorn blev mycket tystare på något sätt, den spinner som en katt
Det som kvarstår nu är att släppa lite på frikopplingswiren då den slirar liiiite på 3:ans växel.
Mitt drev är trasigt till hastighetsmätaren, så jag vet inte hur fort den går. Mätaren visar bara >35km/h sen kuggar drevet över i navet. Men ett nytt är beställt och jag tror vespan marschar runt 55km/h.
Den startar direkt och allt funkar som det skall, så nu hoppas jag att jag får köra istället för att meka under sommaren.
Det gjorde susen att ställa om tändningen till 19 grader och sätta silikonpackning överallt. Hela motorn blev mycket tystare på något sätt, den spinner som en katt
Det som kvarstår nu är att släppa lite på frikopplingswiren då den slirar liiiite på 3:ans växel.
Mitt drev är trasigt till hastighetsmätaren, så jag vet inte hur fort den går. Mätaren visar bara >35km/h sen kuggar drevet över i navet. Men ett nytt är beställt och jag tror vespan marschar runt 55km/h.
Den startar direkt och allt funkar som det skall, så nu hoppas jag att jag får köra istället för att meka under sommaren.
Vespa 50/N -71
-
yeahyeahjonsson
- Dekaltrimmare

- Posts: 51
- Joined: Tue 21 Oct 2003, 17:30
- Location: Slöddermalm, Stockholm
- Contact:
Vaspan har använts flitigt under semestern, näst intill dagligen och den går så bra så det är inte sant
Startar alltid på 3:e kicken utan gaspådrag eller choke. Choken använder jag aldrig, verkar inte fylla någon större funktion på min motor....
Har märkt en väsentlig skillnad på hastighet & väder faktiskt, märks att det är en medelhavs maskin som trivs bäst i värme. Riktigt fina och varma dagar toppar den 60km/h, och regniga och blöta dagar strax över 50km/h. Blandat väder med runt 20grader på termometern så gör den 55.
Men jag har blivit sugen på trimträsket jag med. Accelerationen är ju väldigt seg, på 1:an drar den iväg bra till 20km/h, 2:an över 30 så händer det grejjer, med 3:an i innan 40km/h så händer det ingenting i stort sett. Över 40-45km/h så ökar den stadigt till 55.
Lååånga uppförsbackar så tappar den till 40 i 3:an, och eftersom den inte gör över 40 i 2:an, så är det inget alternativ att växla ner, utan det är bara att gilla läget och cruisa sakta uppför backen.
Men liite större cylinder kubik och större förgasare hade suttit som en smäck i vinter
Hade varit roligt att kunna köra i 60-70 i alla fall och ha en starkare maskin i backar.
Har märkt en väsentlig skillnad på hastighet & väder faktiskt, märks att det är en medelhavs maskin som trivs bäst i värme. Riktigt fina och varma dagar toppar den 60km/h, och regniga och blöta dagar strax över 50km/h. Blandat väder med runt 20grader på termometern så gör den 55.
Men jag har blivit sugen på trimträsket jag med. Accelerationen är ju väldigt seg, på 1:an drar den iväg bra till 20km/h, 2:an över 30 så händer det grejjer, med 3:an i innan 40km/h så händer det ingenting i stort sett. Över 40-45km/h så ökar den stadigt till 55.
Lååånga uppförsbackar så tappar den till 40 i 3:an, och eftersom den inte gör över 40 i 2:an, så är det inget alternativ att växla ner, utan det är bara att gilla läget och cruisa sakta uppför backen.
Men liite större cylinder kubik och större förgasare hade suttit som en smäck i vinter
Vespa 50/N -71

