2009 Vespa GTS 300ie Super....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

exter wrote: jag tänkte mest på känslan av att vinden liksom skakar hela ekipaget.
Det borde den inte göra. Pratar du om när du kör i kraftig blåst eller när du möter lastbilar etc? Annars borde det inte skaka i de farterna. Det upplever jag i alla fall inte att min 250 gör. Och vad jag har hört så ska väghållningen vara något förbättrad på 300:an.
Möjligen skulle toppboxen kunna försämra stabiliteten. Att prova utan ger förstås svaret på det.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Bergfors wrote: Det borde den inte göra. Pratar du om när du kör i kraftig blåst eller när du möter lastbilar etc? Annars borde det inte skaka i de farterna. Det upplever jag i alla fall inte att min 250 gör. Och vad jag har hört så ska väghållningen vara något förbättrad på 300:an.
Möjligen skulle toppboxen kunna försämra stabiliteten. Att prova utan ger förstås svaret på det.

/Jörgen
Nja, det blåste inte särskilt mycket men det märktes nog mer på typiskt öppna "vindpinade" sträckor. Ska testa utan boxen, samt med passagerare, och se. Synd att det ska vara så besvärligt att ta av boxen.
2009 Vespa GTS 300 Super
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

exter in da house:
är det normalt att fartvindarna känns riktigt rejält besvärande när man ligger i 90-100 (enligt mätaren)? Kan flyscreen + toppbox ha med detta att göra

Tyvärr så kan en såkallad "flyscreen" stöka till aerodynamiken duktigt, det hela beror också vad man anväder för hjälm, en öppen typ med ett längre visir kan få fartvinden "instucken" under visiret av en flyscreen och bli väldigt bullrig och tillochmed kännas som om hjälmen vill lyfta från skallen, Stora vidrutor kan få en hel del "windsurfing" känsla när det blåser sidvindar och man måste parera hela tiden, boxar har även dom en tendens att göra fordonet sidvidskännsligt och lastar man för tungt i dom så blir det bara värre. Jag som mest åker "nakna" hojar typ Tuono, Shiver, Dorsoduro, Monster etc har vant min nacke vid fartvindar ganska långt upp i hastigheterna och lider inte nämnvärt av det men det är otroligt viktigt med en aerodynamisk hjälm när man börjar rulla över 110-130kph , fortare än det och det blir ännu viktigare. Kul att du njuter din Vespa hela dagarna....

Har åkt en hel del Mp3 250ie i förra veckan och är duktigt fashinerad av väghållning och komfort även på dåliga vägar, ännu inte kör den i Stockholmstrafik och vet inte om jag skulle gilla den där. På 1'maj åkte La Famiglia Aprilia Svezia 25 hojar starkt från Starol till Skokloster, jag lämnade scooters hemma och åkte 09'a Dorsoduro precis som på Sala Crusingen på Valborg men på lördag efter stängning måste jag bara "känna på" Gilera 500 Nexus, är den fågel eller fisk. Det bar av till Tokholm förbi ett par polare längs gamla E18, i låga farter vibrerar den och känns ganska "bänglig", det tar tid att vänja sig vid att sitta högt & ovanpå men efter ett par km så känns den sportig, grym väghållning och ett ruggigt vrid i motorn men man måste över 40kph för att det ska skotta på. Åkte runt på stan och blev riktig kompis med den, bussfiler, cykelbanor, mellan filer ja den uppförde sig som en mycket mindre scooter i alla lägen. Började bli sent och ville inte missa middag på Mae Tahi i Bålsta så jag rullade på motorvägen vid Stäket och drog på, jösses!!!! den drog duktigt upp mot 180kph och då blev jag tvugnen att slå av lite men hittade en "rytm" mellan 150 & 160kph där den bara flöt fram, bromsar från Brembo och fjädring gjorde att det kändes helt safe i dom hastigheterna och jag kan bara säga, en SPORT SCOOTER utan dess like!!! Får förhoppningsvis GP 800'an idag om MC Nytt släpper den.....

DP says: En helg i mitt liv http://dpracetech.blogspot.com/
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

På tal om förbrukning...

Ovetenskapligt testat...

På vägen upp mot Toscana i helgen höll jag konstant fullgas (bottnad rulle) i 150 km.

Kastvindar sidledes och en konstant hastighet på mellan 110 och 130 km/h.

På 7 liter (tror jag det var jag fick i - vad har hänt med minnet under helgen?) kom jag 150 km, d v s 0.5 l / milen. Ingen passagerare och bagage för en. Tror det torde vara maximal förbrukning.

