Teleobj. och blixt
Teleobj. och blixt
Borde säkert gå in på nåt fotoforum, men ni verkar så duktiga här.
Min dotter vann en Canon 450D och har börjat intressera sig för foto.
1. Jag tänkte köpa ett eller flera objektiv för ca 6000 kr. Hon vill gärna ha ett teleobjektiv. Vad ska jag satsa på? Hon har inget direkt ändamål med sitt fotande, men vi är mycket i fjällen och åker slalom. Jag skulle gissa att hon vill ha ett objektiv med zoom. Var handlar man?
2. Blixt. Hur mycket bör man lägga på en hyffsad blixt (upp till ett par tusen kr)? Vilka egenskaper ska den ha? Om man har en blixt som man kan hålla i handen, var sätter man fast kabeln i kameran?
Jag är som ni ser helt oinvigd i den här världen. Kom gärna med konkreta tips och inköpsställen.
Min dotter vann en Canon 450D och har börjat intressera sig för foto.
1. Jag tänkte köpa ett eller flera objektiv för ca 6000 kr. Hon vill gärna ha ett teleobjektiv. Vad ska jag satsa på? Hon har inget direkt ändamål med sitt fotande, men vi är mycket i fjällen och åker slalom. Jag skulle gissa att hon vill ha ett objektiv med zoom. Var handlar man?
2. Blixt. Hur mycket bör man lägga på en hyffsad blixt (upp till ett par tusen kr)? Vilka egenskaper ska den ha? Om man har en blixt som man kan hålla i handen, var sätter man fast kabeln i kameran?
Jag är som ni ser helt oinvigd i den här världen. Kom gärna med konkreta tips och inköpsställen.
Det kanske kan vara en idé att vänta lite och se vad hon behöver, när hon har använt kameran ett tag. Jag antar att det medföljde en standardzoom till kameran.
Det tar ett tag att lära sig att utnyttja bara den grundutrustningen. Sedan visar det sig förhoppningsvis vad hon saknar mest. Kanske är det ett ljusstarkare objektiv snarare än ett tele hon behöver?
En relativt kraftig blixt är väl alltid en bra investering. Kanske en bra idé att börja med det.
/Jörgen
Det tar ett tag att lära sig att utnyttja bara den grundutrustningen. Sedan visar det sig förhoppningsvis vad hon saknar mest. Kanske är det ett ljusstarkare objektiv snarare än ett tele hon behöver?
En relativt kraftig blixt är väl alltid en bra investering. Kanske en bra idé att börja med det.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
var inne på elgiganten som hade ett sånt här (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=232205) för 6500kr(!), får väl anses vara ett bra pris. annars finns det teleobjektiv som fungerar och är helt ok för 2-3000kr.Bengan wrote:Hon konfirmerar sig nu och fyller 15 i juni. Hon har fått välja mellan moppe och fotoutrustning. Jag tror inte hon vill vänta.
Frågan är alltså, får man ett schysst teleobjektiv för kring 6000 kr och vad ska jag kolla på när det gäller blixt?
måste också säga samma sak som bergfors, det är inte dumt att vänta och känna efter med kameran och fotograferandet. jag vet många som köpt tele och inte använt det, det är ju lite mer trixigt att hantera ett tele av flera anledningar och så är det större att ta med sig ut.
Federico
-
- Nybörjare
Detta tycker jag är värt att poängtera. Att släpa med sig ett större tele kräver en hel del engagemang. Det krävs helt enkelt en del ARBETE att ta bra bilder med tele. Så det gäller att man är inställd på det.Federico wrote: Jag vet många som köpt tele och inte använt det, det är ju lite mer trixigt att hantera ett tele av flera anledningar och så är det större att ta med sig ut.
När det gäller tele kan man dessutom säga att det finns två typer: Ljussvaga och ljusstarka. De ljussvaga är hyggligt små, lätta och billiga men kräver mer ljus vis fotograferingen (om man ska fota rörliga motiv och/eller inte har stativ). De ljusstarka är dyra, tunga och bäst när det gäller kvalitet och skärpa. Men det har man ingen nytta av om objektivet ligger kvar hemma på grund av att man inte orkade släpa med sig det. Så att använda ett sådant kräver alltså lite extra engagemang.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=232082
ett bra alternativ till telezoom; ljusstark, snabbfokuserande, liten och lätt att ta med och hålla på fri hand.
objektivet är inte att jämföra när man kör en kit-zoom på samma brännvidd, det här ger mycket klarare färger, bättre kontrast i motljusförhållanden och vacker oskärpa.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=449
ett bra alternativ till telezoom; ljusstark, snabbfokuserande, liten och lätt att ta med och hålla på fri hand.
objektivet är inte att jämföra när man kör en kit-zoom på samma brännvidd, det här ger mycket klarare färger, bättre kontrast i motljusförhållanden och vacker oskärpa.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=449
Federico
OK, jag förstår vad ni menar. Om jag vänder på fråga då. Om jag vill lägga 6-8000 kr för att fotointresset ska bibehållas och öka, vad ska jag köpa då? Att ha kameran med standardzoomen är säkert bra, men det är ju lite som att ge en snickarintresserad en verktygslåda endast innehållande en hammare och inte köpa fler verktyg förrän man är bra på att spika.Bergfors wrote:Detta tycker jag är värt att poängtera. Att släpa med sig ett större tele kräver en hel del engagemang. Det krävs helt enkelt en del ARBETE att ta bra bilder med tele. Så det gäller att man är inställd på det.Federico wrote: Jag vet många som köpt tele och inte använt det, det är ju lite mer trixigt att hantera ett tele av flera anledningar och så är det större att ta med sig ut.
När det gäller tele kan man dessutom säga att det finns två typer: Ljussvaga och ljusstarka. De ljussvaga är hyggligt små, lätta och billiga men kräver mer ljus vis fotograferingen (om man ska fota rörliga motiv och/eller inte har stativ). De ljusstarka är dyra, tunga och bäst när det gäller kvalitet och skärpa. Men det har man ingen nytta av om objektivet ligger kvar hemma på grund av att man inte orkade släpa med sig det. Så att använda ett sådant kräver alltså lite extra engagemang.
/Jörgen
Jag har full förståelse att hon vill ha fler verktyg i sin fotoväska. Speciellt eftersom hon har fått göra valet mellan moppe och fotoprylar. Hon säger att hon vill ha ett teleobjektiv. Utrustningen behöver inte vara av yppersta kvalitet, men det bör vara så bra att hon tycker att det är kul att använda.
Köp ett billigare tele till henne. Det är inte skräp i 2-3000kr klassen.Bengan wrote:OK, jag förstår vad ni menar. Om jag vänder på fråga då. Om jag vill lägga 6-8000 kr för att fotointresset ska bibehållas och öka, vad ska jag köpa då? Att ha kameran med standardzoomen är säkert bra, men det är ju lite som att ge en snickarintresserad en verktygslåda endast innehållande en hammare och inte köpa fler verktyg förrän man är bra på att spika.Bergfors wrote:Detta tycker jag är värt att poängtera. Att släpa med sig ett större tele kräver en hel del engagemang. Det krävs helt enkelt en del ARBETE att ta bra bilder med tele. Så det gäller att man är inställd på det.Federico wrote: Jag vet många som köpt tele och inte använt det, det är ju lite mer trixigt att hantera ett tele av flera anledningar och så är det större att ta med sig ut.
/Jörgen
Jag har full förståelse att hon vill ha fler verktyg i sin fotoväska. Speciellt eftersom hon har fått göra valet mellan moppe och fotoprylar. Hon säger att hon vill ha ett teleobjektiv. Utrustningen behöver inte vara av yppersta kvalitet, men det bör vara så bra att hon tycker att det är kul att använda.
