Renovera hastighetsmätaren på Touring.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Renovera hastighetsmätaren på Touring.

Post by vespaman »

Har idag get mig i kast med hastighetsmätaren, som fastnat i 40km/h, eftersom jag måste besiktiga i vår.

Efter att ha pillat isär allt, så ser jag att magnetskivan (som drivs av vajern) är lös, och därför inte centrerar ordentligt i "koppen" som nålen är fäst i. Så ska det väl inte vara? Detta göra att den ligger emot "koppen" och returfjädern kan inte dra nålen till 0.

Verkar som jag måste köpa en ny mätare, för att limma denna helt centrerat känns ju som omöjligt.

Eller har jag missförstått hur det ska funka, månne? :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Magneten ska via virvelströmmar dra med sig koppen när den snurrar och ska som du skriver inte ligga emot. Det går säkert att limma den med "Loctite cylindrisk fastsättning" eller annat lim av bra kvalitet. Magneten snurrar ju med ganska rimlig fart och är inte heller belastad så skulle den wobbla 1mm är det nog inte hela världen. Det är ju värt ett försök...

mvh/HB
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Hm, jag hade nästan beställt en ny från sip när jag såg ditt svar och sansade mig. Ska inhandla lämligt loctite på lokala centreringsspecialisten i morrn o prova, som du säger, kostar ju inte så mycket att prova iaf.

Tackar
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Repromätare ser dessutom för jävliga ut så försök laga den gamla.
/P
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

OK, bättre sent än aldrig, så har jag nu varit ute på en testrunda mellan skurarna, och det verkar som att det funkade aldeles utmärkt med loctite!

Nu kanske man kan beställa tid på besiktningen... :grin:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

vespaman wrote:Nu kanske man kan beställa tid på besiktningen... :grin:
Fast på en så gammal hoj som Vespa Touring behöver du faktiskt inte ha fungerande hastighetsmätare för att bli godkänd i besiktningen ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

jencla wrote:Fast på en så gammal hoj som Vespa Touring behöver du faktiskt inte ha fungerande hastighetsmätare för att bli godkänd i besiktningen ...
/jens
Stämmer det verkligen? Är det inte bara turen som avgör om man går i genom besiktningen utan fungerande hastighetsmätare? Att det hänger på att få "rätt" besiktningsman?

/Anders
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Hojar äldre än årsmodell X (osäker på vilket år) behöver inte ha fungerande hastighetsmätare. Samma sak med bl a bromsljus på frambromsen och blinkers. En Touring från tiden runt 1960 behöver inte något av detta. Inte min Lambretta från 1965 heller.

Däremot kan du givetvis råka ut för okunniga besiktningsmän som inte kan vad som gäller men det är en annan pilsner...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Men som med andra detaljer gäller nog att om den är monterad så ska den fungera.

mvh/HB
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

henrikborjeson wrote:Men som med andra detaljer gäller nog att om den är monterad så ska den fungera.

mvh/HB
Quite so Henrik. Funkar den inte så skruva bort den.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jencla wrote:
henrikborjeson wrote:Men som med andra detaljer gäller nog att om den är monterad så ska den fungera.

mvh/HB
Quite so Henrik. Funkar den inte så skruva bort den.
/jens
man behöver inte skruva bort den, bara sätta en tejp över om de är tjuriga, ta med tejprulle. tror att året för ej fungerande/fungerande är 1972-73 men kan ha fel. samma sak gäller bromsljus. tutan däremot måste fungera, men bollhorn på styret är tillräckligt.
Federico
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Jepp - inga problem alls! Jag har besiktat min Touring både med icke fungerande hastighetsmätare och bolltuta fasttejpad(!) på benskölden en gång. Besiktningsmannen bara skrattade..
Att jag sedan fick en anmärkning om "svagt" lyse istället är en annan historia...:wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Ronnie wrote:Att jag sedan fick en anmärkning om "svagt" lyse istället är en annan historia...:wink:
dom är så otrolig löjliga på det där stället och verkar hela tiden glömma att det är ett veteranfordon. en ny cykel-diod lampa är bättre än ett gammalt 6v 25w på Touring, klagar dom på samma sätt när det gäller gamla bilar?
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

innan 75 behövs varken bromsljus, h-mät eller blinkers.
Tejp funkar över hastighetsmätaren, räcker med en symbolisk remsa isolerband.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Det finns många olika "pirat"-mätare. De kan ha olika storlek på fyrkanten för kabeln och olika gänga för hylsmuttern på kabeln. Se till att det följer med en passande kabel, och att den har rätt fyrkant nere vid hjulet också.
Verkar finnas så många varianter att det nästan är omöjligt att hitta passande delar om man inte väljer orginal.
Post Reply