En liten smäll, sedan död :-(
-
- Lärling
En liten smäll, sedan död :-(
Min lätt trimmade primavera har diskuterats tidigare.
Jag har kört ca 50 km helt utan problem, den går som tåget tills...
...i morse då den helt plötsligt dog tillsammans med en liten smäll. Eftersom min tank rymmer knappt 2 mjölkpaket antog jag att det var soppatorsk och vred om till reserven. Utan framgång. Kollade gnistan som fortfarande är stark och fin.
Alltså har jag bensin, gnista och den verkar inte heller ha skurit (eftersom bakdäcket aldrig låste sig och jag kunde kicka direkt efter).
Någon som har någon idé om vad det kan vara?
//Anders
...i morse då den helt plötsligt dog tillsammans med en liten smäll. Eftersom min tank rymmer knappt 2 mjölkpaket antog jag att det var soppatorsk och vred om till reserven. Utan framgång. Kollade gnistan som fortfarande är stark och fin.
Alltså har jag bensin, gnista och den verkar inte heller ha skurit (eftersom bakdäcket aldrig låste sig och jag kunde kicka direkt efter).
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Re: En liten smäll, sedan död :-(
*Fin gnista (vid rätt grad)anders2011 wrote:Min lätt trimmade primavera har diskuterats tidigare.
//Anders
*Soppa
*Kompression
Har du dom två översta gissar jag på att du skjutit en packning?
Fast det är klart, det brukar ju kännas/höras när man kickar om det är en packning som gått. Glapp i kablage, dödaren?
-1967 Primavera 154cc-
-
- Lärling
* Gnista har jag, men om den är vid rätt grad är ju svårt att bedömma vid vägkanten. Rent teretiskt kan halvmånen gått sönder och ändrat tändningen.
* Bensin har jag.
* Kompression/trasig packning skulle det kunna vara. Jag tycker det känns lite annorlunda när jag kickar nu, men det kan ju också vara inbillning. Jag har ju i princip aldrig kickat den förut utan att den har startat så jag vet inte hur den "brukar" låta...
//Anders
* Bensin har jag.
* Kompression/trasig packning skulle det kunna vara. Jag tycker det känns lite annorlunda när jag kickar nu, men det kan ju också vara inbillning. Jag har ju i princip aldrig kickat den förut utan att den har startat så jag vet inte hur den "brukar" låta...
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
-
- Lärling
Det vore jo iofs bra eftersom det är enkelt att fixa. Men varför går krysskilen sönder? Den är helt ny så det är inga utmattningsskador vi pratar om...Mike Tropic wrote:Jag gissar på krysskilen, du har typiska symptom på att den har rykt.
Om det är krysskilen och jag sätter dit en ny så kommer det ju i sådant fall att hända inom 50 km igen?
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Krysskilen är endast till för att svänghjulet skall hamna i rätt position i förhållande till spolarna. Har du dålig passning mellan konan och svänghjulet, så kommer svänghjulet att glappa och slå på krysskilen som inte är avpassad för den typen av behandling. Den går då av, svänghjulet flyttar sig, tändpunkten blir jättekonstig och leder till avgasknallar och till slut till en motor som inte startar.
Grundproblemet i ett sånt fall är alltså passningen mellan konan och svänghjulet, och det löser man med att slipa in svänghjulet mot konan för perfekt passform, förslagsvis med slippasta (karborundum) tills man får en perfekt passning utan glapp.
/G
Grundproblemet i ett sånt fall är alltså passningen mellan konan och svänghjulet, och det löser man med att slipa in svänghjulet mot konan för perfekt passform, förslagsvis med slippasta (karborundum) tills man får en perfekt passning utan glapp.
/G
anders2011 wrote:Det vore jo iofs bra eftersom det är enkelt att fixa. Men varför går krysskilen sönder? Den är helt ny så det är inga utmattningsskador vi pratar om...Mike Tropic wrote:Jag gissar på krysskilen, du har typiska symptom på att den har rykt.
Om det är krysskilen och jag sätter dit en ny så kommer det ju i sådant fall att hända inom 50 km igen?
//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Japp. Om kilen går sönder är det något fel.anders2011 wrote:Om det är krysskilen och jag sätter dit en ny så kommer det ju i sådant fall att hända inom 50 km igen?
testa svänghjulet på veven utan kil först och se att veven nästan 'suger fast' om inte annat måste det åtgärdas genom filning/polering...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Lärling
Ok. Anledningen till att jag bytte krysskil var att den gamla var kraftigt deformerad (men fortfarande hel), det indikerar ju i sådant fall att jag har dålig passform mellan konan och svänghjulet.
Steg 1 (efter att jag fått den till garaget) bli alltså att plocka av svänghjulet.
//Anders
Steg 1 (efter att jag fått den till garaget) bli alltså att plocka av svänghjulet.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
-
- Lärling
-
- Lärling
Fick hem vespan under kvällen och monterade av svänghjulet, och hittade en hel krysskil.
Däremot kände jag då jag snurrade för hand att den inte har någon kompression...
Cylinderpackning eller kolvringarna antar jag är huvudmisstänkta, bara droppa motorn och börja skruva. Tur att man tycker det är kul att mecka
//Anders
Däremot kände jag då jag snurrade för hand att den inte har någon kompression...
Cylinderpackning eller kolvringarna antar jag är huvudmisstänkta, bara droppa motorn och börja skruva. Tur att man tycker det är kul att mecka

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Skuren?anders2011 wrote:Fick hem vespan under kvällen och monterade av svänghjulet, och hittade en hel krysskil.
//Anders

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
-
- Lärling
Den har inte skurit så kolven skulle det ju kunna vara. Jag tyckte inte det kändes som den gick för snålt, men något har ju uppenbarligen gått fel.wazobear wrote:det låter som att du bränt ett hål i kolven...
den har nog gått lite snålt och blivt lite för varm...
I morgon åker motorn av så då kommer svaret.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
Nu har jag svaret: Den har skurit. Väldigt mycket. Det ser ut som det börjat med att kolvringarna tagit i en av portarna och därefter har kolvringarna trasat sönder det mesta.
Då kommer ju lite nya frågor upp:
1. Måste jag dela hela motorn för att få bort metallresterna eller finns det någon genväg?
2. Varför hände det och vad ska jag göra annorlunda till nästa gång? Den skar efter ca 1 km körning i låg hastighet och låga varv. Då borde det inte vara huvudmunstycket som är fel utan något annat munstycke, eller? En ledtråd kan vara att toppen var väldigt sotig trots att jag bara kört 50 km...
3. Cylindern jag satte på var en DR 130 och jag gjorde inga portmodifieringar. Jag var väldigt nöjd med hur den blev (innan den gick sönder). Ska jag satsa på samma cylinder igen eller kanske testa en polini eller malossi istället?
Tacksam för all input.
//Anders (som nog måste få igång touringen istället)
Då kommer ju lite nya frågor upp:
1. Måste jag dela hela motorn för att få bort metallresterna eller finns det någon genväg?
2. Varför hände det och vad ska jag göra annorlunda till nästa gång? Den skar efter ca 1 km körning i låg hastighet och låga varv. Då borde det inte vara huvudmunstycket som är fel utan något annat munstycke, eller? En ledtråd kan vara att toppen var väldigt sotig trots att jag bara kört 50 km...
3. Cylindern jag satte på var en DR 130 och jag gjorde inga portmodifieringar. Jag var väldigt nöjd med hur den blev (innan den gick sönder). Ska jag satsa på samma cylinder igen eller kanske testa en polini eller malossi istället?
Tacksam för all input.
//Anders (som nog måste få igång touringen istället)
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
Jag satte pilen mot avgasporten, bakåt, efter att ha frågat här på forumet. Men det ser faktiskt ut som kolvringarna tagit i en av portarna så jag har själv funderat på om det på något sätt var felmonterat...Paka wrote:Satte du kolven rätt? Lätt att tänka fel på smallframe, eftersom avgas är bakåt.
/P
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
har hört att man ska fila på portarna när cyllen e ny,nån kanske kan bekräfta det?anders2011 wrote:Jag satte pilen mot avgasporten, bakåt, efter att ha frågat här på forumet. Men det ser faktiskt ut som kolvringarna tagit i en av portarna så jag har själv funderat på om det på något sätt var felmonterat...Paka wrote:Satte du kolven rätt? Lätt att tänka fel på smallframe, eftersom avgas är bakåt.
/P
//Anders
-
- Nybörjare
1. Ja och nej det finns ingen genväg.
2. Du har använt kolvbultclipsen från orginalkolven istället för dom som följde med DR-cylindern. Spåren i DR-kolven är större i diameter och clipsen har skramlat runt tills ett öra gått av och kilats in mellan kolv och cylinder och spräckt den sista. Örat har sedan fått ny fart och skurit ett snyggt dike i kolven rakt igenom ringarna som sedan buktat ut i avgasporten.
3. Nu har du provat Dr så det är väl dags att höja ribban en smula?

2. Du har använt kolvbultclipsen från orginalkolven istället för dom som följde med DR-cylindern. Spåren i DR-kolven är större i diameter och clipsen har skramlat runt tills ett öra gått av och kilats in mellan kolv och cylinder och spräckt den sista. Örat har sedan fått ny fart och skurit ett snyggt dike i kolven rakt igenom ringarna som sedan buktat ut i avgasporten.
3. Nu har du provat Dr så det är väl dags att höja ribban en smula?

/David
-
- Lärling
Mavio, du är en hjälte. Och jag är tydligen inte tillräckligt kompetent för den här typen av övningar... Nåväl, det känns bra att veta vad som gick fel, då vågar jag skaffa en ny cylinder.mavio wrote:2. Du har använt kolvbultclipsen från orginalkolven istället för dom som följde med DR-cylindern. Spåren i DR-kolven är större i diameter och clipsen har skramlat runt tills ett öra gått av och kilats in mellan kolv och cylinder och spräckt den sista. Örat har sedan fått ny fart och skurit ett snyggt dike i kolven rakt igenom ringarna som sedan buktat ut i avgasporten.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982