Få loss framgaffeln
Som jag har fattat gaffelns uppbyggnad, (P200E): Ett bockat stålrör med en pågjuten del av aluminium eller någon annan metall (calle kanske har någon passande benämning), och därefter bearbetad.
Kan gå att reparera om du först limmar med Araldit, sedan borrar en serie 5 mm hål genom både den lossade biten och den fasta, ej i stålröret. Därefter driver du i cylindriska pinnar med ett tunt lager av Loctite lagerlåsning på, i hålen.
Se det som ett förslag, det finns säkert andra sätt, både bättre och sämre.
Leif
Kan gå att reparera om du först limmar med Araldit, sedan borrar en serie 5 mm hål genom både den lossade biten och den fasta, ej i stålröret. Därefter driver du i cylindriska pinnar med ett tunt lager av Loctite lagerlåsning på, i hålen.
Se det som ett förslag, det finns säkert andra sätt, både bättre och sämre.
Leif
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Altså det ser ut som vitt pulver ungefär. Inte i närheten av någon slags metall. Skitskumt... Svetsa i gjutaluminium vet i f*n om ja vill ge mej på. Funderade på om man kanske skulle knacka bort hela skiten och sedan svetsa på plåt istället. Är det en galen idé? Det finns ju 2 skruvhål kvar i resterande bit för att fästa skärmen, det skulle väll räcka? Men med tanke på hur lätt de 2 bitarna som redan ramlat loss släppte, så lär väl resten ramla bort snart också...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Altså det ser ut som vitt pulver ungefär. Inte i närheten av någon slags metall. Skitskumt... Svetsa i gjutaluminium vet i f*n om ja vill ge mej på. Funderade på om man kanske skulle knacka bort hela skiten och sedan svetsa på plåt istället. Är det en galen idé? Det finns ju 2 skruvhål kvar i resterande bit för att fästa skärmen, det skulle väll räcka? Men med tanke på hur lätt de 2 bitarna som redan ramlat loss släppte, så lär väl resten ramla bort snart också...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
skärmen hålls ju på plats från sidan också, så det är nog ingen säkerhetsrisk att köra utan två skruvar där uppe, möjligtvis en vibrationsrisk
Federico
<br />Altså det ser ut som vitt pulver ungefär. Inte i närheten av någon slags metall. Skitskumt... Svetsa i gjutaluminium vet i f*n om ja vill ge mej på. Funderade på om man kanske skulle knacka bort hela skiten och sedan svetsa på plåt istället. Är det en galen idé? Det finns ju 2 skruvhål kvar i resterande bit för att fästa skärmen, det skulle väll räcka? Men med tanke på hur lätt de 2 bitarna som redan ramlat loss släppte, så lär väl resten ramla bort snart också...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
skärmen hålls ju på plats från sidan också, så det är nog ingen säkerhetsrisk att köra utan två skruvar där uppe, möjligtvis en vibrationsrisk
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Altså det ser ut som vitt pulver ungefär. Inte i närheten av någon slags metall. Skitskumt... Svetsa i gjutaluminium vet i f*n om ja vill ge mej på. Funderade på om man kanske skulle knacka bort hela skiten och sedan svetsa på plåt istället. Är det en galen idé? Det finns ju 2 skruvhål kvar i resterande bit för att fästa skärmen, det skulle väll räcka? Men med tanke på hur lätt de 2 bitarna som redan ramlat loss släppte, så lär väl resten ramla bort snart också...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eftersom engelsmännen brukar förlänga gafflar borde det gå bra att svetsa dit ett par grova stålplåtar. Rensa bort alla alu- rester först. Kolla efter svetsning att den inte slagit sig!
L
<br />Altså det ser ut som vitt pulver ungefär. Inte i närheten av någon slags metall. Skitskumt... Svetsa i gjutaluminium vet i f*n om ja vill ge mej på. Funderade på om man kanske skulle knacka bort hela skiten och sedan svetsa på plåt istället. Är det en galen idé? Det finns ju 2 skruvhål kvar i resterande bit för att fästa skärmen, det skulle väll räcka? Men med tanke på hur lätt de 2 bitarna som redan ramlat loss släppte, så lär väl resten ramla bort snart också...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eftersom engelsmännen brukar förlänga gafflar borde det gå bra att svetsa dit ett par grova stålplåtar. Rensa bort alla alu- rester först. Kolla efter svetsning att den inte slagit sig!
