Problem: Gasen fungerar inte...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
DAVIDALEXANDER

Problem: Gasen fungerar inte...

Post by DAVIDALEXANDER »

Hej alla smallframe-experter.
Jag hittade ingen gammal tråd om detta problem så jag skapar helt enkelt en ny...

Idag var jag ute och åkte en sväng på min v50 och var som mest överlycklig att allt för en gångs skull fungerade (eftersom det är mitt enda fungerande fordon för tillfället) när det plötsligt började hända konstiga saker.

När jag åkt en stund började det skramla en del. Det var svårt att uppfatta var ljudet kom ifrån. Det lät lite som att hastighetsmätaren eller lampan satt löst. Eller kanske att någon del inne i styret hade lossnat. En liten stund efter det slutade gashandtaget att fungera. Motorn gick fint på tomgång, men det gick inte att ge gas. Motståndet som ska dra tillbaka gashandtaget hade också försvunnit.

Jag hade med mig några få verktyg och lyckades plocka bort lampinsatsen och titta lite, men jag såg inga större konstigheter där. Längre i felsökningen har jag ännu inte kommit. Istället postar jag här för lite hjälp innan jag börjar felsökningen i fel ände...

Tacksam för lite förslag.

-
David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Problem: Gasen fungerar inte...

Post by Hedge »

Ska jag dra till med en vild gissning (ironi) så har vajern gått av, alternativt hoppat ur vajerstoppet vid gasrullen.

Kolla det först.

Mvh

Guran
DAVIDALEXANDER wrote:Hej alla smallframe-experter.
Jag hittade ingen gammal tråd om detta problem så jag skapar helt enkelt en ny...

Idag var jag ute och åkte en sväng på min v50 och var som mest överlycklig att allt för en gångs skull fungerade (eftersom det är mitt enda fungerande fordon för tillfället) när det plötsligt började hända konstiga saker.

När jag åkt en stund började det skramla en del. Det var svårt att uppfatta var ljudet kom ifrån. Det lät lite som att hastighetsmätaren eller lampan satt löst. Eller kanske att någon del inne i styret hade lossnat. En liten stund efter det slutade gashandtaget att fungera. Motorn gick fint på tomgång, men det gick inte att ge gas. Motståndet som ska dra tillbaka gashandtaget hade också försvunnit.

Jag hade med mig några få verktyg och lyckades plocka bort lampinsatsen och titta lite, men jag såg inga större konstigheter där. Längre i felsökningen har jag ännu inte kommit. Istället postar jag här för lite hjälp innan jag börjar felsökningen i fel ände...

Tacksam för lite förslag.

-
David
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

Jo. Det verkar ju vara det mest logiska.
Jag är tyvärr extremt okunnig i ämnet, men det ser ut som att vajern sitter på plats. Så antagligen har den gått av någonstans där jag inte ser det.

Hur byter jag enklast gasvajern?

Någon som har en liten guide?

Jag letade på scooterhelp för att endast finna lite om andra vajrar. (eller missar jag något http://www.scooterhelp.com/genmaintain/cable.html) och på scootercitys mektips hittade jag inte heller något.

Må det kanske vara ett enkelt problem att lösa, men utan lösningen blir det svårt ändå...

-
David
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

öppna sadeln, plocka bort verktygslådan och titta ner på förgasaren. ser du en grunka röra sig upp och ner när du drar i gasen? nä, antog inte det. det ska den göra. den öppnar upp för bensinflödet. strax intill sitter en skruv och en fjäder, beroende på hur långt inskruvad den är desto mer öppen är den 'by default'.

för att byta vajer kan du antingen trä in en ny i det gamla höljet, vilket kanske är lite pilligt, länge sen jag behövde göra det, eller annars sätta fast ett nytt hölje + vajer i det gamla, tejpa ihop eller nåt, och dra igenom- alltså, använd gamla vajern som guide till hur den nya ska igenom. hoppas du fattar- inte så svårt egentligen men även för mig är många bagateller mysterium.
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

Tack för det utförliga svaret!

Jag ska undersöka det hela lite närmare.

Jag har länge varit intresserad av scooters men aldrig behövt meka det minsta lilla eftersom jag varit bortskämd med att alltid haft andra runt mig som gjort det med nöje. Nu har jag flyttat och är lämnad åt mitt eget öde, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Även i såkallade "idiotfrågor". (vilka det nu är..)

-
David
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och du kommer ihåg att smörja den nya vajern med olja eller vaselin eller motsvarande så att den skall glida smidigt i framtiden...
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

...jag skall komma ihåg detta!

Tack för att ni svarar, och svarar så snabbt!

