En liten smäll, sedan död :-(

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

En liten smäll, sedan död :-(

Post by anders2011 »

Min lätt trimmade primavera har diskuterats tidigare.

Jag har kört ca 50 km helt utan problem, den går som tåget tills...

...i morse då den helt plötsligt dog tillsammans med en liten smäll. Eftersom min tank rymmer knappt 2 mjölkpaket antog jag att det var soppatorsk och vred om till reserven. Utan framgång. Kollade gnistan som fortfarande är stark och fin.

Alltså har jag bensin, gnista och den verkar inte heller ha skurit (eftersom bakdäcket aldrig låste sig och jag kunde kicka direkt efter).

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Re: En liten smäll, sedan död :-(

Post by subitus »

anders2011 wrote:Min lätt trimmade primavera har diskuterats tidigare.

Jag har kört ca 50 km helt utan problem, den går som tåget tills...

...i morse då den helt plötsligt dog tillsammans med en liten smäll. Eftersom min tank rymmer knappt 2 mjölkpaket antog jag att det var soppatorsk och vred om till reserven. Utan framgång. Kollade gnistan som fortfarande är stark och fin.

Alltså har jag bensin, gnista och den verkar inte heller ha skurit (eftersom bakdäcket aldrig låste sig och jag kunde kicka direkt efter).

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

//Anders
*Fin gnista (vid rätt grad)
*Soppa
*Kompression

Har du dom två översta gissar jag på att du skjutit en packning?
Fast det är klart, det brukar ju kännas/höras när man kickar om det är en packning som gått. Glapp i kablage, dödaren?
-1967 Primavera 154cc-
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

* Gnista har jag, men om den är vid rätt grad är ju svårt att bedömma vid vägkanten. Rent teretiskt kan halvmånen gått sönder och ändrat tändningen.

* Bensin har jag.

* Kompression/trasig packning skulle det kunna vara. Jag tycker det känns lite annorlunda när jag kickar nu, men det kan ju också vara inbillning. Jag har ju i princip aldrig kickat den förut utan att den har startat så jag vet inte hur den "brukar" låta...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Jag gissar på krysskilen, du har typiska symptom på att den har rykt.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Mike Tropic wrote:Jag gissar på krysskilen, du har typiska symptom på att den har rykt.
Det vore jo iofs bra eftersom det är enkelt att fixa. Men varför går krysskilen sönder? Den är helt ny så det är inga utmattningsskador vi pratar om...

Om det är krysskilen och jag sätter dit en ny så kommer det ju i sådant fall att hända inom 50 km igen?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Antingen krysskilen eller så har tändplattan vridit sig. Låter precis som det.
Mike Tropic wrote:Jag gissar på krysskilen, du har typiska symptom på att den har rykt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Krysskilen är endast till för att svänghjulet skall hamna i rätt position i förhållande till spolarna. Har du dålig passning mellan konan och svänghjulet, så kommer svänghjulet att glappa och slå på krysskilen som inte är avpassad för den typen av behandling. Den går då av, svänghjulet flyttar sig, tändpunkten blir jättekonstig och leder till avgasknallar och till slut till en motor som inte startar.

Grundproblemet i ett sånt fall är alltså passningen mellan konan och svänghjulet, och det löser man med att slipa in svänghjulet mot konan för perfekt passform, förslagsvis med slippasta (karborundum) tills man får en perfekt passning utan glapp.

/G
anders2011 wrote:
Mike Tropic wrote:Jag gissar på krysskilen, du har typiska symptom på att den har rykt.
Det vore jo iofs bra eftersom det är enkelt att fixa. Men varför går krysskilen sönder? Den är helt ny så det är inga utmattningsskador vi pratar om...

Om det är krysskilen och jag sätter dit en ny så kommer det ju i sådant fall att hända inom 50 km igen?

//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

anders2011 wrote:Om det är krysskilen och jag sätter dit en ny så kommer det ju i sådant fall att hända inom 50 km igen?
Japp. Om kilen går sönder är det något fel.
testa svänghjulet på veven utan kil först och se att veven nästan 'suger fast' om inte annat måste det åtgärdas genom filning/polering...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Ok. Anledningen till att jag bytte krysskil var att den gamla var kraftigt deformerad (men fortfarande hel), det indikerar ju i sådant fall att jag har dålig passform mellan konan och svänghjulet.

Steg 1 (efter att jag fått den till garaget) bli alltså att plocka av svänghjulet.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

du kan använda ventilslippasta på axeln och vrida runt svänghjulet tills det suger fast.
Skydda packboxen runt om med fett först så att du inte får in ventilslippasta i packboxen
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Man behöver dra åt svänghjulet rätt hårt också, momentet vete tusan :/
Men du kanske helt enkelt inte hade dragit åt det ordentligt.
Man kan ju hoppas att det är det.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Mike Tropic wrote:Man behöver dra åt svänghjulet rätt hårt också, momentet vete tusan :/
6 - 6.5 Kgm enl. servicemanualen
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Nu har jag skaffat transport till garaget. Återkommer med rapport inom ett par dagar. Tack för bra tips!

