Lambretta vs Vespa, EDIT: Vespa GS -63 & PX200 BILDER!

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Lambretta vs Vespa, EDIT: Vespa GS -63 & PX200 BILDER!

Post by Vallejos »

Jag var på scooterträffen i Gbg i helgen som var och tittade på alla fina scootrar. Snackade litet med några stycken trevliga scooterister och fick en del matnyttig information. Går i köpastankar men vet inte vad jag ska välja. Hade väl riktat in mig mest på en Lambretta just för att motorn sitter monterad i mitten vilket i teorin borde ge bättre balans. Dessutom har Lambrettan efter vad jag förstått en mer gedigen ramkonstruktin som inte flexar så mycket.

Jag fick dock höra att det finns dubbelt så många rörliga delar på en Lambretta mot en Vespa. Att Lambrettisterna kanske får skruva en del mer än Vesparna. Stämmer detta?

Jag är inte intresserad av en scooter som behöver skruvas o meckas mer än absolut nödvändigt. Därför ber jag er kära sooterister med mer erfarenhet än mig själv komma med förslag på vettig modell.

Min erfarenhet inskränker sig till en kvarts körning av en Vespa Touring för ett par år sedan.

Jag vill ha så mycket motor som möjligt men samtidigt inte en scooter nyare än ca 1976. Vill inte behöva ha blinkers. Jag kommer köra en del i stan (Gbg) men även en hel del utflykter på landet med spätta eller son på bönpallen. Kanske en scootersemester eller ett o annat kortare scooteräventyr skulle också sitta bra :grin:

Tack på förhand!
/Anders
Last edited by Vallejos on Sat 09 May 2009, 20:40, edited 3 times in total.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
victor
Mästare
Mästare

Re: Lambretta vs Vespa

Post by victor »

Vespa Rally 200, alternativt Sprint 150, borde vara det bästa valet för dig.

Rallyn är snyggare enligt mig, och har elektroniskt tändsystem och en motor som i princip är densamma som sitter på P/X-modellerna mer eller mindre tills tillverkningen las ner häromåret.

Själv har jag endast haft en Lambretta som jag inte hunnit nyttja så mycket ännu, men mina erfarenheter av andras Lambrettor är att vid ride-outs hittar man altid en lambrettist i diket skruvandes, och vid scooterträffar är det alltid något Lambretta-mek på gång medans vespisterna dansar och dricker öl ;)

Dock får man ju också ha i åtanke att 9 av 10 Lambrettor är toktrimmade, och att det också bidrar till att bitar vibrerar loss i tid och otid :lol:

I slutänden tror jag dock ändå att som första scooter är det bäst att satsa på en Vespa, speciellt om du vill få så mycket åka ut av sommaren som möjligt. Och Rallyn är nog den snyggaste semi-veteranen, även om PX räknas som veteran här i Italien.

Det finns för övrigt en annan modell som heter TS, på 125 till tror jag 150 cc, dock tror jag aldrig den togs in i Sverige, men den lanserades som mellanmodell mellan Rally och PX, och har fortfarande de lite rundare linjerna.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Lambretta = meka
Vespa = mindre meka

Vilken som har bäst vägegenskaper kan diskuteras i oändlighet. Man behöver inte direkt anstränga sig mer för att köra vespa även om motorn sitter på sidan, motorns placering är inte den märkbara skillnaden mellan dessa två tillverkare. Den stora skillnaden är körkänslan och det har nog mer med gaffelvinklar och liknande att göra.
Sedan kan det säkert vara så att lambrettans ram är något styvare än vespans, men vad hjälper det när exempelvis gaffeln är konstruerad så att länkarna i botten på gaffeln kan röra sig oberoende av varandra, detta medför att en lambretta kan vara riktigt opålitlig om man kör fort, svänger och bromsar med frambromsen.
Sedan får man inte glömma att det är minst lika stor skillnad mellan olika Vespa modeller vad gäller vägegenskaper och körkänsla.

Rally 200 låter som något för dig, alternativt en äldre 150cc som kan uppdateras med ny motor eller 177cc kit.
Federico
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Tack för era utförliga svar!

Finns det speciella årgångar jag ska akta mig för eller är det samma konstruktion på modellerna under den tid dom tillverkats? Vet att jag blev rådd vad det gäller Lambretta att undvika dom tidigare LD fram till -59 utan i stället satsa på LI som kom efter. Finns det liknande saker att tänka på med Vespa?

Verkar som en Sprint eller Rally skulle vara något för mig :grin: Men jag är inte intresserad av en åttiotalare med blinkers så jag hoppas dessa tillverkades tidigare.

/Anders
Vespa Rally 180 -69
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Ska du köpa Vespa så ska den vara tillverkad -59 eller senare, utom om du köper en GS. Äldre Vespor är väldigt trötta (ånyo med undantag av GS) men 1959 kom den nya motorkonstruktionen med slidmatning, en konstruktion som i sin mest förädlade form (PX) gick i graven härom året.

För mej är den optimala Vespan en GL/Touring 1959-1965. Fram till -62 har den väldigt runda vackra former som sedan blir något stramare. De har en 150 cc-motor som är fullt acceptabel att köra som den är (realistisk marchfart 75-80 km/h, toppfart kanske ytterligare 10 km/h till). Man kan dessutom med relativt enkla handgrepp sätta dit en PX 200 cc-motor, då har man en oöverträffad driftsäkerhet och kan ligga i hundra knyck hela dagen om man vill.

I en ideal värld hittar du en GS 160 från 1962. Då har du rejält med motor, och de vackraste och mest sammanhållna former Piaggio nå'nsin fick ihop

tycker undertecknad.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Vallejos wrote:Jag vill ha så mycket motor som möjligt men samtidigt inte en scooter nyare än ca 1976. Vill inte behöva ha blinkers. Jag kommer köra en del i stan (Gbg) men även en hel del utflykter på landet med spätta eller son på bönpallen. Kanske en scootersemester eller ett o annat kortare scooteräventyr skulle också sitta bra :grin:

Tack på förhand!
/Anders
For meg høres det ut som en Touring med enten PX150 eller PX200-motor....
-fantastisk kombinasjon!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Svint1 wrote: For meg høres det ut som en Touring med enten PX150 eller PX200-motor....
-fantastisk kombinasjon!
Och det billigaste och enklaste att få tag på; Touring går det 13 på dussinet av i Sverige, pris mellan 10.000 och 15.000 beroende på skick, och en PX-motor är inget större besvär att få tag på, pris strax över 5.000 sek.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Kanske en Vespa Smallframe? Primaveran brukar vvara betydligt underhållsfriare än V50.

Annars har du en riktig skönhet i Supersporten, SS180. Lite egen motor men mycket trivsam att köra.

Sen kan du sätta en PX-motor i de flesta Vespamodeller från -59 o frammåt. Undantag är väl GS och smallframe. fler, anyone?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Kymco har ju en trevlig modell vill jag minnas....eller vänta, hur var det nu?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Håller med om allt i den här tråden.
Jag får ju behålla alla snygga och bra vespor/lambrettor själv!
/P
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

primavera133 wrote:Kanske en Vespa Smallframe? Primaveran brukar vvara betydligt underhållsfriare än V50.

Annars har du en riktig skönhet i Supersporten, SS180. Lite egen motor men mycket trivsam att köra.

Sen kan du sätta en PX-motor i de flesta Vespamodeller från -59 o frammåt. Undantag är väl GS och smallframe. fler, anyone?

/JM
Va', kan man inte sätta PX-motor i en smallframe? Då har ju jag gjort fel :eek: !
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Vad säger ni om en GS -63 med en PX200 motor, 12V elsystem och sadel med bönpall? Ingen limpsadel... :sad:
Ska titta på en i morgon lördag. Den har stått utomhus med presenning över sig så jag hoppas den är i gott skick. Originalmotorn skar och är borta i dag men har alltså ersatts med en PX 200cc motor från -85.
Är det någon fara vid besiktningar? Tittar besiktningsmännen på motorn o kan dom se att det är en nyare 200cc motor?

Vad ska jag tänka på att titta extra noga efter, så jag inte köper en massa problem?
Är PX200 motorn pålitlig?
Vespa Rally 180 -69
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Vallejos wrote:Vad säger ni om en GS -63 med en PX200 motor med 12V elsystem, sadel och bönpall? Ingen limpsadel... :sad:
Ska titta på en i morgon lördag. Den har stått utomhus med presenning över sig så jag hoppas den är i gott skick. Originalmotorn skar och är borta i dag men har alltså ersatts med en PX 200cc motor från -85.
Är det någon fara vid besiktningar? Tittar besiktningsmännen på motorn o kan dom se att det är en nyare 200cc motor?

Vad ska jag tänka på att titta extra noga efter, så jag inte köper en massa problem?
Är PX200 motorn pålitlig?
Besiktningsmännen bryr sig säkert inte, PX motorn är inget monster även om den är snabbare. Den är otroligt pålitlig.
Federico
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Federico wrote:Besiktningsmännen bryr sig säkert inte, PX motorn är inget monster även om den är snabbare. Den är otroligt pålitlig.
Du har säkert rätt.

Någon som kan svara på hur många växlar en GS 160 hade och hur många växlar en PX200 motor från ca: -85 har? Fungerar det bra ihop?

Skulle vara bra om någon kunde tipsa om vad jag ska titta extra noga på så jag inte köper grisen i säcken så att säga. Jag är helt nybörjare på scooter och Vespa i synnerhet.
Hur är styrlagret konstruerat? Kan lagerbanorna bytas om de skulle vara skadade?
Hur är det med reservdelar till en GS -63? Tex till dämpare fram o bak? Svinglagerbyte, är det görligt på egen hand och är det standardlager?
Byte av hjullager, är det något som är enkelt att utföra och är det lager som är lätt få tag på?
Kom den modellen, GS -63, med ett reservhjul? Skall det i så fall sitta under ena kåpan vid bakhjulet? Är fram o bakhjul identiska?

Vad är rimligt betala för en GS -63 med PX200 motor om den är i hyggligt skick?

Jag tar med kamera o tar ett par bilder i morgon när jag tittar på den. Lägger upp bilderna och hoppas på litet åsikter.

/Anders
Vespa Rally 180 -69
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

GS -63 - fyra växlar, PX -85 - fyra växlar. GS -63 kom med reservhjul som sitter under vänster sidokåpa.

Det är samma fälg fram och bak, men jag har för mig att GS-bromstrummorna har ett annat off-set vilket gör att GS-fälgen inte är lika dan som PX-fälgen. Det är väl i och för sig inget större problem, men får inte punktering särskilt ofta. Jag menar, hur många motorcyklar, moppar eller EU-varianter har reservhjul?

Om scootern ser bra ut så skulle jag vara beredd att betala kanske 15 000 kr, möjligen lite till. Kolla framför allt efter rost där det är dubbla plåtar, alltså strax bakom hälarna på dig då du sitter på scootern, samt förstärkningsplåtarna under golvet.

Kör igång scootern och provkör. Varva fullt ut på tvåans och treans växel. Om du då känner att det hugger till så är växelkorset dåligt. En billig reservdel 2-300 kr, men den sitter längst in i motorn, så det är lite jobb att byta den.

Lycka till, GS-modellen är skitsnygg!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Jag är intresserad. Ska titta o fundera ordentligt. Det största problemet är motorn. Jag är litet orolig ändå över hur framtida besiktningar kommer att gå när motorn är utbytt mot en PX 200 cc motor. Hade det suttit en annan 160 eller en 150 cc motor i hade det nog inte spelat någon roll. Då hade besiktningsmannen säkert inte ens sett att motorn var utbytt. Men nu är det en mycket nyare motor med 40 cc till. Det ororar mig litet.
Dartman wrote:Det är samma fälg fram och bak, men jag har för mig att GS-bromstrummorna har ett annat off-set vilket gör att GS-fälgen inte är lika dan som PX-fälgen. Det är väl i och för sig inget större problem, men får inte punktering särskilt ofta. Jag menar, hur många motorcyklar, moppar eller EU-varianter har reservhjul?
Så man måste byta till PX-hjul när man byter till PX200 motor? Kan han inte behållit sina originalhjul? Borde väl gå få tag i ett PX-hjul och det borde väl passa i samma utrymme som GS-hjulet suttit i?

/Anders
Vespa Rally 180 -69
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Vallejos wrote: Jag är litet orolig ändå över hur framtida besiktningar kommer att gå när motorn är utbytt mot en PX 200 cc motor. Hade det suttit en annan 160 eller en 150 cc motor i hade det nog inte spelat någon roll. Då hade besiktningsmannen säkert inte ens sett att motorn var utbytt. Men nu är det en mycket nyare motor med 40 cc till. Det ororar mig litet.
Inte tittar besiktningsmannen in i cylindern och ser att volymen är större! Om han ser att motorn är utbytt så ser han det på att den nya motorn ser annorlunda ut utanpå. Och det gör den oavsett om cylindervolymen är större eller inte.
Hur är det förresten med en GS från '63? På äldre GS passar väl inte en PX-motor alls? Fick GS någonsin samma motortyp som Touring m-fl.?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Glöm problem med besiktningen! Scootersverige är fyllt med hojar med bytta motorer och motorer med rejält mycket mer effekt än typintyget anger. Och jag har hört ett enda exempel på en hoj som underkänts på grund av "för hög motoreffekt", en TS1-trimmad Lambretta som gick väldigt bra :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

GS fram till -61 är wideframe, från -62 passar en PX-motor rakt av.

Du behöver definitivt inte oroa dig för besiktningen, jag har/har haft såväl Elit 125 -60, Touring 150 -62 som Primavera 125 -67 med PX-motor, aldrig några besiktingsproblem. Motorerna ser för lekmannen exakt lika ut, ingen fara alltså. Dessutom så kollas inte motornummer när du besiktigar.

Än en gång lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Angående bakhjul så använder han antagligen en PX-fälg bak. Fälgarna skiljer sig genom att GS-fälgen är symmetrisk, alltså lika breda fälghalvor. PX-fälgen är således asymetrisk!
Last edited by Dartman on Sat 09 May 2009, 14:07, edited 1 time in total.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det går att lösa fälgproblemet.

Man kan kapa motorns sving och flytta hela paketet till höger (sätta en distans på vänster sida), vet inte exakt vilket mått, men det får man räkna ut genom att mäta skillnaden på GS och PX fälg, sedan dela summan. på så sätt kan man köra med symetrisk fälg bak också. som ett plus får man motors fläkt närmare ribborna på GS kåpan, något som annars kan upplevas oestetiskt när PX motorn är smalare.

bredfälgskit är också ett alternativ, då slipper man tillverka en egen distans.
Federico
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Tack för alla svar. Jag har blivit lugnad vad det gäller framtida besiktningar :smile: Säljaren begär 14.000 kr. Om den ser OK ut o han kan tänka sig ta 13.000 kan jag göra affär i helgen. Vi får se. Tar i alla fall med mig kameran o fotar Vespan o lägger upp bilderna i denna tråd.

/Anders
Vespa Rally 180 -69
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Vallejos »

Så, nu har jag tittat o provkört.
Hastighetsmätaren fungerar ej o det beror nog inte bara på att vajern behöver bytas. Ser ut som om nålen dessutom är av, så det kan vara själva hastighetsmätaren som gått sönder.
För övrigt syns det att den gula färgen är hemmalackad av tidigare ägare. En del bucklor i kåpor och skärmar. Bakskärmen har dessutom gått av på vänster sida, det kanske inte syns på bilderna. Någon har försökt laga o lägga färg på men det skulle nog behöva svetsas o slipas jämt för att se bra ut.
Sadeln är som ses sprucken bak o behöver bytas.
Motorn går bra men har ingen separat oljebehållare utan man får blanda olja i bensinen. Hade hoppats slippa det :smile:
Lager o så är svårt säga. Kände på framhjulet o kände inget glapp, den har ju dessutom gått igenom besiktningen förra året, trots trasig hastighetsmätare.
Avgssytemet är original o ganska rostigt.
Undertill såg vespan mest skiten ut. Säkert en del rost om man gör rent o tittar ordentligt. För övrigt ganska fri från rost.
Den kändes ganska vinglig när jag provkörde. Speciellt i högre hastighet. Men det tror jag ligger i konstruktinen, i charmen skulle säkert ni inbitna vespister säga, hehehe :mrgreen:
Motorn gick som sagt bra o det var inga problem varva ut den på tvåan o trean.
Gashandtaget var trögt, kärvade en del. Rena semestergasen då den inte gick tillbaks av sig själv. Hur ska det vara? Ska gashandtaget returnera om man släpper det?
Vänster bakkåpa har vid något tillfälle trillat av i farten o har några djupare märken o revor i lacken. Tror inte det framgår riktigt på bilderna.

Nåväl här följer några bilder på den aktuella scootern.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jag funderar på om det inte är för mycket meck med en så pass gammal hoj. Ska man ha en hoj som ser bättre ut från början kostar den nog en hel del. Ska kontakta EM-Scooters i Majorna på tisdag o kolla med dom om hastighetsmätaren finns få tag i o vad den i så fall skulle kosta. Ska också kolla hur det är med reservdelar till denna Vespa samt vad en ny sadel går loss på.
Helt klat skulle denna hoj må bra av en omlackering för att bli fin men det är ju ett himla meck med att plocka ned den o lackera om den, för att inte tala om vad en lackering skulle kosta.
Jag står i valet o kvalet. Kanske går det pruta ned priset från begärda 14.000 en tusenlapp eller femton hundra.
Alla synpunkter tages tacksamt imot.

/Anders
Vespa Rally 180 -69
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Rent spontant känns 14k lite överkant för den hojen, tycker jag. Nog för att GS är en av de vackraste Vesporna i mina ögon, men den är ju inte direkt i toppskick och det är en del detaljer som saknas/felar om man skall vara noga med sånt - bland annat saknas väl kromdetaljerna på kåporna och framstänkan?
För det priset kan du nog hitta en ännu finare om du har lite is i magen.

Bara mina 2 cents, som man brukar säga... :wink:
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Det är en -62:a! Snyggaste modellen tycker jag. Det var bara den årsmodellen som har handskfack på bakskärmen, men många svenska GS 160 -62 är registrerade som -63:or.

Av bilderna att döma så känns 14k i överkant, jag håller med Ronnie!

Men, som vanligt är ju värdet vad DU tycker att den är värd! Om du blev sugen kolla hur angelägen säljaren är att sälja. Finns resterna av orginalmotorn kvar? Du lär få svårt att hitta en sådan nämligen...

Fundera lite, och kom gärna med fler frågor. Det finns en enorm kunskapsbank här på forumet, mitt bidrag är det lilla.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Post Reply