Lördagen den 9 maj i Enköping....

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
DP
Lärling
Lärling

Lördagen den 9 maj i Enköping....

Post by DP »

Ciao Scooteristi....

Lördagen den 9 maj, en vecka efter 1'a maj och lördagen före Scooter Premiären i Stockholm tänkte vi bjuda in alla Vespa & scooter fanatiker i största allmänhet till ett Öppet Hus hos Starol Racing vi kommer att ha provkörningar av Vespa 300 Super, Piaggio Carnaby 200 och lite annat smått & gott, ska göra vad jag kan för att det även ska finnas en Gilera GP 800 och kanske även en Aprilia Mana 850 bara så att man kan jämföra. Vi kommer att involvera ett flertal av våra leverentörer och vårat vanliga gäng "hangarounds" så det lär ju finnas fordon av alla de slag att beskåda....

Kl 11.00 öppnar vi med kaffe och Vespakakor och vid stängning kl 14.00 om det är väder tar vi oss en sväng ut på landet för att njuta omgivnigarna, låter kul??? i så fall ta er hit och ha kul med oss.....

Ps. Jag lovar dyrt & heligt att jag inte kommer försöka sälja på någon något dom inte behöver, Ds....

DP says: Någon moderator som invänder mot detta & anser att det är reklam så ta bort det, vänligen Jonas....
primavera133
Administrator
Administrator

Re: Lördagen den 9 maj i Enköping....

Post by primavera133 »

DP wrote:DP says: Någon moderator som invänder mot detta & anser att det är reklam så ta bort det, vänligen Jonas....
Nejdå, ingen risk. Tänkte nog försöka dyka upp istället.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Det låter ju strålande! :grin:

Får man önska en dyno åxå? :evil:
/David
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

mavio in da house:
Får man önska en dyno åxå?

Klart man kan få önska!!! Visst skulle vi kanske kunna ordna så att på turen efteråt så svänger vi förbi NCRacing och kör i hans bänk men det kan ju bli trist för dom som inte vill bänka att så runt & vänta, jag ska se om vi kan rodda ytterligare en dag i början på sässongen då dom som vill bänka kommer hit och så hör jag med NCRacing om en fet grupprabatt för tex. en söndag i solen doftande avgaser, läsandes bakhjulshästar, varför inte....

DP says: Vad gör man inte för att främja "trimmträsket".....
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Ciao Tifosi

Lite uppdatering av testfordonslistan för er som är sugna att komma & klämma på det bästa av det bästa....

Vespa LX 125
Vespa GTS 300ie
Piaggio Carnaby 250
Piaggio MP3 250 (tyvärr en 08'a)
Gilera Nexus 500
Gilera GP 800
Aprilia SportCity Cube 250cc
Aprilia SportCity One 125cc
Aprilia 850 Mana
Aprilia 750 Shiver
Aprilia 750 Dorsoduro
Hyosung Comet 650 med nya sprutmotorn
Gas Gas 512 Supermotard

Och kannske lite till.....

DP says: Vespa kakor & kaffe till alla!!!!!!
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Wow!
Enköping har aldrig känt så rätt. Jag ska göra mitt bästa för att komma, jättekul initiativ DP!
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Kul. Skall försöka komma. Trevligt att få träffa lite likasinnade.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

puttepj wrote:Kul. Skall försöka komma. Trevligt att få träffa lite likasinnade.

/putte
Fick OK från frun att få permis från familjen så som det ser ut nu, så kommer jag.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Blir det någon uppslutning???

Post by puttepj »

Det bidde lite tyst i den här tråden. Blir det några skoterister på Lördag?
Jag rullar nog dit, men det skulle vara kul om det är lite uppslutning...

/putte
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Jag ska dit. Vädret får avgöra valet av fordon.. Det va lite svalt att åka hem från enköping i lördags när solen började dala. :wink:
/David
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Alla väderleksrapporter pekar på att kallfronten ska regna av sig under natten och att det ska bli sol & varmt i Enköping imorgon. Representanter för Aprilia, Piaggio, Hyosung, Garage24, Allright & Jofama/Lindstrands i Sverige kommer finnas på plats för dom där frågorna ni vill ha svar på....

Hoppas att se ett gäng glada Scooterister på gammalt & nytt mumsa Vespakakor & Kaffe i solen och köra så många vändor som det bara går på alla demohojarna som står till förfogande...

Aprilia 850 Mana
Aprilia 750 Shiver
Aprilia 750 Dorsoduro
Aprilia 300ie SportCity Cube
Aprilia 200 Scarabeo
Vespa GTS 300ie
Vespa LX 125
Piaggio Mp3 250ie
Piaggio Carnaby 200
Gilera GP 800
Gilera Nexus 500
Hyosung 650
Daelim E-five EU-45
Daelim S-Five EU-45

Jonas says: Missa INTE detta tillfälle att få köra det bästa från dom bästa...
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Fan, Fan, Fan, Fan.... Jag skulle ju inte provköra någon hoj, bara äta skoterkakor och kolla in lite skoterentusiaster.
DP insåg med en säljares osvikliga instinkt för svaga köpare som inte vågar stå emot.
En provtur på Aprilia SportCity 300 och nu är det inte längre svart eller vitt om det är rätt att jag skall ha en Innova för mina behov.

