Problem: Gasen fungerar inte...
Problem: Gasen fungerar inte...
Hej alla smallframe-experter.
Jag hittade ingen gammal tråd om detta problem så jag skapar helt enkelt en ny...
Idag var jag ute och åkte en sväng på min v50 och var som mest överlycklig att allt för en gångs skull fungerade (eftersom det är mitt enda fungerande fordon för tillfället) när det plötsligt började hända konstiga saker.
När jag åkt en stund började det skramla en del. Det var svårt att uppfatta var ljudet kom ifrån. Det lät lite som att hastighetsmätaren eller lampan satt löst. Eller kanske att någon del inne i styret hade lossnat. En liten stund efter det slutade gashandtaget att fungera. Motorn gick fint på tomgång, men det gick inte att ge gas. Motståndet som ska dra tillbaka gashandtaget hade också försvunnit.
Jag hade med mig några få verktyg och lyckades plocka bort lampinsatsen och titta lite, men jag såg inga större konstigheter där. Längre i felsökningen har jag ännu inte kommit. Istället postar jag här för lite hjälp innan jag börjar felsökningen i fel ände...
Tacksam för lite förslag.
-
David
Jag hittade ingen gammal tråd om detta problem så jag skapar helt enkelt en ny...
Idag var jag ute och åkte en sväng på min v50 och var som mest överlycklig att allt för en gångs skull fungerade (eftersom det är mitt enda fungerande fordon för tillfället) när det plötsligt började hända konstiga saker.
När jag åkt en stund började det skramla en del. Det var svårt att uppfatta var ljudet kom ifrån. Det lät lite som att hastighetsmätaren eller lampan satt löst. Eller kanske att någon del inne i styret hade lossnat. En liten stund efter det slutade gashandtaget att fungera. Motorn gick fint på tomgång, men det gick inte att ge gas. Motståndet som ska dra tillbaka gashandtaget hade också försvunnit.
Jag hade med mig några få verktyg och lyckades plocka bort lampinsatsen och titta lite, men jag såg inga större konstigheter där. Längre i felsökningen har jag ännu inte kommit. Istället postar jag här för lite hjälp innan jag börjar felsökningen i fel ände...
-
David
Re: Problem: Gasen fungerar inte...
Ska jag dra till med en vild gissning (ironi) så har vajern gått av, alternativt hoppat ur vajerstoppet vid gasrullen.
Kolla det först.
Mvh
Guran
Kolla det först.
Mvh
Guran
DAVIDALEXANDER wrote:Hej alla smallframe-experter.
-
David
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Jo. Det verkar ju vara det mest logiska.
Jag är tyvärr extremt okunnig i ämnet, men det ser ut som att vajern sitter på plats. Så antagligen har den gått av någonstans där jag inte ser det.
Hur byter jag enklast gasvajern?
Någon som har en liten guide?
Jag letade på scooterhelp för att endast finna lite om andra vajrar. (eller missar jag något http://www.scooterhelp.com/genmaintain/cable.html) och på scootercitys mektips hittade jag inte heller något.
Må det kanske vara ett enkelt problem att lösa, men utan lösningen blir det svårt ändå...
-
David
Jag är tyvärr extremt okunnig i ämnet, men det ser ut som att vajern sitter på plats. Så antagligen har den gått av någonstans där jag inte ser det.
Hur byter jag enklast gasvajern?
Någon som har en liten guide?
Jag letade på scooterhelp för att endast finna lite om andra vajrar. (eller missar jag något http://www.scooterhelp.com/genmaintain/cable.html) och på scootercitys mektips hittade jag inte heller något.
Må det kanske vara ett enkelt problem att lösa, men utan lösningen blir det svårt ändå...
-
David
-
- Nybörjare
öppna sadeln, plocka bort verktygslådan och titta ner på förgasaren. ser du en grunka röra sig upp och ner när du drar i gasen? nä, antog inte det. det ska den göra. den öppnar upp för bensinflödet. strax intill sitter en skruv och en fjäder, beroende på hur långt inskruvad den är desto mer öppen är den 'by default'.
för att byta vajer kan du antingen trä in en ny i det gamla höljet, vilket kanske är lite pilligt, länge sen jag behövde göra det, eller annars sätta fast ett nytt hölje + vajer i det gamla, tejpa ihop eller nåt, och dra igenom- alltså, använd gamla vajern som guide till hur den nya ska igenom. hoppas du fattar- inte så svårt egentligen men även för mig är många bagateller mysterium.
för att byta vajer kan du antingen trä in en ny i det gamla höljet, vilket kanske är lite pilligt, länge sen jag behövde göra det, eller annars sätta fast ett nytt hölje + vajer i det gamla, tejpa ihop eller nåt, och dra igenom- alltså, använd gamla vajern som guide till hur den nya ska igenom. hoppas du fattar- inte så svårt egentligen men även för mig är många bagateller mysterium.
