Motorrenovering Touring -61

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Nu har jag pysslat lite med ditt svänghjul. :evil:

Konan verkar vara rätt storlek. Jag har provat det i min touringmotor som är från 59 och det glider på veven lika långt på båda två och glappar inte. Har inte provat att dra fast det med muttern.

Det som skrapar är det lilla spåret i svänghjulet som motorblockets fläns ska löpa i. På ditt gamla svänghjul är spåret bredare. Flänsen är 2,2 mm och spåret i det nya svänghjulet är 4,0 mm och 4,7 i det gamla. Detta hade nog funkat om inte flänsen på din motor fått lite stryk. Den är nu 3,7 mm på det mest skadade stället. Spårets djup är nog inga problem. Det är 2,2 mm spel innan muttern är åtdragen.

Slipa in svänghjulet på konan med lite ventilslippasta och slipa ner flänsen till 2,2 mm runt om så kan du åka och fika sen.

Ok lite tråkiga nyheter åxå. En av fläktvingarna har fått sig en smäll så den spruckit. Det syns på bilden du la in att den va så innan montering. Det är den längst till vänster på din bild. Här är en close up.

Image
/David
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Du är grym mavio! Lite nytt hopp i mörkret :-)

För övrigt svarade ScootRS föredömligt snabbt på mail och det endast finns ett svänghjul och att det därför borde passa (jag får pengarna tillbaka om jag skickar tillbaka det men det blir nog dyrt).

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

En lösning kan ju vara att svarva ner kanten på svänghjulet eller bredda spåret lite, kan som mest kosta några hundringar hos apelgren i hägersten. Har fått lite grejer tillverkade där mycket duktig farbror!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fixarerik
Nybörjare
Nybörjare

Motorblock

Post by fixarerik »

Hmm...
Lambretta serie 2 (Runner 180 motor H2o)
Vespa Super 200cc med sidovagn(låg) -1956
Vespa Touring 210cc (låg) -1961
Vespa Super 200cc -1956 på g
Vespa 50 några stycken i delar(till salu).
anders2011
Lärling
Lärling

Re: Motorblock

Post by anders2011 »

fixarerik wrote:Hmm...
Vad?
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Dagens uppdatering:

+ Precis som mavio sa så gick det att slipa lite på blocket så att svänghjulet snurrar fint.

+ Under de 10 sekunder som det snurrade fick jag den starkaste gnistan som skådats på en touring :-)

- Tyvärr tar svänghjulet i tändplattan (2 av spolarnas kärnor) så mycket så det måste ske någon form av modifiering. Kanske fila lite på plattan så den hamnar mer centralt. Annars borde man väl kunna fila lite på spolarnas kärnor utan att påverka funktionen? Eller?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

hamra till plattan
---------------------------------------------------------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

anders2011 wrote: Annars borde man väl kunna fila lite på spolarnas kärnor utan att påverka funktionen? Eller?

//Anders
Jovisst! :smile: :evil:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Det är ju bara järnkärnor så om du filar litegranna bör de inte vara nåt problem, det är trådtjocklek, antal varv och diametern på spolen som är det viktiga inte lika mycket mängden järn. kom igen nu! Jag vill se den rulla någon gång igen. :wink:
Drg 200
Tph 173

anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

marre wrote:kom igen nu! Jag vill se den rulla någon gång igen.
Mmm, man ska skynda långsamt... Har varit upptagen med annat och nu åker jag till guatemala ett par veckor så den kommer nog inte rulla under 2008, men i januari blir det fokus!

Jag har ett par idéer om har jag ska få plattan att sitta lite mer centrerat. Om inte det fungerar så slipar jag lite på kärnorna. I vilket fall så är jag ganska positiv till att den ska rulla igen utan för mycket jobb, hur mycket kalendertid det blir är en helt annan fråga...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Äntligen lite framgång i kungsholmsgaraget :-)

Borrade och slipade lite på tändplattan så att den satt lite bättre och mer centrerat och nu snurrar svänghjulet utan problem. Har en mycket stark och fin gnista men tyvärr en för kort tändkabel så provstarten får vänta till nästa helg...

Sedan har jag ju resten av elsystemet kvar så jag har nog att göra en liten stund till...

En fråga: Fungerar en svänghjulshållare för PX till mitt svänghjul? Se bild nedan:

Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Tröttnade lite på Touringen så jag har ägnat mig åt att trimma primaveran senaste månaden men nu har jag kommit igång igen.

Nu är allt monterat och jag har en kanongnista!

Men... Den startar inte :-( Behöver lite input från den samlade forumbraintrusten.

1. Jag är inte säker på att jag får bensin. Jag ser att det kommer ner bensin i förgasaren precis innan svänghuset men tändstiftet är torrt som snus när jag kickat ett tag. Skall man kunna se på tändstiftet att det kommer in bensin? Vad skulle det i sådant fall kunna vara för problem när jag uppenbarligen får bensin genom förgasaren? Hjälp!

2. Sedan kan det ju vara tändningen som är helt galen. Problem med elektronisk tändning är ju att man inte kan göra en grovinställning. Jag har satt skruvarna mitt i skårorna men har ju ändå ingen aning om vad det är för tändvinkel. Fast den borde väl starta med ganska felställd tändning?