På hemvägen gick det däremot åt 13 liter på ca 250 km landsväg, 150 km i lugnt tempo (80-90) och de sista 100 km i tokfart. En passagerare och bagage för två på scootern. Samma förbrukning...

Just ja, för 250-modellen.
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Jag har topbox och min GTS 125 går stadigt och fint hela vägen upp till maxhastigheten kring 110 km/h. Har inte känt behov av att montera de tyngre barends som följde med topboxen, men antar att det bör göras. Däremot känns vinddraget påtagligt mot överkropp och hjälm vid hastigheter över 90 km/h. Har funderat på flyscreen men har hört från flera håll att den inte tar bort suget kring hjälmen (kanske tvärtom förstärker?). Förmodligen har jag helt fel hjälm (öppen med nedfällbart visir), då det viner om visiret och susar rejält i öronen i högre hastigheter. Fäller jag upp visiret i hög hastighet blir det otäckt sug (och insekterna känns som småsten i fejset). Kan inte komma ihåg att jag störde mig på sådant när körde vanlig båge "back in the day". Då hade jag ordentlig integralhjälm, tyst och behaglig även när det gick riktigt fort. Sen antar jag att GTS:en inte är optimerad rent aerodynamiskt för riktigt höga hastigheter. Skulle vara intressant att se ett vindtunneltest!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jag har 250:an och har inga egentliga problem vare sig med kastvindar, turbulens eller instabilitet...

Har Piaggios minsta flyscreen monterad, den som ar ca 20 cm hog.

Sjalv ar jag 192 lang och har som sagt inga problem. Visst ar det en del fartvind, men inget som kan jamforas med att kora bage utan kapa.

Sen ar den stabil som ett lok, och det ar inte endast en inbillning som kommer sig av att jag ar van vid 60-tals vespor.
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Jag har integralhjälm och tycker väl inte att suset är sådär jättebesvärande. Däremot upplever jag just kastvindar i farter över 90 km/h. Det kan ju vara ovana, men annars får jag väl höra med min vespaleverantör/service om de har några idéer. Om jag kryper ihop lite tycker jag problemet minskar. Igår åkte vi två på den, och det blåste rätt rejält på vissa sträckor - då ville den gärna ge sig av i andra riktningar än de jag tänkt mig.

Jag har den lilla vespaskärmen, vilken tydligen (enligt info på modernvespa.com) ska göra GTS stabilare i högre hastigheter.

I stan är den suverän, jag har aldrig tidigare längtat så efter att det ska vara rött ljus när man kommer åkandes :grin:
2009 Vespa GTS 300 Super
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ah, men talar vi starka kastvindar från sidan är det en annan sak. Även min vill att man parerar dessa vindar, men detta är inget konstigt utan jag tror mer eller mindre alla 2-hjulingar är lite sidvindskänsliga.

Om du tänker på att även bilar och speciellt bussar är sidvindskänsliga är det inte så konstigt om ett tvåhjuligt fordon på 200kg är det ;)
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Nu har jag avverkat 104 härliga mil på min vespa. Hur noga är det att 100-milaservicen görs vid just 100 mil? Det är långhelg på gång, och lite ebb i kassan. Kan man köra något tiotal mil till, eller påverkar det eventuella garantier etc?

Jag har fått möjlighet att testa min hastighetsmätare mot gps, och kan konstatera att den visar ca 10-15 km/h för mycket när man kommer upp emot 90-110 km/h. Hmm. För övrigt kan jag rekommendera de som har en Nokiatelefon med gps att ladda hem programmet Nokia Sports Tracker. Då kan man enkelt logga sina körningar och sedan lägga in i Google earth. Man får också info om högsta hastighet och högsta höjd under körningen.
Last edited by exter on Sun 17 May 2009, 17:33, edited 1 time in total.
2009 Vespa GTS 300 Super
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

exter wrote: Jag har fått möjlighet att testa min hastighetsmätare mot gps, och kan konstatera att den visar ca 10-15 km/h för lite när man kommer upp emot 90-110 km/h.
Menar du inte att mätaren visar för MYCKET?
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Eller att gps:en visar för lite? :wink:
/David
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

Bergfors wrote:
exter wrote: Jag har fått möjlighet att testa min hastighetsmätare mot gps, och kan konstatera att den visar ca 10-15 km/h för lite när man kommer upp emot 90-110 km/h.
Menar du inte att mätaren visar för MYCKET?
Haha, ja det var naturligtvis det jag menade. Ändrat! :smile:
2009 Vespa GTS 300 Super
Post Reply