Jag har lite mer erfarenhet av obalansssyndromet sen jag skrev om det sist. Min Innova är inte utan wobbling/obalans utan boxen heller. Det är nog som några påpekat tidigare, att den här typen av hoj har mer eller mindre ett fartomräde där det uppträder och det ligger nog mest i cykelns konstruktion. Men vad boxen gör i mitt fall, är att öka på obalansen och göra den mer tydlig och koncentrera den till en specifik fart. Utan boxen är cykeln lite allmänt 'fladdrig' mellan 50 och 70 km, inte så det stör, men är man ute och 'känner efter' så märker man det. Med boxen tom eller med lätt packning så framträder det betydligt mer vid ca 55 km på mätaren och försvinner vid fart över det.
Jag får, om jag minns rätt, lasta 3.5 kg i boxen. När jag lastar den med den vikten och ibland över det, är mina problem borta. Jag kan möjligtvis känna en svag obalans från högsta fart när jag motorbromsar genom att släppa gasen, men det är mycket försumbart.
Just att det verkar som om jag borde åka omkring med ett par tegelstenar i boxen för att cykeln skall vara optimalt balanserad är ju knäppt men banne mig om den inte går bättre med lite vikt i boxen än helt utan box.
Jag har varit inne på om det skulle kunna vara någon form av självsvängning i själva boxen som gör det. Den känns dock rätt stadig och stadigt infäst men någon gång när jag känner för att gå till botten med det hela kommer jag att testa att spänna fast den lite till med ett spännband och se om det gör skillnad.
Notera att även om jag har mycket funderingar runt det här, är det ett LITET problem, så marginellt att vem som helst kan leva med det. För min del var det mer oro att något var fel på cykeln och skulle åtgärdas, men det har jag släppt idag.
Däremot har vi haft riktigt blåsigt några dagar här i Sthlm och när det blåser små djävlar som direkt sidovind har upplevt det rent obehagligt att köra och då spelar den 45L stora boxen självklart en stor roll eftersom den är ett ordentligt vindfång. Men obehaget består nog i lika delar effekt av mycket vind på en cykel som för det ändamålet är lite för lätt, delvis för att jag som person nog är lite fegare än snittet och hellre släpper gasen för att känna att jag har kontroll och gärna blir omkörd av diverse bilar och skotrar trots att jag nog skulle matcha deras fart om jag vågade...
/putte[/quote]
Tjohej
Ja, det blåser även här i Skåne(det gör det alltid),möter man en lastbil och har vinden i sidan så får man min sju hålla i styret. Hade en rygga när jag körde till jobbet och då upplevs det som man åker hit och dit, svårt att hålla en rak linje s.a.s.
Jag märker att bilister gärna tror att moppen är just en moppe...Speciellt när man kör på huvudled och någon ska ut på huvudleden vare sig de ska svänga vänster eller höger, har fått bromsa rätt hårt ett par ggr. Sedan något år tillbaka (efter en incident) kör jag för det mesta med reflexväst, ja...jag tog rätt många poäng på den pågående "gubbstatuslistan" på jobbet, tyvärr. Men tycker att andra trafikanter uppmärksammar mig bättre, kanske vaggas man in i ngn sorts falsk trygghet med en väst? Brukar även ha reflexvästen på mig när jag kör de tyngre hojarna.
Ha det
servin/
Min nya Innova
Tjohejservin wrote:Jag har lite mer erfarenhet av obalansssyndromet sen jag skrev om det sist. Min Innova är inte utan wobbling/obalans utan boxen heller. Det är nog som några påpekat tidigare, att den här typen av hoj har mer eller mindre ett fartomräde där det uppträder och det ligger nog mest i cykelns konstruktion. Men vad boxen gör i mitt fall, är att öka på obalansen och göra den mer tydlig och koncentrera den till en specifik fart. Utan boxen är cykeln lite allmänt 'fladdrig' mellan 50 och 70 km, inte så det stör, men är man ute och 'känner efter' så märker man det. Med boxen tom eller med lätt packning så framträder det betydligt mer vid ca 55 km på mätaren och försvinner vid fart över det.
