Vespa 50 for dummies

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Vespa 50 for dummies

Post by erikerikerik »

IDAG tröttnade jag på att "inte kunna mecka" och likaledes på att köra långsamt. Spontanköpte ett beggat Poliniblås och ett DR75-cylinderkit till min V50 '81. Först hade jag tänkt använda det till mitt andra v50-projekt men jag kunde inte låta bli- vart för ivrig. Borde kanske posta i trimtipstråden, men tänkte föra nån sorts 'dagbok' över mina framsteg- så egen tråd får den.

Såhärva: När jag köpte vespan för jäääättelänge sen toppade den kring 45. Det har sjunkit, av någon anledning, till ca 35 (alla hastigheter enl. mätaren).

Det enda jag gjort under årens gång är standardunderhåll, vajer- och oljebyten och så vidare.

Efter byte av cylle & blås blev den bra mycket starkare, och återfick sin gamla toppfart. Polinit låter ganska trevligt också, tycker jag. Jag har inte gjort några som helst justeringar, bara pangboomsmack på med grejerna.
M.a.o. har jag inte bytt vev & utväxling, ställt om tändning och bytt bestyckning.

Trots att jag är ganska nöjd över att ha lyckats genomföra ett så pass, i min värld, omständigt projekt, känns det inte riktigt klart. Klart jag borde klyva motorn & byta till racevev- det kommer jag göra, så småningom, när jag har ett annat körbart fordon- men fram tills dess vill jag få den gå så bra som möjligt. Alltså:

1- Kommer skiten rasa när som helst nu?

2- Jag behöver, förmodar jag, byta munstycken på förgasaren- innan cylinderbytet var tomgången på tok för hög och efter för låg, så jag antar att det samma gäller för munstycken. Vad bör man sikta på, uppskattningsvis? Har 16 / 10-varianten på, men hittade en 16 / 16 bland mina gömmor. Vilken ska jag köra på?

3- Behöver jag ställa om tändningen? Om någon har lust att visa hur det går till, lämpligtvis i stockholmstrakten, skulle jag naturligtvis bli kjempeglad. Det är ett mysterium för mig.

4- Något "måste" jag glömt? (jag vet, vev, utväxling osv. saker jag inte behöver riva motorn för).

F.ö är det grymt roligt att kunna köra igen efter ett par års frånvaro. Ses på premiären!

edit: mer passande titel
Last edited by erikerikerik on Wed 06 May 2009, 21:33, edited 1 time in total.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

1- so far so good

2- du borde testa med ett huvudmunstycke kring 48. skaffa ett 44 också. 38 är standard, har jag hört.

3- njäh.

4- pepita

enda problemet so far är att tändhattsplasten sprack i tusen bitar- slump va?
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Förgasartips!
Kör på din 16/16, skaffa en del munstycken i storleskordningen 50 - 56.
Standard munstycke på en V50 är 48 så lite större bör Du nog ha.
Kolla in färgen på tändstiftet efter körning, bör var ljusbrunt. För ljust så går den magert, kan bli för många hål i kolven då :eek: .

Tändningen?
Pollini rekomenderar 17 grader men jag hittar inget om DR, kanske ett vettigt att minska till 17 på den också.

Kolla på http://sfs.alexander-hepp.de/ så kan Du se hur andra har satt upp sina DR75 cyllar

I och med att Du inte har ändrat utväxlingen så kommer den att varva ganska på bra om Du pressar den, kan vara lite farligt med en standard vev (sämre lagring). Kör Du med 9" hjul? I så fall skulle ett byte till 10" hjälpa lite (konverteringsfälgar samt nya däck).

Med en bra 2T olja (nästa alla är bra) och lite vett så håller din uppsättning hur bra som helst.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

argh, då har jag fått fel info. jaja, no hard feelings. lita inte alltid på experterna, eller vad man ska säga. blir en extrasväng imorgon.

ja, kör med 9". börjar dock tveka lite, tycker det är lite fint men å andra sidan är det ju lätt gjort att byta- det stillastående v50projektet har primaverabromsar & 10", kan ju plocka över. förmodar att det blir lite mindre studsigt, och högre utväxling är ju enbart positivt.

grymt bra länktips, tack! synd på en sån fin databas att sakna vettiga sökfunktioner bara..

lite slutsatser från koll på andras liknande setups:
1- de huvudmunstycken folk har på 16.10 är generellt mindre än de med 16.16. är det en slump eller undrar jag bara för att jag egentligen inte har en aning om vad siffrorna står för? vad står talen för? Dock verkade inte munstycket som sitter på min 16.16 lika absurt längre, utan en rimlig storlek- genomsnittet med med min dr75 & polini left ligger på 73.7, så att åtminstone prova rakt på med den 74 som sitter på, verkar väl vettigt.

2- förmodar att den stackars strypta svenska veven inte är den som betecknas som orginal i ovan nämnda db. är det något jag bör ta i beräkningarna? byter nog vev inom en snar framtid- har jag väl tagit mig vatten över huvudet är det väl lika bra att sikta djupt, och har blivit lovad en upptagen. hört skräckhistorier om hur de minsann rasar för att de är obalanserade men aldrig pratat med någon som varit med om det- köpa ny från sip, eller använda studiemedlet till t.ex mat?

3- Att det är dåligt / skadligt att köra för magert har jag greppat. finns det liknande problem åt andra hållet, att köra för fett? annat än att det blir 'för mycket' alltså.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

72 var för mycket och 53, som var det näst största jag hade, för litet, såklart. lite bitter att jag inte köpte på mig fler direkt, nu blir det ju en extra sväng. det känns att den går för magert nu, vilket åtminstone betyder att jag blivit åtminstone lite klokare över vespans konstruktion.

satte på 16.16-förgasaren i alla fall, åtminstone lite progress idag. att jag inte förstod varför den läckte och slet mig i håret var ju också en lärdom. note to self: skruva ihop flottörhuskåpan, eller vad det heter.

om någon annan meknovis nån gång i framtiden letar info om vespa 50 förgasarbyte (sökordsoptimering ;) ), så slipp mina plågor:
Läs rebuilding your carburettor-grejen på smallframes.com. Skriv ut och ha nära till hands, väldigt pedagogiskt.

Töm tanken- så fort bensinkranen kommer i en konstig vinkel börjar det rinna.

Skruva loss bultarna som håller fast sadeln och tanken. Lägg sadeln nånstans där den inte är i vägen.

Lyft upp tanken så långt det går (förmodlingen är det inte svårt att ta plocka loss kranen, provade inte själv). Lägg nåt bra emellan ramen och tanken så den hålls på plats- använde en mejsel själv, med skaftet genom bulthålen.

Koppla bort choken- dra ut den och håll i vajern med en plattång eller dylikt. Tryck in den igen så är det lätt lossat.

Den sexkantiga skruven som är en irriterande jävel, åtminstone om man inte greppat dess funktion riktigt. Ta i med mejsel / nyckel / vad som funkar- ganska trångt. Skruva inte upp helt, den spänner bara fast, och det är halvpilligt att få på igen.

Ta tag i förgasaren och rucka den i sidled och dra utåt. Vips är den loss och det är 'enkelt' att komma åt allt.

erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

slog mig först nu att jag inte vet ifall insuget ska bytas också. förmodar att så är fallet- vad skiljer?
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

och nu slår det mig att det är självklart att insuget ska bytas. suck. nåväl, nya tag, nya lärdomar. om inte annat lär jag mig väl lite på kuppen..