-
David
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

jag är i samma sits :)

btw, se till att inte smörja med något vattenlösligt så som 5-56.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

erikerikerik wrote:jag är i samma sits :)

btw, se till att inte smörja med något vattenlösligt så som 5-56.
dessutom e inte 5-56 något smörjmedel,om det nu va nån som trodde det!
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

Okej. Vajern är på plats.

Den är bra spänd och allt fungerar förutom att gashandtaget inte åker tillbaka när man gasat. Likaså förblir trotteln på förgasaren öppen. Ska det sitta en fjäder någonstans som håller tillbaka trotteln?

-
David
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Man kan ha dubbla fjäder på förgasaren så att den åker tillbaks.
på inga av mina v50 har gasen nånsin åkt tillbaks vid släpp :)
Bara det är gjord av plåt så....
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

Okej, tack.

Som jag ser det har jag ingen fjäder just nu, eller så förstår jag bara inte var den ska sitta.

Någon som kan förklara på ett enkelt sätt?

(lägger in en bild Mike Tropic postat i en annan tråd.)
Image

-
David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det enda som drar tillbaka trotteln när man släpper gashandtaget är en vek liten fjäder ovanpå trotteln inuti förgasaren. Det skall -mycket- till innan den lilla fjädern orkar dra tillbaka gashantaget, minsta kurva på vajerhöljet/smuts och det är kört. Man kan som Keij skriver sätta i två fjädrar där, alternativt hitta en starkare fjäder som ersättning.

Eller så accepterar man att den inte går tillbaka, och är noga med att sköta det själv.

/G
DAVIDALEXANDER wrote:Okej, tack.

Som jag ser det har jag ingen fjäder just nu, eller så förstår jag bara inte var den ska sitta.

Någon som kan förklara på ett enkelt sätt?

(lägger in en bild Mike Tropic postat i en annan tråd.)
Image

-
David
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

Hedge wrote:Det enda som drar tillbaka trotteln när man släpper gashandtaget är en vek liten fjäder ovanpå trotteln inuti förgasaren. Det skall -mycket- till innan den lilla fjädern orkar dra tillbaka gashantaget, minsta kurva på vajerhöljet/smuts och det är kört. Man kan som Keij skriver sätta i två fjädrar där, alternativt hitta en starkare fjäder som ersättning.

Eller så accepterar man att den inte går tillbaka, och är noga med att sköta det själv.

/G
Är det fjädern som sitter på skruven på trotteln som man ska stärka?

Det stora problemet var ju inte direkt att handtaget inte gick tillbaka, det kan jag acceptera. Det är dock lite svårare att acceptera att trotteln i förgasaren inte går tillbaka, utan förblir öppen, som jag skrev i föregående inlägg...

-
David
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Ta isär och gör rent ordentligt. Sätter du i en starkare fjäder hjälper det naturligtvis trotteln också.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Tag isär och kolla så att trotteln går friktionsfritt i spåren. Om inte, rengör. Man kan ge lite extra spänst till fjädern genom att sträcka den en aning också.

/G
DAVIDALEXANDER wrote:
Hedge wrote:Det enda som drar tillbaka trotteln när man släpper gashandtaget är en vek liten fjäder ovanpå trotteln inuti förgasaren. Det skall -mycket- till innan den lilla fjädern orkar dra tillbaka gashantaget, minsta kurva på vajerhöljet/smuts och det är kört. Man kan som Keij skriver sätta i två fjädrar där, alternativt hitta en starkare fjäder som ersättning.

Eller så accepterar man att den inte går tillbaka, och är noga med att sköta det själv.

/G
Är det fjädern som sitter på skruven på trotteln som man ska stärka?

Det stora problemet var ju inte direkt att handtaget inte gick tillbaka, det kan jag acceptera. Det är dock lite svårare att acceptera att trotteln i förgasaren inte går tillbaka, utan förblir öppen, som jag skrev i föregående inlägg...

-
David
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

Tackar för tipsen.
Jag ska plocka isär och titta lite närmare på det hela nu i helgen.

-
David
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

ta bort handtaget,gör rent och fetta in "röret" som går in i styrhuvudet,byt både hölje och vajer,smörj,det måste glida bra överallt.
DAVIDALEXANDER

Post by DAVIDALEXANDER »

Hej. Tack för all hjälp.
Nu har det dock uppkommit ett nytt problem. Nämligen tomgången.

När jag har växelhandtaget i friläge är tomgången bra. Men om jag lägger i en växel och håller ner kopplningen så blir tomgången väldigt låg och motorn är påväg att dö om jag inte ger lite gas... Vad kan detta bero på?

-
David
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Antagligen släpar kopplingen lite, dvs den frikopplar inte 100%. Den behöver spännas nån millimeter på justeringen under motorn.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply