Vespa 50 for dummies
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
Vespa 50 for dummies
IDAG tröttnade jag på att "inte kunna mecka" och likaledes på att köra långsamt. Spontanköpte ett beggat Poliniblås och ett DR75-cylinderkit till min V50 '81. Först hade jag tänkt använda det till mitt andra v50-projekt men jag kunde inte låta bli- vart för ivrig. Borde kanske posta i trimtipstråden, men tänkte föra nån sorts 'dagbok' över mina framsteg- så egen tråd får den.
Såhärva: När jag köpte vespan för jäääättelänge sen toppade den kring 45. Det har sjunkit, av någon anledning, till ca 35 (alla hastigheter enl. mätaren).
Det enda jag gjort under årens gång är standardunderhåll, vajer- och oljebyten och så vidare.
Efter byte av cylle & blås blev den bra mycket starkare, och återfick sin gamla toppfart. Polinit låter ganska trevligt också, tycker jag. Jag har inte gjort några som helst justeringar, bara pangboomsmack på med grejerna.
M.a.o. har jag inte bytt vev & utväxling, ställt om tändning och bytt bestyckning.
Trots att jag är ganska nöjd över att ha lyckats genomföra ett så pass, i min värld, omständigt projekt, känns det inte riktigt klart. Klart jag borde klyva motorn & byta till racevev- det kommer jag göra, så småningom, när jag har ett annat körbart fordon- men fram tills dess vill jag få den gå så bra som möjligt. Alltså:
1- Kommer skiten rasa när som helst nu?
2- Jag behöver, förmodar jag, byta munstycken på förgasaren- innan cylinderbytet var tomgången på tok för hög och efter för låg, så jag antar att det samma gäller för munstycken. Vad bör man sikta på, uppskattningsvis? Har 16 / 10-varianten på, men hittade en 16 / 16 bland mina gömmor. Vilken ska jag köra på?
3- Behöver jag ställa om tändningen? Om någon har lust att visa hur det går till, lämpligtvis i stockholmstrakten, skulle jag naturligtvis bli kjempeglad. Det är ett mysterium för mig.
4- Något "måste" jag glömt? (jag vet, vev, utväxling osv. saker jag inte behöver riva motorn för).
F.ö är det grymt roligt att kunna köra igen efter ett par års frånvaro. Ses på premiären!
edit: mer passande titel
Såhärva: När jag köpte vespan för jäääättelänge sen toppade den kring 45. Det har sjunkit, av någon anledning, till ca 35 (alla hastigheter enl. mätaren).
Det enda jag gjort under årens gång är standardunderhåll, vajer- och oljebyten och så vidare.
Efter byte av cylle & blås blev den bra mycket starkare, och återfick sin gamla toppfart. Polinit låter ganska trevligt också, tycker jag. Jag har inte gjort några som helst justeringar, bara pangboomsmack på med grejerna.
M.a.o. har jag inte bytt vev & utväxling, ställt om tändning och bytt bestyckning.
Trots att jag är ganska nöjd över att ha lyckats genomföra ett så pass, i min värld, omständigt projekt, känns det inte riktigt klart. Klart jag borde klyva motorn & byta till racevev- det kommer jag göra, så småningom, när jag har ett annat körbart fordon- men fram tills dess vill jag få den gå så bra som möjligt. Alltså:
1- Kommer skiten rasa när som helst nu?
2- Jag behöver, förmodar jag, byta munstycken på förgasaren- innan cylinderbytet var tomgången på tok för hög och efter för låg, så jag antar att det samma gäller för munstycken. Vad bör man sikta på, uppskattningsvis? Har 16 / 10-varianten på, men hittade en 16 / 16 bland mina gömmor. Vilken ska jag köra på?
3- Behöver jag ställa om tändningen? Om någon har lust att visa hur det går till, lämpligtvis i stockholmstrakten, skulle jag naturligtvis bli kjempeglad. Det är ett mysterium för mig.