Jag får, om jag minns rätt, lasta 3.5 kg i boxen. När jag lastar den med den vikten och ibland över det, är mina problem borta. Jag kan möjligtvis känna en svag obalans från högsta fart när jag motorbromsar genom att släppa gasen, men det är mycket försumbart.
Just att det verkar som om jag borde åka omkring med ett par tegelstenar i boxen för att cykeln skall vara optimalt balanserad är ju knäppt men banne mig om den inte går bättre med lite vikt i boxen än helt utan box.
Jag har varit inne på om det skulle kunna vara någon form av självsvängning i själva boxen som gör det. Den känns dock rätt stadig och stadigt infäst men någon gång när jag känner för att gå till botten med det hela kommer jag att testa att spänna fast den lite till med ett spännband och se om det gör skillnad.
Notera att även om jag har mycket funderingar runt det här, är det ett LITET problem, så marginellt att vem som helst kan leva med det. För min del var det mer oro att något var fel på cykeln och skulle åtgärdas, men det har jag släppt idag.
Däremot har vi haft riktigt blåsigt några dagar här i Sthlm och när det blåser små djävlar som direkt sidovind har upplevt det rent obehagligt att köra och då spelar den 45L stora boxen självklart en stor roll eftersom den är ett ordentligt vindfång. Men obehaget består nog i lika delar effekt av mycket vind på en cykel som för det ändamålet är lite för lätt, delvis för att jag som person nog är lite fegare än snittet och hellre släpper gasen för att känna att jag har kontroll och gärna blir omkörd av diverse bilar och skotrar trots att jag nog skulle matcha deras fart om jag vågade...
/putte
Ja, det blåser även här i Skåne(det gör det alltid),möter man en lastbil och har vinden i sidan så får man min sju hålla i styret. Hade en rygga när jag körde till jobbet och då upplevs det som man åker hit och dit, svårt att hålla en rak linje s.a.s.
Jag märker att bilister gärna tror att moppen är just en moppe...Speciellt när man kör på huvudled och någon ska ut på huvudleden vare sig de ska svänga vänster eller höger, har fått bromsa rätt hårt ett par ggr. Sedan något år tillbaka (efter en incident) kör jag för det mesta med reflexväst, ja...jag tog rätt många poäng på den pågående "gubbstatuslistan" på jobbet, tyvärr. Men tycker att andra trafikanter uppmärksammar mig bättre, kanske vaggas man in i ngn sorts falsk trygghet med en väst? Brukar även ha reflexvästen på mig när jag kör de tyngre hojarna.
Ha det
servin/[/quote]
Jo nog uppfattas Innovan ofta som moped, inget snack om det.
Det jag märker det mest är hälsningsrutinen mc-cyklister emellan.
Man behöver inte scanna många hälsningstrådar för att konstatera att det är en dödsynd att på MC råka lyfta kardan till en eu-moppe.
Jag märker det ofta om jag ligger på en större väg i lite högre tempo så hälsar de flesta på mig, före eller efter att jag hälsat, men hälsar vid möte i låg fart, så icke.....
Sen märker man också hystering för billister att komma förbi för att inte fastna bakom 'moppen'. En och annan omkörning som är mindre väl genomtänk har man sett pga det...
Men jag skiter i det. Jag har bestämt mig för att det här skall vara kul och retar jag upp mig på alla puckon då blir hojåkandet inte lika roligt.
Så puckona får vara puckon och jag är lika glad för det

/putte
Jo nog uppfattas Innovan ofta som moped, inget snack om det.puttepj wrote:Tjohejservin wrote:Jag har lite mer erfarenhet av obalansssyndromet sen jag skrev om det sist. Min Innova är inte utan wobbling/obalans utan boxen heller. Det är nog som några påpekat tidigare, att den här typen av hoj har mer eller mindre ett fartomräde där det uppträder och det ligger nog mest i cykelns konstruktion. Men vad boxen gör i mitt fall, är att öka på obalansen och göra den mer tydlig och koncentrera den till en specifik fart. Utan boxen är cykeln lite allmänt 'fladdrig' mellan 50 och 70 km, inte så det stör, men är man ute och 'känner efter' så märker man det. Med boxen tom eller med lätt packning så framträder det betydligt mer vid ca 55 km på mätaren och försvinner vid fart över det.