Aprilian var så grymt snäll och trevlig att vill-ha-faktorn kommer ge mig en del sömnlösa nätter framöver :-)

Tack Starol Racing för en mycket trevlig dag.

Lite bilder, dock ingen på SportCityn....

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Jodå DP fick ut mig på en Vespa 300 oxå. Jag som aldrig trodde att jag skulle sätta mig på en sådan. Någon påpekade för mig i en tråd för någon månad sedan att man aldrig vet när man är mogen för en Vespa.

SportCityn slog nog Vespan om man ser till mig som målgrupp, men visst var den trevlig. Att sätta ner foten vid stopp-plikten var nästan helt onödigt eftersom den låga tyngdpunkten och den perfekta balansen gör att den nästan vägrar att välta...

Vespan är nog lite för mycket retro för mig, men som sagt man vet aldrig...

Nu skall man ju bjuda på sig själv, så jag gör väl det...
På slutet av Strängnäsbron började Innovan hosta och döm om min förvåning så hade jag soppatorsk. Jag trodde aldrig att jag skulle råka ut för det sen jag lämnat tonåren men 13 mil så var 3.7 literstanken tom. Det har varit så blåsigt och jobbigt för den lilla motorn att vi inte snackat 2 dl milen på den här svängen...

GPS:en talade om för mig att jag hade ca 4 km till närmaste mack så det var bara att leda hojen i strålande solsken (fuck). Tur att den inte väger mer än en regelrätt moppe. Så 52 år gammal har man lärt sig en läxa. Nu börjar jakten på en minireservdunk att ha i topboxen, helst bara på någon liter.

Faktum är, att trots denna 'loserfaktor' så känns den här dagen som mycket lyckad.
Det, DP och gänget runt omkring dig, det är er förtjänst.

/putte
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Vespakakor, vespavespor och en hel gottepåse med scootrar är ett lysande koncept. Himlen var mörk vid elva men en timme senare sken solen över oss testpiloter som åkte kors och tvärs runt enköpings landsbygd.

Jag testade Aprilia Sportcity 300, Vespa GTS 300, Gilera Nexus 500 och Gilera GP800.

Sportcityn var väldigt trevlig att köra. Jag satt mycket bra på den, den hade helt ok väghållning och bromsar och den var väldigt lätthanterlig. GTS 300 tyckte jag verkligen om. Den har samma motor som Sportcityn och den går väldigt bra. Sittande rakt upp stannade nålen på 130 och den lät inte ansträngd så det går säkert att att nöta motorväg med den om man behöver.

Väghållningen var riktigt bra och frambromsen också. Framgaffeln hängde inte riktigt med hela tiden vid inspirerad körning och det studsade lite i ingången till kurvor om farten var hög men det är antagligen jag som inte är van vid vespagaffelns konstruktion. När jag övat lite gick den som tåget. Jag vågade faktiskt åka fortare i kurvorna med GTS:en än med någon av dom motorstarkare scootrarna..

Nexus 500 gillade jag faktiskt inte något vidare. Motorn gick riktigt bra och det går att åka riktigt fort på den. Rakt fram.. I kurvorna ormade Nexusen sig lite och inbjöd inte till sportig körning. En gissning är att en tung 500 cc motor som är scooterns sving kanske inte är den bästa lösningen om det är väghållning man vill ha.

Gilera har faktiskt löst det på GP800 genom att bulta motorn i ramen och använda sig av en vanlig sving och kedja och skillnaden är enorm. GP800 var dagens överaskning. Jag hade förväntat mig en stor klumpig 245 kilospjäs med ordentlig motor. För det första känns inte vikten alls. För det andra är det ju en supersportscooter! Jag skrattade högt i hjälmen av förtjusning efter ett par kurvor på GP:n!

Den har otrolig väghållning och styrningen är knivskarp. Den var så lättsvängd att det antagligen inte är några som helst problem att köra den med både knä-, armbågs- och backspegelskrap. Jag provade även ett par ickescootrar. Aprilia Mana med automat som är en riktigt fin hoj och och en Shiver där man själv fick justera utväxlingsförhållandet under färd. Hade vi fått prova på gocartbanan i närheten hade jag lätt valt GP800 framför dessa två och andra motorcyklar så kul var den!

Image

GTS 300 och Shiver steker

Image

GP800, Superscootern. Finns den här som väggplansch för pojk- äähh ja menar gubbrum?

Image

Tack Jonas och Starol för ett grymt evenemang!
/David
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Hey det är precis så livet ska vara!!! KUL PÅ HJUL!!!!!

Tack till alla som kom, representanter för Aprilia, Gilera, Piaggio, Vespa, Hyosung, Jofama & Garage24, tack till Ingela för kakor och gott och tänk va kul man kan ha om har lite hojar att välja på!!! För er som missade det , ska se om vi kan åstadkomma något liknade innan hösten sätter in.....

DP says: Söndag på GP 800 http://dpracetech.blogspot.com/
Post Reply