Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
puttepj
Entusiast
Entusiast

Innovaförare spekulerar eller något....

Post by puttepj »

Då så. På PapaD’s uppmaning skapar jag en tråd för oss Innovaägare om viktigt Innovaägande.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=67

Därmed behöver vi inte kapa andra trådar för att skriva av oss vår lycka eller vad det nu kan vara….

Inledningsvis skall jag ge min syn på Innovan och mina tankar runt omkring den.

Tyvärr är korta inlägg inte min stryrka, så ni som inte orkar läsa får gå till inlägg nr 2 :-)

I skrivandets stund har jag hunnit bli 52 år och har en relativt kort MC bagrund som 17-20 åring och då på 125-250cc-ägare
En relativt allvarlig trafikolycka med mig på MC och motparten i bil, men där skadorna trots allt inte blev värre än ett benbrott och en sårad stolthet, satte stopp en gång för alla för mitt hojåkande (inte).

Nog har jag många gånger blivit sugen på att åka hoj igen, framför allt när våren kommer och tvåhjulingarna tävlar om att komma ut före tussilagon, men med många intressen som slukar pengar så har det egentligen aldrig varit aktuellt att ta upp det igen.

En dag förra sensommaren satt jag och retade mig, som så många gånger förr på mitt jobbpendlande.
Oftast åkte jag kommunalt d.v.s. Bil hemifrån till Stationen, Pendeltåg från Rönninge till Sollentuna och buss vidare till Kista, där jag jobbar. En jobb pendling i bästa fall tar en timme kommunalt, men den som åker kommunalt i Sthlm vet att det är mer en regel att tågen krånglar, inte kommer eller kommer försenade. Att se bussens bakparti när den åker iväg när man med andan i halsen springer från tåget, är också lite omotiverande.
Summa sumarum så är nog snittet för en enkelresa närmare 1.5 tim från dörr till dörr, när man räknar med ’Murphys Law´’

Bilen då. Ja skulle jag åka från dörr till dörr mitt i natten när alla andra sover så är det runt halvtimmen det handlar om, i alla fall om man ligger på övre gränsen vad lagen tillåter.
Dagtid däremot är risken för fortkörningsböter helt utraderad. Parkeringsböter på E4:an känner mer relevant.
1-2 dagar i veckan kan man klara sig runt 1.5, någon gång fortare, men minst 3 dagar i veckan så är det tok-stopp någon av sträckorna, till jobbet eller hem. Då får man vara glad om det klarar sig under 2 timmar….

Tillbaka till ämnet: Efter en lång och jobbig jobbresa, när värsta trafikproppen släppt efter Järva Krog och det faktiskt börjat rulla på om än segt, men ändå rullande, så ser jag i backspegeln en Vespa, säkert med 20-talet år på nacken och lite klädsamt sliten, med en mer tidsenligt klädd förare i allväderställ och integrahjälm, dammar på mellan filerna och verkar i princip knappt märkt att det är kö. När trafiken plötsligt började rulla ordentligt flög f..n i mig och jag jagade ikapp och lade mig bakom bara för att kolla hastigheten. Lite drygt 90 pinnade Vespan på med och jag slogs av hur pass stadigt och bekvämt det trots allt såg ut.

Väl på jobbet pratade jag med en av mina mer entusiastiska hojåkande arbetskamrater om att man kanske skulle fundera på att köpa sig en vespa och jobbpendla med. Jag har visserligen dryga 40 km enkelresa till jobbet, men med rätt kläder och lite motiviation borde man kunna åka i vått och torrt åtminstonde halva året.

Att åka en gammal vespa var kanske inte huvudönskemålet eftersom jag med sanningen i vitögat nog ville ha något nyare som jag kan lita på och som jag inte behöver skruva på så mycket. Det handlade ju ändå om ett pendlingsfordon, inte direkt ett nöjes eller hobby-fordon.

Min kollega som för övrigt har en viss förkärlek till Honda, föreslog då att jag skulle kolla in en Honda Innova, något som han själv är lite sugen på. Skulle enligt honom klara 100 km/h, dra ett par deciliter bensin/milen och kosta 1600:-/år i försäkring.
Jag måste erkänna att jag levde med en förutfattad mening att försäkring för MC alltid utan undantag, var alldeles för dyrt. Visserligen visste jag att det var lite billigare med lite mindre hojar än stinna sporthojar, men jag trodde inte en sekund att det skulle gå att äga en fabriksny Honda för under 24.000:- och med den låga driftskostnaden.

Intresset var väckt.

Hem till frun och presentera min nya idé. Jag kan inte säga att jag fick något direkt gensvar eller förståelse för min entusiasm. Kanske inte så konstigt eftersom hon definitivt inte är den som gillar att bli genomsur i regn, smutsig eller kall. Dessutom är hon nog lite för bekväm av sig för att köpa argumentet att man kan åka lite enklare och mindre komfortabelt och tycka att det är värt uppoffringen för att man spar lite tid och en del pengar.

Hur som helst satte hon sig inte emot det eftersom det inte skulle drabba henne. Visserligen fanns tanken att man kanske skulle utsätta sig för en del risker, något som man måste överväga när man har familj med relativt små barn, men vi var rätt överens om att man som mogen ’ungdom’ bör ha förstånd att vara försiktig, förutse och kalkylera med risker och därmed inte utesluta riskerna, men i alla fall minska dem.

Sagt och gjort. Semestern var i antågande och vi bestämde oss att hela familjen skulle ta en dag och åka till en Honda handlare och jag skulle få ta en provsväng, men familjen njöt av en glass eller dylikt.

Men när semestern väl var i gång och jag ringde runt till olika handlare, fanns inget ex att provköra att uppbringa så provkörningen kom av sig. Jag var dock helt inställd på att OM jag gillade Innovan, skulle jag ställa av min relativt dyra bil halvårsvis och bara åka skoter istället. Fortfarande hade vi fruns bil att tillgå om hela familjen skulle ut och åka.

Men så fick frun kalla fötter och gillade inte längre idén med motiveringen att det då och då trots allt händer att jag måste åka bil i jobbet, sällan visserligen men ändå, och då skulle inte hon ha någon bil utan bli hänvisad till att åka kommunalt till och från jobbet. Tyvärr fick jag acceptera det argumentet och jag började istället titta på en Smart For Two och funderade helt enkelt på att byta min stora bil mot en med bättre driftsekonomi.

Nu var frun med på spåret igen och vi provkörde en fullspäckad Smart för runt 150.000:- (ny) och skoteridén var för evigt lagd på is (trodde jag).
Kvinnor må vara svåra att klara sig utan, men ibland är de inte heller så lätta att leva med och några veckor efter att vi mer eller mindre bestämt oss så fick hon återigen kalla fötter.
Den här gången hade hon kommit på att vi som en familj på 3 personer, ideligen skulle hamna i logistiksituationer då 2 säten skulle vara för få. Jag höll inte med och hävdade att vi alltid skulle kunna åka hennes bil när vi var mer än 2, men det gick inte hem.

Nu är jag rätt foglig och väljer mina krig så jag droppade Smarten, men gillade inte att vara tillbaka på noll igen.

Denna gång var det frun som föreslog att jag skulle behålla bilen, behålla den påställd och köpa mig en skoter som alternativ. Först var jag inte helt med på tänket men lite snabbt överslag gav vid handen att en ny Innova och den kringutrustning jag behövde skulle hamna mellan 30 och 35 tusen.

Om jag då räknade på den vinst jag skulle göra på bensin, att förlänga service intervallen på bilen (har en turbomatad, chippad, fyrhjulsdriven öststatsbil, men rätt höga service kostnader) så skulle Innovan nå break even efter 3 år om jag kör 1000 mil om året. Dock inte några underhållskostnader på cykeln inräknat i det.

När jag sedan lade till skojfaktorn, för jag hade blivit riktigt sugen, och att jag räknade med att tidsförlusten skulle minska rejält jämfört med pendeltåg som strular eller trafikkaos flera gånger i veckan, då kändes Innovan plötsligt mycket motiverd.

På hösten, en hyfsat solig, men blåsig dag, åkte jag in till Sthlm och provkörde en 2007:a Innova på MC varuhuset. Utan mer skydd än än lånad hjälm och vinterkläder tog jag en 3-mila repa och sen dess är inget sig likt. Visst jag erkänner att växellådan och jag inte var helt kontanta med varandra men i övrigt var det bara en häftig känsla. Efter den svängen fanns inget annat alternativ. Hojen såg ut som en moppe, inte minst med sig blåa färg, men kändes betydligt mer potent och stadig. Jag var positivt överraskad men det stod klart att jag skulle bli med Innova.

Jag försökte mig på att ge ett skambud på det ex jag provkört eftersom den var ett år gammal och hade gått över 130 mil och tyvärr hade de fulaste färgen i modellprogrammet. Säljaren bemödade sig inte ens att beakta eller ens låtsas att beakta mitt bud, så den gången blev det inget.

I Januari 2009 köpte jag i alla fall min Innova. Det blev en ny 2008:a där jag lyckats pruta ner cykel och toppbox med totalt 1300:-. Jag var skitsur för att jag gjorde en dålig affär. Med finanskris, med nya 08:or i butiken och 09:or på väg in ansåg jag att det skulle gå att få ett bättre pris, men jag är väl kanske inte den typen som behärskar prutandets ädla konst.

Försäkringen landade inte heller på 1600:- som jag hade som utgångsläge. Det lockpriset man har i Hondas säljblad baserar sig inte på att man bor i Sthlm, men 2300/år som jag landade på efter att jämfört självrisker, låskrav omfattningar känns helt OK.

14 Jan körde jag hem cykeln från stan och till Rönninge och f..n vet om jag haft så kul med byxorna på i vuxen ålder. Som jag skrev i något tidigare tråd så höll jag så krampaktigt i handtagen så att händerna domnade, tills jag vågade slappna av och börja ta till mig lite hur cykel faktiskt uppförde sig.

Några 100 km/h skall man inte tro att Innovan levererar utan en matchfart mellan 85-90 är mera relevant, då under förutsättning att man inte har för mycket motvind. Men den levererar och den levererar snällt.

Något som många säger om Innovan är att det är en förlåtande instegs-MC och det är jag den första att hålla med om. Efter 260 mils körning är jag nu redo för något större, men menar inte att jag för den sakens skull kommer att byta eller addera en ny skoter/eller MC.

För min del är det nog så att jag inte köpte en Skoter för att det var kul. Det var från början en ren ekonomisk kalkyl som styrde. Det är inte så att jag är fattig, det är inte så att jag är snål, men soppakostnader kontra hur jag utnyttjade bilen som pendlingfordon gjorde att jag allt för ofta satt i tankar att våra 2 bilar sammanlagt utan konkurrens är vårt hushålls störta enskilda utgift. Jag är inget miljöfanatiker, även om jag skulle vilja vara det, men att sitta i bil dagligen i mer eller mindre stillastående trafik kändes som något som började bli otidsenligt på något sätt.

Nu när jag däremot tagit steget och köpt mig min första ’MC’ på dryga 30 år, så bleknar huvudargumentet ekonomin tillfördel av övriga praktiska saker som tidsvinster och njutning och plötsligt känns det inte lika främmande med att kanske lägga en 60-70 tusen på en fullvuxen skoter av något slag…..

Men det är en bit dit..

Nå väl Innova var det.

Var är då de främsta fördelarna med Innovan?

Jag skulle nog vilja säga att det är att det är en moppe som man får köra motorväg med.
Den är väl genomtänkt och innehåller inte en enda detalj för att ge lyxkänsla, men saknar heller ingenting för att fungera som ett pendlingsfordon och sparbössa.

