vespaco wrote:
Vad släpar ni andra med er på era utfärder? Och när ni åker med skoter?
Jag gillar att begränsa mig. Väljer ett objektiv och koncentrerar mig på att använda det på bästa sätt för att ta bra bilder. Visst händer det att man ibland ångrar sig, men jag tror inte att man blir mer kreativ eller tar bättre bilder för att man har en hel utrustning med sig hela tiden.
Jag tänker på en lärare som jag hade i måleri en gång i tiden, han ville att vi skulle begränsa oss till en teknik i taget. Han undervisade också på eget initiativ i "teknisk konsthistoria", bland annat fick vi lära oss vilka paletter de stora mästarna hade. Nästan alla hade ett väldigt begränsat antal färger oavsett teknik.
Jag tror att det är samma med fotografi. Begränsar man sig så läggs mer tid på bilden i stället för beslutsångest över vilket objektiv man ska välja, dessutom lär man sig att använda objektiven vilket kan ta en del tid.
vespaco wrote:Vad släpar ni andra med er på era utfärder? Och när ni åker med skoter?
Ofta bara kamerahuset med 12-60 mm zoomen (motsvarar 24-120 på småbild). När jag åker till Italien brukar jag även ta med ett litet ljussvagt 40-150 mm tele (motsv. 80-300). Det är så litet att det ryms i en Harrington-ficka. Blixten brukar faktiskt stanna hemma i Sverige, liksom det ljusstarka 50-200 mm telet (motsv. 100-400).
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Kameraväskor är ett gissel. Man växer ur dem fortare än man tror. Nu är jag även på väg att växa ur denna Think Thank- väska efter ytterligare objektivköp.
När jag kör med PX:en och inte vill ha rygggan med (Lovepro Flipside 400) nöjer jag mig med D3:an i en liten tamrac-väska och 24-70 i objektivväska. Då är handskfacket fullt.
Martin O wrote:Kameraväskor är ett gissel. Man växer ur dem fortare än man tror. Nu är jag även på väg att växa ur denna Think Thank- väska efter ytterligare objektivköp.
När jag kör med PX:en och inte vill ha rygggan med (Lovepro Flipside 400) nöjer jag mig med D3:an i en liten tamrac-väska och 24-70 i objektivväska. Då är handskfacket fullt.
Ojojoj! Hur länge skulle jag orka släpa runt på allt det där? Det skulle inte min rygg klara många meter.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"