Kameraväskor

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Post Reply
Bergfors
Lärling
Lärling

Kameraväskor

Post by Bergfors »

Kameraväskor kom på tal i en annan tråd men jag startar här en ny tråd för detta viktiga ämne.
Kameraväskor är något som jag har haft mycket bekymmer med genom åren. Jag har ägt minst sju olika kameraväskor och de flesta av dessa har varit totalt misslyckade köp. Det är bara den sist köpta som jag har varit helt nöjd med (se nedan).

För de flesta är det väl så att man börjar med en väska som rymmer den utrustning man har. Sen när man skaffar mer utrustning vill man ha en större väska, som rymmer alla prylarna. Så gjorde även jag och det var mitt första stora misstag. Den nya väskan rymde visserligen alla prylarna men då blev den så tung att jag inte orkade bära den. Den här väskan använde jag bara ett par gånger och den finns fortfarande kvar i källaren, i nära nyskick.
Sedan köpte jag mindre väskor men de var antingen för små eller för tunga eller opraktiska att hantera.

När jag skulle köpa min nuvarande väska var kravet inte bara att den var lagom stor utan också att man måste kunna byta objektiv med väskan hängande över axeln. Ryggsäckar och liknande gick alltså bort.
Tanken med den nya väskan var också att den skulle rymma annat än kamerautrustning. På resor använder jag den som handbagage och då rymmer väskan den fotoutrustning jag behöver på resan plus allt annat sådant som man inte vill lägga i det incheckade bagaget.
När jag går ut på dagsutflykter rymmer väskan en vattenflaska, en frukt, kameran och ett eller två extra objektiv. Den nya väskan är tillverkad av Lowepro och heter Stealth Reporter D200AW. Måtten är ca 30x20x25 cm (bxdxh).

Här är väskan full med fotoutrustning:
Image

Det här finns i väskan på bilden ovan:
Image

Här är utflyktskitet med ett extra objektiv, vattenflaska, frukt, bok mm. Kamerahus med rejält zoomobjektiv får också plats men hänger normalt runt halsen när man ska fota. Kameran får plats med motljusskyddet påsatt åt rätt håll, så det bara är att sticka ned kameran i väskan.
Image

Här är innehållet i utflyktskitet:
Image

Väskan får utan problem plats på Vespans frampakethållare:
Image

Med den här väskan tycker jag att jag har hittat en bra lösning för de flesta situationer. Det gäller helt enkelt att packa väskan med det man tror sig behöva. Man vet att får det plats i väskan så kommer man att orka bära det. Och man frestas inte att ta med mer utrustning än man orkar bära.
De enda nackdelarna är att jag inte har hittat något riktigt smidigt sätt att fästa väskan på Vespans pakethållare och att det inte finns plats för papper/böcker i A4-format (en kartbok till exempel).

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Mmm! Min gamla kameraväska är ca 40x20x20. Den bångnar åt alla håll och kanter så den är aningen svår att mäta. CD står det på väskan, trodde det var en Aquila... Kanske det är det i alla fall. Rem över axeln och det gjorde optikbyte i flykten enklare. Atjooo, den är aningen dammig märker jag... Massor med bra tilläggsfickor dit man kan placera smått och gott som ljusmätare och linser. Kommer ni ihåg ljusmätare ännu?

Digikameran har en egen liten Löwepro dit den passar utmärkt, men någon extraoptik eller blixt får man inte med. Hänger väskan i Vespans kasskrok och där får man lätt fram kameran för eventuell fotografering. Den får mjukare stötar under färden och skyddas av knäskyddet och mina ben.

Har en annan kamera/videoväska också. En Löwepro jättebumsevideoväska. Den har sett kameran någon gång, men huvudsaklig användning är för Vespakörningar, dit man behöver en massa gepäck! Den är lätt, skönt fodrad, tål en massa olika väder (har överdragningskydd för stormar) och det viktigaste: har en massa härliga fästen som man kan trä gummiremmar igenom för att få den ordentligt fast på Vespan! Min kära kallar den Monsterbagen...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Även jag har samma väska, även om jag har modellen äldre.

Dock tror jag inte jag kan få i så mkt i den som du får, men det kanske beror på att canons prylar är större till formatet ;)

Även jag hänger den i bagagekroken, med locket öppet. På så sätt kan jag fota och köra samtidigt :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

härligt inlägg om väskor och snygga bilder Bergfors!

en sak som jag funderat på ibland är hur vibrationstålig en kamera eller objektiven är. tar de inte skada av att åka på scootern? själv brukar jag ha dem i ryggsäck då min kropp dämpar en del har jag fått för mig.

köpte för ett tag sedan en kopia på klassiska pelikanväskan hos clasohlson, en hård plastväska att packa med ömtåliga saker (kameraprylar i mitt fall), den här väskan är perfekt att mosa ner unders i en bilpackning och fungerar säkert bra på en scooter också om man behöver ett skyddande skal.

väskan är inte i närheten av originalet gissar jag, men fullt fungerande och kostar 10-20% av priset på originalväskan. ska vara vatten och dammtät, har inte testat och tror inte man kan lita på det, men den är hård och verkar vara hyfsat tålig.

fungerar säkert lika bra om man vill köra andra ömtåliga saker på en scooter, dator, m.m.

http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=31-4142
Federico
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Federico wrote:härligt inlägg om väskor och snygga bilder Bergfors!

en sak som jag funderat på ibland är hur vibrationstålig en kamera eller objektiven är. tar de inte skada av att åka på scootern? själv brukar jag ha dem i ryggsäck då min kropp dämpar en del har jag fått för mig.
Bärhandtaget på Loweproväskan ovan är tämligen styvt, så när man hänger upp den i bagagekroken så fungerar den lite som en bladfjäder, och väskan gungar mjukt upp och ner.

Sedan är den tämligen välstoppad, så även eventuella stötar i sidled borde absorberas.

Dock mosar jag aldrig ner den i övrig packning.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote:härligt inlägg om väskor och snygga bilder Bergfors!
Tackar!
Federico wrote:en sak som jag funderat på ibland är hur vibrationstålig en kamera eller objektiven är. tar de inte skada av att åka på scootern?
Väljer man kamera och objektiv bland sin kameratillverkares lite proffsigare serier tror jag inte att man behöver oroa sig. Även rena konsumentmodeller tror jag klarar sig. Så kraftiga vibrationer blir det inte. Vespan har ju fjädring och väskans stoppning bör ju dämpa.
Min kamera och normalzoomen är väderskyddade och konstruerade för att tåla tuffa tag. Jag har inte haft några betänkligheter att slänga in dem löst i Touringens sidokåpfack. E-1:an fick väl lite färg avskavd från ett av de undre hörnen någon gång men den har överlevt den behandlingen i över tre år utan störningar.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag har dessa två kameraväskor från Lowepro, som är ett överraskande bra lågprismärke. Jag har haft dem i ett par år nu och det har aldrig varit några problem trots att jag använder dem varje dag.

Den övre väskan rymmer riktigt mycket: kamera och 5-6 objektiv samt bärbar dator och extern hårddisk. Och så har den en praktisk stativhållare på ryggen.

Den mindre väskan är också bra på sitt sätt med sin monorem. Man behöver inte ta av väskan från ryggen, utan man låter remmen vila på axeln medan man vrider fram väskan på magen och plockar ut kameran.

Image

Image

Mvh

/ Fredrik
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag gillade verkligen min lilla Lowepro Slingshot 200. Jag saknar den verkligen. *snyft* Tyvärr rymde den inte en simpel D3. Sökarhuset är så stort att det gick inte att stänga locket.

Som rygga har jag en Lowepro Flipside AW-400. Funkar bra, men det skriker fotoväska om den.
perdahlberg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Kameraväskor

Post by perdahlberg »

Jag har en Slingshot 100. Är mycket belåten med den. Får plats med både systemkamera, extralins och liten radiobandare i den. Bara att slänga över axeln och dra i väg.
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93

Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Re: Kameraväskor

Post by Mike Tropic »

Bergfors wrote:Den nya väskan är tillverkad av Lowepro och heter Stealth Reporter D200AW. Måtten är ca 30x20x25 cm (bxdxh).
De enda nackdelarna är att jag inte har hittat något riktigt smidigt sätt att fästa väskan på Vespans pakethållare
/Jörgen
Jag använder en Stealth Reporter D400AW, inte bara som kameraväska utan den hänger med dagligen, även om kameran för det mesta också gör det :wink:

Det funkar prima att hänga den med hjälp av bärremmen(inte axelremmen) på reservhjulet innanför benskölden, den sitter som smetad!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Post Reply