Stoppa oljeläckage?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Woodstock

Stoppa oljeläckage?

Post by Woodstock »

Hej!

Jag rev motorn på min Primavera i helgen för att byta ett totalhavererat lager. Tydligen missade jag att spänna motorblocket korrekt som jag brukar vid ihopsättning, då den j-veln läcker olja mellan de två halvorna rakt underifrån. Har försökt att efterspänna de pinnbultar som det gäller utan bättre resultat.

Tilläggas bör att det givetvis är nya friska papperspackningar insmorda i olja jag har använt, precis som jag brukar. Kanske kan jag ha missat något gruskorn mellan blockhalvorna? Cirka en halv deciliter olja (av totalt 2,5 dl) hade runnit ut på två dagar när jag kontrollmätte igår.

Jag orkar inte spänna upp hela motorblocket igen - finns det något annat man kan göra? Eller ska man hoppas på att papperspackningarna kommer att svälla efter ett tag?

Mvh

/ Fredrik
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Inte kul : :o
Har haft samma problem själv, hittade ingen annan lösning än att riva den igen!
Gör om, gör rätt!
Sedan den gången så anväder jag ALLTID packningsklister typ Permatex (heter visst nåt annat nuförtiden), får visseligen alltid byta packningar när jag river en motor men den är tät!
Pest eller kolera, det är bara att gilla läget, gamla vespa motorer är inte perfekta i passformen alla gånger..
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Stoppa oljeläckage?

Post by Hedge »

En halv dl, det är mycket. Bara att göra om från början, är jag rädd. Hade det bara varit nån droppe då och då, så OK, men inte såpass mycket.

Själv använder jag alltid infettade packningar -och- silikonpackning på varje blockhalva för att vara säker. Drar ihop med momentnyckel så att det inte skevar någonstans. Hittills funkat kanon, Lambrettan läcker lite, men det är packningen till oljepluggen som är dålig och inte blocket.

Mvh

Guran
Woodstock wrote:Hej!

Jag rev motorn på min Primavera i helgen för att byta ett totalhavererat lager. Tydligen missade jag att spänna motorblocket korrekt som jag brukar vid ihopsättning, då den j-veln läcker olja mellan de två halvorna rakt underifrån. Har försökt att efterspänna de pinnbultar som det gäller utan bättre resultat.

Tilläggas bör att det givetvis är nya friska papperspackningar insmorda i olja jag har använt, precis som jag brukar. Kanske kan jag ha missat något gruskorn mellan blockhalvorna? Cirka en halv deciliter olja (av totalt 2,5 dl) hade runnit ut på två dagar när jag kontrollmätte igår.

Jag orkar inte spänna upp hela motorblocket igen - finns det något annat man kan göra? Eller ska man hoppas på att papperspackningarna kommer att svälla efter ett tag?

Mvh

/ Fredrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hur trist det ser ut så använder jag alltid sedan många år biltemas flytande packning för hög temperatur. (ja, även i Hong Kong).

Om motorn är helt prima kan man säkert få den tät med bara papperspackningar men det var för många gånger man öppnade upp kundscootrar igen som läckte/började läcka tills det blev flytande packning varje gång.

/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Woodstock

Post by Woodstock »

Vespalun wrote:Inte kul : :o
Har haft samma problem själv, hittade ingen annan lösning än att riva den igen!
Gör om, gör rätt!
Sedan den gången så anväder jag ALLTID packningsklister typ Permatex (heter visst nåt annat nuförtiden), får visseligen alltid byta packningar när jag river en motor men den är tät!
Pest eller kolera, det är bara att gilla läget, gamla vespa motorer är inte perfekta i passformen alla gånger..
Jo, jag har enligt mitt tycke gjort lika "rätt" (har ett rutinmässigt spänningsmönster) de andra 10-15 gångerna jag har rivit smallframe-motorer, med skillnaden att den inte höll tätt denna gång... :cry:
Hedge wrote:En halv dl, det är mycket. Bara att göra om från början, är jag rädd. Hade det bara varit nån droppe då och då, så OK, men inte såpass mycket.

Själv använder jag alltid infettade packningar -och- silikonpackning på varje blockhalva för att vara säker. Drar ihop med momentnyckel så att det inte skevar någonstans. Hittills funkat kanon, Lambrettan läcker lite, men det är packningen till oljepluggen som är dålig och inte blocket.

Mvh

Guran
Jo, en halv deciliter är mycket på två dagar. Dock ser det ut att ha stramat åt litet sedan jag efterspände häromdagen. Oljepölen krymper för varje dag...men å andra sidan kanske det beror på att oljan sinar? :grin: Nejdå, där är fortfarande olja i, men det har faktiskt läckt mindre de senaste två dagarna.
calle wrote:hur trist det ser ut så använder jag alltid sedan många år biltemas flytande packning för hög temperatur. (ja, även i Hong Kong).

Om motorn är helt prima kan man säkert få den tät med bara papperspackningar men det var för många gånger man öppnade upp kundscootrar igen som läckte/började läcka tills det blev flytande packning varje gång.

/C
Hmm, ja, det kanske är något att införskaffa - flytande packning? Dock vägrar jag av principiella skäl att handla mer på Biltema, så det går tyvärr bort - men det kanske finns andra fabrikat? :grin:

Tack för era svar! Jag ska tömma den på olja imorgon igen för att kontrollera hur mycket som har sipprat ut de senaste dagarna - men det är helt klart mindre.

Mvh

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

permatex funkar också, det bra med biltema att de klarar temperatur att kunna användas på toppen också.
Här långt bort i stan kan man köpa permatex som också klarar det men inte i Sverige, kanske ngt med miljön?
Mina scootrar:
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Nu hittade jag äntligen min Permatex förpackning, den tillverkas numera av Loctite.
Där heter den "Loctite 5972"

Citat från Loctite:
"Elastiskt. Dieselbeständig. Max temp. 345°C.
Används på gängor eller tillsammans med packningar även på grenrör, avgassystem, värme-, ångledningar (tål ånga under tryck).
Pasta."

Visst kan "flytande" packningar var bättre men permatex luktar så gott..... :grin:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Vespalun wrote:Citat från Loctite:
"Elastiskt. Dieselbeständig. Max temp. 345°C.
Används på gängor eller tillsammans med packningar även på grenrör, avgassystem, värme-, ångledningar (tål ånga under tryck).
Pasta.
Prima, den kan man lätt använda på toppen också.
Mina scootrar:
Post Reply