4- Något "måste" jag glömt? (jag vet, vev, utväxling osv. saker jag inte behöver riva motorn för).
F.ö är det grymt roligt att kunna köra igen efter ett par års frånvaro. Ses på premiären!
edit: mer passande titel
Last edited by erikerikerik on Wed 06 May 2009, 21:33, edited 1 time in total.
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
Förgasartips!
Kör på din 16/16, skaffa en del munstycken i storleskordningen 50 - 56.
Standard munstycke på en V50 är 48 så lite större bör Du nog ha.
Kolla in färgen på tändstiftet efter körning, bör var ljusbrunt. För ljust så går den magert, kan bli för många hål i kolven då
.
Tändningen?
Pollini rekomenderar 17 grader men jag hittar inget om DR, kanske ett vettigt att minska till 17 på den också.
Kolla på http://sfs.alexander-hepp.de/ så kan Du se hur andra har satt upp sina DR75 cyllar
I och med att Du inte har ändrat utväxlingen så kommer den att varva ganska på bra om Du pressar den, kan vara lite farligt med en standard vev (sämre lagring). Kör Du med 9" hjul? I så fall skulle ett byte till 10" hjälpa lite (konverteringsfälgar samt nya däck).
Med en bra 2T olja (nästa alla är bra) och lite vett så håller din uppsättning hur bra som helst.
Kör på din 16/16, skaffa en del munstycken i storleskordningen 50 - 56.
Standard munstycke på en V50 är 48 så lite större bör Du nog ha.
Kolla in färgen på tändstiftet efter körning, bör var ljusbrunt. För ljust så går den magert, kan bli för många hål i kolven då

Tändningen?
Pollini rekomenderar 17 grader men jag hittar inget om DR, kanske ett vettigt att minska till 17 på den också.
Kolla på http://sfs.alexander-hepp.de/ så kan Du se hur andra har satt upp sina DR75 cyllar
I och med att Du inte har ändrat utväxlingen så kommer den att varva ganska på bra om Du pressar den, kan vara lite farligt med en standard vev (sämre lagring). Kör Du med 9" hjul? I så fall skulle ett byte till 10" hjälpa lite (konverteringsfälgar samt nya däck).
Med en bra 2T olja (nästa alla är bra) och lite vett så håller din uppsättning hur bra som helst.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
argh, då har jag fått fel info. jaja, no hard feelings. lita inte alltid på experterna, eller vad man ska säga. blir en extrasväng imorgon.
ja, kör med 9". börjar dock tveka lite, tycker det är lite fint men å andra sidan är det ju lätt gjort att byta- det stillastående v50projektet har primaverabromsar & 10", kan ju plocka över. förmodar att det blir lite mindre studsigt, och högre utväxling är ju enbart positivt.
grymt bra länktips, tack! synd på en sån fin databas att sakna vettiga sökfunktioner bara..
lite slutsatser från koll på andras liknande setups:
1- de huvudmunstycken folk har på 16.10 är generellt mindre än de med 16.16. är det en slump eller undrar jag bara för att jag egentligen inte har en aning om vad siffrorna står för? vad står talen för? Dock verkade inte munstycket som sitter på min 16.16 lika absurt längre, utan en rimlig storlek- genomsnittet med med min dr75 & polini left ligger på 73.7, så att åtminstone prova rakt på med den 74 som sitter på, verkar väl vettigt.
2- förmodar att den stackars strypta svenska veven inte är den som betecknas som orginal i ovan nämnda db. är det något jag bör ta i beräkningarna? byter nog vev inom en snar framtid- har jag väl tagit mig vatten över huvudet är det väl lika bra att sikta djupt, och har blivit lovad en upptagen. hört skräckhistorier om hur de minsann rasar för att de är obalanserade men aldrig pratat med någon som varit med om det- köpa ny från sip, eller använda studiemedlet till t.ex mat?
