Jag visste inte stödet var så vekt. Min garageuppfart är väldigt brant. När jag går tillbaka för att stänga porten låter jag PX:en stå med motorn igång i uppförsbacken. För att scootern inte skall rulla baklänges, vrider jag på styret och all vikt hamnar på ena benet.
Nu pekar vänster ben längre fram med följd att framhjulet inte lyfts längre.
Jag har tänkt plocka av stödet och kallrikta det, samtidigt svetsa på förstärkande rör i vinkeln, som också skall tjänstgöra som låsögla.
Hur lyfter jag och pallar upp bäst för denna operation?
Hur lyfta PX vid stöddemontering? [Löst. Med bilder]
Hur lyfta PX vid stöddemontering? [Löst. Med bilder]
Last edited by Martin O on Sun 10 May 2009, 14:44, edited 1 time in total.
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Det där med backar var väl inte den smartaste lösningen när man skall demontera stöd
Backarna kommer ju att vara i vägen. Nä, det fick bli bilvarianten med lilla garagedomkraften och pallbockar.

Att plocka av stödet var inga problem. Konstruktionen var väl mindre smart med stoppklack bara på ena sidan. Där stoppklacken sitter var ju benet rakt.
Riktningen var rätt jobbig. Med hjälp av det här riktverktyget http://www.parktool.com/products/detail ... item=FFS-2 gick grovriktningen smidigt, men jag fick också använda hydraulisk press för att få det hundra rakt.

Det cylinderformade guldfärgade verktyget var till glädje under arbetets gång
Här är stödet riktat och har fått en omgång i blästerskåpet.
Jag passade även på att svetsa öglor till kommande låskätting. Nu är stödet nylackat och skall bara återmonteras.


Backarna kommer ju att vara i vägen. Nä, det fick bli bilvarianten med lilla garagedomkraften och pallbockar.

Att plocka av stödet var inga problem. Konstruktionen var väl mindre smart med stoppklack bara på ena sidan. Där stoppklacken sitter var ju benet rakt.
Riktningen var rätt jobbig. Med hjälp av det här riktverktyget http://www.parktool.com/products/detail ... item=FFS-2 gick grovriktningen smidigt, men jag fick också använda hydraulisk press för att få det hundra rakt.

Det cylinderformade guldfärgade verktyget var till glädje under arbetets gång

Här är stödet riktat och har fått en omgång i blästerskåpet.
Jag passade även på att svetsa öglor till kommande låskätting. Nu är stödet nylackat och skall bara återmonteras.

Stödfjädern anade jag skulle ställa till problem vid återmonteringen. Den är inte speciellt hård, men det är trångt och man bör ha någon som håller i scootern när man drar i fjädern.
Jag kom på en annan lösning som gör att man kan klara det själv.
1. Kroka i fjädern i bägge ändar innan stödet bultas.
2. Trä igenom en bagagerem/spännband genom springan mellan bromstrumma och framfälg och sedan om stödets mittsektion.
3. Spänn bagageremmen så att stödet dras fram. Sedan är det bara att stoppa i skruvarna i monteringshålen.
Jag kom på en annan lösning som gör att man kan klara det själv.
1. Kroka i fjädern i bägge ändar innan stödet bultas.
2. Trä igenom en bagagerem/spännband genom springan mellan bromstrumma och framfälg och sedan om stödets mittsektion.
3. Spänn bagageremmen så att stödet dras fram. Sedan är det bara att stoppa i skruvarna i monteringshålen.