Värmenyp

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hark
Lärling
Lärling

Värmenyp

Post by hark »

Hej!
Igår på väg till Scooterracingen fick jag efter ca 2,5 mils körning värmenyp. Motorn startade igen och gick bra efter ca 5 minuters vila. Vad beror det egentligen på att det blir värmenyp och vad kan jag göra för att undvika det i framtiden. Det är en GS 150 VS5, inget trim. Jag skall renovera kolven och hona om cylindern eligt mektips av Erik som jag hittade i en gammal Scooteristen.

/Hans
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om nedan är korrekt så borde den inte värmenypa:
Kyla, smöjning, förtändning, luft/bränsleblandning, ej igensatt ljuddämpare.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Någonstans i mitten av VS5 serien, serienummer VS5M0069271, så bytte man munstycken i förgasaren samtidigt som man gjorde om toppen. Kanske du har en förgasare till den gamla modellen av GS medan din motor är av den nyare modellen?

Förgasaren ska ha huvudmunstycke 105 och lågfart 45 på den nya + jack 3 i nålen, 103 och 40 på den gamla och jack 2.

Nöp den på fullgas eller cruisinghastighet?

mvh/HB
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Tack för info henrik. Jag skall kolla munstyckena ikväll. Finns det munstycken att få tag på? När den nöp körde jag i ca 80 och det var lite gas kvar att ge.

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ja, munstycken finns att få tag i hos firmor som säljer DellOrto förgasare. Huvudmunstycket har jag för mig är samma som till de vanliga PHB/SHB förgasarna.

mvh/HB
Post Reply