GTs 250 som inte startar - Löst

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

GTs 250 som inte startar - Löst

Post by victor »

Har ett allvarligt problem. Igårkväll när jag drog upp min GTs på centralstödet dog motorn, och nu startar den inte igen :(

Startmotorn går runt, och instrumentpanelen visar inga konstiga indikationer. Nästan full tank, och fram tills jag parkerade gick den hur fint som helst.

Säkringarna ser ut att vara hela.

Tändstiftet vet jag tyvärr inte ens var det sitter, men det verkar märkligt att det skulle lägga av så hux flux.

Det enda jag kan tänka mig är att det är immobilizern som nollställt sig, men innan jag beger mig ner mot stan där den står parkerad tänkte jag höra mig för med er om någon har andra idéer...

Vh

Victor
Last edited by victor on Sun 10 May 2009, 17:23, edited 1 time in total.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Kolla felsökningsdelen i instrukstionsboken, lite svårt att veta vad som felar med en modern insprutningsmotor när den bara lägger av från en dag till en annan..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lazer46 »

Sitter det ett sidostöd på den? Om så är fallet så kan det vara en brytare kopplat till det!

//
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Lazer46 wrote:Sitter det ett sidostöd på den? Om så är fallet så kan det vara en brytare kopplat till det!

//
Jeps, sidostöd, men där finns ingen brytare (hur många gånger har inte kört iväg med sidostöd nere för att sen höra ett starkt *KLONK* :P ).
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Har även den blå nyckeln en inbyggd kod?

Förstår inte riktigt hur det här immobilizer-tjohejset är tänkt att fungera...

I manualen står det: upp till sju blå nycklar kan programmeras genom att använda den röda nyckeln.

Vidare: OBS: Kraftiga skakningar kan skada de elektroniska komponenterna i nyckeln.

Egentligen är det väl bara att bege sig ner i centrum och testa, men jag drar mig lite för det eftersom 1. det är ca 10 km ner till var Vespan är parkerad och 2. det är såväl söndag och turist-högsäsong, d v s knökfullt med folk...
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lazer46 »

victor wrote:
Lazer46 wrote:Sitter det ett sidostöd på den? Om så är fallet så kan det vara en brytare kopplat till det!

//
Jeps, sidostöd, men där finns ingen brytare (hur många gånger har inte kört iväg med sidostöd nere för att sen höra ett starkt *KLONK* :P ).
Ok, vet att det sitter en sådan på vissa scooters med sidostöd!

Ja du, då vet i tusan vad det kan vara,

immobilizer,, har ingen aning hur den funkar
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Det är flera GTS-ägare som har råkat ut för att tändkabeln plötsligt har lossnat. Kolla att tändkabeln verkligen har kontakt med tändstiftet. Själv har jag aldrig råkat ut för detta dock.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:Det är flera GTS-ägare som har råkat ut för att tändkabeln plötsligt har lossnat. Kolla att tändkabeln verkligen har kontakt med tändstiftet. Själv har jag aldrig råkat ut för detta dock.

/Jörgen
Ahahaha - absurt att du tar upp det ;)

Kommer precis tillbaka från "brottsplatsen", på Vespa, och jag kan konstatera att:

1. Om nyckeln är avprogrammerad så går inte ens startmotorn runt och:
2. Det händer verkligen att tändkabeln trillar loss.

Igår i mörkret efter inmundigande av X öl lyckades varken jag eller mina scooteristvänner upptäcka att tändkabeln trillat ur tändhatten; tändstiftet sitter dolt i en underlig vinkel och kabeln är inte direkt synlig (nåja, när det är mörkt och alkohol intagits).

Dock var det inte det lättaste att återmontera kabeln; kabeln är otroligt kort och det är knappt att en hand når in kring motorn. Lösningen var att skruva av en av plastpanelerna under/snett bakom passagerar-fotstödet, lirka in en hand, haka loss kabeln från kabelsamlaren och montera tändhatten underifrån Vespan.

Hur som helst löst nu och "Francesca" befinner sig återigen på sin ordinarie parkeringsplats utanför lägenheten :)
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

En vespavariant på alkolås? :grin:
/David
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Exakt samma sak hände mig efter ett par veckors körning när min GTS 125 var ny. En morgon när jag skulle köra iväg, så ville den inte starta. Höll på att tömma batteriet med starförsöken, när jag som en sista desperat utväg stack ner huvudet i motorutrymmet. Jodå, tändkabeln hade lossnat och efter efter lite joxande fick jag den på plats (inte så lätt med mina fumliga korvfingrar). Då startade den snällt igen på första försöket. Kommenterade saken för Börje på Vespaservice och han sa att det är mycket vanligt. Tydligen trycker de inte fast tändhatten särskilt noggrant på fabriken, kabeln är kort och motorn skakar en del under färd.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Mycket liknade fel som plastkineser mao :)
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply