Martin O wrote:Idag blev det en tur med Px:en. I handskfacket tryckte jag in D3:an och det alldeles för sällan använda Nikon 14-24 f/2,8. (Sedan var det knökfullt)
Ut i Västra hamnen och plåtade Malmös "stolthet" Turning Torso.
Jag gillar verkligen Torson. Det är särskilt intressant att den uppvisar så olika former beroende på varifrån i stan (avstånd och väderstreck) man betraktar den. Från öster i stadens utkanter ser den t ex fet ut i botten och spetsig upptill och från norr tvärtom.
På denna bild som jag tog i augusti 2005 från nordöst, ser Torson närmast konkav ut. Veckorna innan invigning och inflyttning projicerade man ljus i skiftande färger över Torson, varav den blå färgen på bilden.
Ska kolla och se om jag har någon bild av Torson från öster, så att man ser skillnaden. Eller någon annan här kanske kan bidra med en bild?
Tack för kommentaren, Fredrik.
Det hade verkligen varit kul att testa den vinkeln med ett tilt/shift-objektiv.
Ett sådant står högt på önskelistan. Ett sådant objektiv är även ypperligt vid matfotografering.
Martin O wrote:Tack för kommentaren, Fredrik.
Ett sådant står högt på önskelistan. Ett sådant objektiv är även ypperligt vid matfotografering.
Bilden ovan är inte tagen med ett 'tilt and shift', eller hur menar du?
Martin O wrote:Tack för kommentaren, Fredrik.
Bilden ovan är inte tagen med ett 'tilt and shift', eller hur menar du?
Mvh
/ Fredrik
Jag syftade på min egen bild.
Din bild är läcker, men som amatörastronom är jag starkt emot sådana "ljusspektakel" som bygger på redan besvärliga ljusföroreningar.
Info finns här: http://www.ljusstyrkan.se/cms/
Din bild är läcker, men som amatörastronom är jag starkt emot sådana "ljusspektakel" som bygger på redan besvärliga ljusföroreningar.
Info finns här: http://www.ljusstyrkan.se/cms/
Ljusföroreningar? Äsch, det går ändå aldrig att komma ifrån kring storstäder. "Ljusspektakel" me like!