Lycklig man - ny vespa 50 L

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Lycklig man - ny vespa 50 L

Post by Martinasa »

Image

Hej!

Lycklig nybliven ägare till en 50L. Ville bara visa min pärla, kommer säkert fråga en del om råd. Kommer försöka använda sökfunktionen i mesta möjliga mån - men dessa problem har jag:

1: Lite lurigt att få i växlarna, tror inte de ligger helt rätt i läge. Hittat en tråd där man skall låsa handtaget på Neutral och spänna vajrarna. Kan också bero på punkt två!

2. Kopplingen känns slapp och den driver lite även fast jag kopplat ur, med lite slir. Mest läst på om köp av starkare kopplingsfjädrar men enklast är väl först att försöka spänna kopplingsvajern!?

3. Hastighetsmätaren funkar inte - vajern gått? Lurigt att byta?

4. Eftersom den är köpt 1971 i sverige så borde den vara strypt - något som är lätta att ta bort åtgärda!?

Bästa hälsningar

Martin
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

1 & 2: Har troligen med kopplingen att göra, om inte växelhantaget känns glappt. Kan ju iofs vara ngn klåpare som satt ihop växeldreven på fel håll... Hårdare fjädrar kan vara intressant på en V50 men problemen beror nog på något annat. Jag skulle börja med att ta ur kopplingen och inspektera den.

3. Troligast vajern som gått, ganske enkelt att byta. öppna lamphuset, skruva loss fästskruven. Dra med milt våld upp hastighetsmätaren och skruva av vajerhöljet. Ta loss det i nederkanten. Ersätt med nytt kit.

4. Sorry. Tokstrypt i vevhus och insug (bland annat) Går att åtgärda, men det är en ganska stor operation. Sök så kommer du finna

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Med risk att göra obehörig reklam, förlåt i så fall, vill jag peka på en sida som EM Scooters gjort om hur man får mer fart på en Vespa 50 http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5. Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Martinasa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Fattar inte detta riktigt!

Post by Martinasa »

1. "Primärutväxling (18/67) Ev. kan en högre utväxling monteras om även steg 2 delarna skall monteras."

Vad skall bytas för att uppnå detta? Byta vevstake förstår jag mig på men detta vete fan!

2. "För att optimera effekten skall motorblocket portas efter cylinderns spolkanaler.
Det går också att ta upp insugningporten i vevhuset.
För att senare kunna gå vidare med steg 2:
- Anpassa vevhusets kanaler för en större cylinder."

Om man köper en trimcylle behöver det fortfarande portas då? är inte spolportar o sånt redan anpassade då?

3. "Koppling komplett (600kr)" - skall ändå renovera kopplingen lite - då är det väl lika bra att slå till på en sådan direkt!? Vad behöver man mer lägga till på "Koppling komplett V50-PV" ?
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

att byta utväxling hajade inte jag heller riktigt innan jag slängde på 75cc, större förgasare och effektrör, men kan nog förmoda att jag skulle ha glädje av att byta. byter du inte utväxling men trimmar får du en stark moped snarare än en snabb, vilket naturligtvis också kan vara trevligt, men till en viss gräns. min skrothög behöver egentligen ingen annan växel än trean i dagsläget..

tror du kan kika in vid insuget och se hur pass öppen din vev är. hur går den idag, chansen finns ju att någon redan bytt.

funkar den nu så låt den vara tills vintern!
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Det är inte bara vevstaken du byter, utan hela vevpartiet. Detta för att den nya veven har längre uttag (duration) så att mer soppa/luftblandning hinner komma in i motorn per varv.

Primärväxeln består av två kugghjul - det ena sitter på vevens ena ände, och det andra under kopplingskorgen. Dessa två är stommen i kraftöverföringen och relationen mellan dessa två avgör mycket av din motorkaraktär. 18 kuggar på lilla drevet, 67 på det stora.

Att sätta i en italiensk originalvev och byta till 10" hjul tycker jag räcker för att man ska få en moppe som man står ut att köra med. Dessutom är den rimligt legal fortfarande.

OM du sätter på en trimcylinder så kommer den ha större kanaler/portar än den som sitter på nu. Det minsta du bör göra med blocket om du sätter på trimcylle är att anpassa blockets kanaler så att de i vart fall gradas av (vassa kanter förstör flödet) och helst stämmer i storlek mot cylinderns. Men..det GÅR att hänga på en 75cc och bara tuta o köra. Den kommer inte gå optimalt, men det är kanske bra nog, vad vet jag.

Du behöver en fyrskivig koppling med förstärkt fjäder om du ska trimma. Kan rekommenderas även för enbart vevbyte, du få rså mycket bättre och distinktare koppling då. Glöm inte att köpa en ny "plunger" - den där mässingspluppen som trycker in kopplingen. Om den är sliten får du inte rätt slaglängd på kopplingen.

Mina 2 ören :-) - andra kommer säkert ha synpunkter också.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply