exter in da house:
är det normalt att fartvindarna känns riktigt rejält besvärande när man ligger i 90-100 (enligt mätaren)? Kan flyscreen + toppbox ha med detta att göra
Tyvärr så kan en såkallad "flyscreen" stöka till aerodynamiken duktigt, det hela beror också vad man anväder för hjälm, en öppen typ med ett längre visir kan få fartvinden "instucken" under visiret av en flyscreen och bli väldigt bullrig och tillochmed kännas som om hjälmen vill lyfta från skallen, Stora vidrutor kan få en hel del "windsurfing" känsla när det blåser sidvindar och man måste parera hela tiden, boxar har även dom en tendens att göra fordonet sidvidskännsligt och lastar man för tungt i dom så blir det bara värre. Jag som mest åker "nakna" hojar typ Tuono, Shiver, Dorsoduro, Monster etc har vant min nacke vid fartvindar ganska långt upp i hastigheterna och lider inte nämnvärt av det men det är otroligt viktigt med en aerodynamisk hjälm när man börjar rulla över 110-130kph , fortare än det och det blir ännu viktigare. Kul att du njuter din Vespa hela dagarna....
Har åkt en hel del Mp3 250ie i förra veckan och är duktigt fashinerad av väghållning och komfort även på dåliga vägar, ännu inte kör den i Stockholmstrafik och vet inte om jag skulle gilla den där. På 1'maj åkte
La Famiglia Aprilia Svezia 25 hojar starkt från Starol till Skokloster, jag lämnade scooters hemma och åkte 09'a Dorsoduro precis som på Sala Crusingen på Valborg men på lördag efter stängning måste jag bara "känna på" Gilera 500 Nexus, är den fågel eller fisk. Det bar av till Tokholm förbi ett par polare längs gamla E18, i låga farter vibrerar den och känns ganska "bänglig", det tar tid att vänja sig vid att sitta högt & ovanpå men efter ett par km så känns den sportig, grym väghållning och ett ruggigt vrid i motorn men man måste över 40kph för att det ska skotta på. Åkte runt på stan och blev riktig kompis med den, bussfiler, cykelbanor, mellan filer ja den uppförde sig som en mycket mindre scooter i alla lägen. Började bli sent och ville inte missa middag på
Mae Tahi i Bålsta så jag rullade på motorvägen vid Stäket och drog på, jösses!!!! den drog duktigt upp mot 180kph och då blev jag tvugnen att slå av lite men hittade en "rytm" mellan 150 & 160kph där den bara flöt fram, bromsar från Brembo och fjädring gjorde att det kändes helt safe i dom hastigheterna och jag kan bara säga, en SPORT SCOOTER utan dess like!!! Får förhoppningsvis GP 800'an idag om MC Nytt släpper den.....
DP says: En helg i mitt liv
http://dpracetech.blogspot.com/