är det nåt mer jag glömt? vev och utväxling byter jag om två veckor eller så, men tänkte ju kunna transportera mig fram tills dess.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

fortsätter min envägskommunikation, har gett mig fan på att få den "klar" så snart som möjligt.


köper mazzuchelli-racevev imorgon i allafall, byter insug, klyver motorn och byter alla lager och packningar. jag måste väl byta utväxling också, men det går över mitt förstånd- hur räknar jag på vad jag skall ha? behöver kanske inte beskriva min setup ytterligare, har jag väl gjort ett par gånger.

har provat scooterhelps gearing calculator, men eftersom jag inte har en egentlig aning om hur stark motorn kommer bli är det svårt att bestämma.
vad är rimligt, är inte ute efter enbart toppfart utan vill ha acc som räcker för stockholmstrafik..
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Synd om dej!
Ska färsöka svara på en del frågor, har nämligen varit i exakt samma sits själv. :D

Den svenska utväxlingen (14-69) är INTE så bra för fart, men stark blir den.

Ta en titt på EM Scooters hemsida http://www.emscooters.se/ leta upp avdelningen Mektips/Färgkoder, länst ner på vänstersidan.
Där finns under avsnittet Motorrenovering Vespa 50 (V5A1T) en riktigt bra lista över vad man behöver åtgärda för att få en snabb och tillförlitlig V50. Se det inte som reklam för EM, grejerna kan naturligtvis köpas var som helst.

Jag har själv renoverat min V50 enligt den modellen och är ganska så nöjd. Det enda som man kan fundera på är att montera en större utväxling:

Orginal sverige (14/69) 1:4,9 toppfart c:a 40
Orginal Italien (18/67) 1:3,7 toppfart c:a 60

Med en 102 cylinder, 16/16 förgastare (62 munstycke) samt 10" hjul så har jag i runda tal 70 som toppfart men då VARVAR den. En machfart på c:a 50-55 är inga som helst problem även om man kör 5 -10 mil. Med den utväxling som jag har (18/67) så drar den fint från c:a 25 km och upp mot 70 det är inga problem att ligga och puttra på 30-40 km/t (cyckelbanefart). Den kör utan problem ifrån de flesta PVC mopparna och hänger lätt med biltrafiken i innerstan. Med en ET3 banan (eller lämplig kopia) så låter den inte speciellt mycket mer än en standard V50, polisen här uppe hör då ingen skillnad i alla fall. :grin:

Kan tillägga att jag även har en italiensk standardvev. Blocket är portat så det passar cylindern (en Olympus 102 cc från EM). Motorn är nu inne på andra säsongen och går hur bra som helst. Jag kör c:a 300-500 mil med V50 per år, jobbpendling och nöjeskörning.

Skulle tro att en (22/63) utväxling skulle fungera om Du är en lätt grabb, jag är LIIITE större så för min del blir det nog för jobbigt för motorn. :roll:
Då hamnar nog toppfarten närmare 80-90 om motorn orkar varva ut.
Finns ju även en utväxlingar på 1:3:00, det skulle nog passa mej bättre.

Ta en titt på denna tråd, det finns lite gobitar i den också.
http://scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=841

Kom bara ihåg att vara nogrann, det är så jobbigt att klyva motorn ytterligare en gång bara för att man inte kollade lite bättre och frågade först.

Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Heja Erik!
Har egentliga inga råd vad gäller utväxling men om du söker på forumet under "Utväxling" och begränsar till "vespa smallframe rule" så får du bland annat upp den här:http://www.scooterklubben.com/forum_new ... tv%E4xling

där talas det om att byta "två storlekar" i utväxling vad nu det kan betyda.

men...

Din vev måste ju vara trimmad eftersom scootern har gått 45 tidigare, om du hakar på en 75 cc och en 16/16 förgasare så borde ju det vara tillräckligt trim för åtminstone denna säsongen. fixa insuget, sätt ihop grejerna och stick ut i vårsolen istället.

all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy....

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Visste inte att Leif satt och knapprade på ett svar också, ursäkta om du får dubbla budskap.
:D
Vespalun wrote: Skulle tro att en (22/63) utväxling skulle fungera om Du är en lätt grabb, jag är LIIITE större så för min del blir det nog för jobbigt för motorn. :roll:


jag har ju faktiskt träffat er båda så jag kan vara vågmästare och säga att Erik nog kan klassas som en "lätt grabb" :wink:

MVH

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hehe!

Stora grabbar = mycke trim.
Små grabbar = lite trim.