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Fick hem vespan under kvällen och monterade av svänghjulet, och hittade en hel krysskil.

Däremot kände jag då jag snurrade för hand att den inte har någon kompression...

Cylinderpackning eller kolvringarna antar jag är huvudmisstänkta, bara droppa motorn och börja skruva. Tur att man tycker det är kul att mecka :-)

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

anders2011 wrote:Fick hem vespan under kvällen och monterade av svänghjulet, och hittade en hel krysskil.

Däremot kände jag då jag snurrade för hand att den inte har någon kompression...

Cylinderpackning eller kolvringarna antar jag är huvudmisstänkta, bara droppa motorn och börja skruva. Tur att man tycker det är kul att mecka :-)

//Anders
Skuren? :( Låter som en tråkig start på scootersäsongen ivf.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 56
Joined: Wed 27 Sep 2006, 19:52
Location: Sweden

Post by wazobear »

det låter som att du bränt ett hål i kolven...

den har nog gått lite snålt och blivt lite för varm...
"Bara det har motor så...."
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

wazobear wrote:det låter som att du bränt ett hål i kolven...

den har nog gått lite snålt och blivt lite för varm...
Den har inte skurit så kolven skulle det ju kunna vara. Jag tyckte inte det kändes som den gick för snålt, men något har ju uppenbarligen gått fel.

I morgon åker motorn av så då kommer svaret.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Nu har jag svaret: Den har skurit. Väldigt mycket. Det ser ut som det börjat med att kolvringarna tagit i en av portarna och därefter har kolvringarna trasat sönder det mesta.

Då kommer ju lite nya frågor upp:
1. Måste jag dela hela motorn för att få bort metallresterna eller finns det någon genväg?
2. Varför hände det och vad ska jag göra annorlunda till nästa gång? Den skar efter ca 1 km körning i låg hastighet och låga varv. Då borde det inte vara huvudmunstycket som är fel utan något annat munstycke, eller? En ledtråd kan vara att toppen var väldigt sotig trots att jag bara kört 50 km...
3. Cylindern jag satte på var en DR 130 och jag gjorde inga portmodifieringar. Jag var väldigt nöjd med hur den blev (innan den gick sönder). Ska jag satsa på samma cylinder igen eller kanske testa en polini eller malossi istället?

Tacksam för all input.

//Anders (som nog måste få igång touringen istället)
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Satte du kolven rätt? Lätt att tänka fel på smallframe, eftersom avgas är bakåt.
/P
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Paka wrote:Satte du kolven rätt? Lätt att tänka fel på smallframe, eftersom avgas är bakåt.
/P
Jag satte pilen mot avgasporten, bakåt, efter att ha frågat här på forumet. Men det ser faktiskt ut som kolvringarna tagit i en av portarna så jag har själv funderat på om det på något sätt var felmonterat...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

anders2011 wrote:
Paka wrote:Satte du kolven rätt? Lätt att tänka fel på smallframe, eftersom avgas är bakåt.
/P
Jag satte pilen mot avgasporten, bakåt, efter att ha frågat här på forumet. Men det ser faktiskt ut som kolvringarna tagit i en av portarna så jag har själv funderat på om det på något sätt var felmonterat...

//Anders
har hört att man ska fila på portarna när cyllen e ny,nån kanske kan bekräfta det?
erikerikerik
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 49
Joined: Thu 16 Apr 2009, 18:37

Post by erikerikerik »

det har jag också hört, inte gjort dock men börjar väl tänka om efter den här historian (?). tror man ska grada av alla vassa kanter, runda av ungefär 0,1 - 0,2 mm. skulle också gilla en verifiering..
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Det är standard att göra i exempelvis polini 177. De är så vassa så man nästan skär sig på kanten.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

1. Ja och nej det finns ingen genväg.

2. Du har använt kolvbultclipsen från orginalkolven istället för dom som följde med DR-cylindern. Spåren i DR-kolven är större i diameter och clipsen har skramlat runt tills ett öra gått av och kilats in mellan kolv och cylinder och spräckt den sista. Örat har sedan fått ny fart och skurit ett snyggt dike i kolven rakt igenom ringarna som sedan buktat ut i avgasporten.

3. Nu har du provat Dr så det är väl dags att höja ribban en smula? ;)

Image

Image
/David
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

mavio wrote:2. Du har använt kolvbultclipsen från orginalkolven istället för dom som följde med DR-cylindern. Spåren i DR-kolven är större i diameter och clipsen har skramlat runt tills ett öra gått av och kilats in mellan kolv och cylinder och spräckt den sista. Örat har sedan fått ny fart och skurit ett snyggt dike i kolven rakt igenom ringarna som sedan buktat ut i avgasporten.
Mavio, du är en hjälte. Och jag är tydligen inte tillräckligt kompetent för den här typen av övningar... Nåväl, det känns bra att veta vad som gick fel, då vågar jag skaffa en ny cylinder.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply