Lambretta vs Vespa, EDIT: Vespa GS -63 & PX200 BILDER!

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Ronnie wrote:Nog för att GS är en av de vackraste Vesporna i mina ögon, men den är ju inte direkt i toppskick och det är en del detaljer som saknas/felar om man skall vara noga med sånt - bland annat saknas väl kromdetaljerna på kåporna och framstänkan?
Ja, ägaren hade slängt de kromlisterna av någon anledning :eek:

Dartman wrote:Finns resterna av orginalmotorn kvar? Du lär få svårt att hitta en sådan nämligen...
Den hade skurit så den hade ägaren också slängt :shock:

Här ses några av skadorna på vänster sidokåpa.
Image
Här ses brottet på bakskärmen. Luckan till verktygsfacket hade ägaren beställt som reservdel o målat själv med mindre lyckat resultat. Det ser inte heller ut att sluta speciellt tätt så eventuellt regnvatten lär nog sippra in o kanske orsaka rost :sad:
Image
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Just det, dödarknappen var ur funktion. Det var något vajsing på elsystemet så han hade varit tvungen koppla bort dödarknappen. Man får lägga i tvåan samtidigt som man bromsar stillaståendes så att vespan dör.

Sammantaget känns det som om ni har rätt. Det är för mycket med 14.000 kr. Visar det sig att EM Scooters kan fixa fram en fungerande hastighetsmätare alternativt att det går reparera den befintliga skulle jag beroende på vad det skulle kosta kunna tänkas vara intresserad, men i så fall till ett betydligt lägre pris. Jag påtalade redan vid provkörningen att jag tyckte det var litet högt pris o fiskade litet om att gå ned i pris och fick svaret att om han inte tyckte det var värt sälja den så behåller han den hellre. Så det kanske blir så att han får behålla den om ingen annan tycker den är värd 13-14 K.
Själv känns det som om jag skulle vilja ha ned den till 10-11 K. Var tycker ni? Är det orimligt?

Tack för era synpunkter. Det uppskattas att få sådan respons från initierade vespister :grin:
Fler synpunkter imottages gärna

/Anders
Last edited by Vallejos on Sun 10 May 2009, 08:53, edited 1 time in total.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Man kan inte säga att vespan är dyr, men som den ser ut får du garanterat lägga ut ett par tusen mer och meka en hel del.

Men hade den varit ute på blocket eller ebay så hade den varit borta eller budats över ditt pris, det är en samlarmodell som har tillverkats i ganska få exemplar jämfört med andra vespamodeller från 60-talet.

Ni som tycker att den var lite dyr, hade ni sagt samma sak om en TV/SX200:a för 14.000kr? vad är skillnaden förutom att denna inte har originalmotorn?
Federico
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Ahh, det är en ovanligare samlarmodell! OK, det kanske sätter saker o ting i en annan dager.
Säljaren sade sig också ha en annan intresserad köpare som eventuellt skulle titta på scootern. Så kanske han får den såld för sitt utgångspris om den andra ägaren tycker den är värd de pengarna. Får se om den går mig ur händerna eller ej :|
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Du har naturligtvis rätt Federico. Jag är väl lite skadad av att ha hittat en del till bra pris själv, kanske måste även jag inse att scootrarna är dyrare än vad jag vill...

Visst är GS -62:an en samlarmodell, men är inte en nyckelkomponent där just motorn? Jag har sett förgasare med luftburk till den som sålts för 2-3 k, så jag har förutsatt att mycket av värdet (för nörden) ligger i att den är komplett.

Blir spännande att följa fortsättningen!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Federico wrote:Man kan inte säga att vespan är dyr, men som den ser ut får du garanterat lägga ut ett par tusen mer och meka en hel del.

Men hade den varit ute på blocket eller ebay så hade den varit borta eller budats över ditt pris, det är en samlarmodell som har tillverkats i ganska få exemplar jämfört med andra vespamodeller från 60-talet.

Ni som tycker att den var lite dyr, hade ni sagt samma sak om en TV/SX200:a för 14.000kr? vad är skillnaden förutom att denna inte har originalmotorn?
Tänkte faktiskt inte på att det är en så pass ovanlig modell...så du har naturligtvis rätt, Frederico! Antar att jag, precis som Jonas, är lite skadad av att ha haft tur tidigare och inte vill inse att priserna stigit markant senaste åren.

Omformulerar mig och säger så här istället, då: Det är som sagt en fantastiskt vacker modell, och den är kanske värd den summa säljaren begär. Men om du inte är intresserad av den pga av samlarvärdet i sig kan du nog hitta en scooter som kräver mindre jobb för samma eller kanske till och med lite lite mindre pengar. :wink:
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Det är en serie I vad jag kan förstå från följande sida:
http://216.32.198.134/history.htm

Saxat från samma sida:
"It has been estimated that less than 1000 series one GS160s were sold new in the US compared to 6000 to 8000 of the Series II model."

