Har idag get mig i kast med hastighetsmätaren, som fastnat i 40km/h, eftersom jag måste besiktiga i vår.
Efter att ha pillat isär allt, så ser jag att magnetskivan (som drivs av vajern) är lös, och därför inte centrerar ordentligt i "koppen" som nålen är fäst i. Så ska det väl inte vara? Detta göra att den ligger emot "koppen" och returfjädern kan inte dra nålen till 0.
Verkar som jag måste köpa en ny mätare, för att limma denna helt centrerat känns ju som omöjligt.
Eller har jag missförstått hur det ska funka, månne?
Magneten ska via virvelströmmar dra med sig koppen när den snurrar och ska som du skriver inte ligga emot. Det går säkert att limma den med "Loctite cylindrisk fastsättning" eller annat lim av bra kvalitet. Magneten snurrar ju med ganska rimlig fart och är inte heller belastad så skulle den wobbla 1mm är det nog inte hela världen. Det är ju värt ett försök...
Hm, jag hade nästan beställt en ny från sip när jag såg ditt svar och sansade mig. Ska inhandla lämligt loctite på lokala centreringsspecialisten i morrn o prova, som du säger, kostar ju inte så mycket att prova iaf.
jencla wrote:Fast på en så gammal hoj som Vespa Touring behöver du faktiskt inte ha fungerande hastighetsmätare för att bli godkänd i besiktningen ...
/jens
Stämmer det verkligen? Är det inte bara turen som avgör om man går i genom besiktningen utan fungerande hastighetsmätare? Att det hänger på att få "rätt" besiktningsman?
/Anders
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Hojar äldre än årsmodell X (osäker på vilket år) behöver inte ha fungerande hastighetsmätare. Samma sak med bl a bromsljus på frambromsen och blinkers. En Touring från tiden runt 1960 behöver inte något av detta. Inte min Lambretta från 1965 heller.
Däremot kan du givetvis råka ut för okunniga besiktningsmän som inte kan vad som gäller men det är en annan pilsner...
/jens
henrikborjeson wrote:Men som med andra detaljer gäller nog att om den är monterad så ska den fungera.
mvh/HB
Quite so Henrik. Funkar den inte så skruva bort den.
/jens
man behöver inte skruva bort den, bara sätta en tejp över om de är tjuriga, ta med tejprulle. tror att året för ej fungerande/fungerande är 1972-73 men kan ha fel. samma sak gäller bromsljus. tutan däremot måste fungera, men bollhorn på styret är tillräckligt.
Jepp - inga problem alls! Jag har besiktat min Touring både med icke fungerande hastighetsmätare och bolltuta fasttejpad(!) på benskölden en gång. Besiktningsmannen bara skrattade..
Att jag sedan fick en anmärkning om "svagt" lyse istället är en annan historia...
Ronnie wrote:Att jag sedan fick en anmärkning om "svagt" lyse istället är en annan historia...
dom är så otrolig löjliga på det där stället och verkar hela tiden glömma att det är ett veteranfordon. en ny cykel-diod lampa är bättre än ett gammalt 6v 25w på Touring, klagar dom på samma sätt när det gäller gamla bilar?
Det finns många olika "pirat"-mätare. De kan ha olika storlek på fyrkanten för kabeln och olika gänga för hylsmuttern på kabeln. Se till att det följer med en passande kabel, och att den har rätt fyrkant nere vid hjulet också.
Verkar finnas så många varianter att det nästan är omöjligt att hitta passande delar om man inte väljer orginal.