Småslirande koppling PV - vad göra? [FIXAT]

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Småslirande koppling PV - vad göra? [FIXAT]

Post by Bluesman »

Halloj på er -

på Primmyn (-82:a) småslirar kopplingen lite trots 2 oljebyten (jula SAE30 gräsklipparolja).

När motorn är kall funkar det klockrent, men så fort den blir rejält varm vill kopplingen gärna slira på mellangas och högre.

Besiktning i övermorron, så jag hinner inte få hit och byta lameller + fjäder till nåt hårdare/bättre. Men: jag har en lös förstärkt fjäder liggande. Kan det räcka att byta den, förutsatt att lamellerna inte är helt slut?

(jag har iofs ett gäng halvslut V50-lameller liggande också...)

Lönt att pilla med, eller ska jag vänta tills jag har helt friska grejor hemma? Märker SBP-folket att kopplingen slirar på den lilla vändan runt huset - och bryr dom sej?

(Sen är ju handbromsen rätt svag också, men den har i a f ett definierat stoppläge. Den biter bara inte så bra :grin: mek tips uppskattas..rugga upp belägg, tvätta belägg och trumma med thinner?)

/R
Last edited by Bluesman on Wed 13 May 2009, 20:19, edited 1 time in total.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Halloj själv!

Jag är rätt säker på att en starkare fjäder kommer att lösa dina problem så länge lamellerna är okej.
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Jo, jag testar att riva den imorron. Återkommer!

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Du behöver inte riva motorn!
Bort med ljuddämpare och bakhjul, sen kommer Du åt kopplingskåpan utan att en droppa motorn.
När Du tar bort kopplingen så kolla var krysskilen tar vägen, den vill Du INTE ha in i växellådan.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Lugnt, jag gjorde precis så, men gav fasiken i att röra kopplingskorgen. Jag bytte lameller till ett par fräschare beg och satte i en hårdare fjäder. Verkar ha blivit bra. Ska precis ut och provrejsa.

Tack för omtanken :-)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

..och det blev perfekt. Besiktningsdags imorron, håll tummarna. Den har ju inte varit inne/godkänd sedan 1992.. :grin:

/R
Hälsningar
/R
Post Reply