En ljusstark normaloptik eller kort tele är ett bra komplement till standardzoomen.
Federico
Jo, den inbyggda duger bara till upplättning utomhus. Köp en rejäl blixt och en sådan här: http://www.dembflashproducts.com/flipit/Bengan wrote:Blixt då? Bör det inte ingå en lite bättre blixt i fotoväskan än den där lilla inbyggda i kameran?
/Jörgen
Ja! Betydligt mer användbart än en lång, tung telezoom, om man måste välja antingen/eller.Federico wrote:http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... cle=232082
/Jörgen
Här är vi tydligen av olika uppfattning. Jag är ingen blixtvän heller, men det är trots allt situationer när man blir mer eller mindre handikappad utan blixt.Federico wrote: beror på hur man tänker fota. jag använder aldrig blixt, inte den inbyggda heller.
Det viktiga när man använder blixt är att alltid använda en bra reflektor/diffuser (se mitt andra inlägg). Då går det att ta snuskigt bra bilder med blixt.
/Jörgen
Jag skulle gärna ha en blixt vid speciella tillfällen, men den skulle i 99% av fallen bli liggandes, men ni som har erfarenhet av bilxt till EOS, skriv gärna några nyttiga tips till mig och Bengan. Skulle vilja veta om man kan använda gamla analog-eos bilxtar.Bergfors wrote:Här är vi tydligen av olika uppfattning. Jag är ingen blixtvän heller, men det är trots allt situationer när man blir mer eller mindre handikappad utan blixt.Federico wrote: beror på hur man tänker fota. jag använder aldrig blixt, inte den inbyggda heller.
Det viktiga när man använder blixt är att alltid använda en bra reflektor/diffuser (se mitt andra inlägg). Då går det att ta snuskigt bra bilder med blixt.
/Jörgen
Det finns några andra tillbehör som jag är handikappad utan, ett bra stativ och fjärr/trådutlösare är två sådana.
Federico
Varför skulle dembflashskivan vara bättre än en vanglig bouncer, typ den semitransparenta plastkåpan man monterar som en strumpa på blixten?Bergfors wrote:Jo, den inbyggda duger bara till upplättning utomhus. Köp en rejäl blixt och en sådan här: http://www.dembflashproducts.com/flipit/Bengan wrote:Blixt då? Bör det inte ingå en lite bättre blixt i fotoväskan än den där lilla inbyggda i kameran?
/Jörgen
Fjärrutlösare är underbart skoj och bra att ha, tänk vad livet är lättare med den.Federico wrote:Det finns några andra tillbehör som jag är handikappad utan, ett bra stativ och fjärr/trådutlösare är två sådana.
Med fjärrutlösare kan man ju köpa ett stativ för en tia och ändå få bra bilder dessutom. (om man nu inte pallar att vänta 10s mellan varje bild)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Därför att du kan reglera proportionen mellan direkt och reflekterat ljus genom att ställa vinkeln på skivan. Skivan ger också ett mjukare direkt ljus tack vare större yta. Du har också större möjligheter att välja vad det indirekta ljuset ska reflekteras i. En Omnibounce sprider ljuset okontrollerat i alla riktningar.victor wrote:Varför skulle dembflashskivan vara bättre än en vanglig bouncer, typ den semitransparenta plastkåpan man monterar som en strumpa på blixten?
/Jörgen
Aha!Bergfors wrote:Därför att du kan reglera proportionen mellan direkt och reflekterat ljus genom att ställa vinkeln på skivan. Skivan ger också ett mjukare direkt ljus tack vare större yta. Du har också större möjligheter att välja vad det indirekta ljuset ska reflekteras i. En Omnibounce sprider ljuset okontrollerat i alla riktningar.victor wrote:Varför skulle dembflashskivan vara bättre än en vanglig bouncer, typ den semitransparenta plastkåpan man monterar som en strumpa på blixten?
/Jörgen
Men ar skillnaden stor mellan omnin och skivan fran Demb?
Tanker speciellt pa det faktum att den ser otymplig ut, och speciellt nar man fardas pa scooter och enhandsfotograferar sa ser vindfanget ut att vara hysteriskt...
PS - nagon som har en bra semestergaslosning for att fota och kora samtidigt?
Skillnaden kan vara allt från stor till obefintlig, beroende på situationen. Det här är framför allt en lösning för inomhusfotografi. Utomhus har du ju oftast inget att reflektera blixten i. Man kan i och för sig tänka sig att den stora skivan ger lite mjukare ljus även om man inte har något att reflektera blixten i. Att använda den under Vespakörning lär nog ändå inte bli aktuellt.victor wrote: Men ar skillnaden stor mellan omnin och skivan fran Demb?
Tanker speciellt pa det faktum att den ser otymplig ut, och speciellt nar man fardas pa scooter och enhandsfotograferar sa ser vindfanget ut att vara hysteriskt...
/Jörgen
-
- Nybörjare
frederico, min S5 IS, som är nånslags light-eos eller vad man ska säga, har blixtsko och fungerar klockrent med en gammal speedlite. vill inte lova för mycket men kan väl gissa att det inte skulle vara annorlunda med eos, min är ju byggd för att använda eos-tillbehör så att säga.
den största nackdelen med den inbyggda blixten är väl att man i vissa fall kan få nån konstig blixtvignettering, vilket inte är så kul.
den största nackdelen med den inbyggda blixten är väl att man i vissa fall kan få nån konstig blixtvignettering, vilket inte är så kul.
det är vad jag har hört i fotoaffärer och läst, en del påstår att fel blixt t.om kan förstöra kameran. nu litar jag inte speciellt mycket på försäljare, man får garanterat bättre svar på ett forum.victor wrote:Och min Canon-kopia till Blixt som fungerade klockrent med min analoga EOS 1N fungerar inte alls med min 30D - känns inte ens igen :O
Federico
Det är lite av mitt problem. När jag var ung fotade jag en del. Då fanns en fotoaffär här på orten där man kunde be om hjälp och klämma på prylarna man var intresserad av. Nu är jag hänvisad till Elgiganten, OnOff och Expert. Jag har inte så stort förtroende för personalen på dom kedjorna.Federico wrote: det är vad jag har hört i fotoaffärer och läst, en del påstår att fel blixt t.om kan förstöra kameran. nu litar jag inte speciellt mycket på försäljare, man får garanterat bättre svar på ett forum.
Jag fick skaffa ny blixt då den gamla trotjänaren inte talade samma språk som digikameran. Ny standard på foten. Det var jag inte glad över. Den gamla blixten hade en bra förstå-sig-på-skiva som man kunde kolla in vilken ställning som passade bäst. Den nya diskuterar väl direkt med kameran om vad som behövs och man följer liksom litet supekt med och hoppas att vi tre har alla samma åsikt om vad slutresultatet borde bli...
Men jomsigt är det att släpa med blixten. För det mesta blir den hemma. Man har blivit slö, förut släpade jag utan att tveka på en fotoväska med allt möjligt härligt. Nu ligger fotoväskan med de analoga kamerahusen och deras tillbehör och samlar damm. Kanske man borde satsa på en ny kameraväska med plats för det nödvändiga för att komma igång igen.
Vad släpar ni andra med er på era utfärder? Och när ni åker med skoter?
Men jomsigt är det att släpa med blixten. För det mesta blir den hemma. Man har blivit slö, förut släpade jag utan att tveka på en fotoväska med allt möjligt härligt. Nu ligger fotoväskan med de analoga kamerahusen och deras tillbehör och samlar damm. Kanske man borde satsa på en ny kameraväska med plats för det nödvändiga för att komma igång igen.
Vad släpar ni andra med er på era utfärder? Och när ni åker med skoter?