Jag har som bekant skaffat en PX. Nu får ni stå ut med en hel del nybörjarfrågor
Tyckte det var säkrast att fylla på mer tvåtaktsolja. Valde en liter Castrol TTS. Indikatorglaset var grönt (trodde jag), men det var den gamla oljan som var grön . Nu har glaset blivit normalt oljefärgat, men en del grönt finns kvar. Kan man blanda tvåtaktsoljor hur som helst, eller måste jag tömma hela systemet?
Hur mycket olja ryms i tanken och hur länge varar den?
tror inte att det är några problem att "blanda", för det handlar ju inte om att blanda oljor när man fyller på en tom oljetank med ny olja, det är ju bara naturligt att det finns spår kvar av den gamla oljan.
Hur många PX har inte bytt ägare och därmed märke på olja (utan problem), att demontera systemet för att göra rent låter som en större riskfaktor än att blandning skulle ställa till något. Problem uppstår däremot om du glömmer att hälla i olja
känner du dig ändå osäker så blanda 1% olja extra i bensinen några mil, då har du både hänglsen och livrem.
Oljetanken på PX rymmer runt 1,5 liter, en liter brukar räcka runt 100 mil eller kanske lite mer på min PX200.
TTS är en lysande bra helsyntetisk tvåtaktsolja, fast överkvalificerad och onödigt dyr för en otrimmad PX 200. Jag kör TTS på min trimmade Lambretta 200 men nöjer mig med halvsyntetisk Motul för runt halva priset i min otrimmade PX. Men det lönar sig att köra med kvalitetsolja, mindre sot och mindre nyprisk bl a.
Och jag har aldrig varit med om problem när jag blandat oljor, en situation som uppstår t ex när man köpt en hoj och inte vet vilken olja som finns i den sedan förre ägaren. Kör lugnt!
/jens
jencla wrote:Oljetanken på PX rymmer runt 1,5 liter, en liter brukar räcka runt 100 mil eller kanske lite mer på min PX200.
TTS är en lysande bra helsyntetisk tvåtaktsolja, fast överkvalificerad och onödigt dyr för en otrimmad PX 200. Jag kör TTS på min trimmade Lambretta 200 men nöjer mig med halvsyntetisk Motul för runt halva priset i min otrimmade PX. Men det lönar sig att köra med kvalitetsolja, mindre sot och mindre nyprisk bl a.
Och jag har aldrig varit med om problem när jag blandat oljor, en situation som uppstår t ex när man köpt en hoj och inte vet vilken olja som finns i den sedan förre ägaren. Kör lugnt!
/jens
Nu kan jag alltså sova lugnt Jag fick ge 139:- för en liter TTS och det är ladyn värd tycker jag.