L
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Satte tillbaka skärmen med de 2 skruvar som fanns kvar. Ser ut att fungera bra. Nästa problem är det undre styrlagret. Det inkappslade verkar inte vara tillräckligt stort. Ser ut som att det kommer att glappa. Har lösa kulor också, men hur får man dit dom utan att de också ramlar in i chassit? Ska man försöka hålla dem på plats medans man för upp gaffeln? Eller ska man vända vespan upp å ner?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Satte tillbaka skärmen med de 2 skruvar som fanns kvar. Ser ut att fungera bra. Nästa problem är det undre styrlagret. Det inkappslade verkar inte vara tillräckligt stort. Ser ut som att det kommer att glappa. Har lösa kulor också, men hur får man dit dom utan att de också ramlar in i chassit? Ska man försöka hålla dem på plats medans man för upp gaffeln? Eller ska man vända vespan upp å ner?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Smeta tjockt med kullagerfett i banan o lägg kulorna i fettet.
L
<br />Satte tillbaka skärmen med de 2 skruvar som fanns kvar. Ser ut att fungera bra. Nästa problem är det undre styrlagret. Det inkappslade verkar inte vara tillräckligt stort. Ser ut som att det kommer att glappa. Har lösa kulor också, men hur får man dit dom utan att de också ramlar in i chassit? Ska man försöka hålla dem på plats medans man för upp gaffeln? Eller ska man vända vespan upp å ner?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Smeta tjockt med kullagerfett i banan o lägg kulorna i fettet.
L

-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Håller fettet verkligen kvar lagren? <font color="red">JA</font id="red"> Är det speciellt fett för kullager? Fungerar inte med vanligt universalfett? <font color="red">JO</font id="red"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Leif:)
<br />Håller fettet verkligen kvar lagren? <font color="red">JA</font id="red"> Är det speciellt fett för kullager? Fungerar inte med vanligt universalfett? <font color="red">JO</font id="red"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Leif:)
gjorde detta för inte så länge sedan och det funkar med en rejäl klick universalfett. Lättast är om du tar hjälp av någon som för upp gaffeln underifrån medan du håller koll på kulorna och styrlåset. Sen är det lite pilligt att få kulorna i exakt rätt läge för att få på låsbrickan. De måste ligga precis i spåret så det blir ett mellanrum mot gaffeln där brickans innerkant får plats.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />gjorde detta för inte så länge sedan och det funkar med en rejäl klick universalfett. Lättast är om du tar hjälp av någon som för upp gaffeln underifrån medan du håller koll på kulorna och styrlåset. Sen är det lite pilligt att få kulorna i exakt rätt läge för att få på låsbrickan. De måste ligga precis i spåret så det blir ett mellanrum mot gaffeln där brickans innerkant får plats.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tror att det finns ersättningslager som passat touring, då med hållare för kulorna som på nyare Vespor. Det underlättar en del! däremot finns det bara för övre lagret, undre måste ersättas med lösa kulor.
ang. lagerfett så finns det extra klistrigt lagerfett om det skulle behövas, men du klarar det som sagt med vanligt fett till lagerkulorna, men till vissa andra saker kan det vara bra med klistrigt fett
Federico
<br />gjorde detta för inte så länge sedan och det funkar med en rejäl klick universalfett. Lättast är om du tar hjälp av någon som för upp gaffeln underifrån medan du håller koll på kulorna och styrlåset. Sen är det lite pilligt att få kulorna i exakt rätt läge för att få på låsbrickan. De måste ligga precis i spåret så det blir ett mellanrum mot gaffeln där brickans innerkant får plats.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tror att det finns ersättningslager som passat touring, då med hållare för kulorna som på nyare Vespor. Det underlättar en del! däremot finns det bara för övre lagret, undre måste ersättas med lösa kulor.
ang. lagerfett så finns det extra klistrigt lagerfett om det skulle behövas, men du klarar det som sagt med vanligt fett till lagerkulorna, men till vissa andra saker kan det vara bra med klistrigt fett
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 28
- Joined: Mon 13 Feb 2006, 15:53
- Location: Sweden
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Det funkade ju hur bra som helst. Fettet höll dem på plats. Däremot var det övre lagret en riktigt svettig och obehaglig upplevelse, men det gick också bra. Nu ligger dock fästet till hastighetsmätarvajern någonstans i gaffeln, men det var väntat att det skulle komma mer j**ulskap. Får kolla om jag hittar det gamla. Tack alla som hjälpt till med råd och tips...