Tacksam för all input!

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Är allt tätt?, prova att hälla in lite soppablandning genom tändstiftshålet och se om den ivf tänder till på det annars får du nog börja forska i förgasare eller ställen där de kan tänkas läcka tjuvluft.
Drg 200
Tph 173

primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

anders2011 wrote:1. Jag är inte säker på att jag får bensin. Jag ser att det kommer ner bensin i förgasaren precis innan svänghuset men tändstiftet är torrt som snus när jag kickat ett tag. Skall man kunna se på tändstiftet att det kommer in bensin? Vad skulle det i sådant fall kunna vara för problem när jag uppenbarligen får bensin genom förgasaren? Hjälp!
Du ska se på tändstiftet att det kommer bensin. Det är så man surar ner en motor =)

Antagligen har det kleggat igen i munstyckena av att shootern stått stilla för länge. Ta isär förgasaren o gör rent allt (nu önskar du att min tryckluft var kvar i garaget =)

Tändningen ska givetvis stå rätt den också, men jag gissar på förgasaren om tändstiftet är torrt.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

testa med startgas om den går igång - gör den det är det bensintillförseln och en ordentlig förgasar + bensinkransrengöring fixar detta. Det kan skvätta bensin utan att det räcker för att få igång maskinen om det är stopp i lågfartsmunstycket

Vd gäller tändinställingen så kan du göra en koll genom att märka ut var pickupen möter magnettungorna och bara se att den står på 23 +/- 10 grader. Då ska den i alla fall gå igång.

mvh/HB
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

henrikborjeson wrote:testa med startgas om den går igång - gör den det är det bensintillförseln och en ordentlig förgasar + bensinkransrengöring fixar detta. Det kan skvätta bensin utan att det räcker för att få igång maskinen om det är stopp i lågfartsmunstycket
Var sprutar man startgas på en vespa? Kanske en dum fråga men har bara använt startgas på motorcyklar förut....

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Luftburken/förgasarn sprejar du på/i, en liten skvätt sen kicka lite :)
Drg 200
Tph 173

lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

marre wrote:Premiär snart :eek:
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

lambrittan wrote:
Mm, den blir stående för andra premiären i rad :-( Fast nu är det ganska nära, hoppas att den ska rulla inom någon månad. Nu har ju primaveran skurit så det blir ingen premiär för mig alls...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

du har ju garagekompisar som kan bistå om det kör ihop sig, allt fixar sig!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

anders2011 wrote:Huvudskälet är att jag, liksom de flesta touringägare, lider av problemet att motorn stannar när jag slår på lyset då jag står på tomgång. Problematiskt då jag måste stänga av lyset vid varje rödljus. Jag har testat alla tips jag hittat här på forumet och även bytt ut hela kabelstammen. Nu har jag tröttnat och hoppas få bort det problemet en gång för alla.
//Anders
Jag antar att du sett touringen som står i garaget, motorn anlände i en kartong i delar och den har fått ett polini 177 och en si24 förgasare. Den verkar inte lida av problemet att den stannar med belysningen på. Däremot så dog den när den va varm men de hoppas jag ska vara löst med bytt konding. Justerade brytaravståndet så vart tomgången stadigare trots att de fortfarande sprakar friskt om dom.. Har tuffat runt lite på den i stan och jag tycker orginaltändningen verkar funka alldeles utmärkt.
Drg 200
Tph 173

marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

lambrittan wrote:
Drg 200
Tph 173

marre
Lärling
Lärling

Re:

Post by marre »

marre wrote:
lambrittan wrote:
Drg 200
Tph 173

anders2011
Lärling
Lärling

Re: Re:

Post by anders2011 »

Tack för den...

Men nu har den i alla fall startat :-) Men den går dåligt, troligen problem med förgasaren och bensinförsörjning efter att ha stått i 2 år. Sedan måste ju elen fixas också så det är lite jobb kvar men jag känner mig övertygad om att den kommer att rulla på vägarna i år...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Re: Motorrenovering Touring -61

Post by anders2011 »

Nu har jag efter 4 år i låg fart äntligen fått ihop allt. Fin gnista och den startar direkt, men:

1. Jag behöver ge lite gas för att den ska gå. Varvet är som vanlig tomgång men jag behöver dra några millimeter i trotteln. Så fort jag släpper så stannar den. Jag kan inte få den att gå genom att skruva på tomgångsskruven (ger ingen effekt).
2. När jag drar på verkar den som den bara når typ halv gas, sedan händer inget mer. Den bluddrar lite men är inte ens nära att varva ur.

Jag har testat med 3 olika förgasare. Jag har bra bensinflöde. Jag har bytt ut den 4 år gamla bensinen mot ny.

Jag är helt slut på idéer. Jag tog för givet att det hade med bränsle/förgasare att göra men nu börjar jag tveka. Tändningen är iofs ett oprövat kort men jag har fin gnista och tändningen är korrekt inställd. Ev skulle min motorrenovering kunnat gått fel men de här symptomen har jag aldrig varit med om vid dåliga packboxar el dyl.

Någon som har lite idéer att ge?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply