Hur lyfta PX vid stöddemontering? [Löst. Med bilder]

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Hur lyfta PX vid stöddemontering? [Löst. Med bilder]

Post by Martin O »

Jag visste inte stödet var så vekt. Min garageuppfart är väldigt brant. När jag går tillbaka för att stänga porten låter jag PX:en stå med motorn igång i uppförsbacken. För att scootern inte skall rulla baklänges, vrider jag på styret och all vikt hamnar på ena benet.
Nu pekar vänster ben längre fram med följd att framhjulet inte lyfts längre.

Jag har tänkt plocka av stödet och kallrikta det, samtidigt svetsa på förstärkande rör i vinkeln, som också skall tjänstgöra som låsögla.

Hur lyfter jag och pallar upp bäst för denna operation?
Last edited by Martin O on Sun 10 May 2009, 14:44, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Luta styret mot någonting när du demonterar och monterar. Besvärligast är att montera fjädern, då kan det behövas en hållaiperson. :grin:
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Har inte så mycket fria väggar i mitt garage, så jag vill helst lyfta upp den. Dessutom är den fulltankad.
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Låna en postback på ditt lokala postkontor (eventuellt två). Placera under golvet på lämpligt ställe. Klart.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Eller drickabackar.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Så här gjorde jag på LX:en när motorn skulle ur, när jag bytte olja senast tog jag en färgburk på var sida. Kom ihåg att det måste vara golvfärg bara! :wink:

Image
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Det där med backar var väl inte den smartaste lösningen när man skall demontera stöd :?
Backarna kommer ju att vara i vägen. Nä, det fick bli bilvarianten med lilla garagedomkraften och pallbockar.

Image

Att plocka av stödet var inga problem. Konstruktionen var väl mindre smart med stoppklack bara på ena sidan. Där stoppklacken sitter var ju benet rakt.

Riktningen var rätt jobbig. Med hjälp av det här riktverktyget http://www.parktool.com/products/detail ... item=FFS-2 gick grovriktningen smidigt, men jag fick också använda hydraulisk press för att få det hundra rakt.

Image
Det cylinderformade guldfärgade verktyget var till glädje under arbetets gång :mrgreen:
Här är stödet riktat och har fått en omgång i blästerskåpet.

Jag passade även på att svetsa öglor till kommande låskätting. Nu är stödet nylackat och skall bara återmonteras.

Image
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Stödfjädern anade jag skulle ställa till problem vid återmonteringen. Den är inte speciellt hård, men det är trångt och man bör ha någon som håller i scootern när man drar i fjädern.

Jag kom på en annan lösning som gör att man kan klara det själv.

1. Kroka i fjädern i bägge ändar innan stödet bultas.
2. Trä igenom en bagagerem/spännband genom springan mellan bromstrumma och framfälg och sedan om stödets mittsektion.
3. Spänn bagageremmen så att stödet dras fram. Sedan är det bara att stoppa i skruvarna i monteringshålen.
Post Reply