Växlingsbroblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Växlingsbroblem

Post by janix »

Jag har en Vespa GTR 1975,när jag lägger i 1:ans växel från stillastånde så smäller det till olika mycket beroende på varvtal för övrigt fungerar växlingen bra både upp ner.
Jag skulle åka en sväng startade och varvade nog lite för mycket lade i 1:an innan den gått ner i varv,det small till åkte en bit sen tvärstop bakhjulet låste sig.
Misstänkte att växelkorset gått sönder,delade motorn och mycket riktigt korset var i tre delar.
Är detta ett vanligt problem eller är det ett normalt betende,vad är felet som gör detta?
Tacksam för hjälp.

Mvh Jan :sad:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej Jan

Att det smäller så som du säger i växellådan är inte normalt. Jag har aldrig varit med om ett sprucket växelkors utom på grymt trimmade maskiner. Men sen beror det på hur mycket du varvade och om du frikopplat ordentligt när du la i växeln;-)

Det kan vara drev som är felvända efter en renovering + skevt/felaktigt korsoch som gör att korset hakar i 2 drev samtidigt men detta borde ge hoppande växlar vid normal körning. Kopplingsproblem borde dyka upp i alla växlarna, annars kan en koppling som inte frikopplar fullt ut ge smällar i lådan och i 1:an är ju motorn som starkast. Kan även vara ryckutjämnaren i "julgranen" som börjar ge efter.

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Har sett ett par brutna växelkors och samma anledning varje gång, någon klåpare som vänt ett eller fler växellådsdrev på fel håll.

Kollade du hur dreven satt?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej!
Kopplingen är ok och jag frikopplade ordentligt,jag kollade hur dreven låg men ligger dom fel blir det ju fel igen(hur skall dreven ligga när det är rätt)?
Julgranen gissar jag är den delen som dreven kuggar i,men hur ser ryckutjämnaren ut och hur kollar jag om den är dålig?

Kan vara den som är dålig det rycker till när jag lägger i 1:an(kan vara att jag uppfattar det som att det smäller till),men bara då,alla andra växlar går bra.

Mvh Jan
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

janix wrote:jag kollade hur dreven låg men ligger dom fel blir det ju fel igen(hur skall dreven ligga när det är rätt)?
Hej!

Om du lägger dreven ovanpå varandra är rätt läge då det ser så symetriskt ut som möjligt sett från sidan.
Bara att testa dig fram, det är ganska lett att se.

Ryckutjämnaren är den grej som sitter inne i julgranen längst ner, under ett par plattor ligger ett antal fjädrar.
se #26 här: http://www.scooterhelp.com/manuals/VLB. ... page08.jpg
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej igen!
Ok,då vet jag hur ryckutjämnaren ser ut,men hur ser man att den är bra eller dålig?
Dreven verkar ligga rätt så det är nog ryckutjämnaren som jäklas.
Mvh
Jan
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej!
Hur demonterar man ryckutjämnaren,måste man borra ut nitarna och det verkar ligga nållager mellan axeln och julgranen,knackar man ut axeln?

Mvh Jan
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Post by Marcelli »

Hej!

En "jäklande" ryckutjämnare kan se ut som på bilden nedan.
Sidoplåten har kalvat och delar av fjädrarna ligger utspridda.
Du märker i regel när den ger upp. Min sa "KRUNCH" och sen
dog motorn med ett hjärtskärande gnissel. Det var spån i hela
växellådan.

..och ja, man får slipa bort en del av niten och knacka ut resten
med ett dorn. Jag kan inte rekommendera att pllocka av sidoplåtarna
bara för att kolla om fjädrarna är ok. Skaffa hellre en renoveringssats
och byt ut delarna. Du lär behöva åtkomst till en hydraulpress eller
ett verktyg för nitning av bromsband för att få dit de nya nitarna
utan att de blir sneda. Jag testade att hamra - den var ingen hit...
Tur att "Berra på macken" var bussig och lät mig låna hans press.

//Mats

Image
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej!
Jag kan inte se något fel på ryckutjämnaren,från utsidan ser den helt ok ut,men om fjädrarna är sönder ser man ju inte.
Var hittar man en ny renoveringssats till ett vettigt pris?

Tack för tipset.
Mvh Jan
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Post by Marcelli »

Jag vill inte göra reklam, men det sitter en ryckutjämnare från Götet i min för närvarande.

//Mats
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ett bra sätt om man inte har en press tillhanda, är att använda ett skruvstäd för att pressa i nitarna. Den rörliga käften på städet skall vara på den sidan som skall hamras ut. Det funkade bra för mig iallfall. Man kan gå på nitarna med en kulhammare när man pressat klart för att verkligen få ner skallarna och pressa ihop allt så mycket som det går.

Mvh

Guran
Marcelli wrote:Hej!

..........8<

..och ja, man får slipa bort en del av niten och knacka ut resten
med ett dorn. Jag kan inte rekommendera att pllocka av sidoplåtarna
bara för att kolla om fjädrarna är ok. Skaffa hellre en renoveringssats
och byt ut delarna. Du lär behöva åtkomst till en hydraulpress eller
ett verktyg för nitning av bromsband för att få dit de nya nitarna
utan att de blir sneda. Jag testade att hamra - den var ingen hit...
Tur att "Berra på macken" var bussig och lät mig låna hans press.

//Mats
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej.
Tack för all hjälp och bra tips från er alla,det är fixat och klart nu.

Mvh Jan :grin:
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Post by Marcelli »

Vågar man fråga vad felet var...:?

//Mats
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Fjädrarna i ryckutjämnaren var kass,sen upptäckte jag att det satt ett växelkors från en tidigare årsmodell,har satt i ett rätt kors nu.

Om det sen har någon betydelse vet jag inte det i skiljde dock lite,någon anledning finns det väl till att dom bytt ut korset.

Mvh Jan
Post Reply