Eller hur var det nu.... :grin:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

äh! läste ju i trimtråden att "en nybörjare river och sätter ihop motorn på 8 h" och "ladda med ett sexpack folköl" så jag blev ju lite inspirerad.. :grin:

men jo, kanske sant. ska väl prova med enbart rätt insug först, och eventuellt 10" bak. den går ju relativt trevligt redan nu, åtminstone jämfört med tidigare. det finns ju fler lamm och småramar som inte fått den kärlek de behöver, men det är ju så satans belönande när nåt funkar efter man svurit och geggat i timmar.

crispin, jag tror mitt relativt förvirrade telefonsamtal var så förvirrat för att jag då inte förstått att det var olika insug. du ser vilka framsteg jag gör! 4+-moppen kommer ju vara en baggis, intalar jag mig själv nu.

har väl fått blodad tand. återkommer imorgon med rapport om hur det gick, och förhoppningsvis med ett nytt land speed record.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

Den gamla bälgen var inte speciellt vacker, bortsett från det härliga svarta gojset så var gummit sprucket- så ny sådan samt rätt insugsrör inhandlat. Nu återstår bara att begripa hur det skall monteras- men det bör inte vara svårt. Undrar hur lång tid det tar innan man bytt _hela_ scootern.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

utlovade en rapport, here goes:
bälgen och insuget utbytt- nu sitter förgasaren som en smäck. liiite osäker på hur gummigrejen ska sitta egentligen, borde tagit ett kort först.

nåväl, vid uppstart gick den inte speciellt bra. tjuvluft någonstans misstänker jag, dessutom verkar den läcka osedvanligt mycket olja sen jag bytte. never ending story..
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

det ska sitta en liten oljeindränkt filtpackning mellan insug och förgasare, fick du dit den?
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

visst ja. den glömde jag i all iver- har den dock. hittade inte rätt packning till insug -> block först heller, så det ska ordnas imorgon. spelar oljetypen någon roll, det gör den knappast va?

just nu efterlyser jag en bild på hur bälgen ska sitta (från förgasarhållet). hittar ingen riktigt bra..

för att "sänka" motorn behöver man plocka av insuget & stötdämparen. något mer? kan man låta vajrarna sitta kvar? förmodar att jag inte drog åt toppen hårt nog, det var ju ganska knepigt att komma åt, och det är nog där det läcker- "motorkammaren" fylls med avgaser och om jag håller för avgasröret fortsätter motorn att gå, så trubblet bör väl ligga antingen i cylinderfästet, toppen eller avgasfästet. tänkte ändå blocka bort cylindern igen för att grada av vassa kanter- känns som lika bra att få det gjort.

känner mig fortfarande rätt optimistisk, även fast det skulle vara roligt att faktiskt köra, och inte bara skriva en längre och längre checklista.. snart så!
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

erikerikerik wrote: spelar oljetypen någon roll, det gör den knappast va?
2T
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Ställ moppen på en drickapall eller nåt så bakhjulet är fritt och den står stadigt. För att sänka motorn behöver du inte ta av vajrarna. Ta av bakhjulet för ökad åtkomlighet (och blåset om du har banan), ta av förgasaren, låt insuget sitta kvar, bara peta ut bälgens kant så att bälgen följer med ner när du sänker motorn.

LÄgg ett par telefonkataloger under bromstrumman bak, så inte motorn dundrar ner i backen när du sänker den.
Lossa /dra ur nedre stötdämparbulten, och dra ner motorn mot katalogerna. Dummar den sej, så lossa lite på svingarmsbulten.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

here goes:
dagens gärningar: satte alla packningar kring förgasare / insug på plats, bälgen vänd åt rätt håll (hehe, klumpigt). släppte ner motorn -oj vad mycket enklare det var att komma åt plötsligt. upptäckte att det satt en gammal packning kvar, i samma sunkiga nyans som resten, på polinit så passade på att prova leo vinci-blåset istället. fortfarande dör inte motorn om man håller för avgasröret- det är väl inte något jag bara fått för mig att den ska göra?

en vän med lite större motorerfarenhet än min obefintliga svängde förbi och tyckte det lät som den tände fel och fick för lite luft. var för slut av det evinnerliga skruvandet så jag lade ner för kvällen, för att läsa på lite hur man bör göra det.

Fortsätter klampa in på okänt territorium- tändningstiming har varit ett mysterium för mig men vafan, kan ju inte lägga ner nu. Frågan är om jag låter det vara som det är och väntar till scooterpremiären då det är väl lättare att få experthjälp, och kanske hint hint få låna en svänghjulsavdragare och ett stroboskop. Skämmigt att komma dit med en slö moppe bara!
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

om den inte stannar då du täpper till blåset varken med leo-vincit eller polinit borde den läcka uppe vid kröken (det krökta röret från cylindern).
Det borde vara lättare att få tätt om lossar övriga skruvar som fäster avgasröret till motorn och sedan först tightar skruvarna för kröken och sedan övriga skruvar som fäster avgasröret vid motorn.
sedan finns det ju siliconpackning på tub som kan hjälpa till att få tätt, se i sådana fall till att använda en värmebeständig produkt.

Angående tändningen så finns det ju mycket skrivet här på forumet, bara att gotta ner sig i information. :grin:

ge inte upp, jag vill se dig på premiären.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

det är ju så jag också resonerat, bra att få det bekräftat. idag ska jag försöka få det helt tätt där, samt kolla brytarspetsarna "bara för att". tror de 2,5 dl olja jag gav växellådan numer befinner sig i atmosfären, så ska väl försöka åtgärda även det.

att ge upp nu kommer inte på tal..
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

nu har jag bytt tillbaks till polinit och gjort det tätt som attan kring kröken / blåset (den lilla kröken som används med org-blås används inte). gick betydligt bättre idag, men fortfarande inga major fartförbättringar. motorn stannar fortfarande inte vid tilltäppt blås, men hade inget lämpligt verktyg på mig för att dra åt toppen, som känns som det enda möjliga stället det kan läcka på. tänkte låna kattens laserpekare för att lättare kunna se var det läcker- för det bör väl vara rök därifrån.

den ger bra mycket snabbare respons på gasen dock, men det börjas bluddra efter ungefär 3/4. finns det någon bra guide till hur man ställer in allt lämpligast? guiden på smallframes.com går mest igenom hur man monterar isär och ihop den lille rackarn. förmodar att det väl är mest logiskt att jag ska gå ner en storlek på huvudmunstycket.

att göra-listan kortas aldrig ner, den bara förändras.. men roligt är det!
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

tog rackarn söder - telefonplan imorse. lustigt hur man tittar ner på mätaren och ser att den dragit iväg lite väl långt. fortfarande bludder på fullgas, men "sweetspotten" precis innan är toppen..

får dra åt cylinder + topp lite för att se till att det inte läcker där, ev. täta med värmesilikonet, fippla lite med förgasaren, men i övrigt tror jag att jag bör låta bli ytterligare onödigt plock- den går väl bra nog nu så dags att skruva ihop de andra maskinerna istället- eventuellt, om jag har tid, kolla hur tändningen står och kanske justera.

lärt mig sjukt mycket mer om vespans konstruktion bara de senaste veckorna. gotto love it.

Var orolig att all växellådsolja runnit ut, spontantätade kring tömningshålet och öppnade påfyllningshålet- och då rann det minsann ur därifrån. Jag tolkar det som att det finns tillräcklig smörjning i växellådan.

Sprang in på macken för en lite större oljeflaska än de små jag köpt på EHR, alltid bra att ha. Förmodar att SAE 10W 30 = SAE 30?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

erikerikerik wrote:Förmodar att SAE 10W 30 = SAE 30?
Tyvärr inte, 10W30 är en multigrade-olja som kan ge dig otrevligt kopplingsslir. Gräsklipparolja på Juhla, Biltema eller OKQ8 (bland annat) är single grade SAE30 och funkar bra i Vespans växellåda.
Post Reply