Vilka motorer är lika?

Här kan ni diskutera allt som rör s.k. "maxiscootrar"
Post Reply
Cronos
Nybörjare
Nybörjare

Vilka motorer är lika?

Post by Cronos »

Hej,
Ny på forumet, och ny scootermotor ägare.

Är oerhört vilsen i scooterdjungeln, men har insett att samma motor/transmission används av flera märken.
Jag håller på att bygga en "reversed trike" två hjul fram och ett bak.
Då den skall driva på bakhjulet så är ju en scootermotor ett lysande alternativ i mina ögon.
har börjat konstruera för en Aerox 100cc, men har nu kommit över en Gilera Runner 180 2T LC motor, vilken verkar vara betydligt mer ork i.
Mitt bekymmer är nu att få fatt på ett bakhjul till denna motor.
Har kollat med en hel hög MC-demonteringar utan napp.
Anar att flera tillverkare har denna motor i annat namn.
Min är den tidigare (antar jag) med trumbroms.
För hoppningen är att någon här på forumet vet vad som kan passa.
Jagar även elsystem till samma motor, tacksam för tips om detta också.

Micke
dragsterswede
Drömmare
Drömmare

Post by dragsterswede »

En kabelhärva till en Italjet Dragster 125 Vilket borde vara samma motor som du har:https://secure.italjet.co.uk/onlineshop ... cts_id=633
Andra får rätta mig om jag har fel.

Ett bakhjul också det till Italjet Dragster 125 som också borde passa din motor: https://secure.italjet.co.uk/onlineshop ... cts_id=641

Annars kan du höra med http://www.emscooters.se/, de kan säkert hjälpa dig.

Lycka till.
Honda CB900F2 Bol´Dor
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Dragstern har skiva bak. Nyare motorer med trumma har även fästöron för bromsok och går att bygga om till skivbroms.

Skipper 2t med 12" i bak har samma fälg som runner. Aprilia sr125 har en 13" fälg och passar åxå men har ett par mm mindre dia på trumman och behöver andra backar.

2t modellerna av sfera, skipper, typhoon och hexagon finns med 10" och 11" bakhjul och dessa går att trixa dit efter lite modifiering av bromsen. Dom här små fälgarna sitter även på en drös piaggio och gileramoppar.

Kika i en katalog med bromsbackar för att se vilka modeller som har samma back och antagligen kompatibla fälgar. Det kan iaf ge en fingervisning om vad som passar.

Tyska och brittiska ebay brukar ha gott om scooterdelar.
/David
Cronos
Nybörjare
Nybörjare

Post by Cronos »

Hej,

Tack för svar, har fått korn på kabelhärva och ljuddämpare till Aprilia SR 125 sedan jag postade frågan. Saknar fortfarande CDI, är den samma på Aprilia SR 125?
Vilken storlek är det på Dragster bakhjul?

Micke
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Dragstern har 13" i bak. Det är två olika tändsystem i dom luftkylda och dom vattenkylda motorerna. Cdi, tändplatta och svänghjul är annorlunda. Sr125 är luftkyld men det går att skruva dit tändplatta och svänghjul från en sån på en runnermotor. Blanda delar funkar inte.

Har du nån bild på ditt bygge?
/David
Cronos
Nybörjare
Nybörjare

Post by Cronos »

Ok,
Innebär detta att jag gjort bort mig med elhälva till Aprilian, eller är det bara CDI:n (inte regulator osv.)som inte är kompatibel..? :sad:

Bygget är ganska nystartat, men jag ska skaka fram en bild som visar lite hur jag tänkt.

Micke
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Cdi, svänghjul och tändplattan finns i två versioner. Luft och vatten och dom delarna går inte att blanda.

Har du en tändplatta på din motor från en runner behöver du en cdi från runner eller dragster. Möjligen har hexagon med vattenkyld motor samma tändsystem.

Den ena sladden från tändplattan går direkt till cdi och inte genom resten av kablaget. Den andra sladden som kommer från strömspolen passar säkert i aprilians härva. Det är till laddning och elsystem.
/David
Cronos
Nybörjare
Nybörjare

Post by Cronos »

Hej,
Provar att fortsätta denna tråd.
Jag har nu fått fatt på delar jag saknade till Runner 180 (hjul, elsystem).
Jag har även fått tag på motorfästet (svingen) som jag tänkte använda till stor del.
Men blir lite förvirrad hur den fungerar.. :-? Den verkar ju leda på flera ställen, den kan ju röra sig i motorbussningarna och i nästa led..?
Det är lite lurigt när man inte sett funktionen på en scooter.
Förhoppningen är nu att någon kan försöka förklara hur funktionen hänger ihop, och var det ledar.
Försökte bifoga en bild på underverket, men lyckades inte..

Micke
Cronos
Nybörjare
Nybörjare

Post by Cronos »

Hej,

Nytt försök med en bild.
Ganska mycket "mock up", men förhoppningsvis förstår man något sånär hur jag tänkt.. :P
http://profile.imageshack.us/user/ft500/
Post Reply