Vespa 150GL från 1960 - vad heter den mer?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Vespa 150GL från 1960 - vad heter den mer?

Post by Joche »

Hej alla forumaktiva!

Jag har nog läst varenda tråd här snart men nu är det dags att sluta gömma mig i vassen och börja bidra. Tyvärr blir mitt första bidrag en fråga. Jag har nämligen precis köpt mig en Vespa 150GL från 1960. Min fråga är enkelt att ställa men svårare att svara på:

Vad heter den här modellen på andra marknader, ibland har jag set Vespa 150 Touring, är det exakt samma modell?

Vilka andra internetresurser borde jag börja läsa för att lära mig mer om den här modellen? Den är i riktigt dåligt skicka så det behövs både motorrenovering och plåtreparationer.

Finns det någon lokal vespaklubb i stockholm, gärna i sydöstra delen.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

I sverige och norge går den under namnet touring. övriga länder är det väl GL som gäller. Men säger man att man har en GL i sverige så menar man oftast den senare modellen. Förvirrande, men ännu värre med popolino/primavera...

Touringen finns väl i typ 3 utföranden. Dels de från sena 50-talet som är wideframes och skiljer sig mycket från senare. Din är troligtvis en largeframe med 3 växlar? 61 och fram har 4 växlar och riktig choke. Den från 60 har bara ett spjäll som stänger till luften...

http://www.meshmen.com/touring/

Det finns inte mycket om den på tex scooterhelp och andra utländska sidor, pga att det var en modell avsedd för svenska marknaden...
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Post by Joche »

Tack så jättemycket för ditt svar, nu kommer jag lite längre i mitt letande på internet.

Jag behöver komplettera min vespa lite då den till exempel helt saknar tändningssystem. S.I.P. verkar vara populärt bland foruments medlemmar så jag försöker få ett hum om hur den webshopen fungerar fast det är en viss tröskel.

En av finesserna hos SIP är att man kan ställa in vilken scooter man har och bara bli presenterad tillbehör som passar, en fantastisk funktion som borde reducera en hel del felbeställningar.

Problemet för mig är dock att jag faktiskt inte alls kan hitta min modell i deras lista, de närmsta är: 150 GL (DK), 150ccm VGL1T '57-'58

Min modell är en VGLA1T enligt serienumret och den förekommer inte alls hos SIP, betyder det att jag bör leta efter en annan återförsäljare eller kommer jag behöva sitta med korsindex för att kolla upp varje enskild pryl som jag behöver mot vilken annan modell som använder samma?
Är det någon som kan tipsa om ett sådant index? Kanske är min motor indentisk med en helt annan men betydligt vanligare modell?

För att bli lite konkret iaf: är den här konverteringssatsen kompatibel med min motor?
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 56
Joined: Wed 27 Sep 2006, 19:52
Location: Sweden

Post by wazobear »

Grattis får man ju säga till en fin Touring...

Det där konverteringskitet ska fungera, men du bör vara medveten att du behöver en spänningsregulator till den (det blir ju en konvertering från 6 volt till 12 volt elsystem).

Jag gissar du saknar hela tändplattan m.m... jag har nog en original liggande med svänghjul och allt (tror den är till salu på torget här också) om man får marknadsföra sina pryttlar... :-)

Lycka till!!
"Bara det har motor så...."
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej

Du kan använda den tyska
150 (T4/150) (d), 150ccm 59-65
som de kallar vespa Touren och som har modellbetecknigen VGLA-VGLB. Vissa kasosseridelar som sadeltyp och baklampa kan skilja men annars ska motordelarna passa OK.

Har inte provat 12V kitet dock.

Just elen kan vara lurig eftersom svenska Touring med den gamla omkopplaren tänder lamporna genom att ansluta dem. De senare GL/Sprint-varianterna tänder lamporna genom att bryta kortslutningen över dem så det är två helt olika principer för elschemat.

mvh/HB
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Post by Joche »

du behöver en spänningsregulator till den (det blir ju en konvertering från 6 volt till 12 volt elsystem).
Jag tänkte väl mig göra om till ett helt 12V system, vad finns det kvar som behöver 6V när jag bytt tändning, tuta och lampor? Helst vill man ju slippa trafa ner något.
Jag gissar du saknar hela tändplattan m.m... jag har nog en original liggande med svänghjul och allt (tror den är till salu på torget här också) om man får marknadsföra sina pryttlar... :-)
Nu blir jag liten kluven, jag ser bara fördelar med ett 12V system jmfrt ett 6 volts för att inte tala om fördelen med CDI-tändning. Å andra sidan så är det ju trevligt med original. Jag måste fundera på det här men tack för tipset. (Och det kan ju inte vara värre att du tipsar om din annons än att någon annan gjort det)
Joche
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Sun 03 May 2009, 21:06
Location: Stockholm

Post by Joche »

henrikborjeson wrote: Du kan använda den tyska
150 (T4/150) (d), 150ccm 59-65
som de kallar vespa Touren och som har modellbetecknigen VGLA-VGLB. Vissa kasosseridelar som sadeltyp och baklampa kan skilja men annars ska motordelarna passa OK.
Underbar information, nu blev mitt renoverande så mycket enklare!
Just elen kan vara lurig
El är väl det enda jag har kolla på förutom enklare MC-meck i ungdomen. Jag kommer ändå behöva/vilja dra om all el så om en brytare jobbar 'baklänges' får jag byta den helt enkelt. Jag är mer orolig för motor/tändningsbiten.
Post Reply