Hur ska soppakranen stå?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Hur ska soppakranen stå?

Post by Thomas T »

När svänghjulet till slit lossan bytta jag kondensatorn och öppnade upp brytaren lite. Med den nya tänspolen fick jag sen en bra gnista.

Dags för en första provstart av min nu renoverande 150T...och på 6 kicken gick den igång efter många års vila!!!

Men en fråga hur ska soppakranen stå. Kranen är bytt till nån nyare som Vespaservice rekommenderad, men själva vredet är det gamla, och den går att vrida 180 grader. Det står C och R på själva vredet. Om man drar åt vredet medsols till C, betyder det closed? Fullt 180 grader åt andra hållet till R, betyder det reserv eller? Hur ska den stå när den är på för körning, mitt emellan 90 grader?? när jag först vred den till R och chockade så rann det soppa ur förgasarlådan. Tacksam pm nån kan reda ut begreppen :-)

Thomas
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

så ere iaf på min v50, c stängd o r reserv så jag förmodar att det är så på din med. sätter man kranen upp och ner blir det tvärtom. någon kan säkert slänga sig med italienska ord för det men så duktig är inte jag.
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

OK Erik, betyder det att du ställer kranen på "mitten" när du sätter på den för att köra?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vet du vilken kran du fick av vespaservice?

V50 kran har lägena. C (stängd), rakt upp PÅ och R (reserv), samma på gamla P-PX kranar.

Om du däremot fick en kran till nyare PX så har den bara två lägen, då är ditt C läge (stängd) och ditt R läge på. Sätter du kranen pekande uppåt så är den också stängd. PX med den här kranen har ingen reserv då det ansågs onödigt då de hade bensinmätre + varningslampa för låg nivå.

origninallägena för bensinkranen hittar du här

http://www.meshmen.com/touring/HB19.html

http://www.meshmen.com/touring/HB20.html

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Hej, rätt säker på att den är en PX. Men ska fråga imorrn för jag måste dit igen och be dom dra om kranen/fästet. Den håller inte tätt märkte jag:-(

Tack för länken, bra sajt!
Post Reply