Den är modern i tänket, den har direktinsprutning, elstart, 4-växlar med automatkoppling som efter en viss invänjning faktisk gör den idealisk som pendlarhoj. Den har motorstyrka för att leverera 80 km/h och pressar man den, lite mer än då. Den är mer komfortabel än den ser ut.

Största nackdelen är den snålt tilltagna tanken. 3,7 liters volym gör att jag som har runt 85 km t/r i jobbresa, måste tanka varje dag eftersom bensinen inte räcker 2 hela dagssvängar. Tanka 2 liter om dagen är iofs inte så jobbigt, men i längden rätt långtråkit. Jag har funderat på jeepdunk i garaget eller dylikt, men förkastar det för att det trots allt är rätt enkelt att tanka vid pump med kortautomat.

Däcken skulle kunna vara aningen bredare
Motorn skulle kunna vara aningen starkare
Framgaffel och bakdämpare skulle kunna ha aningen mer kvalitet (känns det som)
- men varje förändring i motor, däck, dämpare etc skulle göra en tyngre och dyrare hoj så jag har full förståelse för hur den är bestyckad.

Rent generellt har jag svårt att tänka mig en cykel som är mer lämplig som pendlare om man är ute efter prestigelöst åkande, inte är ute efter Vespans charm eller så, för ballfaktorn (du impar inte vid korvkiosken) är rätt låg även om kulfaktorn är hög…

Innovan är vidkänslig. Den tappar lätt orken vid motvid och det måste ses som ett minus, men inte så konstigt med den lilla motoreffekten den har. På 3:an klarar man att bibehålla runt 80 på mätaren, men är det motvind och du lägger i 4:an förvinner det mesta i orken. När det inte blåser saknar jag inga extra hästar, då är den i grund och botten rätt bra bestyckad.

Jag tycker dock att det är obehagligt att gasa på för fullt när det är stötig motvind framifrån eller från sidan.
I början kändes det viktigt att bibehålla farten, framför allt på motorväg även i motvind, men faktum är att jag nog heller håller mig runt 80 på mätaren (motsvarar 75 i verkligheten) och känner mig lite mer säker.

Trots att Innovan är lite högre och smalare än en Vespa förvånas jag över hur lite smuts som kommer på föraren vid blött och skitigt väder/väglag. Jag blir i princip bara smutsig på utsidan av byxorna när jag har dem utanpå stövelskaften. I övrigt skyddar cykeln mig och kläderna förvånansvärt bra.

Facket under sadeln kunde varit större. Jag får plats med skivbromslås, kätting och lås till bakhjulet och kanske också ett par hanskar, sen är det fullt.

Därför är toppboxen på 45 liter jag har, ett måste. Boxen rymmer mer än man tror och jag är glad att jag tog en så pass stor box att jag kan få plats med både integralhjälm och handskar när jag lämnar cykeln.

Jag tycker ljuset är helt OK och de planer jag hade på att ev konvertera till xeon är helt skippade.

Jag tror inte Innovan passar alla och det tyder väl också det relativt stora utbudet av Innovor som är till salu med mätarställning på några få mil. Det säger mig att det finns många som köper den som sparbössa men har för högt ställda förväntningar men inte trivs med den.

För min del är det lite tvärtemot. Om jag skulle köpa mig en mer fullvuxen skoter i framtiden tror jag att jag kommer att sakna det sanslöst enkla i Innovan, trots allt.

Jag är uppe i 260 mil sen jag hämtade cykeln och jag gissar att jag kommer att stanna på över 1000 mil, kanske mer innan jag ger upp för året.
Innovan har ju som övriga svensksålda Hondor 5 års garanti. För min del är det hål i huvudet att betala i storleksordningen 2.000 var 400:de mil för att bibehålla den garantin. Eftersom jag fortfarande är lite osäker på om jag kommer att byta till något större nästa år kommer jag nog att låta MC varuhuset serva hojen den här säsongen för att bibehålla någon form av andrahandsvärde. Behåller jag däremot hojen nästa år, och allt tyder trots allt på det, så kommer jag att serva den själv istället. Kör jag 1000 mil om året har jag därmed minst 4.000:- att lägga på reparationer utan att jag gör en förlust. Just nu känns det inte som om jag kommer att komma upp i de kostnaderna i alla fall.

Så där jag. Nu har jag nog postat forumets längsta tråd, får väl se om jag blir bannad.
Nu skall det bli kul och se vad ni andra tycker om era Innovor

/putte
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Helt sjukt att 400:a-milsservice kostar 2000;-

När jag servade min Vespa efter 5000 km (2a service) kostade det €26.

12000 km kostade kring €90 har jag for mig, och 15000 km, med byte av vaxelladsrem och rullor kostade €120.

Vad tusan gor man pa en Honda Innova var 400e mil som kostar 2000 kronor? Aven med en hutlos timkostnad pa 500 kr har jag svart att tanka mig att kontroll av dacktryck, oljeniva och ev byte av oljefilter kan ta 4 timmar :O
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

victor wrote:Helt sjukt att 400:a-milsservice kostar 2000;-

När jag servade min Vespa efter 5000 km (2a service) kostade det €26.

12000 km kostade kring €90 har jag for mig, och 15000 km, med byte av vaxelladsrem och rullor kostade €120.

Vad tusan gor man pa en Honda Innova var 400e mil som kostar 2000 kronor? Aven med en hutlos timkostnad pa 500 kr har jag svart att tanka mig att kontroll av dacktryck, oljeniva och ev byte av oljefilter kan ta 4 timmar :O
Jag skall förtydliga mig lite gällande de 2.000. Det är ingen exakt siffra.
100-mila kostade dryga 1400 och kundmottagaren gjorde en höftning mellan 1500-2000 på direkt fråga om 400-mila. Erfarenhetsmässig brukar man inte ta i överkant med den formen av uppskattning så jag gissar på någonstans i häradet 2k. Men jag har 140 mil kvar till första 400-mila servicen så jag kommer att kunna ge bättre siffror efter det.