Säkert såldes det långt färre av samma modell här i Sverige. Tror till o med denna specifika maskin var importerad . I informationen från Vägverket står det att modellen är en Grand Sport, Fordonsår: 1963. Det står också att den togs i trafik första gången i Sverige 1975. Antingen har den blivit stående hos en handlare (kanske som ett skylt ex) eller så har den blivit införd från annat land.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Vallejos wrote:Det är en serie I vad jag kan förstå från följande sida:
http://216.32.198.134/history.htm

Saxat från samma sida:
"It has been estimated that less than 1000 series one GS160s were sold new in the US compared to 6000 to 8000 of the Series II model."

Säkert såldes det långt färre av samma modell här i Sverige. Tror till o med denna specifika maskin var importerad . I informationen från Vägverket står det att modellen är en Grand Sport, Fordonsår: 1963. Det står också att den togs i trafik första gången i Sverige 1975. Antingen har den blivit stående hos en handlare (kanske som ett skylt ex) eller så har den blivit införd från annat land.
Alla serie 1or (det finns faktiskt ganska många) i Sverige reggades som 1963-års modell, det kan finnas flera förklaringar på detta. Kanske hade man ett antal 150 GS kvar i Sverige som man ville få ut först? kanske tog det tid att först få hit, sedan typa den i Sverige?

en anledning till datum för första reggning är säkert att den gått ur registret en gång och sedan tagits tillbaka, eller så har det med bytet av reg-nummer som genomfördes 1971
Last edited by Federico on Sun 10 May 2009, 16:31, edited 1 time in total.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Dartman wrote:Du har naturligtvis rätt Federico. Jag är väl lite skadad av att ha hittat en del till bra pris själv, kanske måste även jag inse att scootrarna är dyrare än vad jag vill...

Visst är GS -62:an en samlarmodell, men är inte en nyckelkomponent där just motorn? Jag har sett förgasare med luftburk till den som sålts för 2-3 k, så jag har förutsatt att mycket av värdet (för nörden) ligger i att den är komplett.

Blir spännande att följa fortsättningen!
visst är motorn viktig om man vill få ut max. men säg att en i det skicket ändå skulle gå för 30.000 i Italien. En renoverad med originalmotor ligger ju mellan 60-70.000.
Federico
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Federico wrote:visst är motorn viktig om man vill få ut max. men säg att en i det skicket ändå skulle gå för 30.000 i Italien. En renoverad med originalmotor ligger ju mellan 60-70.000.
Hoppas inte ägaren läser denna tråd :wink: Han kanske skulle få dumma idéer :lol:
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Federico wrote:
visst är motorn viktig om man vill få ut max. men säg att en i det skicket ändå skulle gå för 30.000 i Italien. En renoverad med originalmotor ligger ju mellan 60-70.000.
Oj...såpass mycket alltså!? Jösses - det trodde jag inte! Trodde knappast någon Vespa mer än SS90 gick för sådana summor.
Då känns ju 14k helt plötsligt mer än rimligt.
Last edited by Ronnie on Sun 10 May 2009, 17:21, edited 1 time in total.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Ronnie wrote:
Federico wrote:
visst är motorn viktig om man vill få ut max. men säg att en i det skicket ändå skulle gå för 30.000 i Italien. En renoverad med originalmotor ligger ju mellan 60-70.000.
Oj...såpass mycket alltså!? Jösses - det trodde jag inte! Trodde knappast någon Vespal mer än SS90 gick för sådana summor.
Då känns ju 14k helt plötsligt mer än rimligt.
Här startar en GS 150 på ca €5.000....
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

victor wrote:Här startar en GS 150 på ca €5.000....
Men då måste den vara renoverad, eller? Kan väl inte se ut som den jag är intresserad av o gå för sådana pengar!?
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Vallejos wrote:
victor wrote:Här startar en GS 150 på ca €5.000....
Men då måste den vara renoverad, eller? Kan väl inte se ut som den jag är intresserad av o gå för sådana pengar!?
150:an är en helt annan modell, mer eftersökt än 160:an.

Och den kan inte vara i så dåligt skick, eller utan originalmotorn ;)
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

OK.
Hmm, denna tråden kanske skulle flyttas. Ser jag lyckats med att lägga den under Scooterruns - Övrigt/övrigt men å andra sidan ser jag inte spontant någon annan kategori tråden passar bättre under.

Rätta mig om jag har fel, men ser inte detta ut att vara en passande originaldel?
http://www.sip-scootershop.com/Products ... 0+VBB.aspx

/Anders
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Federico wrote:Alla serie 1or (det finns faktiskt ganska många) i Sverige reggades som 1963-års modell, det kan finnas flera förklaringar på detta.
En annan möjlig förklaring är att modellen lanserades i Italien hösten 1962 men här Sverige, pga vårt tvåhjulsovänliga vinterklimat, först våren 1963. Så var det åtminstone för andra modeller.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

här kan man få en prisindikation, nu är dessa inte sålda så priset de begär behöver ju inte vara det de får.

spelar det någon roll om säljaren läser denna tråd, hans Vespa står i Sverige saknar originalmotor, har rosthål i bakskärmen, den är inte värd hur mycket som helst, det är inte enkelt eller gratis att exportera.

