Nybliven ägare av en gammal Vespa 50 behöver nybörjarhjälp!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Nybliven ägare av en gammal Vespa 50 behöver nybörjarhjälp!

Post by hardrocker »

Japp, är stolt ägare av en gammal Vespa från slutet av sextiotalet. Köpte den av en god vän. Han har inte kört den sen förra sommaren så vi fick inte igång den och jag fick putta hem den tre km. Vet inte ens om vi satte på soppakranen rätt när jag tänker efter... Hur ska de stå för att vara öppen?
Har tänkt att renovera den i höst, men nu vill jag bara köra! Den funkade fint ifjol så jag vet att den inte är trasig. Vad bör jag göra för att få igång den igen?

Tack på förhand!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

försäkra den? :grin: :grin: :smile: :smile: :evil:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena
kranen uppåt=öppen, höger=reserv

Bra gnista, färsk bensin som kommer fram hela vägen och komp är en förutsättning för att starta.
Byt bensin om den luktar härsket, byt stift (NGK B6HS) och kolla gnistan, kanske behöver tank/kran/gasare också rengöras.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

calle wrote:Tjena
kranen uppåt=öppen, höger=reserv

Bra gnista, färsk bensin som kommer fram hela vägen och komp är en förutsättning för att starta.
Byt bensin om den luktar härsket, byt stift (NGK B6HS) och kolla gnistan, kanske behöver tank/kran/gasare också rengöras.

VH/Calle
Tackar! Ska nog byta ut tändstift och soppan, bra tänkt! Är det 98 oktan som rekommenderas?

Hur är det rätta tillvägagångssättet för att starta en sån här sak utan att motorn blir sur? Jag ryckte i choken lite okontrollerat och visste inte om jag skulle ge full gas eller ingen gas när jag kickade.

Självklart ska jag också försäkra den! Pappersbestyren är i full gång.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Testa att starta så här:
Ta ut stiftet.
Stäng av bensinkranen (till vänster)
Lägg den i ettan, släpp ut kopplingen, ge full gas och spring med den ett tiotal meter.
Nu har du det troligen rent och fint i cylinder och vevhus.
Sätt tillbaka stiftet
Sätt på bensinkranen.
Dra ut choken
Testa att springa igång den i tvåan.
Last edited by calle on Tue 28 Apr 2009, 18:59, edited 1 time in total.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om motorn blivit sur är ett sätt att ta ur tändstiftet och tömma cylindern genom att kicka tills cylindern blir torr, eller att bara kicka med bensinkran, gas & choke stängda. :smile:
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

startgas är annars ganska lätt att använda. Spruta in lite i luftfiltret, kicka.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fritte wrote:Om motorn blivit sur är ett sätt att ta ur tändstiftet och tömma cylindern genom att kicka tills cylindern blir torr, eller att bara kicka med bensinkran stängd, gasen fullt öppen & choken avstängd. :smile:
Det bidde fel först.
Ta ur tändstiftet brukade jag göra förr, numera gör jag på det senare sättet vid sur motor.
Att plocka loss sidokåpa, lägga den nånstans utan att repa den, ta fram verktyg, lossa tändstiftet, kicka runt motorn, sätta tillbaka tändstiftet, sätta tillbaka sidkåpan och slutligen lägga tillbaka verktygen,

eller

att bara kicka verkar aningens enklare... :smile:
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

Puh.. Nu har jag varit ute och sprungit med min vespa i nån kilometer. De första 200 meter sprang jag med tom tank, ha ha! Med choke händer inget, men den puttrar igång när jag springer på tvåan utan choke och inte ger gas, men så fort jag slutar springa dör den. När jag sprang igång den på ettan gick den ännu bättre, då var jag tvungen att ha lite gas och den höll sej igång även när jag stod still. Men när jag släppte på gasen eller gasade mer dog motorn. Vad göra, fort sätta springa?
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Kolla tändstiftet om det kommer ordentligt med soppa. Kanske är det ett bensinfilter som tjockat igen av rostflagor under vintern? eller en flaga som fastnat på fel ställe i förgasaren.