Nästa service är vid 400 dvs. det har gått 300 mil sen förra servicen. Gissar att det prismässigt inte skiljer speciellt mellan service vid 400 mil och kommande 400 mila.

Nej inte är det någon direkt raketvetenskap vid de här servicetillfällena, i alla fall inte om man läser den detaljerade serviceplanen i instruktionsboken. Det handlar i princip om oljebyte, kopplingsjustering, ventiljustering (ja var 400:e mil) och lite lull lull runtomkring.

Jag har ingen speciell kunskap om MC och den formen av service, men eftersom jag har haft och drivit bilverkstad i en bensinstation där vi tog alla märken av bilar visserligen på den tiden Adam fortfarande gick i kolt, så tror jag att jag kan få till det utan större problem. Får ta det lite piano i början.

Men som sagt var. Säsongen ut får handlaren nog serva den.
Det som inte inträffat under den tiden vågar jag nog stå risken för själv.

/putte
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Men fortfarande, de kontrollerna och justeringarna, plus olja, borde absolut inte kosta sa mycket.

Oljan kostar val pa sin hojd en 100-lapp.

Arbete inte mer an en timma.

1900,- / timma later ju helt vansinnigt.

Jag skulle se mig om efter en annan handlare.
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Jag gjorde 100 mila service på min 125 S nyligen och det gick på 1600:-. Har för mig att diverse olika oljor och luftfilter gick på 800:- och att resten var arbete.

Så i mina öron låter det inte som om det är just Honda som är dyra…

//S//
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Mycket och trevligt läsande Putte!
Jag instämmer till fullo i din beskrivning av cykeln, objektivt och subjektivt på en gång. :-)
Du är redan inne på att serva cykeln själv, två ytterligare argument jag kan ge är 1: tidsbesparing och 2: säkerhet.

1. Om du kan serva den själv gör du det på en kväll i lugn takt. Ett par folköl, litet radio och kika över de enkla sakerna. Mysfaktor tycker jag. Istället för att boka tid, lämna iväg den och hämta den som tar mer tid i anspråk än en kväll om man inte har oturen att vara arbetslös.

2. Vilka verkstäder litar du på? Jag litar inte på många, och det är väldigt långt till Mosta Hill från där jag bor.

Ventiljustering som du nämner kan jag berätta en sak om: vid 100 mätte jag korrekt spel och gjorde ingenting. vid 400 mätte jag 0.05 mm (skall vara 0.1 har jag för mig) och justerade om. När jag så startade tickade det som bara den. Förvånat öppnade jag och mätte om och mätte 0.25 mm. Knepigt! Jag gjorde om, mycket noggrant och märkte att vid ÖD så ville den gärna snurra av ÖD fastän jag hade stiftet urskruvat. Noggrannare inställning och så blev det rätt. hade jag varit mer noggrann hade jag säkert bara konstaterat rätt avstånd.

Imorgon åker jag på kurs. 26 mil enkel resa. På Innovan! :-) Ska bli jätteskoj, uppehåll utlovas på väderprognosen. Vi får se om det håller sig trots den regndansen...

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Stebler wrote:Jag gjorde 100 mila service på min 125 S nyligen och det gick på 1600:-. Har för mig att diverse olika oljor och luftfilter gick på 800:- och att resten var arbete.

//S//
Men luftfiltret ska väl bara sköljas av?

Oljefiltret ska bytas men det kostar inte mer än någon hundralapp. Sen några deciliter motorolja plus några deciliter olja till transmissionen.

Tycker även att 1600,- låter som ungefär dubbelt så mycket som man borde betala en ärlig firma.

Hur som helst, eftersom det inte är en tråd om servicekostnarer är det väl bäst att lämna tråden i fred ;)
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

victor wrote:
Stebler wrote:Jag gjorde 100 mila service på min 125 S nyligen och det gick på 1600:-. Har för mig att diverse olika oljor och luftfilter gick på 800:- och att resten var arbete.

//S//
Men luftfiltret ska väl bara sköljas av?

Oljefiltret ska bytas men det kostar inte mer än någon hundralapp. Sen några deciliter motorolja plus några deciliter olja till transmissionen.

Tycker även att 1600,- låter som ungefär dubbelt så mycket som man borde betala en ärlig firma.

Hur som helst, eftersom det inte är en tråd om servicekostnarer är det väl bäst att lämna tråden i fred ;)
Tycker prisdiskussionen är intressant och du får gärna hålla den i den här tråden.
Det är väl med MC service som med bilservice, det finns ingen logisk koppling mellan tidsåtgång + reservdelar och pris.

Kan iofs även försvara det som gammal bilverkstadsägare (f.d.) att fasta priser på service måste slås ut ett antal gjorda services för att man skall kunna se logiken. Man kan serva 9 fordon utan problem och göra en ganska bra vinst, men den 10:de äter upp en del av vinsten, för man kan aldrig förutse strul och det är mycket svårt att ta hela kostnaden för strulet av den 10:de ägaren. Så är det med fasta priser :-(

Så i min värld kan jag inte säga att det är oseriöst eller oseriöst med en viss summa om jag inte direkt ser att jag kan få samma service från en etalblerad verkstad 'på andra sidan gatan'.

Men jag blir däremot lite konfys när jag läser vad jag betalat för:

88:20 för oljan är ingen konstigt
Miljöavgift 25:- vet jag inte vad jag får eller vilken kostnad verkstaden har, men jag värnar om miljön, så låt oss för ordningens skulle säga att det är OK.
Förbrukningsmateriel 15 st a 6:- (90:-) - Vad i hela friden kan man byta vid en 100-mila som är 15 st 6:- ? Skruvar är det första som dyker upp i mitt huvud...
Tätningbricka a 10:79 bör vara till oljepluggen

Man har inte tagit betalt för något filter och då sluter jag mig till att man inte heller bytt något...