Tack för det utförliga svaret!
Jag ska undersöka det hela lite närmare.
Jag har länge varit intresserad av scooters men aldrig behövt meka det minsta lilla eftersom jag varit bortskämd med att alltid haft andra runt mig som gjort det med nöje. Nu har jag flyttat och är lämnad åt mitt eget öde, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Även i såkallade "idiotfrågor". (vilka det nu är..)
-
David
Jag ska undersöka det hela lite närmare.
Jag har länge varit intresserad av scooters men aldrig behövt meka det minsta lilla eftersom jag varit bortskämd med att alltid haft andra runt mig som gjort det med nöje. Nu har jag flyttat och är lämnad åt mitt eget öde, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Även i såkallade "idiotfrågor". (vilka det nu är..)
-
David
-
- Nybörjare
Det enda som drar tillbaka trotteln när man släpper gashandtaget är en vek liten fjäder ovanpå trotteln inuti förgasaren. Det skall -mycket- till innan den lilla fjädern orkar dra tillbaka gashantaget, minsta kurva på vajerhöljet/smuts och det är kört. Man kan som Keij skriver sätta i två fjädrar där, alternativt hitta en starkare fjäder som ersättning.
Eller så accepterar man att den inte går tillbaka, och är noga med att sköta det själv.
/G
Eller så accepterar man att den inte går tillbaka, och är noga med att sköta det själv.
/G
DAVIDALEXANDER wrote:Okej, tack.
Som jag ser det har jag ingen fjäder just nu, eller så förstår jag bara inte var den ska sitta.
Någon som kan förklara på ett enkelt sätt?
(lägger in en bild Mike Tropic postat i en annan tråd.)
-
David
Är det fjädern som sitter på skruven på trotteln som man ska stärka?Hedge wrote:Det enda som drar tillbaka trotteln när man släpper gashandtaget är en vek liten fjäder ovanpå trotteln inuti förgasaren. Det skall -mycket- till innan den lilla fjädern orkar dra tillbaka gashantaget, minsta kurva på vajerhöljet/smuts och det är kört. Man kan som Keij skriver sätta i två fjädrar där, alternativt hitta en starkare fjäder som ersättning.
/G
Det stora problemet var ju inte direkt att handtaget inte gick tillbaka, det kan jag acceptera. Det är dock lite svårare att acceptera att trotteln i förgasaren inte går tillbaka, utan förblir öppen, som jag skrev i föregående inlägg...
-
David
-
- Administrator
Tag isär och kolla så att trotteln går friktionsfritt i spåren. Om inte, rengör. Man kan ge lite extra spänst till fjädern genom att sträcka den en aning också.
/G
/G
DAVIDALEXANDER wrote:Är det fjädern som sitter på skruven på trotteln som man ska stärka?Hedge wrote:Det enda som drar tillbaka trotteln när man släpper gashandtaget är en vek liten fjäder ovanpå trotteln inuti förgasaren. Det skall -mycket- till innan den lilla fjädern orkar dra tillbaka gashantaget, minsta kurva på vajerhöljet/smuts och det är kört. Man kan som Keij skriver sätta i två fjädrar där, alternativt hitta en starkare fjäder som ersättning.
/G
Det stora problemet var ju inte direkt att handtaget inte gick tillbaka, det kan jag acceptera. Det är dock lite svårare att acceptera att trotteln i förgasaren inte går tillbaka, utan förblir öppen, som jag skrev i föregående inlägg...
-
David
Hej. Tack för all hjälp.
Nu har det dock uppkommit ett nytt problem. Nämligen tomgången.
När jag har växelhandtaget i friläge är tomgången bra. Men om jag lägger i en växel och håller ner kopplningen så blir tomgången väldigt låg och motorn är påväg att dö om jag inte ger lite gas... Vad kan detta bero på?
-
David
Nu har det dock uppkommit ett nytt problem. Nämligen tomgången.
När jag har växelhandtaget i friläge är tomgången bra. Men om jag lägger i en växel och håller ner kopplningen så blir tomgången väldigt låg och motorn är påväg att dö om jag inte ger lite gas... Vad kan detta bero på?
-
David
Antagligen släpar kopplingen lite, dvs den frikopplar inte 100%. Den behöver spännas nån millimeter på justeringen under motorn.
/R
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;