Så, nu har jag tittat o provkört.
Hastighetsmätaren fungerar ej o det beror nog inte bara på att vajern behöver bytas. Ser ut som om nålen dessutom är av, så det kan vara själva hastighetsmätaren som gått sönder.
För övrigt syns det att den gula färgen är hemmalackad av tidigare ägare. En del bucklor i kåpor och skärmar. Bakskärmen har dessutom gått av på vänster sida, det kanske inte syns på bilderna. Någon har försökt laga o lägga färg på men det skulle nog behöva svetsas o slipas jämt för att se bra ut.
Sadeln är som ses sprucken bak o behöver bytas.
Motorn går bra men har ingen separat oljebehållare utan man får blanda olja i bensinen. Hade hoppats slippa det
Lager o så är svårt säga. Kände på framhjulet o kände inget glapp, den har ju dessutom gått igenom besiktningen förra året, trots trasig hastighetsmätare.
Avgssytemet är original o ganska rostigt.
Undertill såg vespan mest skiten ut. Säkert en del rost om man gör rent o tittar ordentligt. För övrigt ganska fri från rost.
Den kändes ganska vinglig när jag provkörde. Speciellt i högre hastighet. Men det tror jag ligger i konstruktinen, i charmen skulle säkert ni inbitna vespister säga, hehehe
Motorn gick som sagt bra o det var inga problem varva ut den på tvåan o trean.
Gashandtaget var trögt, kärvade en del. Rena semestergasen då den inte gick tillbaks av sig själv. Hur ska det vara? Ska gashandtaget returnera om man släpper det?
Vänster bakkåpa har vid något tillfälle trillat av i farten o har några djupare märken o revor i lacken. Tror inte det framgår riktigt på bilderna.
Nåväl här följer några bilder på den aktuella scootern.
Jag funderar på om det inte är för mycket meck med en så pass gammal hoj. Ska man ha en hoj som ser bättre ut från början kostar den nog en hel del. Ska kontakta EM-Scooters i Majorna på tisdag o kolla med dom om hastighetsmätaren finns få tag i o vad den i så fall skulle kosta. Ska också kolla hur det är med reservdelar till denna Vespa samt vad en ny sadel går loss på.
Helt klat skulle denna hoj må bra av en omlackering för att bli fin men det är ju ett himla meck med att plocka ned den o lackera om den, för att inte tala om vad en lackering skulle kosta.
Jag står i valet o kvalet. Kanske går det pruta ned priset från begärda 14.000 en tusenlapp eller femton hundra.
Alla synpunkter tages tacksamt imot.
/Anders