1267:50 kostar 1,5 service fast jag har lite svårt att förstå hur man kan göra en och en halv service på en 100-mila.

Nej, jag hakar inte upp mig på detaljer. Jag ramlade inte baklänges över servicekostnaden och betalade mina 1481:50 utan protest.

Men visst känns det lite ocker när man som PapaD säger, borde ta ett par folkisar och göra det till en mysstund.

Nu myser jag iofs heller efteråt med en havanna och en god konjak, men det bör slantarna gott räcka till :-D

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

PapaD wrote: Imorgon åker jag på kurs. 26 mil enkel resa. På Innovan! :-) Ska bli jätteskoj, uppehåll utlovas på väderprognosen. Vi får se om det håller sig trots den regndansen...

Mvh
PapaD
Coolt. Kör försiktigt och ha en go tur...

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

60 mil på Vinnovan

Post by PapaD »

Dåså, regndansen fungerade utmärkt.
Resan ner till Hindås började perfekt, om ngt kallt. Jag tog med en 5 liters dunk som jag drog fast med en snodd bakom mig på limpan och 45 liters boxen var full med mina ombyten för tre dagar och kursmaterialet som behövdes på kursen. Vid Götene, ungefär halvvägs började regnet. Motvind var det hela vägen och under tio grader. Klädseln var inte den bästa:min MC jacka står emot regn, men mina överdragsbyxor var "vanliga" regnbyxor och så hade jag Tretorns fodrade gummistövlar. När det trycker på så mycket regn så kommer det in överallt. 3 kilometer från målet fick jag soppatorsk. Ingen fara, jag hade ju extra tanken med mig. Klev av i ösregnet och drog av handskarna. Hade stora problem att få av tanken och öppna sadeln då jag inte hade någon styrka alls i mina domnade fingrar. När så allt var på plats igen skulle de genomblöta handskarna på... Det tog en kvart! Lillfingrarna var omöjliga att få i, de bara vek sig. Tur att det bara var 3 kilometer kvar, jag körde med handlovarna, ingen styrka alls i fingrarna.

Igår när jag så skulle hem öste regnet ner. Jag beslöt mig för att åka de tre milen i fel riktning in till göteborg och köpa ett riktigt regnställ. Jag körde med påsar på händerna, men jag blev blöt från naveln och neråt. Nytt regnställ och handsköverdrag och så byte av strumpor och så var det dags att köra hemåt i 30 mil. Ösregnet höll i sig, men vinden var i ryggen så jag hade inga problem att köra på E20. Märkligt nog upphörde regnet vid Götene och därefter var det bara en liten skur den sista milen. Riktigt skönt att rulla in Innovan i garaget, slänga av sig alla sura sunkiga trasor och ta en varm dusch!

Innovan funkade jättebra, var egentligen inget problem att köra så långt på stora vägar. Visst, i motvind fick man luta sig fram för att hålla mer än 80 riktigt fart (jag hade GPS monterad) och jag fick gå ut och släppa förbi mycket trafik, men det var inga bekymmer. De sista milen hem märkte jag att kopplinen började slira litet, men jag sänkte på gasen istället för att justera kopplingen. Jag var för trött och längtade fram, men den justeringen är så pass enkel att man lätt gör den vid vägkanten.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Re: 60 mil på Vinnovan

Post by puttepj »

PapaD wrote:Dåså, regndansen fungerade utmärkt.
Resan ner till Hindås började perfekt, om ngt kallt. Jag tog med en 5 liters dunk som jag drog fast med en snodd bakom mig på limpan och 45 liters boxen var full med mina ombyten för tre dagar och kursmaterialet som behövdes på kursen. Vid Götene, ungefär halvvägs började regnet. Motvind var det hela vägen och under tio grader. Klädseln var inte den bästa:min MC jacka står emot regn, men mina överdragsbyxor var "vanliga" regnbyxor och så hade jag Tretorns fodrade gummistövlar. När det trycker på så mycket regn så kommer det in överallt. 3 kilometer från målet fick jag soppatorsk. Ingen fara, jag hade ju extra tanken med mig. Klev av i ösregnet och drog av handskarna. Hade stora problem att få av tanken och öppna sadeln då jag inte hade någon styrka alls i mina domnade fingrar. När så allt var på plats igen skulle de genomblöta handskarna på... Det tog en kvart! Lillfingrarna var omöjliga att få i, de bara vek sig. Tur att det bara var 3 kilometer kvar, jag körde med handlovarna, ingen styrka alls i fingrarna.

Igår när jag så skulle hem öste regnet ner. Jag beslöt mig för att åka de tre milen i fel riktning in till göteborg och köpa ett riktigt regnställ. Jag körde med påsar på händerna, men jag blev blöt från naveln och neråt. Nytt regnställ och handsköverdrag och så byte av strumpor och så var det dags att köra hemåt i 30 mil. Ösregnet höll i sig, men vinden var i ryggen så jag hade inga problem att köra på E20. Märkligt nog upphörde regnet vid Götene och därefter var det bara en liten skur den sista milen. Riktigt skönt att rulla in Innovan i garaget, slänga av sig alla sura sunkiga trasor och ta en varm dusch!

Innovan funkade jättebra, var egentligen inget problem att köra så långt på stora vägar. Visst, i motvind fick man luta sig fram för att hålla mer än 80 riktigt fart (jag hade GPS monterad) och jag fick gå ut och släppa förbi mycket trafik, men det var inga bekymmer. De sista milen hem märkte jag att kopplinen började slira litet, men jag sänkte på gasen istället för att justera kopplingen. Jag var för trött och längtade fram, men den justeringen är så pass enkel att man lätt gör den vid vägkanten.
Hmm. Trodde jag kommenterade den här i lördags men jag modererade bergis bort mig själv och glömte köra submit :-(

Intressant RR och vilken skillnad det hade varit om vädret stått dig bi....

Gläd dig över att du var smartare än mig som oxå körde soppa torsk - men utan dunk.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 6&start=11

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

680 mil

Post by PapaD »

Hallå,
då denna tråd är en riktig Innova-kuriosatråd tänkte jag rapportera min milkonsuption: 680 mil sedan ny (midsommar förra året). Jag kom igång dåligt med den, frugan envisades att skicka ungarna med mig och tvingade mig att köra bil så jag började inte jobbpendla förrän september :smile: . Jag räknar min moraliska start som Innovakusk till Augusti. Eftersom jag har lovat mig själv att köra 1000 mil om året börjar det bli tajt, men jag hoppas det skall gå.

Vad har ni för mål på milårsförbrukning?

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Re: 680 mil

Post by puttepj »

PapaD wrote:Hallå,
då denna tråd är en riktig Innova-kuriosatråd tänkte jag rapportera min milkonsuption: 680 mil sedan ny (midsommar förra året). Jag kom igång dåligt med den, frugan envisades att skicka ungarna med mig och tvingade mig att köra bil så jag började inte jobbpendla förrän september :smile: . Jag räknar min moraliska start som Innovakusk till Augusti. Eftersom jag har lovat mig själv att köra 1000 mil om året börjar det bli tajt, men jag hoppas det skall gå.

Mvh
PapaD
Mitt mål ligger inte direkt på antal mil utan att göra Innova-åkandet till en bra affär ekonomiskt och då räknar jag både rena kostnader som tid som pengar...

Det lär bli en bra bit över 1000 mil även om antalet nöjesmil blir fler än jag räknat med. Eftersom jag har en påställd bil som jag iom det här kapar mil från så är det 'bara' bensinen som är vinst och förstås att det blir längre tidsmässigt mellan relativt dyra 3000-mila services.

Men som jag skrivit tidigare, åker jag 5 dagar t/r till jobbet bör någonstans runt hälften medföra en längre försening som i princip aldrig uppstår när jag åker skoter. Där ligger det mycket vinst för mig. Jag behöver inte åka hemifrån i lika god tid till viktiga möte t.ex utan kan förlita mig på 55 minuters resa. OM jag sen lägger på 15 minuter så täcker det utan problem en större olycka med stillastående trafik.

Ni som känner stockholmtrafiken vet att det är jepardy att över huvud taget ge sig ut på en jobb-pendling med bil för det kan lätt ge en försening på ett par timmar. Samma sak gäller pendeltågen, om än inte så ofta som med bil.

Så säger passerar jag 1000 mil så har jag sparat i storleksordningen 600-700 liter bensin och gissningsvis 75 timmar restid.

Sen att jag också fått mycket mera nöjesåkande är en ren kostnad åtminstone så länge jag lämnar in cykeln på 400 mila services, men om jag bestämmer mig för att jag skall åka Innova även nästa säsong, då gör jag servicen själv....

/putte
servin
Drömmare
Drömmare

Re: 680 mil

Post by servin »

PapaD wrote:Hallå,

Mvh
PapaD
Japp, låt se PapaD...bara att pendla till jobbet är det ca 800mil/år. Med lite xtraturer med frugan (som tycker att det är kul att smyga rundor på åsen och ta med lite fika eller en engångsgrill)och dottern, som gärna hänger på(vägrar dock att åka med när jag vill ta en byarunda...skämsfaktor enl.henne!...? ) så hamnar jag på ca 1300 mil/år.
Nu kommer nog inte detta att stämma helt å hållet pga att det är så förbaskat mycket roligare att köra Innova än eu-moppe som jag har gjort tidigare. Vi sålde nämligen vår ena bil för ngt år sedan och jag pendlade med mopeden i ur å skur och hala skånevägar. På det året körde jag väl i runda slängar 1000mil.
Men kulfaktorn på Innovan säger att jag kanske tangerar 1000milastolpen så det ryker om det...Nu är jag uppe i 225mil sedan den 8/4...!
Men vad gör det när man har kul och detta för en rimlig peng?
Smolket i bägaren denna vår är att min XT i garaget bara rullat 10mil i år, den skriker på att komma ut i det fria, precis som kossorna i stallet som förnöjt blev frisläppta häromdan.
En liten fråga PapaD...pendlade du konsekvent varje dag fastän det var snö på vägarna? Själv körde jag alla jobbedagar med eu-moppen denna vinter.
Ha ett/
servin
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Servin:
En liten fråga PapaD...pendlade du konsekvent varje dag fastän det var snö på vägarna? Själv körde jag alla jobbedagar med eu-moppen denna vinter.
Ha ett/
Nja, det kan jag inte påstå. Vintern var på riktigt här i Karlskoga, jag kommer inte riktigt ihåg, men det var iaf ett par veckor med -20 och kallare. Om det var bart på landsvägen åkte jag om det var varmare än -10 på morgonen, vilket det var större delen av vintern. Men om det snöade eller töade var det omöjligt för mig att ta mig ut till landsvägen. Jag har en km enskild väg och två km dålig allmän grusväg ut till saltad asfalt.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Själv är jag så feg och bekväm av mig att jag finns det minsta risk för halka och inte är plusgrader när jag vaknar på morgonen, då får hojen stå. Däremot kommer jag nog inte ställa av den för vintrarna i 08-området är lite upp och ner i klimatet. Det kan mycket väl bli en lång varm period mitt i.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Det här med blåsten

Post by puttepj »

Igår gjorde jag en arbetsrelaterad resa till och från Västerås. Det är 24 mil t/r.
Det var en duktigt blåsig dag och jag körde mer eller mindre i konstant motvind med alltför många inslag av hysteriska vindbyar..
Efter 11 mil blinkade min bensinindikering och jag var duktigt orolig att köra mitt andra soppatorsk, trots att jag inte kommit över den första än :-(.
När den välsignade Statoilskylten i Irsta dök upp rullade jag in och fyllde 3.3 liter dvs en soppaförbrukning på 0,3.

När det var dags att åka hem hade vinden vridit, tack och lov inte helt, men jag hade en rent obehaglig sidovind som inte bromsade cykeln så mycket, men tyvärr tog bort det mesta av nöjet i alla fall.

Som jag skrev i tråden om 'scoterträffen' i Ensköping den 9:nde Maj, så provade jag ju en Aprilia SportCity 300, vilket ställt till det för mig en del eftersom jag bara VILL HA.

När jag väl är hemma igen och jobbpendlar kommer jag på att en större skoter är overkill eftersom Innovan är liten och rapp och eftersom den är så liten är det faktiskt helt perfekt att glida mellan bilar i köerna. Bågekänslan är det heller inte något fel på på småvägar i lagom tempo.
Så sen i Lördags har jag lyckats övertala mig själv att jag absolut inte behöver uppgradera mig.

I går kan jag konstatera att Innovan inte på något sätt räcker till till den 24 mila blåsresa jag gjorde, det var helt enkelt för jobbigt.
Nu står det var och en fritt att kritisera mig för att jag använder Innovan till fel saker och sen kritiserar den utifrån det, och jag kommer inte protestera. Den ÄR ett perfekt pendligsfordon och även om det kan blåsa då också, så kan man leva med det på ett helt annat sätt än om man sitter halva arbetsdagen på cykeln, vilket blev fallet igår....

Om jag nu faller till föga och byter upp mig, blir det gissningsvis nästa år, men jag tror inte att jag iom det kommer att bli helnöjd. För 30.000 mer pengar får jag en skoter som inte är lika smidig som Innovan och Aprilian må vara ett etablerat märke, men faktum är nog att jag ändå litar lite mer på Hondas kvalitetkänsla, även när det gäller damcykelkonstruktioner som Innovan.

Usch vad jobbigt det är med beslutsångest...

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hehe, du är duktigt sugen på 300 kubikaren, det märks!
Don't go to the dark side, Luke!
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Går väl inte att förneka att 300:an känns lite svår att släppa....
Problemet är nog att jag inte trodde att jag skulle vilja ut och nöjesåka eller rättare sagt passa på att åka hoj om jag ändå skall lite längre, men Innovan får då och då rulla lite längre svängar just för att jag tycker det är kul och kan låta bilen stå.

Men Innovan är outstanding i sitt slag och jag inbillar mig inte en sekund att det är lika billigt och okomplicerat ägande om jag går upp till en tyngre och större skoter.

Nej jag har beslutsångest och gissar att jag inte gör ett dugg den här säsongen mer än åker Innovan och känner mig för. Sen får jag fundera över vinter.

Jag har lyckats bryta av en bakblinkers. Vet inte hur det gått till, men tror att min son ev trampat av den när han klivit av eller på. Hur som helst så tänkte jag - Honda och reservdelar, det här blir inte billigt, men jag ringde och beställde ett nytt blinkershus, för man behövde inte beställa en komplett och då kostade den 150:-

Det tycker jag var billigt och tyder på en OK prisfilosofi på reservdelar, även om jag inte vet något om övriga delar..

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

När jag ändå håller på att bomba med inlägg :-) skall jag berätta en kul sak.

Jag har ju kört soppatorsk en gång och igår på väg till Västerås kom jag till macken med 4 dl kvar...

Jag tog kontakt med Trangia som gör campingkök med tillbehör och frågade dem om deras bränsleflaskor. Jag vill nämligen inte ha en reservdunk i min toppbox eftersom den är till för att jag skall kunna köra matvaror, jobbprylar m.m. Istället tänkte jag mig en liten flaska som klarar bensin och som jag kan lägga i lilla utrymmet under sadeln.

Fick ett mycket positivt svar:
Citat:
Våran bränsle flaska går alldeles utmärkt att förvara bensin i. Vi har ju en multifuelbrännare som man kan använda bensin till och fklaskan brukar man ha med som reserv. Den är testad och godkänd. Och det går bra med vanlig fordonsbensin oxå.
Finns i 3 storlekar, 0,3/0,5/1,0 liters
Slut citat

Notera dock att sättet jag frågade på var inte om den är GODKÄND för fordonsbensin, bara om den var avsedd för bensin och om dom anser att den borde fungera för bensin. Den största flaskan kostar under 100:- på Outdoor så jag kan med gott samvete byta den en gång per år för att vara säker på att inte packningar m.m. tar stryk av tillsatsmedel i bensinen eller dylikt..

En halvlitersflaska tar inte mycket plats under sadeln, men ger mig minst ett par mil extra att leta efter en mack.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Smart!
På min långresa hade jag klarat mig utan extradunk märkte jag, det fanns tillräckligt tätt med mackar längs E4. Ja, jag fick soppatorsk, men hade jag inte haft dunken hade jag tankat i Alingsås när det bara var några mil kvar. Så nästa gång (ja, jag ÄR skadad!) köper jag en Trangiaflaska som nöddunk istället för att ha med 5l dunken.

Och jag instämmer i blinkerspriset, helt ok pris faktiskt!

Mvh,
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Tocca
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tocca »

Hej, ny här på forumet.
Jag sneglar på en Innova för tillfället, pendlar ca 6 mil och har börjat inse att det finns mycket pengar att spara + att jag är sugen på två hjul igen (det var ett antal år sedan jag körde hoj).
Jag ska in till Eskilstuna och provköra en Innova senare i veckan har jag tänkt, under tiden tänkte jag passa på och fråga lite saker om det går bra.

Är det någon som har vindruta till Innovan, i så fall hur är den?

Har läst här om toppbox, någon skrev om en 45 liters, på Hondas sidor finns det antingen 26 eller 35 liter. Är 45:an original också, eller var får man tag i en så'n?

Jag såg en annons där de sålde en ny 2008a för 24000kr, är det någon skillnad på 08 och 09? (Vad jag läst mig till så kom nya (med insprutning) 2007 men det kan ju vara något smart tillägg som man vill ha på 09an).

Kul med ett så aktivt forum, massa intressant att läsa här!

Thomas.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Tocca wrote:Hej, ny här på forumet.
Jag sneglar på en Innova för tillfället, pendlar ca 6 mil och har börjat inse att det finns mycket pengar att spara + att jag är sugen på två hjul igen (det var ett antal år sedan jag körde hoj).
Jag ska in till Eskilstuna och provköra en Innova senare i veckan har jag tänkt, under tiden tänkte jag passa på och fråga lite saker om det går bra.

Är det någon som har vindruta till Innovan, i så fall hur är den?

Har läst här om toppbox, någon skrev om en 45 liters, på Hondas sidor finns det antingen 26 eller 35 liter. Är 45:an original också, eller var får man tag i en så'n?

Jag såg en annons där de sålde en ny 2008a för 24000kr, är det någon skillnad på 08 och 09? (Vad jag läst mig till så kom nya (med insprutning) 2007 men det kan ju vara något smart tillägg som man vill ha på 09an).

Kul med ett så aktivt forum, massa intressant att läsa här!

Thomas.
Hej Thomas. Enda gången jag sett en vindruta till Innova är på 2008:s bilder på Hondas hemsida (borta nu). Men risk för att jag skapar månadens värsta cykelställsdebatt tror jag att en vindruta kommer att skapa än mer vindmotstånd. Visserligen skönare att sitta bakom, men jag skulle undvika allt som kan skapa luftmotstånd eftersom motvind är Innovans största alkilleshäl. Blåser det ordentligt med motvind tappar Innovan mycket fart.

Det skiljer inte ett dugg mellan 08-09 mer än priset. 23995:- var riktpriset under 2008 och 25995:- för 2009.
Jag köpte min 08 i Jan och lyckades pruta 1300 på cykel inkl GIVI toppbox 45L och standard pakethållare som behövs för att sätta dit boxen.

Hoppas att du får en bra provtur med Innovan.
Jag har 375 mil bak mig med min Innova och jag gillar den bara mer och mer.
Man skall helt klart förstå vad man köper och vad man får för pengarna. Innovan är en sparbössa, med lågt inköpspris och grymt låga driftskostnader (möjligtvis borträknat service-kostnader) och skrattretande låg soppaförbrukning.
Å andra sidan är det en liten cykel, smala däck gör den sidvindskänslig, men mindre än jag trodde efter att sett den på bilder..., den har med sina 9,4 hästar lagom med krut för 80-90 km/h och någon gång lite fortare.

Jag pendlar 2x4,5 mil per dag 3-4 ggr i veckan och i Stockholms täta trafik är den grym. Har du läst den här tråden och Starols skoterträff den 9 maj vet du att jag suktar efter en 300cc skoter men faktum är att det egentligen bara är för längre svängar samt när det blåser små dj..vlar ute som jag känner att Innovan inte räcker till fullt ut.

Skulle däremot inte ha något emot att ge mig ut på en långsemester med Innovan och bränna flera hundra mil om jag kan göra det i egen takt, kan undvika motorvägarna och tillåts att rasta när jag känner för det, så skräms inte för mycket av mitt gaggande om Aprilian..

Skulle jag ändå byta och det vet man aldrig, så beror det snarare på att jag insett att jag kanske ska ha lite mer än en pendlare.

Dock kommer jag nog att sitta i en hammock på ålderns höst och säga att Innovan, det var minsann den bästa hoj jag haft och jag borde aldrig gjort mig av med den..... Så känns det i alla fall idag.

Just det: 2007 är mycket riktigt första modellen med insprutning. Det finns en del 2007:or med förgasare, men då är det 2006 or som säljs som 2007:or (2007b om jag inte minns fel).

/putte
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

puttepj wrote: Enda gången jag sett en vindruta till Innova är på 2008:s bilder på Hondas hemsida (borta nu). Men risk för att jag skapar månadens värsta cykelställsdebatt tror jag att en vindruta kommer att skapa än mer vindmotstånd. Visserligen skönare att sitta bakom, men jag skulle undvika allt som kan skapa luftmotstånd eftersom motvind är Innovans största alkilleshäl. Blåser det ordentligt med motvind tappar Innovan mycket fart.
Ok, handsken är kastad, och utmaning accepterad.

Jag hävdar att du inte förlorar fart med en vindruta. Många hävdar till och med att du vinner fart på att använda en vindruta då den är mer (nåväl, åtminstone inte mindre) aerodynamisk än förarens bröst. Långsammar går det i alla fall inte.

Lite ökar det nog sidvindskänsligheten, men inte så att det skulle överväga bekvämligheten med en rejäl vindruta.

Eftersom inte innovan direkt lider utseendemässigt av att få en stor vindruta monterad skulle jag helt klart köra på det. Stor vindruta = ingen fartvind = mindre kallt och när det regnar håller det borta nästan allt regn sålänge du inte stannar.

Image
Vindrutan på bilden går väl på en ca €50 på kånntinennten.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Alltså Victor,
DP har ju redan vetenskapligt (dvs testat) rett ut det här: det går långsammare med vindruta än utan! En flyscreen däremot, den kanske snyggar till aerodynamiken, men den gör ju bara nytta när man hukar sig.

Vindruta: lyx som kostar fart.

Flyscreen: snygg grej som kanske är bra.

Naken: alla vill väl ha en naken?

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Post Reply