Röd bil och röd Vespa. Den snabbaste färgen på båda.P.E wrote:Ha ha!
Jag skrattar igenkännande.
Jag har en gråmetallic bil och hade tills förra veckan en gråmetallic Mc.
/Jörgen
ja,nu har jag hämtat den och körde hem den,riktigt trevlig och riktigt kul att köra,mkt välbalanserad,faktiskt riktigt nöjd med den!puttepj wrote:Nedräkningen har börjat... Kul, hoppas att du gillar den. Skönt med lite större tank. Innovans 3.7 liter är nog dess största minus. Det är inte ovanligt med 2 tankningar om dagen för mig och då skulle dryga 6 liters smaka mumma..blizzy wrote:väntar på min nya,får den på onsdag 15/4
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9562.aspx
/putte
Det är nog inga konstigheter med inkörningen egentligen. Det är ju en 4-taktare med fartvindskylning så det är knappast så mycket special det handlar om... Inte ligga och segdra i onödan, inte övervarva i onödan, gärna variera vartalen så mycket som möjligt d.v.s. inte bara ligga och nöta på ett konstant varv.P.E wrote:Ha ha!
Jag skrattar igenkännande.
Jag har en gråmetallic bil och hade tills förra veckan en gråmetallic Mc.
Jag funderar på det här med inkörning av Innovan.
Somliga säger att man ska följa instruktionsboken till punkt och pricka
medans somliga "motorexperter" påstår att en motor ska köras in hårt
med mycket accelerationer och motorbroms.
Hur har du/ni kört in era Innovor?
Jag har precis samma känsla som du, att den går bättre och bättre med tiden. Jag är uppe i 160 mil och eftersom jag har en GPS som loggar rutter kan jag också se att mina topp och snitthastigheter generellt ökar. Dock vet jag inte hur mycket som spelar in att jag lärt mig att utnyttja cykelns dragområden...PapaD wrote:Jag tyckte den gick bättre och bättre till ungefär 200 mil. Jag tror det beror på oljan; ju bättre olja desto längre inkörningsperiod. Men det är inga stora skillnader jag talar om, det kan likväl vara inbillning. Den är EXTREMT vindkänslig om vi säger så.
Mvh
PapaD
Toppboxar är ett klassiskt problem när det gäller stabilitetsproblem på alla typer av hojar. Boven i dramat är att de är placerade längst bak, dvs. så långt ut från tyngdpunkten som möjligt. Det är precis tvärtom mot vad som är önskvärt för stabilitetens skull. Här vinner ett rymligt utrymme under sadeln stort. Ett bättre alternativ än toppbox är att fästa en väska på tunneln mellan benen. Även en pakethållare på framskölden är bättre än toppbox där bak.puttepj wrote: Sen ringde han någon timme senare och talade om att man hade provkört och ansåg att det var min toppbox som förorsakade problemet.
Hej Jörgen.Bergfors wrote:Toppboxar är ett klassiskt problem när det gäller stabilitetsproblem på alla typer av hojar. Boven i dramat är att de är placerade längst bak, dvs. så långt ut från tyngdpunkten som möjligt. Det är precis tvärtom mot vad som är önskvärt för stabilitetens skull. Här vinner ett rymligt utrymme under sadeln stort. Ett bättre alternativ än toppbox är att fästa en väska på tunneln mellan benen. Även en pakethållare på framskölden är bättre än toppbox där bak.puttepj wrote: Sen ringde han någon timme senare och talade om att man hade provkört och ansåg att det var min toppbox som förorsakade problemet.
/Jörgen
Du ska vara glad om du bara får smärre vibrationer i vissa farter. Att överlasta en toppbox eller ha en för stor toppbox kan vara rent livsfarligt. Det kan i värsta fall leda till wobbling som inte går att häva.puttepj wrote: Jag har också den största box jag kunde få dit, 45L och är det nu boxen det handlar om så påverkar det.
Däremot har jag bara problemet vid runt 55 km/h inte över eller under.
Jag har redan mentalt lagt ner det hela. Problemet är mycket litet, du skriver att du har lite tendensen (och min är också väldigt liten) på samma modell. Låter solklart att jag helt enkelt känner efter lite för mycket..PapaD wrote:
Putte skrev ....Det kan vara värt att tänka på att jag ev överreagerar, att någon annan skulle säga att det är så lite att det hör till den här enkla modellen av skoter.
Personligen tror jag att det handlar om att framdäcket är aningen ovalt, inte fälgen, utan bara att själva däcket bygger lite för högt på ett ställe och därmed är inte hjulet helt runt.
Min känns litet "toppig" i fram vid vissa farter. Inte direkt vobblig, mer som om däcket/fälgen är ngt oval. Jag tror det är egenfrekvens i konstruktionen. Det är ju trots allt en damcykelkonstruktion, med fjädring dessutom, det blir ju utrymme för litet svaj. Klassiskt scooterproblem tycker jag, du skulle prova en px200 den är etter värre det lovar jag!Jag instämmer med Victor: om inte Honda hittat ngt och du inte kan mäta ngt fel så är det nog inget att bry sig om.
Jag köpte nyss en Honda 125 från 80-talet och när jag körde hem den reflekterade jag över hur otroligt stum och styv den kändes. Rak liksom, den går som en kniv på vägen. Det är nog så att scooter o mc, det är olika helt enkelt. På gott o ont.
Mvh
PapaD
Kul att du är nöjd så här långt.P.E wrote:Nu har jag kört Innova för första gången.
Det blev c.a 7 mil från handlaren och hem på olika typer av vägar.
Jag har ju frågat om inkörning tidigare och de första 3 milen gick på
90 väg i lätt motvind så var jag kluven angående hur jag skulle köra.
70-80 km/h och sega på fyran eller gå ner till c:a 60 på trean,men jag försökte variera växel och hastighet så gott det gick.
Om det nu är så bra kvalitet på hondamotorn borde det inte spela så stor roll.
Mina första intryck annars är enbart positiva.
Prestanda och ljud (låter riktigt skönt) är ungefär som jag förväntat mig.
Och bensinförbrukningen efter första 7 milen verkar vara ännu lägre än väntat.
Väntar nu bara på några grader till samt att hojen blir inkörd,då blir det åka av.
Vi hörs/P.E
Hej PapaDPapaD wrote:Jodå, tackar som frågar. Vi kanske ska ha en egen tråd för snicksnacket/dagboksanteckningarna, den här är ju om Tretjacks "nya" Innova. Nästa man skapar en ny: Innovaförare spekulerar eller något.
Jag har 560 mil bakom styret nu, 560 mil ren glädje... Ja, förutom de två punkteringarna. Och 100 mil i minusgrader var inte alltid kul. Och regn. Rätt tufft liv faktiskt när man tänker på det.
![]()
Mvh
PapaD
Även jag har monterat värmehandtag på min GTs 250, och det är oslagbart när det är vinter. Dock monterade jag inte dem före vintern var över här i Rom, så nu när vi har 25 grader är det helt uteslutet att slå på dem.servin wrote:Hej PapaDPapaD wrote:Jodå, tackar som frågar. Vi kanske ska ha en egen tråd för snicksnacket/dagboksanteckningarna, den här är ju om Tretjacks "nya" Innova. Nästa man skapar en ny: Innovaförare spekulerar eller något.
Jag har 560 mil bakom styret nu, 560 mil ren glädje... Ja, förutom de två punkteringarna. Och 100 mil i minusgrader var inte alltid kul. Och regn. Rätt tufft liv faktiskt när man tänker på det.
![]()
Mvh
PapaD
Jag har jobbependlat i ett år med en eumoppe nu (ca2mil enkel resa) och nu när jag köpt Innovan så monterade de på värmehandtag på den och jag kan bara säga att det är bland det goaste jag har upplevt på 2hjul.
Nu blir det inte så fruktansvärt kallt här i Skåne men ska man pendla i ur o skur, så är det helt underbart att inte frysa om fingrarna.
Kan bara rekommendera det till alla som kör 2hjulingar.
Få se om man pyntar till raggsockarna med en värmeslinga också, så man kan få cirkeln sluten och tar highscoore på "gubbstatuslistan"på jobbet...
Om det finns intresse att montera värmehandtag på en Innova så kan jag nog blotta mina kåpor på moppen och slänga upp ett par bilder vid intresse. Tror inte att det är så svårt att montera dit faktiskt.victor wrote:[
Även jag har monterat värmehandtag på min GTs 250, och det är oslagbart när det är vinter. Dock monterade jag inte dem före vintern var över här i Rom, så nu när vi har 25 grader är det helt uteslutet att slå på dem.
Har postat en tutorial här någonstans om hur man går tillväga för att montera dem.