http://www.subito.it/vespa-gs-160-del-1 ... 763201.htm

http://www.subito.it/vespa-160-gs-1963- ... 735992.htm

http://www.subito.it/vespa-gs-160-prima ... 700368.htm

http://www.subito.it/vespa-gs-160-prima ... 520760.htm

http://www.subito.it/vespa-gs-160-prima ... 606539.htm

http://www.subito.it/vespa-gs-160-2-ser ... 573239.htm

http://www.subito.it/vespa-gs-160-salerno-4659644.htm

http://www.subito.it/piaggio-vespa-160- ... 222874.htm
Federico
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Federico wrote:här kan man få en prisindikation, nu är dessa inte sålda så priset de begär behöver ju inte vara det de får.
Jag har aldrig träffat någon här nere som betalat sådana fantasipriser; de flesta har antingen fått sin vespa av någon farbror, alternativt betalat ett par euro-hundringar upp till ca €1.500.

Dock ser man aldrig något utannonseras för under 2-3.000 euro.

Sen är scootrar utan dokument utan värde i Italien eftersom det blir i praktiken omöjligt (jeps, omöjligt) att registrera in dem.

Vidare råder här en fixering vid original-plåtar: "Jahapp, så du har Roma 9? Märkligt eftersom min är tillverkad två år tidigare och har Roma 11." - "Ja du vet Luca, han har en Perugia 02!".

Hänvisning till de äldre nummerplåtarna med provinsen stämplad följt av en serie typ "Roma 02-1112" eller "PG 1 D12".
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

victor wrote:
Federico wrote:här kan man få en prisindikation, nu är dessa inte sålda så priset de begär behöver ju inte vara det de får.
Jag har aldrig träffat någon här nere som betalat sådana fantasipriser; de flesta har antingen fått sin vespa av någon farbror, alternativt betalat ett par euro-hundringar upp till ca €1.500.

Dock ser man aldrig något utannonseras för under 2-3.000 euro.

Sen är scootrar utan dokument utan värde i Italien eftersom det blir i praktiken omöjligt (jeps, omöjligt) att registrera in dem.

Vidare råder här en fixering vid original-plåtar: "Jahapp, så du har Roma 9? Märkligt eftersom min är tillverkad två år tidigare och har Roma 11." - "Ja du vet Luca, han har en Perugia 02!".

Hänvisning till de äldre nummerplåtarna med provinsen stämplad följt av en serie typ "Roma 02-1112" eller "PG 1 D12".
nu har jag inte följt några ebayauktioner men de borde ge en bättre bild av verkligheten. de betalar väl i alla fall dubbelt så mycket som han vill ha i Sverige? 30-40k?
Federico
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Federico wrote: nu har jag inte följt några ebayauktioner men de borde ge en bättre bild av verkligheten. de betalar väl i alla fall dubbelt så mycket som han vill ha i Sverige? 30-40k?
Helt säkert. Men de som betalar det ger inte en rättvis bild av scooteristkulturen... Tror det är äldre, välbärgade herrar som vill få tag på en Vespa som den de hade i ungdomen. För att sen köra ett par vespa-rundor med den lokala vespa-klubben.

Som normalt sett består av gråhåriga herrar som inte frekventerar scooterträffar av den typen som vi gör ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

victor wrote:
Federico wrote: nu har jag inte följt några ebayauktioner men de borde ge en bättre bild av verkligheten. de betalar väl i alla fall dubbelt så mycket som han vill ha i Sverige? 30-40k?
Helt säkert. Men de som betalar det ger inte en rättvis bild av scooteristkulturen... Tror det är äldre, välbärgade herrar som vill få tag på en Vespa som den de hade i ungdomen. För att sen köra ett par vespa-rundor med den lokala vespa-klubben.

Som normalt sett består av gråhåriga herrar som inte frekventerar scooterträffar av den typen som vi gör ;)
Så är det här också, de som verkligen samlar är sällan de som kör till träffar. Skillnaden i Sverige är att samlarna är färre än aktiva scooterister, jag skulle inte bli förvånad om det är fler gråhåriga gubbar än scooterister i Italien.
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

victor wrote: Tror det är äldre, välbärgade herrar som vill få tag på en Vespa som den de hade i ungdomen.
...eller inte var tuffa nog/inte fick lov för pappa att köpa i sin ungdom
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Har postat en länk några poster tidigare, till en hastighetsmätare som ser ut att vara samma som sitter på nu och som inte fungerar. Säljaren har ändrat elsystemet från 6V till 12V i samband med motorbyte till PX200 motor. Kan man bara byta lampan i hastighetsmätaren i länken till en 12V lampa? Finns det passande 12V lampor?
Många frågor blir det 8)
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

lite svårt att hitta passande 12V-lampa, nästan enklare att ta en 6V och ett moststånd i serie.

testa att laga den gamla hastighetsmätaren, de flesta nytillverkade är fula och kassa.
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Tack allihop för all input och information! Jag har dock beslutat att leta efter en annan Vespa. Tycker denna GS var i för stort behov av reparationer och omlackering. Vill inte köpa något som jag känner jag måste börja med att reparera och lägga tid o pengar på med renovering.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Post Reply