3- Att det är dåligt / skadligt att köra för magert har jag greppat. finns det liknande problem åt andra hållet, att köra för fett? annat än att det blir 'för mycket' alltså.
ja, kör med 9". börjar dock tveka lite, tycker det är lite fint men å andra sidan är det ju lätt gjort att byta- det stillastående v50projektet har primaverabromsar & 10", kan ju plocka över. förmodar att det blir lite mindre studsigt, och högre utväxling är ju enbart positivt.
grymt bra länktips, tack! synd på en sån fin databas att sakna vettiga sökfunktioner bara..
lite slutsatser från koll på andras liknande setups:
1- de huvudmunstycken folk har på 16.10 är generellt mindre än de med 16.16. är det en slump eller undrar jag bara för att jag egentligen inte har en aning om vad siffrorna står för? vad står talen för? Dock verkade inte munstycket som sitter på min 16.16 lika absurt längre, utan en rimlig storlek- genomsnittet med med min dr75 & polini left ligger på 73.7, så att åtminstone prova rakt på med den 74 som sitter på, verkar väl vettigt.
2- förmodar att den stackars strypta svenska veven inte är den som betecknas som orginal i ovan nämnda db. är det något jag bör ta i beräkningarna? byter nog vev inom en snar framtid- har jag väl tagit mig vatten över huvudet är det väl lika bra att sikta djupt, och har blivit lovad en upptagen. hört skräckhistorier om hur de minsann rasar för att de är obalanserade men aldrig pratat med någon som varit med om det- köpa ny från sip, eller använda studiemedlet till t.ex mat?
3- Att det är dåligt / skadligt att köra för magert har jag greppat. finns det liknande problem åt andra hållet, att köra för fett? annat än att det blir 'för mycket' alltså.
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
72 var för mycket och 53, som var det näst största jag hade, för litet, såklart. lite bitter att jag inte köpte på mig fler direkt, nu blir det ju en extra sväng. det känns att den går för magert nu, vilket åtminstone betyder att jag blivit åtminstone lite klokare över vespans konstruktion.
satte på 16.16-förgasaren i alla fall, åtminstone lite progress idag. att jag inte förstod varför den läckte och slet mig i håret var ju också en lärdom. note to self: skruva ihop flottörhuskåpan, eller vad det heter.
om någon annan meknovis nån gång i framtiden letar info om vespa 50 förgasarbyte (sökordsoptimering
), så slipp mina plågor:
satte på 16.16-förgasaren i alla fall, åtminstone lite progress idag. att jag inte förstod varför den läckte och slet mig i håret var ju också en lärdom. note to self: skruva ihop flottörhuskåpan, eller vad det heter.
om någon annan meknovis nån gång i framtiden letar info om vespa 50 förgasarbyte (sökordsoptimering

Läs rebuilding your carburettor-grejen på smallframes.com. Skriv ut och ha nära till hands, väldigt pedagogiskt.
Töm tanken- så fort bensinkranen kommer i en konstig vinkel börjar det rinna.
Skruva loss bultarna som håller fast sadeln och tanken. Lägg sadeln nånstans där den inte är i vägen.
Lyft upp tanken så långt det går (förmodlingen är det inte svårt att ta plocka loss kranen, provade inte själv). Lägg nåt bra emellan ramen och tanken så den hålls på plats- använde en mejsel själv, med skaftet genom bulthålen.
Koppla bort choken- dra ut den och håll i vajern med en plattång eller dylikt. Tryck in den igen så är det lätt lossat.
Den sexkantiga skruven som är en irriterande jävel, åtminstone om man inte greppat dess funktion riktigt. Ta i med mejsel / nyckel / vad som funkar- ganska trångt. Skruva inte upp helt, den spänner bara fast, och det är halvpilligt att få på igen.
Ta tag i förgasaren och rucka den i sidled och dra utåt. Vips är den loss och det är 'enkelt' att komma åt allt.
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
fortsätter min envägskommunikation, har gett mig fan på att få den "klar" så snart som möjligt.
köper mazzuchelli-racevev imorgon i allafall, byter insug, klyver motorn och byter alla lager och packningar. jag måste väl byta utväxling också, men det går över mitt förstånd- hur räknar jag på vad jag skall ha? behöver kanske inte beskriva min setup ytterligare, har jag väl gjort ett par gånger.
har provat scooterhelps gearing calculator, men eftersom jag inte har en egentlig aning om hur stark motorn kommer bli är det svårt att bestämma.
vad är rimligt, är inte ute efter enbart toppfart utan vill ha acc som räcker för stockholmstrafik..
köper mazzuchelli-racevev imorgon i allafall, byter insug, klyver motorn och byter alla lager och packningar. jag måste väl byta utväxling också, men det går över mitt förstånd- hur räknar jag på vad jag skall ha? behöver kanske inte beskriva min setup ytterligare, har jag väl gjort ett par gånger.
har provat scooterhelps gearing calculator, men eftersom jag inte har en egentlig aning om hur stark motorn kommer bli är det svårt att bestämma.
vad är rimligt, är inte ute efter enbart toppfart utan vill ha acc som räcker för stockholmstrafik..
Synd om dej!
Ska färsöka svara på en del frågor, har nämligen varit i exakt samma sits själv.
Den svenska utväxlingen (14-69) är INTE så bra för fart, men stark blir den.
Ta en titt på EM Scooters hemsida http://www.emscooters.se/ leta upp avdelningen Mektips/Färgkoder, länst ner på vänstersidan.
Där finns under avsnittet Motorrenovering Vespa 50 (V5A1T) en riktigt bra lista över vad man behöver åtgärda för att få en snabb och tillförlitlig V50. Se det inte som reklam för EM, grejerna kan naturligtvis köpas var som helst.
Jag har själv renoverat min V50 enligt den modellen och är ganska så nöjd. Det enda som man kan fundera på är att montera en större utväxling:
Orginal sverige (14/69) 1:4,9 toppfart c:a 40
Orginal Italien (18/67) 1:3,7 toppfart c:a 60
Med en 102 cylinder, 16/16 förgastare (62 munstycke) samt 10" hjul så har jag i runda tal 70 som toppfart men då VARVAR den. En machfart på c:a 50-55 är inga som helst problem även om man kör 5 -10 mil. Med den utväxling som jag har (18/67) så drar den fint från c:a 25 km och upp mot 70 det är inga problem att ligga och puttra på 30-40 km/t (cyckelbanefart). Den kör utan problem ifrån de flesta PVC mopparna och hänger lätt med biltrafiken i innerstan. Med en ET3 banan (eller lämplig kopia) så låter den inte speciellt mycket mer än en standard V50, polisen här uppe hör då ingen skillnad i alla fall.
Kan tillägga att jag även har en italiensk standardvev. Blocket är portat så det passar cylindern (en Olympus 102 cc från EM). Motorn är nu inne på andra säsongen och går hur bra som helst. Jag kör c:a 300-500 mil med V50 per år, jobbpendling och nöjeskörning.
Skulle tro att en (22/63) utväxling skulle fungera om Du är en lätt grabb, jag är LIIITE större så för min del blir det nog för jobbigt för motorn.
Då hamnar nog toppfarten närmare 80-90 om motorn orkar varva ut.
Finns ju även en utväxlingar på 1:3:00, det skulle nog passa mej bättre.
Ta en titt på denna tråd, det finns lite gobitar i den också.
http://scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=841
Kom bara ihåg att vara nogrann, det är så jobbigt att klyva motorn ytterligare en gång bara för att man inte kollade lite bättre och frågade först.
Lycka till
Ska färsöka svara på en del frågor, har nämligen varit i exakt samma sits själv.

Den svenska utväxlingen (14-69) är INTE så bra för fart, men stark blir den.
Ta en titt på EM Scooters hemsida http://www.emscooters.se/ leta upp avdelningen Mektips/Färgkoder, länst ner på vänstersidan.
Där finns under avsnittet Motorrenovering Vespa 50 (V5A1T) en riktigt bra lista över vad man behöver åtgärda för att få en snabb och tillförlitlig V50. Se det inte som reklam för EM, grejerna kan naturligtvis köpas var som helst.
Jag har själv renoverat min V50 enligt den modellen och är ganska så nöjd. Det enda som man kan fundera på är att montera en större utväxling:
Orginal sverige (14/69) 1:4,9 toppfart c:a 40
Orginal Italien (18/67) 1:3,7 toppfart c:a 60
Med en 102 cylinder, 16/16 förgastare (62 munstycke) samt 10" hjul så har jag i runda tal 70 som toppfart men då VARVAR den. En machfart på c:a 50-55 är inga som helst problem även om man kör 5 -10 mil. Med den utväxling som jag har (18/67) så drar den fint från c:a 25 km och upp mot 70 det är inga problem att ligga och puttra på 30-40 km/t (cyckelbanefart). Den kör utan problem ifrån de flesta PVC mopparna och hänger lätt med biltrafiken i innerstan. Med en ET3 banan (eller lämplig kopia) så låter den inte speciellt mycket mer än en standard V50, polisen här uppe hör då ingen skillnad i alla fall.

Kan tillägga att jag även har en italiensk standardvev. Blocket är portat så det passar cylindern (en Olympus 102 cc från EM). Motorn är nu inne på andra säsongen och går hur bra som helst. Jag kör c:a 300-500 mil med V50 per år, jobbpendling och nöjeskörning.
Skulle tro att en (22/63) utväxling skulle fungera om Du är en lätt grabb, jag är LIIITE större så för min del blir det nog för jobbigt för motorn.

Då hamnar nog toppfarten närmare 80-90 om motorn orkar varva ut.
Finns ju även en utväxlingar på 1:3:00, det skulle nog passa mej bättre.
Ta en titt på denna tråd, det finns lite gobitar i den också.
http://scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=841
Kom bara ihåg att vara nogrann, det är så jobbigt att klyva motorn ytterligare en gång bara för att man inte kollade lite bättre och frågade först.
Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Heja Erik!
Har egentliga inga råd vad gäller utväxling men om du söker på forumet under "Utväxling" och begränsar till "vespa smallframe rule" så får du bland annat upp den här:http://www.scooterklubben.com/forum_new ... tv%E4xling
där talas det om att byta "två storlekar" i utväxling vad nu det kan betyda.
men...
Din vev måste ju vara trimmad eftersom scootern har gått 45 tidigare, om du hakar på en 75 cc och en 16/16 förgasare så borde ju det vara tillräckligt trim för åtminstone denna säsongen. fixa insuget, sätt ihop grejerna och stick ut i vårsolen istället.
all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy....
Crispin
Har egentliga inga råd vad gäller utväxling men om du söker på forumet under "Utväxling" och begränsar till "vespa smallframe rule" så får du bland annat upp den här:http://www.scooterklubben.com/forum_new ... tv%E4xling
där talas det om att byta "två storlekar" i utväxling vad nu det kan betyda.
men...
Din vev måste ju vara trimmad eftersom scootern har gått 45 tidigare, om du hakar på en 75 cc och en 16/16 förgasare så borde ju det vara tillräckligt trim för åtminstone denna säsongen. fixa insuget, sätt ihop grejerna och stick ut i vårsolen istället.
all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy, all meck and no run makes erik a dull boy....
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Visste inte att Leif satt och knapprade på ett svar också, ursäkta om du får dubbla budskap.
jag har ju faktiskt träffat er båda så jag kan vara vågmästare och säga att Erik nog kan klassas som en "lätt grabb"
MVH
Crispin

Vespalun wrote: Skulle tro att en (22/63) utväxling skulle fungera om Du är en lätt grabb, jag är LIIITE större så för min del blir det nog för jobbigt för motorn.![]()
jag har ju faktiskt träffat er båda så jag kan vara vågmästare och säga att Erik nog kan klassas som en "lätt grabb"

MVH
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
äh! läste ju i trimtråden att "en nybörjare river och sätter ihop motorn på 8 h" och "ladda med ett sexpack folköl" så jag blev ju lite inspirerad..
men jo, kanske sant. ska väl prova med enbart rätt insug först, och eventuellt 10" bak. den går ju relativt trevligt redan nu, åtminstone jämfört med tidigare. det finns ju fler lamm och småramar som inte fått den kärlek de behöver, men det är ju så satans belönande när nåt funkar efter man svurit och geggat i timmar.
crispin, jag tror mitt relativt förvirrade telefonsamtal var så förvirrat för att jag då inte förstått att det var olika insug. du ser vilka framsteg jag gör! 4+-moppen kommer ju vara en baggis, intalar jag mig själv nu.
har väl fått blodad tand. återkommer imorgon med rapport om hur det gick, och förhoppningsvis med ett nytt land speed record.

men jo, kanske sant. ska väl prova med enbart rätt insug först, och eventuellt 10" bak. den går ju relativt trevligt redan nu, åtminstone jämfört med tidigare. det finns ju fler lamm och småramar som inte fått den kärlek de behöver, men det är ju så satans belönande när nåt funkar efter man svurit och geggat i timmar.
crispin, jag tror mitt relativt förvirrade telefonsamtal var så förvirrat för att jag då inte förstått att det var olika insug. du ser vilka framsteg jag gör! 4+-moppen kommer ju vara en baggis, intalar jag mig själv nu.
har väl fått blodad tand. återkommer imorgon med rapport om hur det gick, och förhoppningsvis med ett nytt land speed record.
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
utlovade en rapport, here goes:
bälgen och insuget utbytt- nu sitter förgasaren som en smäck. liiite osäker på hur gummigrejen ska sitta egentligen, borde tagit ett kort först.
nåväl, vid uppstart gick den inte speciellt bra. tjuvluft någonstans misstänker jag, dessutom verkar den läcka osedvanligt mycket olja sen jag bytte. never ending story..
bälgen och insuget utbytt- nu sitter förgasaren som en smäck. liiite osäker på hur gummigrejen ska sitta egentligen, borde tagit ett kort först.
nåväl, vid uppstart gick den inte speciellt bra. tjuvluft någonstans misstänker jag, dessutom verkar den läcka osedvanligt mycket olja sen jag bytte. never ending story..
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
visst ja. den glömde jag i all iver- har den dock. hittade inte rätt packning till insug -> block först heller, så det ska ordnas imorgon. spelar oljetypen någon roll, det gör den knappast va?
just nu efterlyser jag en bild på hur bälgen ska sitta (från förgasarhållet). hittar ingen riktigt bra..
för att "sänka" motorn behöver man plocka av insuget & stötdämparen. något mer? kan man låta vajrarna sitta kvar? förmodar att jag inte drog åt toppen hårt nog, det var ju ganska knepigt att komma åt, och det är nog där det läcker- "motorkammaren" fylls med avgaser och om jag håller för avgasröret fortsätter motorn att gå, så trubblet bör väl ligga antingen i cylinderfästet, toppen eller avgasfästet. tänkte ändå blocka bort cylindern igen för att grada av vassa kanter- känns som lika bra att få det gjort.
känner mig fortfarande rätt optimistisk, även fast det skulle vara roligt att faktiskt köra, och inte bara skriva en längre och längre checklista.. snart så!
just nu efterlyser jag en bild på hur bälgen ska sitta (från förgasarhållet). hittar ingen riktigt bra..
för att "sänka" motorn behöver man plocka av insuget & stötdämparen. något mer? kan man låta vajrarna sitta kvar? förmodar att jag inte drog åt toppen hårt nog, det var ju ganska knepigt att komma åt, och det är nog där det läcker- "motorkammaren" fylls med avgaser och om jag håller för avgasröret fortsätter motorn att gå, så trubblet bör väl ligga antingen i cylinderfästet, toppen eller avgasfästet. tänkte ändå blocka bort cylindern igen för att grada av vassa kanter- känns som lika bra att få det gjort.
känner mig fortfarande rätt optimistisk, även fast det skulle vara roligt att faktiskt köra, och inte bara skriva en längre och längre checklista.. snart så!
Ställ moppen på en drickapall eller nåt så bakhjulet är fritt och den står stadigt. För att sänka motorn behöver du inte ta av vajrarna. Ta av bakhjulet för ökad åtkomlighet (och blåset om du har banan), ta av förgasaren, låt insuget sitta kvar, bara peta ut bälgens kant så att bälgen följer med ner när du sänker motorn.
LÄgg ett par telefonkataloger under bromstrumman bak, så inte motorn dundrar ner i backen när du sänker den.
Lossa /dra ur nedre stötdämparbulten, och dra ner motorn mot katalogerna. Dummar den sej, så lossa lite på svingarmsbulten.
LÄgg ett par telefonkataloger under bromstrumman bak, så inte motorn dundrar ner i backen när du sänker den.
Lossa /dra ur nedre stötdämparbulten, och dra ner motorn mot katalogerna. Dummar den sej, så lossa lite på svingarmsbulten.
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
here goes:
dagens gärningar: satte alla packningar kring förgasare / insug på plats, bälgen vänd åt rätt håll (hehe, klumpigt). släppte ner motorn -oj vad mycket enklare det var att komma åt plötsligt. upptäckte att det satt en gammal packning kvar, i samma sunkiga nyans som resten, på polinit så passade på att prova leo vinci-blåset istället. fortfarande dör inte motorn om man håller för avgasröret- det är väl inte något jag bara fått för mig att den ska göra?
en vän med lite större motorerfarenhet än min obefintliga svängde förbi och tyckte det lät som den tände fel och fick för lite luft. var för slut av det evinnerliga skruvandet så jag lade ner för kvällen, för att läsa på lite hur man bör göra det.
Fortsätter klampa in på okänt territorium- tändningstiming har varit ett mysterium för mig men vafan, kan ju inte lägga ner nu. Frågan är om jag låter det vara som det är och väntar till scooterpremiären då det är väl lättare att få experthjälp, och kanske hint hint få låna en svänghjulsavdragare och ett stroboskop. Skämmigt att komma dit med en slö moppe bara!
dagens gärningar: satte alla packningar kring förgasare / insug på plats, bälgen vänd åt rätt håll (hehe, klumpigt). släppte ner motorn -oj vad mycket enklare det var att komma åt plötsligt. upptäckte att det satt en gammal packning kvar, i samma sunkiga nyans som resten, på polinit så passade på att prova leo vinci-blåset istället. fortfarande dör inte motorn om man håller för avgasröret- det är väl inte något jag bara fått för mig att den ska göra?
en vän med lite större motorerfarenhet än min obefintliga svängde förbi och tyckte det lät som den tände fel och fick för lite luft. var för slut av det evinnerliga skruvandet så jag lade ner för kvällen, för att läsa på lite hur man bör göra det.
Fortsätter klampa in på okänt territorium- tändningstiming har varit ett mysterium för mig men vafan, kan ju inte lägga ner nu. Frågan är om jag låter det vara som det är och väntar till scooterpremiären då det är väl lättare att få experthjälp, och kanske hint hint få låna en svänghjulsavdragare och ett stroboskop. Skämmigt att komma dit med en slö moppe bara!
om den inte stannar då du täpper till blåset varken med leo-vincit eller polinit borde den läcka uppe vid kröken (det krökta röret från cylindern).
Det borde vara lättare att få tätt om lossar övriga skruvar som fäster avgasröret till motorn och sedan först tightar skruvarna för kröken och sedan övriga skruvar som fäster avgasröret vid motorn.
sedan finns det ju siliconpackning på tub som kan hjälpa till att få tätt, se i sådana fall till att använda en värmebeständig produkt.
Angående tändningen så finns det ju mycket skrivet här på forumet, bara att gotta ner sig i information.
ge inte upp, jag vill se dig på premiären.
Crispin
Det borde vara lättare att få tätt om lossar övriga skruvar som fäster avgasröret till motorn och sedan först tightar skruvarna för kröken och sedan övriga skruvar som fäster avgasröret vid motorn.
sedan finns det ju siliconpackning på tub som kan hjälpa till att få tätt, se i sådana fall till att använda en värmebeständig produkt.
Angående tändningen så finns det ju mycket skrivet här på forumet, bara att gotta ner sig i information.

ge inte upp, jag vill se dig på premiären.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
nu har jag bytt tillbaks till polinit och gjort det tätt som attan kring kröken / blåset (den lilla kröken som används med org-blås används inte). gick betydligt bättre idag, men fortfarande inga major fartförbättringar. motorn stannar fortfarande inte vid tilltäppt blås, men hade inget lämpligt verktyg på mig för att dra åt toppen, som känns som det enda möjliga stället det kan läcka på. tänkte låna kattens laserpekare för att lättare kunna se var det läcker- för det bör väl vara rök därifrån.
den ger bra mycket snabbare respons på gasen dock, men det börjas bluddra efter ungefär 3/4. finns det någon bra guide till hur man ställer in allt lämpligast? guiden på smallframes.com går mest igenom hur man monterar isär och ihop den lille rackarn. förmodar att det väl är mest logiskt att jag ska gå ner en storlek på huvudmunstycket.
att göra-listan kortas aldrig ner, den bara förändras.. men roligt är det!
den ger bra mycket snabbare respons på gasen dock, men det börjas bluddra efter ungefär 3/4. finns det någon bra guide till hur man ställer in allt lämpligast? guiden på smallframes.com går mest igenom hur man monterar isär och ihop den lille rackarn. förmodar att det väl är mest logiskt att jag ska gå ner en storlek på huvudmunstycket.
att göra-listan kortas aldrig ner, den bara förändras.. men roligt är det!
-
- Nybörjare
- Posts: 49
- Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37
tog rackarn söder - telefonplan imorse. lustigt hur man tittar ner på mätaren och ser att den dragit iväg lite väl långt. fortfarande bludder på fullgas, men "sweetspotten" precis innan är toppen..
får dra åt cylinder + topp lite för att se till att det inte läcker där, ev. täta med värmesilikonet, fippla lite med förgasaren, men i övrigt tror jag att jag bör låta bli ytterligare onödigt plock- den går väl bra nog nu så dags att skruva ihop de andra maskinerna istället- eventuellt, om jag har tid, kolla hur tändningen står och kanske justera.
lärt mig sjukt mycket mer om vespans konstruktion bara de senaste veckorna. gotto love it.
Var orolig att all växellådsolja runnit ut, spontantätade kring tömningshålet och öppnade påfyllningshålet- och då rann det minsann ur därifrån. Jag tolkar det som att det finns tillräcklig smörjning i växellådan.
Sprang in på macken för en lite större oljeflaska än de små jag köpt på EHR, alltid bra att ha. Förmodar att SAE 10W 30 = SAE 30?
får dra åt cylinder + topp lite för att se till att det inte läcker där, ev. täta med värmesilikonet, fippla lite med förgasaren, men i övrigt tror jag att jag bör låta bli ytterligare onödigt plock- den går väl bra nog nu så dags att skruva ihop de andra maskinerna istället- eventuellt, om jag har tid, kolla hur tändningen står och kanske justera.
lärt mig sjukt mycket mer om vespans konstruktion bara de senaste veckorna. gotto love it.
Var orolig att all växellådsolja runnit ut, spontantätade kring tömningshålet och öppnade påfyllningshålet- och då rann det minsann ur därifrån. Jag tolkar det som att det finns tillräcklig smörjning i växellådan.
Sprang in på macken för en lite större oljeflaska än de små jag köpt på EHR, alltid bra att ha. Förmodar att SAE 10W 30 = SAE 30?