Kolla gnistan på tändstiftet, kanske byta tändstift?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

primavera133 wrote:Kolla tändstiftet om det kommer ordentligt med soppa. Kanske är det ett bensinfilter som tjockat igen av rostflagor under vintern? eller en flaga som fastnat på fel ställe i förgasaren.

/JM
Tändstiftet är bytt. Den startar ju varje gång jag springer typ, och kan gå i flera minuter. Det är först när jag gasar eller släpper gasen den dör. Deå borde den väl få soppa?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

hardrocker wrote:
primavera133 wrote:Kolla tändstiftet om det kommer ordentligt med soppa. Kanske är det ett bensinfilter som tjockat igen av rostflagor under vintern? eller en flaga som fastnat på fel ställe i förgasaren.

/JM
Tändstiftet är bytt. Den startar ju varje gång jag springer typ, och kan gå i flera minuter. Det är först när jag gasar eller släpper gasen den dör. Deå borde den väl få soppa?
Soppan kanske inte rinner fram fort nog. Lossa slangen från förgasaren, håll en burk under & öppna kranen.
Om soppan rinner bra, sätt tillbaka slangen, lossa förgasaren, öppna kranen och med burken under luta förgasaren tills soppa rinner ur.

Efter det har du kollat soppatillförseln, om den var OK riv & gör ren gasaren. :grin:
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

Jag har tankat Shell V-Power. Var det dumt gjort?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nä, för att vara dum får du tanka diesel. :grin: :grin: :grin:
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

Nu har jag köpt en bok och ska snart plocka isär förgasaren. Boken är inplastad och jag har inte öppnat boken ännu eftersom jag inte är säker om jag köpt rätt bok. Denna köpte jag:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0856961264

Men på baksidan står det inget om att Vespa 50 finns med. Nån som har denna bok?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Som jag minns det, gäller den de större modellerna Largeframe, ej Smallframe.

Du har PM.
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare

Post by erikerikerik »

att plocka isär förgasaren lät som ett ofantligt projekt tills jag gjorde det. smallframes.com har en ypperlig guide, lätt gjort!
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

Tack ska ni ha!
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

Äh, jag lämnade in den för reparation istället, ha ha! Det lär inte bli billigt men då hinner jag iaf köra lite i år.

Nu är det dags att försäkra den. Är det lag på det förresten? Jag är sugen på MHRF. Jag ska köpa klass 3-kätting med klass 3-lås och har skaffat mej en MC-plats där jag kan låsa fast mopeden. Räcker det? Eller måste den stå inomhus?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

hardrocker wrote:Äh, jag lämnade in den för reparation istället, ha ha! Det lär inte bli billigt men då hinner jag iaf köra lite i år.

Nu är det dags att försäkra den. Är det lag på det förresten? Jag är sugen på MHRF. Jag ska köpa klass 3-kätting med klass 3-lås och har skaffat mej en MC-plats där jag kan låsa fast mopeden. Räcker det? Eller måste den stå inomhus?
Du fick mycket tips här men det va ingen som sa till dej å kolla avståndet på stiftet :roll:
Lämnat in.....hm.....blir många inlämningar då.....en gammal vespa kräver kärlek ofta :wink:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja, det är lag på minst trafikförsäkring. Kör du utan, och skadar någon annan, så blir du själv ansvarig för ersättning och sjukvårdskostnader.

/G
hardrocker wrote:Äh, jag lämnade in den för reparation istället, ha ha! Det lär inte bli billigt men då hinner jag iaf köra lite i år.

==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
hardrocker
Nybörjare
Nybörjare

Post by hardrocker »

blizzy wrote:

Du fick mycket tips här men det va ingen som sa till dej å kolla avståndet på stiftet :roll:
Lämnat in.....hm.....blir många inlämningar då.....en gammal vespa kräver kärlek ofta :wink:
Nä, jag har väl tänkt att sköta det där själv i framtiden. Men det visade sej att det var en hel del som behövdes bytas, inte bara tändstiftet!..
Jag har hållit på med bilen hela sommaren och inte haft tid med Vespan. På detta sätt kan jag iaf köra några mil innan säsongen är slut.
Post Reply