Jag får, om jag minns rätt, lasta 3.5 kg i boxen. När jag lastar den med den vikten och ibland över det, är mina problem borta. Jag kan möjligtvis känna en svag obalans från högsta fart när jag motorbromsar genom att släppa gasen, men det är mycket försumbart.
Just att det verkar som om jag borde åka omkring med ett par tegelstenar i boxen för att cykeln skall vara optimalt balanserad är ju knäppt men banne mig om den inte går bättre med lite vikt i boxen än helt utan box.
Jag har varit inne på om det skulle kunna vara någon form av självsvängning i själva boxen som gör det. Den känns dock rätt stadig och stadigt infäst men någon gång när jag känner för att gå till botten med det hela kommer jag att testa att spänna fast den lite till med ett spännband och se om det gör skillnad.
Notera att även om jag har mycket funderingar runt det här, är det ett LITET problem, så marginellt att vem som helst kan leva med det. För min del var det mer oro att något var fel på cykeln och skulle åtgärdas, men det har jag släppt idag.
Däremot har vi haft riktigt blåsigt några dagar här i Sthlm och när det blåser små djävlar som direkt sidovind har upplevt det rent obehagligt att köra och då spelar den 45L stora boxen självklart en stor roll eftersom den är ett ordentligt vindfång. Men obehaget består nog i lika delar effekt av mycket vind på en cykel som för det ändamålet är lite för lätt, delvis för att jag som person nog är lite fegare än snittet och hellre släpper gasen för att känna att jag har kontroll och gärna blir omkörd av diverse bilar och skotrar trots att jag nog skulle matcha deras fart om jag vågade...
/putte
Ja, det blåser även här i Skåne(det gör det alltid),möter man en lastbil och har vinden i sidan så får man min sju hålla i styret. Hade en rygga när jag körde till jobbet och då upplevs det som man åker hit och dit, svårt att hålla en rak linje s.a.s.
Jag märker att bilister gärna tror att moppen är just en moppe...Speciellt när man kör på huvudled och någon ska ut på huvudleden vare sig de ska svänga vänster eller höger, har fått bromsa rätt hårt ett par ggr. Sedan något år tillbaka (efter en incident) kör jag för det mesta med reflexväst, ja...jag tog rätt många poäng på den pågående "gubbstatuslistan" på jobbet, tyvärr. Men tycker att andra trafikanter uppmärksammar mig bättre, kanske vaggas man in i ngn sorts falsk trygghet med en väst? Brukar även ha reflexvästen på mig när jag kör de tyngre hojarna.
Ha det
servin/
Det jag märker det mest är hälsningsrutinen mc-cyklister emellan.
Man behöver inte scanna många hälsningstrådar för att konstatera att det är en dödsynd att på MC råka lyfta kardan till en eu-moppe.
Jag märker det ofta om jag ligger på en större väg i lite högre tempo så hälsar de flesta på mig, före eller efter att jag hälsat, men hälsar vid möte i låg fart, så icke.....
Sen märker man också hystering för billister att komma förbi för att inte fastna bakom 'moppen'. En och annan omkörning som är mindre väl genomtänk har man sett pga det...
Men jag skiter i det. Jag har bestämt mig för att det här skall vara kul och retar jag upp mig på alla puckon då blir hojåkandet inte lika roligt.
Så puckona får vara puckon och jag är lika glad för det

/putte[/quote]
Rätt! Man ska inte reta upp sig i trafiken Putte, då blir framförallt inte åkandet av våra emenenta(se stavning) 125:or någon kulfaktor. Hälsa på allt å alla och även farbrorn i hatten, det brukar jag göra. Sen att man börjar bli känd som byfånen det får man ta.
Ha1 Servin/